Web Analytics Made Easy - Statcounter

رویداد۲۴ همچنان پس از گذشت بیش از چهار دهه از انقلاب، تخصیص بودجه به شرکت‌های دولتی و درآمد و هزینه‌کرد آن‌ها به‌عنوان یک چالش جدی مطرح است؛ به‌واسطه همین عدم‌شفافیت در سال‌های گذشته بار‌ها و بار‌ها شاهد دریافت حقوق نجومی برخی از مدیران این شرکت‌ها بوده‌ایم که بی‌تردید این مسیر که احساس می‌شود هنوز هم ادامه دارد به بی‌اعتمادی مردم از مسئولان خواهد افزود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

از طرفی مشخص نیست که حضور این شرکت‌های دولتی چقدر به نفع کشور است و اساساً وجود همه آن‌ها نیاز است؟

در همین رابطه، بهروز محبی عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس گفت: شرکت‌های دولتی و شرکت‌های زیرمجموعه وزارت نفت و شرکت‌های انتفاعی دولتی، مجموعه‌هایی هستند که در بودجه ۱۴۰۰ به آن‌ها بودجه‌ای معادل ۱۵۰ هزار میلیارد تومان تعلق گرفته است. پس واضح است که پول کلانی آنجا جابجا می‌شود و مصارفی دارد که از چند منظر باید به آن‌ها نگاه کرد.

باید پای دیوان محاسبات را به شرکت‌های دولتی باز کنیم

وی افزود: موضوعی که بسیار حائزاهمیت است، شفاف‌سازی در خصوص منابع و مصارف آن‌هاست که متاسفانه تاکنون صورت نگرفته است و حسابرس‌های خود این شرکت‌ها، لیستی از تذکرات به هیات‌مدیره‌ها داده‌اند که مثلاً به چه دلیل پاداش‌های هیات‌مدیره خود را رسمی اعلام نمی‌کنید؟ ولی شرکت‌ها توجهی به این تذکرات ندارند. از طرفی، ما دقیقاً نمی‌دانیم این شرکت‌ها در مصوباتشان چه پاداشی را برای هیات‌مدیره اعلام می‌کنند؟ و بر چه مبنایی آن پاداش را می‌دهند؟ و حقوق‌های نجومی به چه شکلی طراحی می‌شود؟

نماینده سبزوار تصریح کرد: ما طبق لیستی که از آن‌ها داریم، یکی از کار‌هایی که باید انجام بدهیم این است که پای دیوان محاسبات را به آنجا باز کنیم تا این تذکرات بررسی شود، چون در این سازمان‌ها عدم‌شفافیت وجود دارد.

محبی یادآور شد: بودجه کل کشور باید زیر ذره‌بین قرار بگیرد و بودجه شرکت‌های دولتی یکی از نقاطی است که حتماً و قطعاً باید به آن بپردازیم. مورد دیگر که دغدغه در رابطه با آن فراوان است، میزان صرفه‌جویی شرکت‌های دولتی است که باید بررسی شود و دید آن‌ها چقدر توانسته‌اند با صرفه‌جویی، هزینه‌های خود را کاهش دهند؟

عضو کمیسیون برنامه و بودجه اظهار داشت: مورد دیگر این است که مثلاً سوخت پالایشگاه‌ها و پتروشیمی‌ها با یک مبلغی محاسبه می‌شود و خوراکش با مبلغی دیگر در حالی که هر دو انرژی است. محاسبه و دیده شده است که آن‌ها گاهی مبلغ سوخت را گرفته و به‌جای خوراک استفاده می‌کنند، چون مبلغش پایین‌تر است. این موارد باید کنترل شود و اینکه اصلاً چرا سوخت با ارز ۴۲۰۰ تومانی به آن‌ها تعلق گرفته است؟

نماینده سبزوار در ادامه گفت: ما فکر می‌کنیم با نظارت‌های دقیق می‌توانیم مبالغ خوبی را به‌عنوان منابع پایدار از شرکت‌های دولتی برای کشور تعریف کنیم.

وی در پایان خاطرنشان کرد: دولت استارت این رویکرد را زده و در بودجه هم آورده که شرکت‌های دولتی باید جدول‌های خود را با ذکر منابع و مصارف اعلام کنند. شاید در بودجه سال ۱۴۰۰ خیلی از این دغدغه‌ها به نتیجه نرسد، اما برای بودجه سال ۱۴۰۱ با اصلاح ساختار بودجه‌ای که ان‌شاالله انجام خواهد شد، این چالش‌ها را برطرف می‌کنیم.

