Web Analytics Made Easy - Statcounter

ایسنا/قزوین رئیس فراکسیون رسانه و فضای مجازی مجلس شورای اسلامی گفت: امروز دنیا شاکله اصلی اقتدار را از رسانه می‌گیرد، البته دیگر سرچشمه‌های اقتدار هنوز هم وجود دارند و اگر کشوری از این فناوری و قدرت برخوردار نباشد حتی اگر از سایر منابع قدرت و اقتدار برخوردار باشد نمی‌تواند جایگاه خود را در دنیا تثبیت کند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

سیدنظام‌الدین موسوی در مراسم اختتامیه جشنواره رسانه‌ای ابوذر استان قزوین که امروز ۲۲ دی‌ماه در سازمان تبلیغات اسلامی استان قزوین برگزار شد، تصریح کرد: سازمان بسیج رسانه با همکاری و همراهی نهادهای مختلف اقدام به برگزاری جشنواره ابوذر کرده است، یکی از محاسن جشنواره ابوذر این است که همه ارگان‌ها و نهادها در این جشنواره همراهی می‌کنند و این جشنواره طیف‌های مختلف رسانه‌ای را در برمی‌گیرد و از تمامی سلیقه‌های سیاسی و رسانه‌ای در آن شرکت می‌کنند.

وی افزود: بسیج رسانه به‌رغم اینکه جزو سازمان‌های متأخر بسیج بود اما فعالیت درخشانی داشته است، این شبکه عظیم به‌عنوان یک‌نهاد مردمی در همه استان‌های کشور ریشه دوانده است؛ امروز دنیا شاکله اصلی اقتدار را از رسانه می‌گیرد، البته دیگر سرچشمه‌های اقتدار هنوز هم وجود دارند و پایه‌های قوی در عرصه‌های نظامی، اقتصادی، سیاسی و ایدئولوژی و فرهنگی در دنیا هنوز هم فعال، مؤثر و پویا هستند.

رئیس فراکسیون رسانه و فضای مجازی مجلس بیان کرد: قدرت و اقتدار نظامی بخشی از شاکله اصلی قدرت در دنیا است، از گذشته تاکنون هیچ کشوری بدون قدرت نظامی توانایی مقابله با قدرت‌های دیگر را ندارد، قدرت اقتصادی و توانایی اقتصادی نیز دارای اهمیت است و اگر جامعه‌ای بخواهد در دنیا قد علم کند باید قدرت اقتصادی داشته باشد.

وی تأکید کرد: توان سیاسی و اثرگذاری معنوی و فرهنگی نیز یک اصل است، کشوری که اقتدار فرهنگی نداشته باشد موفق نمی‌شود و نفوذ سیاسی و معنوی و فرهنگی در دنیا اصل است و درعین‌حال همه این‌ها همپوشانی دارد و هر کشوری برای تبدیل‌شدن به ابرقدرت چندبعدی باید از همه این قدرت‌ها برخوردار باشد، اما در عصر نوین قدرت رسانه یا قدرت اقناع افکار عمومی تأثیرگذار است، رسانه قدرتی است که درگذشته کمرنگ بود اما امروز خودش را نشان می‌دهد.

موسوی خاطرنشان کرد: اگر کشوری از این فناوری و قدرت برخوردار نباشد حتی اگر از سایر منابع قدرت و اقتدار برخوردار باشد نمی‌تواند جایگاه خود را در دنیا تثبیت کند؛ امروز در تحولات عمومی صحنه بین‌الملل آن چیزی که مردم را به هم ربط می‌دهد اخبار است، اخبار تحولات در دنیا از دریچه رسانه به ملت دیگر می‌رسد، شناخت امروزه صرفاً با سفر امکان‌پذیر نیست بلکه دریچه رسانه به شناخت کشورها و فرهنگ‌های مختلف می‌پردازد.

