Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش خبرنگار مهر، اولین نشست کتابخوان ویژه آیت الله مصباح یزدی شنبه ۲۱ دی ماه به مناسبت هفتمین روز درگذشت آن عالم فرزانه به صورت مجازی برگزار شد.

حجت الاسلام و المسلمین محمدقاسم احمدی اولین سخنران این نشست بود.

وی به بررسی کتاب حقوق و سیاست در قرآن پرداخت و گفت: آیت الله مصباح یزدی جزو علمایی هستند که معتقدند علوم انسانی را می‌توان از قرآن استخراج کرد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

احمدی افزود: ادل الدلیل علی اثبات الشیء وقوعه و ایشان علوم انسانی اسلامی را از قرآن استخراج کردند و مباحث به دست آمده را ایشان تدریس هم کردند و هم اکنون قابل استفاده است. یکی از این آثار کتاب حقوق و سیاست در قرآن است که کتاب مبنایی و اساسی است. در این کتاب مباحثی مانند حق و اخلاق و مکاتب الهی و مباحث حقوقی و قانونی را مطرح کرده است گفت آیت الله مصباح عمار انقلاب بود که بدون عمارها، اشعث‌ها مجال پیدا می‌کنند تا اقدام کنند.

در ادامه حجت الاسلام حسین صدیقی، جلد اول کتاب معارف قرآن با عنوان خداشناسی را معرفی کرد که وی آن را در راستای ارائه مفاهیم قرآن به صورت نظام مند تبیین کرد. این کتاب به صورت درسنامه است و چکیده خوبی دارد. این کتاب در معارف کلامی می‌تواند مورد استفاده قرار گیرد.

محمدخیاط زنجانی، دکتری حکمت متعالیه، کتاب آموزش فلسفه را معرفی کرد.

وی گفت: این کتاب با کتابهای مشابه مانند بدایه الحکمه تمایزاتی دارد. اساتید حوزوی متن محور هستند و اساتید دانشگاهی سیر مباحث را از کتب مختلف بیان می‌کنند کتاب آقای مصباح سیر تطور فلسفه را در چند درس مورد بررسی قرار می‌دهد. عمده کتابهای فلسفی وجودشناسانه است ولی با علامه طباطبایی و شهید مطهری معرفت شناسی هم در فلسفه وارد شد همانند فلسفه غرب که به معرفت شناسی اهمیت اساسی می‌دهد. کتاب آموزش فلسفه نیز این ویژگی را دارد.

حجت الاسلام فاطمی نسب امام جمعه گیلان غرب در معرفی کتاب خودشناسی برای خودسازی گفت: کتاب خودشناسی برای خودسازی در زمره کتابهای اخلاقی است که مباحث مهمی مانند کمال و قرب الهی و جهت دهی میل فطری را در راستای خودسازی انسان مطرح کرده است. وی این کتاب را به همه علاقه مندان معارف اسلامی پیشنهاد نمود.

مجید چهری، استاد دانشگاه و رئیس دانشکده علوم قرآنی، کتاب قرآن شناسی را معرفی نمود.

وی گفت: یک کتاب کامل در مباحث علوم قرآنی است که در دو جلد در فصول مختلف که هر فصل در چند درس ارائه شده است. ویژگی این کتاب این است که به شیوه رایج کتب علوم قرآنی نوشته نشده بلکه به صورت تلفیقی نوشته شده است. جای این کتاب در کتب دانشگاهی رشته علوم قرآنی خالی است. خلأ این کتاب عدم بحث از موضوع تاریخ قران است که شاید بشود توسط مؤسسه امام خمینی (ره) به این مجموعه اضافه شود.