منبع: نشان تجارت

لینک کوتاه: کپی در کلیپ بورد کپی لینک خبر های مرتبط

منبع: رویداد24

کلیدواژه: رویداد24 بودجه 1400 شرکت های دولتی شرکت ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.rouydad24.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «رویداد24» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۰۶۴۵۳۱۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

زنگ سپاس معلم در خراسان شمالی به صدا درآمد

ایسنا/خراسان شمالی زنگ سپاس معلم در مدارس ۱۰ شهرستان خراسان شمالی به صدا درآمد.

هنرستان نمونه دولتی رشد در شهرک فرهنگیان مرکز استان میزبان مراسم محوری هفته معلم برای به صدا درآمدن زنگ سپاس معلم بود که دانش‌آموزان در آن پذیرای مسؤولان استانی بودند.

در ابتدای این مراسم گروه سرود طاها شامل ۱۰ دانش‌آموز استان که موفق به کسب جوایز مختلف در جشنواره‌های ملی شده‌اند، به اجرای سرود پرداختند.

مدیر آموزش و پرورش شهرستان بجنورد در این مراسم اظهار کرد: ۷۵ هزار و ۷۱۷ دانش‌آموز در ۵۳۸ باب مدرسه شهری و روستای شهرستان بجنورد مشغول به تحصیل هستند.

موسی علی‌نیا ادامه داد: حدود ۵۰۰۰ نفر در مجموعه آموزش و پرورش این شهرستان فعال هستند که سالانه حدود ۶۵۰ نفر از آن‌ها مشمول بازنشستگی می‌شوند؛ اما با توجه به کمبود معلم، از این همکاران درخواست می کنیم استمرار خدمت داشته باشند که در این زمینه به‌صورت میانگین سالانه ۴۰ درصد از آن‌ها به خدمات‌شان ادامه می دهند.

وی به نزدیک بودن پایان سال تحصیلی اشاره کرد و گفت: در این زمینه به مدارس دولتی تاکید شده است که نباید هیچ‌گونه مبلغی از والدین دریافت کنند و این کار خلاف قوانین است.

علی‌نیا بیان کرد: در کلاس‌های دهم، یازدهم و دوازدهم شاهد برگزاری آزمون‌های نهایی خواهیم بود که از اواخر اردیبهشت ماه آغاز می‌شود. همچنین نمرات امسال دانش‌آموزان در امتحانات نهایی تاثیر ۵۰ درصدی در کنکور دارد و قرار است سال آینده به ۶۰ درصد افزایش یابد تا تاثیر کنکور براساس قوانین کمتر شود.

وی به برنامه‌های هفته معلم در مرکز استان اشاره کرد و افزود: غبارروبی و گلباران مزار شهدا، دیدار با خانواده شهدا، برگزاری یادواره ۷۴ شهید فرهنگی استان، همایش تجلیل از معلمان نمونه، تقدیر از جوانترین و با سابقه‌ترین معلمان، قدردانی از پیشکسوتان فرهنگی، گرامیداشت یاد معلمان فقید و دیدار با بیماران فرهنگی صعب‌العلاج از برنامه‌های این هفته در خراسان شمالی است.

انتهای پیام

دیگر خبرها

  • تبعات بند مشکل ساز بودجه بر صنعت بیمه و پیشنهاد عدم لحاظ بر درآمدها
  • هشدار قالیباف درباره تامین ارز دارو /بودجه شرکت های دولتی و طرح های اعتبارات عمرانی تصویب شد
  • زنگ سپاس معلم در خراسان شمالی به صدا درآمد
  • تصویب اعتبار شرکت‌های دولتی در بودجه ۱۴۰۳
  • تامین ۶۵ درصد اعتبارات شرکت‌های دولتی از محل نفت
  • جدول مربوط به «بودجه شرکت‌های دولتی» تصویب شد
  • تصویب جدول منابع و مصارف هدفمندسازی یارانه‌ها
  • موافقت مجلس با جدول مربوط به هزینه‌کرد یک درصد از هزینه‌های شرکت‌های دولتی
  • ۲۳ درصد درآمد بودجه از سودِ سهام روی دوش بانک مرکزی
  • هزینه‌ها کلانی که هوش مصنوعی روی دست مایکروسافت می‌گذارد