وی یادآور شد: در حال حاضر تصویر ایران در جهان تصویری است که رسانه‌ها نشان می‌دهند بنابراین قدرت‌هایی که رسانه در دست دارند و توان استفاده بهینه را داشته باشند می‌تواند واقعیت دنیا و جهان را بر اساس اهداف خودشان نشان دهند، این فناوری و قدرت بی‌نظیر است و باگذشت زمان این قدرت بر سایر منابع اقتدار پیشی می‌گیرد.

رئیس فراکسیون رسانه و فضای مجازی مجلس با اشاره به تحولات اخیر آمریکا به لحاظ رسانه‌ای یادآور شد: ترامپ یک عنصر قمارباز، دلال و فعال رسانه‌ای بود و از این ظرفیت به‌خوبی استفاده کرد، درحالی‌که جریان اصلی رسانه‌ای با او مخالف بود اما از طریق شبکه‌های اجتماعی توانست خودش را بالا بیاورد و با میلیون‌ها دنبال کننده در فضای مجازی برای خود در افکار عمومی جایگاهی پیدا کرد و صدای خودش را به همه رساند.

وی تأکید کرد: آنچه افکار عمومی را در انتخابات آمریکا در سال اخیر شکل داد قدرت رسانه و فضای مجازی بود درواقع آن چیزی که افکار عمومی را شکل می‌داد و عرصه سیاست را مشخص می‌کرد رسانه بود، در یک سمت رسانه توییتر و ترامپ در سمت دیگری رسانه‌های اصلی بود، درنهایت رسانه‌ها اتفاقات پیش روی آمریکا را پیش‌بینی و تحلیل می‌کردند.

موسوی بیان کرد: چون رسانه در برابر رسانه قرار گرفت آزادی بیان را کنار گذاشتند و توییتر به توییت‌های ترامپ واکنش نشان می‌داد و همه پلتفرم‌های آمریکایی صدای ترامپ را خاموش و صفحات شخصی او را مسدود و شبکه‌های بسیاری از طرفداران او را مسدود کردند و اجازه ندادند که حاکمیت آمریکا با خطر روبه‌رو شود.

وی عنوان کرد: ابزار رسانه‌ای و افکار عمومی تحولات را تغییر می‌دهد، حاکمیت‌ها و هسته‌های مرکزی قدرت در دنیا با ابزار رسانه بسیاری از اقدامات مختلف را انجام می‌دهند و برای مخدوش نشدن تصویر آمریکا در دنیا حتی صفحه رئیس‌جمهور آن کشور را مسدود می‌کنند، این‌ها بخشی از قدرت رسانه است.

نماینده مردم تهران در مجلس بیان کرد: اگر اتفاقات کنگره آمریکا در سایر کشورها بود آمریکا حاکمیت آن کشور را زیر سؤال می‌برد، در سال ۸۸ در جمهوری اسلامی ویدئویی از مرگ مجهول یک دختر در ایران منتشر شد که در شبکه‌های اجتماعی‌ترند شد، همین اقدام در کنگره آمریکا اتفاق افتاد اما رسانه‌ای نشد و ویدیو آن منتشر نشد درحالی‌که تصاویر سردار سلیمانی را در شبکه‌های اجتماعی حذف می‌کنند و حتی حساب توییتری مقام معظم رهبری را مسدود کردند که این نشان می‌دهد که ما در عقبه اقتدار شبکه جهانی در فضای امروز با حاکمیت جدید رسانه مواجهه هستیم.

وی تأکید کرد: برخی از اندیشمندان آمریکایی معتقدند که واقعیت را رسانه‌ها می‌سازند و واقعیتی وجود ندارد، ما اگر بخواهیم مقتدر و قدرتمند باشیم باید در عرصه رسانه خودمان را تقویت کنیم به‌رغم اینکه رسانه، فرهنگ و اقناع افکار عمومی جزو مطالبات جدی مقام معظم رهبری است و در این خصوص بزرگان کشور دغدغه داشتند و بارها در خصوص جنگ نرم مطالبی بیان کردند ولی در واقعیت به‌جز حرکت‌های خودجوش انقلابی، بسیجی و مردمی شکل‌گرفته اقدام اساسی در کلان این حوزه به‌منظور تجهیز لازم برای اقتدار رسانه‌ای دیده نمی‌شود.