الهام نورالهی، از اساتید حوزه علمیه خواهران، کتاب آموزش عقاید را معرفی کرد و گفت: رفتار انسان از عقاید آنها ناشی می‌شود و به همین جهت از ابتدای ظهور اسلام کتابهای مختلفی درباره عقاید نوشتند. امروزه کتابهای عقیدتی با توجه به شبهات نوظهور در قالب‌های مختلفی نوشته شدند. علامه مصباح یک کتاب در حوزه عقاید نوشته که نه دشوار و سنگین است و نه ساده و اولیه بلکه بین این دو حالت است و ساده و گیرا نوشته شده است. مزیت این کتاب این است که یک ترتیب منطقی دارد و مطالب به بعد موکول نشدند. همچنین از دلایل متقنی در اثبات عقاید استفاده کرده است.

علیرضا شایق، دکتری علوم قرآن و حدیث و استاد دانشگاه، کتاب مکاتب اخلاقی را معرفی کرد و گفت: علمای گذشته یا صرفاً به اخلاق عملی می‌پرداختند یا اخلاق را به صورت توصیفی مطرح می‌کردند اما متناسب با علم اخلاق در دوران معاصر دانش مستقلی به وجود آمده است کتاب موجز و دقیق فلسفه اخلاق را مرحوم آیت الله مصباح از منظر فلسفی نوشتند.کتاب مکاتب اخلاقی تقریرات دروس ایشان است و برخلاف روال کتب اخلاقی به صورت تاریخی و از فلسفه یونان شروع نکرده است. وی کتاب مکاتب اخلاقی را به جهت محتوا مکمل فلسفه اخلاق دانست و بررسی آن را نیازمند دقت فلسفی و نیز زمان مناسب دانست تا در آن ابعاد این کتاب منکشف گردد.

رضا کریمی، مدرس دانشگاه، کتاب «پندهای امام صادق (ع) برای رهجویان صادق» را معرف کرد و در ابتدا گفت: بخشی از آثار استاد مصباح، شرح روایات است مانند پند جاوید (شرح نامه ۳۱ نهج البلاغه) و ره توشه (شرح وصایای پیامبر به ابوذر) یا راهیان کوی دوست (شرح حدیث معراج) ولی گاهی بعضی روایت‌ها به شهرت بقیه نیستند مثل وصایای امام صادق (ع) به عبدالله بن جندب که کمتر از نامه ۳۱ نهج البلاغه شرح و تبیین شده اند.

کریمی افزود: عنوان کتاب و متن آن نشان می‌دهد که کتاب ساده و روان و برای عامه نوشته شده است چرا که ایشان دغدغه بیان معارف برای مردم عامه را داشتند. آیت الله مصباح دغدغه سو تعبیرات از متن حدیث را دارد و مثلاً در بحث قناعت عدم مخالفت اسلام با توسعه اقتصادی را مطرح می‌کند یا در مورد این قسمت از سخنان امام صادق (ع) که شیعیان ما در اطراف شهرها هستند تأکید دارد که نباید از این حدیث نفی حضور در اجتماع نتیجه گرفته شود.

گفتنی است این نشست مجازی به همت خانه اندیشه حوزه هنری، اداره کل کتابخانه های عمومی، انتشارات بنیان مرصوص و سازمان سراج کرمانشاه برگزار شد.

کد خبر 5118471

منبع: مهر

کلیدواژه: آیت الله مصباح یزدی معرفی کتاب نقد کتاب قاسم سلیمانی معرفی کتاب نمایشگاه مجازی کتاب ترجمه نقد کتاب رادیو گفتگو اولین سالگرد شهادت حاج قاسم انتشارات سروش نمایشگاه کتاب تهران تازه های نشر ابو مهدی المهندس مرکز اسناد و تحقیقات دفاع مقدس رایزنی فرهنگی محسن فخری زاده آیت الله مصباح علوم قرآنی علوم قرآن

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mehrnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «مهر» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۰۶۳۲۹۳۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

نوشتن کتابی درباره امام قلی‌خان برای بچه‌ها

به گزارش خبرگزاری مهر، نشست نقد و بررسی مجموعه کتاب‌های «کودکی نامداران» در راستای نشست «صبحانه با کتاب» با حضور کارشناسان و مربیان کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان هرمزگان برگزار شد.

