Web Analytics Made Easy - Statcounter

گروه استان‌ها - با اینکه خانه کارگری زنجان معتقد است که شهرداری زنجان در خصوص نحوه بستن قرارداد کارگران فصلی شهرداری تخلف محرزی انجام داده است ولی شورای شهر و اداره کار معتقد است که تخلف آنچنانی صورت نگرفته است. - اخبار استانها -

به گزارش خبرگزاری تسنیم از زنجان، کارگری یکی از مشاغل سخت و دشوار جامعه است که اهمیت، نقش و جایگاه بالایی در بحث تولید و اقتصاد دارد ولی متاسفانه در این روزها آن طوری که باید مورد توجه و حمایت مسئولان قرار نمی‌گیرد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

با وجود اینکه قشر کارگر می‌تواند بازوی حرکت و توسعه واحد تولیدی و صنعتی باشد و در تحقق جهش تولید نقش ویژه‌ای ایفا کند، ولی متاسفانه چالش‌هایی نظیر دستمزدهای ناچیز، نداشتن امنیت شغلی و نبود نظم در پرداخت حقوق‌ها آنان را آزار می‌دهد.

متاسفانه در طول این سال‌ها کم‌ترین توجه متوجه قشر کارگر جامعه بوده است و بار تورم و فشارهای اقتصادی در حال حاضر آنچنان بر دوش کارگران سنگینی می‌کند که دیگر توانی برای ایستادگی ندارند. در حال حاضر مشکلاتی که متوجه کارگران شده است تنها شامل کم بودن دستمزدها و یا گرانی نیست، در حالیکه این شرایط کرونایی در جامعه حاکم شده است یکی از دغدغه‌های اصلی کارگران مشکل بیکاری و تهدید امنیت شغلی آنان است.

بر این اساس یکی از گروه‌هایی که در حال تجربه شرایط سختی است، کارگرانی تحت عنوان "کارگر فصلی" شهرداری زنجان هستند. معمولا کارگران فصلی در موضع ضعیف‌تری نسبت به سایر کارگران قرار دارند و با توجه به عدم آگاهی آنان به حقوق خود و نحوه تنظیم قرارداد، بیشتر مورد ظلم و تضییع حقوق توسط کارفرما قرار می‌گیرند و به نظر می‌رسد ضعف نظارت‌های اداره کار بستری شده است برای بروز تخلف در برابر حقوق کارگران.

شهرداری زنجان هر ساله در آستانه فصول سرد سال اقدام به تعدیل بخشی از کارگران فصلی خود می‌کند و امسال هم این تعدیل نیرو از سوی شهرداری مجددا تکرار شد. طبق اظهارات کارگران، علاوه بر رعایت نشدن قوانین کار در پرداخت حقوق آن‌ها و تاخیر شهرداری در افزودن حق مسکن به حقوق‌ها، شاخصه‌های انتخاب نیروهای تعدیلی نیز درست نبود. درحالیکه این کارگران قرارداد کار فصلی در شهرداری دارند ولی طبق گفته خانه کارگر زنجان نحوه انعقاد قرارداد از سوی شهرداری رعایت نشده و در واقع شهرداری زنجان تخلف محرزی را انجام داده است.

سئوالی که مطرح می‌شود این است که اداره تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان زنجان چه نظارتی را هرساله بر نحوه بستن قرارداد کارگران فصلی شهرداری انجام می‌دهد؟ آیا عنوان کارگر فصلی در انعقاد قرارداد درست است؟ آیا این تخلف از چشم بازرسان اداره کار دور مانده و یا اقدامی در این خصوص انجام داده‌اند؟ نظر خانه کارگر استان در این خصوص چیست؟

کارگران تعدیل شده شهرداری زنجان برای اعلام شکایت به اداره‌ کار مراجعه کنند"شهرداری زنجان" در انعقاد قرارداد کارگران فضای سبز تخلف کرد؛ محرومیت کارگران از مزایای بیمه بیکاریادامه تعدیل کارگران شهرداری زنجان / شهردار توپ را به زمین شورا انداخت

محمدرضا یوسفی، مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان زنجان در خصوص قراردادهای شهرداری با کارگران فصلی اظهار داشت: ما کارگر فصلی را از نظر ماهیتی تقسیم کرده‌ایم، به این نحو که بعضی از کارگران ماهیتی غیرفصلی دارند و بعضی در فصول مشخصی از سال فعالیت می‌کنند، اما اینکه فعالیت آنها دائمی باشد محدود به فصلی یا غیر فصلی بودن نیست و ما بر این باور هستیم که کارگر فصلی هم می‌تواند کارگر دائم باشد.