در تولید محتوا هیچ دستگاهی متولی نیست

موسوی تأکید کرد: در بسیاری از دستگاه‌ها، نگاه سخت‌افزاری به مسائل وجود دارد و برای تولید محتوا اقدام اساسی صورت نگرفته است، اگرچه درزمینهٔ زیرساختی، اینترنت را به‌تمامی روستاهای کشور انتقال داده‌ایم اما در تولید محتوا هیچ دستگاهی متولی نیست، بیش از ۱۰ سال پیش شورای عالی فضای مجازی توسط مقام معظم رهبری شکل گرفت درحالی‌که آن زمان پیچیدگی فضای مجازی این‌چنین نبود؛ این شورا تأثیرگذاری کمی داشته است گویا عده‌ای تصمیم گرفتند که کشور درزمینهٔ رسانه به جایگاه اصلی خود دست پیدا نکند.

وی خاطرنشان کرد: در حوزه‌های دیگر نیز تلاش می‌کنند که استقلال کشور را مخدوش کنند در عرصه‌هایی مانند هسته‌ای و اقتصادی نیز اجازه نمی‌دهند که ما رشد کنیم؛ مقام معظم رهبری بارها بر ایجاد شبکه اجتماعی بومی تأکید کردند اما افرادی به بهانه فیلترینگ و قطع ارتباط جهانی اجازه ندادند این مهم شکل بگیرد.

رئیس فراکسیون رسانه و فضای مجازی مجلس بیان کرد: شبکه اجتماعی آمریکا نشان داد ابزار و بستری که در اختیار کشور باشد به‌راحتی کنترل می‌شود و حتی پست‌ها و نظرات رئیس‌جمهور آمریکا تحت نظر قرار می‌گیرد، ما نیز می‌گوییم که تقویت شبکه ملی اطلاعات و پلتفرم‌های داخلی طراحی شود.

وی عنوان کرد: سال ۸۱ که ما اعلام کردیم به فناوری هسته‌ای دست پیدا کردیم، انجمن فیزیک ایران بیانیه داد که همه این ادعاهایی که درزمینهٔ فناوری هسته‌ای وجود دارد دروغ است و امکان‌پذیر نیست اما دیدیم که موفق شدیم، امروز نیز واکسن ایرانی کرونا تولید می‌شود و برخی مانند گذشته مقاومت و در فضای مجازی تمسخر می‌کنند حالا که به مرحله تولید رسیده است می‌گویند واکسن خارجی بیاورید؛ این طرز تفکر در فضای رسانه‌ای کشور وجود دارد که باید تغییر پیدا کند.

رسانه نمی‌تواند در انحصار گروه خاصی باشد

موسوی خاطرنشان کرد: برگزاری استانی جشنواره ابوذر ارزشمند است چراکه امروز در دنیا به سمت خرد رسانه‌ها و رسانه‌های محلی حرکت می‌کند، ما باید رسانه را به یک پهنه گسترده تبدیل کنیم امروز با گسترش شبکه‌های اجتماعی رسانه نمی‌تواند در انحصار طیف یا گروه خاصی باشد و امروز هر شهروند تبدیل به یک رسانه شده است.

