Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش ایرنا، تارنمای آمریکایی پولیتیکو در همین زمینه نوشت: رهبران پوپولیسم ممکن است با پایان دوران ریاست جمهوری دونالد ترامپ رئیس جمهوری آمریکا رئیس پوشالی خود را از دست بدهند اما حمایت از دیدگاه های ترامپ در اروپا پایان نخواهد یافت.

در این گزارش که روز شنبه به قلم پیتر گئورگان نویسنده کتاب «چوب حراج به دموکراسی: پول سیاه و سیاست های کثیف» منتشر شد، آمده است: اوایل سال گذشته وقتی برای کتاب جدیدم با استیو بنن مشاور سابق ترامپ مصاحبه می کردم یک جمله را بیان کرد که به نظر درست می رسید؛ علیرغم این که روایت های او اغلب اغراق آمیز هستند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی گفت: رهبران پوپولیست اروپا  از ترامپ انگیزه می گرفتند.

بنن در اظهاراتی اغراق آمیز همچنین گفت که با چهره های سیاسی اروپا به صورت منظم مذاکراتی داشته است و همچنان پشت پرده به این فعالیت خود ادامه می دهد و از تعدادی از شخصیت های خارجی همچون ویکتور اوربان نخست وزیر مجارستان، متئو سالوینی نخست وزیر ایتالیا و مارین لوئن سیاستمدار فرانسوی نام برد.

نویسنده افزود: البته بنن دیگر سیاستمداری مربوط به گذشته است و در انتظار دادگاهی به دلیل اتهاماتش در خصوص کلاهبرداری یک میلیون دلاری یک کمپین سیاسی برای ساختن دیوار مرزی آمریکا و مکزیک بسر می برد. ترامپ خود در روزهای پایانی ریاست جمهوری اش به دلیل تشویق حمله هوادارانش به کنگره آمریکا و دوری جستن جمهوریخواهان از او، در وضعیت دشواری بسر می برد.

دوران ترامپ رو به پایان است و می توان تصور کرد که دیگر صحنه های هرج و مرج در واشنگتن تکرار نمی شود. در سال های اخیر جنبش های راست افراطی در اروپا تقریبا به شکلی که درگذشته هرگز وجود نداشته تقویت شده اند. برای مشاهده نمونه ای از افراطی گرایی و تئوری توطئه در خیابان ها دیگر نیازی نیست که هزاران مایل آن طرف تر نگاه شود. در همین ماه آگوست معترضان به قرنطینه در برلین که بسیاری از آنها پرچم های راست افراطی را در دست داشتند تلاش کردند به رایشستاگ (ساختمان پارلمان آلمان) حمله کنند.

بیساری از رهبران پوپولیست اروپا -از نایجل فاراژ رهبر سابق یوکیپ در انگلیس گرفته تا گرت ویلدز نخست وزیر افراطی هلند- ادعاهای مردی را که هنوز هم مدعی پیروزی «چشمگیر» در انتخابات آمریکا است تایید می کنند و این در حالیست که ترامپ با بیش از ۷ میلیون رای کمتر در انتخابات شکست خورد.

اما بسیاری از رهبران اروپاییِ مدافع رئیس جمهوری آمریکا و یا کسانی که به دنبال روابط نزدیک با او بوده اند ارزش ها و هنجارهای دموکراسی را در کشورشان از مدتها قبل و بدون راهنمایی مناسب از سوی کاخ سفید زیر پا گذاشته بودند.

در سال ۲۰۱۱میلادی وقتی که ترامپ همچنان مجری برنامه تلویزیون واقعیت نما بود اوربان از طریق قانون اساسی جدید مجارستان تلاش کرد قضات کارکشته را وادار به بازنشستگی کند تا قضاتی سر کار بیایند که با حزب حاکم او - «فیدز» - سازوگاری بیشتری داشتند و در سال ۲۰۱۸ حزب حاکم مجارستان دو سوم کرسی های پارلمان بوداپست را به رغم این که کمتر از نیمی از آرا را برده بود در اختیار گرفت. از این رو عجیب نبود که بنن گفت اروبان «ترامپ قبل از ترامپ» بوده است.