وی افزود: اداره تعاون، کار و رفاه اجتماعی این مسائل را رصد و نظارت می‌کند و بازرسان مستمرا دستگاه‌ها را نظارت می‌کنند، در این راستا اخیرا دو نامه به شهرداری ارسال کرده‌ایم و پیگیر مسئله کارگران فصلی هستیم.

مدیرکل اداره تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان زنجان در خصوص اینکه مشکل قراردادی کارگران فصلی شهرداری منجر به محرومیت آنها از بیمه بیکاری شده است، گفت: مسئله بیمه بیکاری قضیه متفاوتی دارد و شامل کارهایی می‌شود که ماهیت دائمی داشته باشد.

از سوی دیگر اصغر نجاری، دبیر اجرایی خانه کارگر استان زنجان در گفت‌وگو با تسنیم با اشاره به نوع تنظیم کارگران شهرداری اظهار داشت: 3 هزار نفر جمعیت کارگری شهرداری است که بخشی از آن تحت عنوان کارگران فضای سبز است که در قرارداد آن‌ها عنوان کارگر فصلی قید شده است در حالی که در قانون چیزی به عنوان کارگر فصلی نداریم و این یک تخلف محرز است.

وی با بیان اینکه باید در قرارداد برای مدت زمان کار یک بازه قید شود، افزود: متاسفانه برای کارگران فضای سبز شهرداری با قید کارگر فصلی این کارگران را از استفاده از مزایای بیمه بیکاری نیز محروم کرده است. بر این اساس عدم توجه قانون‌گذار به همه ابعاد اجرای آن بسیاری از کارگران را محروم کرده است.

عباس راشاد، رئیس شورای شهر زنجان در گفت‌وگو با تسنیم اظهار کرد: در قرارداد کارگری درست است که عنوان فصلی نداریم اما قرارداد موقت داریم که همین موضوع مد نظر شهرداری بوده است و وقتی میگوییم کارگر فصلی منظورمان همان کارگر موقت است.

وی تصریح کرد: شهرداری در این خصوص تخلفی انجام نداده است چرا که معتقدیم نحوه بستن قرارداد درست بوده است. مد نظر ما از کارگر فصلی همان کارگر موقت است و این موضوع از سوی کمیسیون حقوقی شورا تایید شده است.

با این تفاسیر مشخص است که اداره کار هیچ نظارتی را بر نحوه انعقاد قرارداد کارگران فصلی شهرداری در طول سال‌های گذشته نداشته و از حرف‌های مدیرکل کار استان اینطور استنباط می‌شود که اگر هم نظارتی بوده فقط با ارسال چند نامه به شهرداری این وظیفه از سر باز شده است چرا که اگر قرار بود اداره‌کل کار استان نظارتی درست و دقیقی را بر نحوه تنظیم قراردادهای کارگران فصلی شهرداری داشته باشد، هرساله شاهد تضییع حقوق این تعداد از کارگران مظلوم شهرداری نبودیم.

انتهای پیام/ش

منبع: تسنیم

کلیدواژه: کارگران فصلی شهرداری قرارداد کارگران فصلی کار و رفاه اجتماعی انعقاد قرارداد شهرداری زنجان قرارداد کار عنوان کارگر استان زنجان بیمه بیکاری خانه کارگر کارگر فصلی اداره کار

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tasnimnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تسنیم» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۰۶۳۴۳۸۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

ممنوعیت به‌کارگیری اتباع خارجی غیرمجاز در زنجان

مدیرکارآفرینی و اشتغال اداره کل تعاون کار و رفاه اجتماعی استان زنجان گفت: بر اساس قانون هرگونه به‌کارگیری اتباع خارجی غیرمجاز در واحدهای کارگاهی استان زنجان ممنوع است و متخلفان جریمه و مجازات می‌شوند.

