Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از قزوین ، علی فرخزاد معاون عمرانی استاندار قزوین در مراسم مانور زلزله که در روستای قدیم‌آباد شهرستان قزوین برگزار شد، گفت: استان قزوین جزو ۱۰ استان حادثه‌خیز کشور است که بلایای طبیعی مانند سیل، زمین‌لرزه و فرونشست اکثر مناطق آن به ویژه نواحی روستایی را تهدید می‌کند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

فرخزاد افزود: همچنین قزوین جزو استان‌های نخست کشور در زمینه تکرار رخ دادن حوادث و بلایای طبیعی است و از ابتدای امسال تاکنون ۲۵۰ حادثه طبیعی در قزوین رخ داده است که این آمار در سامانه مدیریت بحران وزارت کشور موسوم به سامانه سما به ثبت رسیده است.

او اضافه کرد: از ۲۶ نوع حادثه و بلای طبیعی که در کشور ما تعریف شده، ۲۰ نوع آن در استان قزوین به صورت متناوب اتفاق می‌افتد که سیل، زلزله، فرونشست و سرمازدگی بیشترین آمار در این حوزه را به خود اختصاص می‌دهند.

رئیس کارگروه مدیریت حوادث و بلایای طبیعی استان قزوین با بیان اینکه سناریوی برگزاری مانور زلزله قدیم‌آباد یک زلزله ۵ ریشتری و ایجاد فرونشست زمین در این روستا است، افزود: سناریوی ما این است که به دلیل برداشت‌های بی‌رویه آب زیرزمینی در این روستا اتفاق افتاده و ضمن نشست کردن زیرساخت‌های عمرانی این روستا مانند جاده خودرو‌ها در چاله‌هایی ناشی از این فرونشست افتاده‌اند.

معاون عمرانی استاندار قزوین در ادامه گفت: برگزاری چنین مانور‌هایی برای حفظ میزان آمادگی دستگاه‌های امدادی و خدماتی برای مدیریت حوادث طبیعی در استان صورت می‌گیرد تا در هنگام وقوع زلزله کمترین آسیب و اختلال در زندگی مردم به وجود آید.

انتهای پیام/ح

منبع: باشگاه خبرنگاران

کلیدواژه: مانور زلزله مدیریت بحران حوادث طبیعی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۰۶۲۴۱۰۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

جنگ و زلزله؛ بلایایی که تاب‌آوری کشورها را به‌خطرمی‌اندازند

امروز ملاک در رده‌بندی مخاطرات دنیا، تعداد کشته‌ها نیست، به عنوان مثال تعداد کشته‌های شما در سیل ممکن است زیاد باشد اما کشور را به خاطر نمی‌اندازد! فقط دو حادثه وجود دارد که با ملاک جدیدِ تا‌ب‌آوری کشور را به هم بریزند که یکی جنگ و دیگری زلزله است. - اخبار اجتماعی -

به گزارش خبرنگار اجتماعی خبرگزاری تسنیم، دکتر عبدالرضا سروقدمقدم؛ عضو هیئت علمی ژوهشگاه بین‌المللی زلزله‌شناسی و مهندسی زلزله در نشست خبری که امروز  در محل این پژوهشگاه برگزار شد، اظهار کرد: ما 33 سال است که کنفرانس‌های علمی را داریم و زمانی که کنفرانس پژوهشگاه آغاز شد کنفرانس دیگری را در کشور شاهد نبودیم و کنفرانس زلزله، نخستین کنفرانس بین‌المللی بعد از انقلاب بود که در سطح وسیع برگزار شد.

عضو هیئت علمی پژوهشگاه بین‌المللی زلزله‌شناسی گفت: امسال نهمین کنفرانس بین‌المللی زلزله‌شناسی برگزار خواهد شد. ما مخاطرات زیادی از جمله فرونشست، آتش‌سوزی،‌ سیل داریم و ازطرفی تعداد کشته‌ها در تصادفات رانندگی و آلودگی هوا از زلزله بیشتر است و سؤال اینجاست که چرا ما باید این مقدار به بحث زلزله توجه کنیم؟!

سروقدمقدم ادامه داد:‌ امروز ملاک در رده‌بندی مخاطرات دنیا، تعداد کشته‌ها نیست، به عنوان مثال اگر تعداد کشته‌های شما در سیل ممکن است زیاد باشد اما کشور را به خاطر نمی‌اندازد! فقط دو حادثه وجود دارند که با ملاک جدید یعنی تا‌ب‌آوری، کشور را به هم بریزند که یکی جنگ و دیگری زلزله است.

ثبت 16 هزار زلزله در سال گذشته

عضو هیئت علمی ژوهشگاه بین‌المللی زلزله‌شناسی و مهندسی زلزله گفت: کشورهای مثل هائیتی بعد از یک زلزله، استقلال خود را از دست می‌دهد و این نشان‌دهنده اهمیت موضوع زلزله است.

وی تأکید کرد: هدف از برگزاری این کنفرانس علمی، علاوه بر بحث درباره یافته‌های جدید علمی، برطرف کردن دغدغه مدیران شهری نیز است. شعار این کنفرانس "زلزله و کلان‌شهرها با تمرکز بر تهران" است چراکه دغدغه مسئولان را در موضوع زلزله تهران کامل شاهد بودیم.

سروقدمقدم تصریح کرد: وظیفه این کنفرانس آن است که یک اجماعی را در این موضوع برای مدیران شهری ایجاد کند.

وی با تاکید بر ارتقای تاب‌آوری کشورها در برابر مخاطرات، اظهار کرد: بعد از زلزله بزرگ سرپل ذهاب کرمانشاه جامعه مهندسی به این نتیجه رسید که اگر 40 درصد از آیین‌نامه‌ها را در ساخت سازه‌ها رعایت کنند، می‌توانند جلوی بسیاری از تلفات را بگیرند.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • از رکوردشکنی فیزیکدانان تا از آب باتری ساختن چینی‌ها
  • خلیفه ارامنه آذربایجان اهانت به قرآن کریم را محکوم کرد
  • استفاده از نظرات نخبگان سرلوحه کار شورای شهر قزوین است
  • ۸۳درصد مشترکان برق قزوین کم‌مصرف هستند
  • حوادث هفته گذشته کشور ۱۶۹ کشته و ۳۰۰۰ مصدوم داشت
  • سیستان‌وبلوچستان، فارس و تهران رکوددار بیشترین تعداد حوادث ترافیکی در کشور
  • قطع‌نامه‌ای در حوزه تاب‌آوری و مدیریت بحران برای مسئولان تدوین می شود
  • جنگ و زلزله؛ بلایایی که تاب‌آوری کشورها را به‌خطرمی‌اندازند
  • بیانیه طالبان در مورد اتفاقات بدخشان
  • تکرار هتک حرمت قرآن توسط زن سوئدی