وی تأکید کرد: هرکسی در حوزه تخصصی باید در استان خودش تبدیل به مرجع مردم شود، یکی از ایرادات ما این است که در داخل کشور نگاه امنیتی به خبرنگاران و رسانه نگاران داریم درحالی‌که باید این‌ها را به‌عنوان یک ظرفیت و فرصت ببینیم؛ چراکه بخش اعظمی از فعالان این حوزه انسان‌های متعهد، آزاد، مؤمن و انقلابی هستند و اگر به آن‌ها فرصت داده شود می‌توانند از ورود فساد و مشکلات به بدنه نظام جلوگیری کنند.

رئیس فراکسیون رسانه و فضای مجازی مجلس تأکید کرد: رسانه امروز عنصر امربه‌معروف و نهی از منکر است، اگر ادعای شفافیت داریم و در اتاق شیشه‌ای هستیم باید ورود رسانه را آزاد بگذاریم و مسئولان نباید رسانه‌ها را دشمن خودشان بدانند، مسئولی که در مسیر درست و قانونی قدم برمی‌دارد باید وجود رسانه را نعمت بداند.

وی خاطرنشان کرد: ما نیاز به کار جمعی و افزایش سواد رسانه‌ای داریم، نیاز به شناخت دقیق منافع ملی داریم، رسانه یک فرصت است که باید به‌درستی از آن استفاده کنیم، اگر تولید محتوای خوب در رسانه‌ها و فضای مجازی افزایش یابد دشمنان مطالب جمهوری اسلامی را فیلتر می‌کند همان‌گونه که عکس و پست‌های مربوط به سردار سلیمانی را فیلتر کردند.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

کلیدواژه: استانی اجتماعی جشنواره ابوذر رسانه فراکسیون رسانه و فضای مجازی سیدنظام موسوی رئیس فراکسیون رسانه و فضای مجازی مجلس شبکه های اجتماعی مقام معظم رهبری افکار عمومی شاکله اصلی رسانه ای رسانه ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۰۶۴۷۱۳۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

رسانه‌ها تبلیغات دشمن پس از حمله به اسرائیل را خنثی کردند

امام جمعه رشت ضمن تشکر از رسانه‌ها گفت: از رسانه‌های مکتوب، گفتاری و رسانه ملی که به نحو مطلوب نسبت به انعکاس پاسخ جمهوری اسلامی به اسرائیل و ماجرای اصفهان کوشیدند و با ورود به‌موقع، تبلیغات شوم دشمن را خنثی کردند تشکر می‌کنم. - اخبار استانها -

به گزارش خبرگزاری تسنیم از رشت، آیت‌الله رسول فلاحتی امروز در خطبه‌های نماز جمعه این هفته در مصلی امام خمینی(ره) ضمن تشکر از رسانه‌ها جهت انعکاس پاسخ سخت و مقتدرانه جمهوری اسلامی ایران به اسرائیل گفت: از رسانه‌های مکتوب، گفتاری و رسانه ملی که به نحو مطلوب نسبت به انعکاس پاسخ جمهوری اسلامی به اسراییل و ریزپرنده‌های اصفهان کوشیدند و با ورود به‌موقع، تبلیغات شوم دشمن را خنثی کردند تشکر می‌کنم.

وی با اشاره به اهمیت عدل در تعاملات اجتماعی اظهار داشت: خداوند در آفرینش انسان، عدل را رعایت کرده است؛ طبق روایات منظور از عدل رعایت انصاف در زندگی است.

نماینده ولی‌فقیه در استان گیلان ضمن گرامیداشت 11 اردیبهشت‌ماه روز جهانی کار و کارگر، به دیدار جمعی از کارگران با رهبر معظم انقلاب اشاره و بیان کرد: 14 میلیون کارگر زحمتکش در کشور داریم که نیازمند توجه ویژه مسئولان هستند.

آیت‌الله فلاحتی با بیان اینکه لوازم زندگی‌ مردم محصول رنج و زحمت کارگر است تصریح کرد: به امنیت شغلی کارگران باید توجه شود؛ اینکه بعضی کارفرمایان، کارگر را 89 روزه جذب می‌کنند، بی‌انصافی است و لذا همه کسانی‌که درصدد جذب‌ کارگر هستند باید به امنیت شغلی وی توجه کنند.