اسماعیل آقاجانلو در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا در زنجان اظهار کرد: بر اساس قانون هرگونه به‌کارگیری اتباع خارجی غیرمجاز در واحدهای کارگاهی استان زنجان ممنوع است و متخلفان جریمه و مجازات می‌شوند.

وی از فعالیت مستمر گشت‌های مشترک اداره کار، فرمانداری‌ها و فراجا در سطح استان برای شناسایی نیروهای کار غیرمجاز خارجی خبر داد و یادآور شد: میزان جریمه سال‌جاری کارفرمایان متخلف که اقدام به استفاده از اتباع خارجی فاقد مجوز کار می‌کنند، به استناد بند (ج) ماده ۱۱ قانون تنظیم بخشی از مقررات مالی دولت مبنی بر اعمال جریمه به میزان پنج برابر حداقل دستمزد روزانه است.

مدیر توسعه کارآفرینی و اشتغال اداره‌کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان زنجان افزود: جریمه به‌کارگیری اتباع بیگانه در سال‌جاری چیزی حدود یک میلیون و ۱۹۴ هزار تومان است که البته این جریمه برای بار اول تخلف است و اگر تکرار شود، کارفرما به مجازات حبس نیز محکوم می‌شود.

آقاجانلو با بیان اینکه به‌کارگیری نیروی کار غیرمجاز خارجی در استان بیشتر در مزارع کشاورزی و در فصل برداشت محصولات، کارهای ساختمانی و گاوداری‌ها صورت می‌گیرد، اظهار کرد: این موضوع در کارگاه‌های تولیدی و صنعتی استان وجود ندارد.

وی با اشاره به اینکه وضعیت سیاسی در روند حضور کارگران تأثیرگذار بوده و این روند در استان زنجان از سال ۱۴۰۰ تاکنون صعودی بوده است، اضافه کرد: سال ۱۴۰۰ حدود ۴۰ کارفرمای متخلف در استان شناسایی شد که این آمار در سال ۱۴۰۱ به ۱۷۴ کارفرما در سال گذشته به ۳۰۰ کارفرما رسید.

مدیر توسعه کارآفرینی و اشتغال اداره‌کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان زنجان تعداد کارگران افغانی شناسایی شده را ۹۰۰ نفر اعلام کرد و گفت: کارفرمایان متوجه تبعات سو ء باشند.

وی تصریح کرد: بنابراین از شهروندان و از کارفرمایان می‌خواهیم از اجاره محل و کارگاه به این افراد خودداری کنند و اگر کارگاه تعطیلی باشد و به صورت تیمی در آنجا سکونت کنند جلوگیری کنند.

مدیر توسعه کارآفرینی و اشتغال اداره‌کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان زنجان همچنین از شهروندان خواست تا برای صیانت از فرصت‌های شغلی، اشتغال غیرقانونی اتباع خارجی در سطح این استان را گزارش کنند.

کد خبر 749052

دیگر خبرها

  • خبر خوب برای خریداران مسکن / آغاز عقد قراردادهای رایگان در «خودنویس»
  • پلمب ۱۲۴ واحد مشاور املاک در قزوین
  • درددل‌هایی از جنس کارگری؛ دستانی که پاکیزگی را به شهر هدیه می‌دهند
  • درددل‌هایی از جنس کارگری؛ دستانی که پاکیزگی را به شهر هدیه می‌کنند
  • ممنوعیت به‌کارگیری اتباع خارجی غیرمجاز در زنجان
  • آجیل فروش گران‌فروش در زنجان جریمه شد
  • تصویب پاداش برای کارگران شهرداری تبریز
  • ثبت ۵۱۰ فقره پرونده تخلف صنفی در استان سمنان
  • نشست نماینده ولی فقیه در کردستان با تشکل های کارگری و کارفرمایی
  • آجیل فروش متخلف در زنجان جریمه شد