در لهستان حزب حاکم قانون و عدالت رسانه ها و دستگاه قضایی را تحت سلطه دارد. گزارش جدید کمیسیون اروپا تصویری تیره و تاری از دموکراسی به سبک لهستان ارائه می دهد و هشدار داده که دستگاه قضایی در این کشور به شکل فزاینده ای در مقابل نفوذ سیاسی آسیب پذیر است. حامی مالی سیاسی محافظه کاران مسیحی در آمریکا که ترامپ حمایت کرده سالها پول خرج پروژه های سیاسی رهبران پوپولیست اروپا همچون اروبان و سالوینی رهبر حزب راست گرای ایتالیا کرده است. در بریتانیا بوریس جانسون نخست وزیر که به «ترامپ بریتانیا» شهرت یافته است در اقدامی غیرقانونی در سال ۲۰۱۹ پارلمان را تعلیق کرد. برگزیت (خروج انگلیس از اتحادیه اروپا) با افزایش چشمگیر قدرت اجرایی توام بوده است: برای توافقی که به نام احیای حاکمیت بریتانیا فروخته شد فقط پنج ساعت وقت برای بحث در مجلس عوام اختصاص یافت.

پولیتیکو نوشت: ریاست جمهوری ترامپ ممکن است به پایان خود نزدیک شده باشد اما ترامپیسم که از قبل از ترامپ وجودداشته و ترامپ انگیزه جدیدی برای آن ایجاد کرد همچنان ادامه خواهد یافت. اروپا در سال ۲۰۱۶ که برای اولین بار ترامپ در انتخابات پیروز شد تصور می کرد که سیاست های او به سراسر قاره نفوذ نخواهد کرد. از بسیاری از جهات چنین سیاست هایی در این قاره نفوذ کرده بود. پوپولیست های اروپا ممکن است رئیس پوشالی خود یا منبع اعتبار سنجی خود را از دست داده باشند اما نیروهای که آنها را سرپا نگه داشته همچون قطبی گرایی سیاسی، اطلاعات غلط در فضای اینترنت و تامین مالی از سوی محافظه کارانه هنوز از بین نرفته است و تا نابودی کامل آنها هنوز به زمان نیاز هست.

برچسب‌ها قاره اروپا انتخابات ۲۰۲۰ دونالد ترامپ مجارستان پرسش از خبر لهستان

منبع: ایرنا

کلیدواژه: قاره اروپا انتخابات ۲۰۲۰ دونالد ترامپ قاره اروپا انتخابات ۲۰۲۰ دونالد ترامپ مجارستان پرسش از خبر لهستان اخبار کنکور نخست وزیر

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۰۶۲۳۹۵۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

عدم تمایل جمهوری آذربایجان به روند ادغام در اروپا


به گزارش تابناک به نقل از تسنیم، یکی از رویدادهای در دستور کار سیاسی این هفته قفقاز جنوبی، سفر صدیر جپاروف رئیس جمهوری قرقیزستان به جمهوری آذربایجان بود.

گفتگوهای صدیر جپاروف با الهام علی‌اف رئیس‌جمهور آذربایجان در چارچوب این سفر را می‌توان به عنوان گسترش روابط دوجانبه و همکاری چندجانبه یاد کرد.

در این سفر 18 سند بین جمهوری آذربایجان و قرقیزستان امضا شد. بر اساس مفاد آن اسناد، می‌توان گفت که دو کشور بر دیدگاه پویایی روابط اقتصادی-تجاری و حمل‌ونقل تأکید دارند.

الهام علی‌اف رئیس‌جمهور آذربایجان طی کنفرانس مشترک با همتای قرقیزستانی خود برای مطبوعات اعلام کرد: ما به طور گسترده در بخش انرژی و حمل‌ونقل بحث کردیم. ما در اینجا پتانسیل زیادی را می‌بینیم. ما علاقه‌مند به پروژه‌های سرمایه‌گذاری انرژی‌های تجدیدپذیر در قرقیزستان هستیم. در مورد بخش حمل‌ونقل، پروژه‌های حمل‌ونقل بزرگ و ساخت راه‌آهن در قرقیزستان و آذربایجان در حال اجرا هستند. البته در حال حاضر لازم است رایزنی‌ها در زمینه دیجیتالی شدن مسیرهای حمل‌ونقل و توافق بر سر سیاست تعرفه آغاز شود. ما باید مسیر اروپا را از طریق دریای خزر، آسیای مرکزی نه‌تنها از نظر مسافت، بلکه از نظر جذابیت تجاری نیز راحت کنیم.