امام جمعه رشت با اشاره به 12 اردیبهشت‌ماه سالروز شهادت استاد مرتضی مطهری خاطرنشان کرد: دشمنان این مرز و بوم چهره‌های شاخص کشور را زودتر شناختند و آنان را به شهادت رساندند؛ شهید مطهری از عالمان برجسته تاریخ معاصر بود و مکتوبات و رساله‌های علمی ایشان هنوز قابل بهره‌برداری و منشأ اثر برای همه کسانی است که دغدغه درک معارف اسلامی دارند.

وی با بیان اینکه شهید مطهری یک اسلام‌شناس در تراز جامعه اسلامی بودند تصریح کرد: ایشان در عین حال که به آموزه‌های اسلامی پایبند و‌ معتقد بودند، یک شخصیت زمان‌شناس و فقیه تمام‌عیار بودند.

نماینده ولی‌فقیه در استان گیلان با اشاره به برخی مزایا و دستاوردهای سفر اخیر رئیس جمهور به کشور پاکستان تصریح کرد: با توجه به اینکه روابط دو کشور به‌دلیل جنایات گروهک‌های تروریستی از جمله گروهگ جیش‌الظلم، کمی تیره و ملتهب شده بود و لذا یکی از دستاوردهای سفر رییس‌جمهور به این کشور‌، رفع این التهابات بود و مسئولان و مرزداران دو کشور توافقاتی کردند که منجر به رفع التهابات و رونق صادرات خواهد شد.

آیت‌الله فلاحتی با بیان اینکه میان دو کشور ایران و پاکستان یک وحدت رویه ملی علیه رژیم غاصب صهیونیستی برقرار است افزود: دشمن در تلاش بود روابط میان دو کشور تیره شود و این موضوع توسعه اقتصاصی و سیاسی دو کشور را نیز تحت تأثیر قرار دهد اما به اهدافشان نرسیدند.

امام جمعه رشت با ابراز تأسف از وتوی آمریکا علیه قطعنامه عضویت فلسطین در سازمان ملل خاطرنشان کرد: آمریکایی‌ها اینکه نامی از فلسطینی‌ها در تاریخ بماند را هرگز نمی‌پذیرند و اسراییلِ غاصب را دولت برتر می‌دانند اما در این ایام با اعتراضاتِ شدید جوانان دانشگاه‌های خود هم مواجه شدند و این تظاهرات در آمریکا استخوانی دیگر در گلوی صهیونیست‌ها است؛ جوانان در اعتراضات خود گفتند که مسئولیت اداره فلسطین باید با حماس باشد؛ چیزی که برای آمریکا و صهیونیست‌ها پذیرفتنی نیست.

انتهای پیام/612

دیگر خبرها

  • رسانه‌های جبهه مقاومت روز به روز قدرت بیشتری می‌گیرند
  • حمله سگ ولگرد به پسر بچه ۱۲ ساله در کرج
  • مهمترین چالش امروز نظام ما با دشمن جنگ ترکیبی و ‏ادراکی است
  • فیلم| واکنش کاربران مجازی به برخورد پلیس آمریکا با دانشجویان
  • عضو کانال‌های فضای مجازی صداوسیمای گلستان شوید
  • رسانه‌ها تبلیغات دشمن پس از حمله به اسرائیل را خنثی کردند
  • سوژه جدید فضای مجازی؛ اشک‌های سردار رادان در قم بعد از یک شعار! | فیلم
  • تأثیرگذاری رسانه‌ها در عصر کنونی بیش از ابزارهای جنگی است
  • عملیات وعده صادق اقتدار جمهوری اسلامی ایران را در دنیا اثبات کرد
  • امپراطوری رسانه ای دشمن در جنگ غزه شکست خورده است