Web Analytics Made Easy - Statcounter

نیره پورملایی گفت: البته طی دوسال گذشته تاکنون مجوز فولادی (جدید و توسعه) و مجوز کاشی با استفاده از سنگ‌شکن در دشت یزد-اردکان صادر نشده است.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ نیره پورملایی مدیرکل حفاظت محیط زیست استان یزد در گفتگو با خبرنگار یزدرسا پیرامون عوامل موثر ایجاد آلودگی در محور یزد-اردکان گفت: وقوع پدیده گرد و غبار حاصل از سه کانون اصلی تولید گرد و غبار در بالادست شهرستان‌های اردکان، میبد و اشکذر است و با توجه به جهت وزش باد غالب استان و این محور که از سمت غرب و شمال غرب است، موجب انتقال حجم زیادی از گرد و غبار به سمت این محور و شهرهای واقع در این محور می‌شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی افزود: بارگذاری بیش از اندازه صنایع آلاینده و آبخواه نظیر صنایع فولادی، کاشی و امثالهم و همچنین توسعه صنایع فعلی در این شهرستان و علی‌الخصوص دشت یزد-اردکان بدون در نظر گرفتن پتانسیل و ظرفیت منطقه، از عوامل اصلی ایجاد آلودگی در استان است.

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان یزد اضافه کرد: قرارگرفتن معادن علی‌الخصوص معادن خاک صنعتی و جاده‌های خاکی در بالادست دشت یزد-اردکان (شمال و شمال غرب) و عبور شاهراه اصلی و مواصلاتی جنوب-شمال کشور از این منطقه که به دلیل تردد بسیار بالای ناوگان حمل ونقل سنگین، مصرف سوخت گازوئیل و البته سن بالا و فرسوده بودن این ناوگان موجبات انتشار آلودگی را به وجود آورده است.

پورملایی در پاسخ به اینکه تاکنون چه اقداماتی در این زمینه و برای کاستن از آلودگی هوا انجام شده است، اظهار داشت: در این راستا دو دسته اقدامات شامل مصوبات آمایشی و اقدامات نظارتی و اصلاحی انجام شده است که ممنوعیت استقرار صنایع فولادی و عدم تمدید مجوز واحدهای فولادی که مجوز استقرار آن‌ها منقضی شده است در محور مهریز تا عقدا (مصوبه کمیسیون ماده ۱۱ قانون هوای پاک) از جمله مصوبات آمایشی است.

وی ادامه داد: همچنین عدم بارگذاری جدید صنایع کاشی و سرامیک با استفاده از سنگ‌شکن (فرآیند کامل) در محور مهریز-عقدا و هدایت صنایع فوق به شهرستان‌های کم‌برخوردار مانند بافق، خاتم، ابرکوه و بهاباد  نیز از دیگر مصوبات کمیسیون ماده ۱۱ قانون هوای پاک است.

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان یزد اقدام دیگر را تعریف پهنه‌های سنگین عنوان و تأکید کرد: پیشنهاد تعریف پهنه‌های مناسب جهت استقرار واحدهای سنگین در کارگروه‌های مرتبط استانی مطرح و نهایتا دو پهنه مربوطه در محورهای  یزد-بافق و یزد-طبس با هماهنگی کلیه اداره‌های ذیربط شناسایی شد و در کارگروه امور زیربنایی به تصویب نهایی رسید.

پورملایی خاطرنشان کرد: برخورد با واحدهای متخلف و قراردادن در لیست صنایع آلاینده و پیگیری‌های قضایی از طریق مراجع قضایی، مجهز شدن تمامی واحدهای فولادی به حداقل سیستم‌های کنترل آلودگی هوا، تشکیل کارگروه ذیل ماده 12 قانون هوای پاک برای اولین بار در استان و طرح موضوع 17 واحد صنعتی آلاینده و پایش‌های مستمر شبانه و روزانه و ملزم کردن واحدها به رعایت استانداردهای زیست‌محیطی و اعمال ضوابط قانونی با واحدهای متخلف از جمله اقدامات نظارتی و اصلاحی برای مقابله با آلودگی هوا در استان یزد است.

وی درباره چرایی ارائه مجوز به صنایع آلاینده در شهرستان های میبد و اردکان تصریح کرد: در اصل دلیل بارگزاری این صنایع در محور یزد-اردکان در سنوات گذشته در نظر گرفتن پتانسیل منطقه و عدم بررسی فنی و علمی این موضوع بوده است.

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان یزد در پاسخ به اینکه برای بهسازی این وضعیت جه اقداماتی صورت گرفته، عنوان کرد: تعریف شعاع ممنوعه‌ی لازم‌الاجرا برای استقرار صنایع و همچنین جلوگیری از گسترش و توسعه صنایع فعلی در دشت یزد-اردکان و همچنین محاسبه سیاهه انتشار آلاینده‌های هوای دشت یزد-اردکان برای شناسایی عوامل اصلی ایجاد آلودگی و مشخص کردن سهم هر کدام از آن‌ها از جمله اقدامات الویت دار برای بهسازی وضعیت کنونی است.

پورملایی گفت: البته طی دوسال گذشته تاکنون مجوز فولادی (جدید و توسعه) و مجوز کاشی با استفاده از سنگ‌شکن  در دشت یزد-اردکان صادر نشده است.

انتهای پیام/

منبع: دانا

کلیدواژه: مدیرکل حفاظت محیط زیست استان یزد دشت یزد اردکان صنایع آلاینده

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.dana.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «دانا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۰۶۴۱۹۶۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

وطن من| سایه خوش

این پهنه بیابانی برعکس بیابان‌های دیگر جایی برای رفاقت میان آب و خاک پهنه‌ای در کناره سواحل نیلگون خلیج فارس.

    

به اشتراک بگذارید: https://tn.ai/3075498 درباره ما ارتباط با ما آرشیو اخبار ؛ جدیدترین اخبار لحظه به لحظه امروز پیوندها بازار پربیننده‌ترین اخبار قیمت ارز و طلا لیگ ایران و جهان ما را دنبال کنید: RSS تلگرام اینستاگرام توییتر   آپارات   سروش   آی‌گپ   گپ   بله   روبیکا   ایتا
All Content by Tasnim News Agency is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.

دیگر خبرها

  • اعمال محدودیت تردد در ۵محور آزاد راهی و شریانی کشور
  • زنان مجوز فعالیت در ورزش زورخانه‌ای ندارند اما می‌توانند تماشاگر باشند
  • تعداد فروشگاه‌های صنایع‌دستی استان سمنان به ۱۹ باب افزایش یافت
  • تعداد فروشگاه‌های صنایع‌ دستی استان سمنان به ۱۹باب رسید
  • صدور مجوز ۱۸ پروانه ساختمانی در یک ماه
  • شاخص آلودگی هوای اصفهان امروز یکشنبه ۹ اردیبهشت ۱۴۰۳ + آخرین وضعیت
  • وطن من| سایه خوش
  • غبار روی کوه‌های تهران مه است یا آلودگی هوا؟
  • مجوز فعالیت دو کارگزاری جدید صادر شد/ ۸ درخواست در مرحله تاسیس
  • غبار روی کوه های تهران مه است یا آلودگی هوا؟ | فقط این منطقه غربی تهران هوای پاک دارد