صدیر جپاروف نیز گفت: در این مذاکرات دورنمای فعالیت متقابل دو کشور در خصوص توسعه کریدورهای حمل‌ونقل بین‌المللی از آسیای مرکزی و قفقاز جنوبی مورد بحث و بررسی قرار گرفت.

این اظهارات حاکی از آن است که طرفین در حال بررسی زمینه‌های منطقه‌ای گسترده‌تر در فضای ژئوپلیتیکی هستند و در عین حال بر اهمیت حمایت از یکدیگر در روابط دوجانبه و سازمان‌های بین‌المللی تأکید دارند.

تراب رضایف کارشناس سیاسی آذری در مورد توسعه روابط جمهوری آذربایجان با قرقیزستان در مصاحبه با خبرگزاری ترند گفت: جمهوری آذربایجان در واقع آشکارا اعلام کرده که ما دیگر از روند ادغام در اتحادیه اروپا حمایت نمی‌کنیم.

وی تأکید کرد: مسیر آینده ما از طریق ادغام با کشورهای تُرک است. روابط سیاسی، اقتصادی و نظامی بین آذربایجان و ترکیه برقرار است. ما با قزاقستان و ترکمنستان در زمینه انرژی، حمل‌ونقل و لجستیک همکاری داریم. در 2 سال گذشته، گردش تجاری بین کشورهای تُرک بیش از دو برابر شده است.

این کارشناس سیاسی خاطرنشان کرد: روابط اقتصادی و سیاسی با قرقیزستان هنوز ضعیف است. ما در تلاش برای بهبود روابط سیاسی و اقتصادی با قرقیزستان در آینده هستیم. علاوه بر این، بین کشورهای ما در مسائل تاریخی، ملی، فرهنگی و مذهبی ارتباط وجود دارد. استقبال از رئیس‌جمهور الهام علی‌اف در سفرهایش به قزاقستان، ازبکستان و قرقیزستان نشان داد که روابط با کشورهای تُرک مبتنی بر پیوند اخلاقی است. به همین ترتیب، به ویژه مهم است که یادآوری کنیم که رؤسای جمهور قزاقستان و ازبکستان در طول سفرهای خود به آذربایجان، مدرسه‌ای در قره‌باغ ساخته و از زیرساخت‌ها حمایت می‌کنند. قرقیزستان نیز در کار ساخت‌وساز در سرزمین‌های آزاد شده آذربایجان مشارکت خواهد کرد. برداشتن چنین گامی از طرف قرقیزستان برای ما اهمیت ویژه‌ای دارد. در همین زمان بنای یادبود چنگیز آیتماتوف در آذربایجان برپا شد. این به روابط ملی، فرهنگی و ادبی نیز کمک می‌کند.

«آقشین کریموف» در روزنامه «کاسپی» در این خصوص می‌نویسد: برای روشن شدن بیشتر موضوع باید گفت که قرقیزستان را نمی‌توان کشوری بسیار قوی از نظر قدرت نظامی و شاخص‌های اقتصادی دانست. اما عضویت بیشکک در سازمان کشورهای تُرک (TDT) سود اقتصادی، سیاسی و ژئوپلیتیکی بیشتری برای آن به همراه دارد. آذربایجان و متحد راهبردی آن ترکیه نقش عمده‌ای در شکل‌گیری این وضعیت دارند. هدف پشت سر هم باکو-آنکارا محافظت قابل‌توجه از دولت‌های تُرک در کشورهای آسیای مرکزی، از جمله قرقیزستان، از عواقب رقابت غرب، روسیه و چین از نظر منافع مشترکشان است.