پرویز امینی نویسنده مجموعه کتاب «کودکی نامداران» از نگارش کتابی درباره امام قلی خان (از فرماندهان نظامی هرمزگان) خبر داد و گفت: کار بزرگ امام قلی خان یعنی آزادسازی تمام سواحل ایران، بسیار مهم و منحصر به فرد است. توپخانه پرتقالی‌ها، بزرگترین توپخانه دنیا بود اما سردار ایرانی آنها را در هم شکست. قطعاً معرفی این افراد برای ما افتخار است.

وی با تأکید بر نقش امام قلی خان در آزادسازی خلیج فارس، ادامه داد: همه ایرانیان باید این سردار بزرگ را بشناسند؛ زیرا امام قلی خان در تاریخ جهان به ابَر مَرد قرن ۱۶ معروف است. تلاش‌های مردم غیور ایران و در رأس آنها، امام قلی خان غیرقابل تکرار است. در جریان آزادسازی هرمز و قشم ۱۰ هزار نفر شهید شدند.

نویسنده مجموعه کتاب «کودکی نامداران» گفت: در پایان سخنانش ضمن آرزوی سربلندی برای مردم ایران گفت: باید قدر خاک ارزشمند سرزمین‌مان را بدانیم و برای ماندگاری نام شخصیت‌های تاریخی، آثار باکیفیت تولید کنیم.

در ادامه پروین پشت‌کوهی مدیرکل کانون پرورش فکری هرمزگان ضمن ابراز خرسندی از حضور نویسنده مجموعه کتاب «کودکی نامداران» بیان کرد: باید برای الگوسازی کودکان و نوجوانان اقدام‌های جدی انجام داد و آنها را با شخصیت‌های مهم تاریخ آشنا کرد.

وی با اشاره به مناسبت روز ملی شدن خلیج فارس و اهمیت معرفی چهره‌های نامدار به کودکان و نوجوانان افزود: آشنایی نوجوانان با شخصیت امام قلی خان و ارائه بخشی از زندگی این نامداران ایرانی در قالب داستانی و روایت می‌تواند در آینده آنها تاثیر بگذارد.

مدیرکل کانون پرورش فکری هرمزگان گفت: کتاب امام قلی خان، می‌تواند نوجوانان را با تاریخ استان آشنا و اعتماد بنفس‌شان را به عنوان مرزداران این ناحیه محکم‌تر کند. ضرورت دارد فرزندان این مرز و بوم با تاریخ استعمارستیزی این سرزمین آشنا شوند و رشادت‌های بزرگ مردان از دیرباز تا امروز را به خاطر بسپارند.

وی افزود: حضور نویسنده مجموعه «کودکی نامداران» نقطه عطفی برای کانون، اعضا و مربیان است. امیدواریم نگارش کتاب امان قلی خان هرچه سریع تر انجام شود.

در ادامه این نشست مربیان کانون پرورش فکری استان هرمزگان به نقد و بررسی مجموعه کتاب‌های «کودکان نامداران» پرداختند.

کد خبر 6093329 زینب رازدشت تازکند

دیگر خبرها

  • آیت‌الله مصباح نقش مهمی در تحول علوم انسانی داشتند
  • در هیچ مکتبی به اندازه اسلام به حقوق زنان توجه نشده است
  • در هیچ مکتبی به اندازه اسلام به حقوق زنان توجه نشده است.
  • بزرگترین حامی حقوق زن اسلام است
  • تبیین نگاه قرآنی رهبر معظم انقلاب را نباید در تدوین چند کتاب خلاصه کرد
  • اسلام بزرگترین حامی حقوق زن است
  • آیت‌الله نوری همدانی: دین اسلام بزرگترین حامی حقوق زن است
  • دین اسلام بزرگترین حامی حقوق زن است
  • آیت الله مطهری مسایل مربوط به حجاب را عالمانه بیان می کرد
  • نوشتن کتابی درباره امام قلی‌خان برای بچه‌ها