آقشین معتقد است: بنابراین، علاوه بر تقویت هویت سازمان کشورهای تُرک در قرقیزستان، نشان دادن علاقه به ثبات سیاسی و امنیت پایدار در این کشور بسیار مهم است. کشور آذربایجان به رهبری الهام علی‌اف از ثبات و امنیت در همه مناطق حمایت می‌کند. با این حال، در بحبوحه تشدید رقابت تمرکز جهانی قدرت، بسیاری از مناطق در معرض مداخله خارجی قرار دارند. وضعیت سیاسی و امنیتی قرقیزستان نیز حساس است و خطر تحت فشار قرار گرفتن در بحبوحه رقابت قدرت را از دست نداده است. بنابراین، نیاز به افزایش توجه به پروژه‌های سرمایه‌گذاری در مقیاس بزرگ برای تضمین ثبات سیاسی، اقتصادی و امنیتی در قرقیزستان وجود دارد. به همین دلیل، تصادفی نیست که الهام علی‌اف و صدیر جپاروف مواضع خود را در مورد سبد سرمایه‌گذاری در پرتو همکاری‌های اقتصادی-تجاری و حمل‌ونقل متقابل بیان کردند.

وی تأکید می‌کند: البته نمی‌توان تقویت اهرم اقتصادی چین در منطقه آسیای مرکزی را نادیده گرفت. پکن سرمایه‌گذاری‌های اقتصادی قابل‌توجهی را در آسیای مرکزی به عنوان بخشی از طرح کمربند و جاده انجام می‌دهد و فرصت‌های قابل‌توجهی برای توسعه زیرساخت‌ها ارائه می‌دهد. آخرین نمونه از آن برای دولت بیشکک، پروژه راه‌آهن چین- قرقیزستان- ازبکستان است. در حال حاضر، توجه به پروژه راه‌آهن چین، قرقیزستان، ازبکستان، خزر و ایجاد فرصت برای افزایش گردش کالا می‌تواند به عنوان یک اولویت مهم در خط باکو-بیشکک تلقی شود. بنابراین، قرقیزستان باید به چالش‌های قرار دادن این کشور در یک تعادل سالم قابل‌توجه در زمینه روابط با آذربایجان و نمایندگی در سازمان کشورهای تُرک نگاه کند. از این منظر می‌توان گفت که نظم سیاسی سازمان کشورهای تُرک از نشان دادن رویکرد چند بعدی خود بین روسیه-غرب-چین ابایی ندارد. زیرا بسیاری از پروژه‌ها در منطقه از جمله کریدور حمل‌ونقل ترانس خزر (دالان میانی) بر فرصت‌های ژئوپلیتیک چین تمرکز دارند. این افزایش توجه بدون شک غرب و روسیه را تا حد امکان بر روی رقابت شدیدتر با یکدیگر متمرکز می‌کند. با این حال، تمرکز بر جهت‌گیری غربی نخبگان سیاسی قرقیزستان از وابستگی اقتصادی یک‌طرفه جلوگیری می‌کند و جذب سرمایه‌گذاری خارجی مستقیم یا غیرمستقیم را تسهیل می‌کند.

دیگر خبرها

  • واکاوی ریشه‌های اعتراضات ضداسرائیلی در دانشگاه‌های آمریکا
  • پیشی گرفتن ترامپ از بایدن در نظرسنجی‌ها
  • عدم تمایل جمهوری آذربایجان به روند ادغام در اروپا
  • کمک‌ های جدید آمریکا چه معنایی برای اوکراین و پوتین دارد؟
  • کمک‌های جدید واشنگتن چه معنایی برای کی‌یف و پوتین دارد؟
  • افول تشکل‌های دانشجویی، بدنه اجرایی کشور را تضعیف می‌کند
  • بلومبرگ: تیم اقتصادی ترامپ به دنبال مقابله با کشورهایی است که دلارزدایی می‌کنند
  • رایزنی سئول و واشنگتن درباره تقسیم هزینه‌های حضور سربازان آمریکایی
  • باکو: اروپا در امور داخلی جمهوری آذربایجان دخالت نکند
  • طرح مشاوران ترامپ برای مجازات کشور‌هایی که دلار را کنار می‌گذارند