Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش دوشنبه ایرنا، گاردین افزود: وقتی بایدن در روز ۲۰ ژانویه(یکم بهمن) سوگند یاد می کند، تنها ۱۶ روز تا تا مهلت انقضای پیمان استارت جدید با روسیه باقی می ماند.

تحلیلگران می گویند رئیس جمهوری جدید آمریکا با تهدیدهای چندگانه هسته ای مواجه خواهد بود و باید درباره آینده زرادخانه هسته ای آمریکا تصمیم گیری کند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

انتظار می رود تیم امنیت ملی بایدن همچنین در ماه های آینده اولین بودجه دفاعی خود را پیشنهاد دهد که شامل تصمیم گیری درباره احتمال ادامه، توقف یا از بین بردن کامل برنامه تسلیحات هسته ای است که ترامپ آغاز کرده است.

در خصوص پیمان استارت جدید که (زرادخانه راهبردی هر دو کشور را به استقرار تنها یک هزار و ۵۵۰ کلاهک هسته ای محدود می کند) بایدن و مشاوران نزدیکش علاقه مندی خود را به تمدید این پیمان ابراز کرده اند که به لحاظ فنی حتی در مهلت اندک باقی مانده تا زمان انقضای آن، امری ممکن است زیرا فقط به تبادل یادداشت هایی بین واشنگتن و مسکو نیاز دارد.

روسیه آمادگی خود را برای تمدید این پیمان ابراز کرده اما همچنان ابهاماتی درباره مدت تمدید آن وجود دارد. آنتونی بلینکین نامزد وزارت خارجه آمریکا که از سوی بایدن تعیین شده است نوامبر گذشته به روزنامه نیویورک تایمز گفت دولتش علاقه مند به تمدید ۵ ساله این پیمان است که حداکثر زمان ممکن محسوب می شود اما گزارش هایی نیز وجود دارد که نشان می دهد برخی از اعضای تیم امنیت ملی بایدن بر این باورند که زمان تمدید این پیمان باید کوتاه تر باشد تا امکان فشار بر روسیه برای مذاکره برای پیمانی جانشین فراهم شود.

رز گوتمولر (Rose Gottemoeller) مذاکره کننده اصلی آمریکا درباره پیمان استارت جدید چنین استدلالی را رد کرده و گفت ما در جنگیدن بر سر این که اهرم فشار در دست چه کسی باشد زمان را از دست می دهیم در حالی آنچه که باید انجام دهیم مذاکره درباره فاز بعدی کاهش تسلیحاتی است.

تیم بایدن همچنین باید درباره ایجاد توازن بین تمدید استارت جدید با تمایل این کشور برای اتخاذ مواضع سختگیرانه تر علیه مسکو درباره سایر مسائل به ویژه حملات اخیر سایبری علیه نهادهای آمریکایی تصمیم گیری کند.

گاردین به نقل از کینگستون ریف مدیر خلع سلاح و سیاست کاهش تهدید در انجمن کنترل سلاح آمریکا گفت: آمریکا و روسیه در ۱۰۰ یا ۲۰۰ روز نخست دولت بایدن باید مذاکرات ثبات راهبردی را از سر بگیرند که امیدواریم بتواند مجموعه ای از موضوعات را در برگرفته و عرصه را برای مذاکرات رسمی فراهم کند.

پسرنوشت برنامه جامع اقدام مشترک نیز به اندازه تعیین تکلیف پیمان استارت جدید مهم است.   به موجب توافق هسته ای سال ۲۰۱۵ با ایران، این کشور پذیرفت به ازای لغو تحریم ها فعالیتت های هسته ای اش را محدود کند. ترامپ تلاش کرد این توافق را نابود کند (تنها با این ادله که این توافق توسط رئیس جمهوری سلفش به دست آمده بود) و این امر تهران را وادار کرد به تعهداتش عمل نکند و در اقدام این کشور در غنی سازی ۲۰ درصد به اوج خود رسید.

بایدن در جلسه پاسخ و پرسش سازمان غیرانتفاعی شورای «جهان قابل سکونت» در واشنگتن دی سی  (سازمانی که خود را وقف از بین بردن زرادخانه هسته ای آمریکا کرده است) گفت اگر ایرانی ها بار دیگر به تعهدات هسته ای خود پایبند شوند بار دیگر به برجام برمی گردم و با متحدانمان در اروپا و دیگر قدرت های جهان برای تقویت و طولانی تر کردن مدت این توافق همکاری می کنم. وی در این جلسه به سوالاتی درباره نحوه پرداختن به موضوعات مربوط به سلاح های هسته ای در تیم امنیتی ملی اش پاسخ می داد.

گاردین در ادامه به هزینه یک تریلیون دلاری برنامه مدرنیزه سازی هسته ای آمریکا با روی کارآمدن دولت ترامپ و افزایش آن از آن زمان تاکنون پرداخت و نوشت ترامپ بودجه ساخت و تعمیر کلاهک های هسته ای را تا ۵۰ درصد افزایش داده است.

گوتمولر درباره این برنامه ها ابراز تردید کرده و گفت من فکر می کنم که لازم است این مساله بررسی شود که آیا واقعا به این برنامه ها نیاز داریم یا نه.

لین راستن مدیر ارشد کنترل تسلیحات و منع گسترش تسلیحاتی شورای امنیت ملی آمریکا دردولت اوباما گفت: من مطمئن هستم آنها به دقت برنامه توسعه موشک کروز زیر دریایی هسته ای را بازنگری خواهند کرد که تنها در حال حاضر یک فعالیت تحقیقاتی محسوب می شود.

کاهش فعالیت در زمینه نسل جدید موشک های بالستیک قاره پیما که در مراحل اولیه آن بسر می برد اقدام دیگری خواهد بود  این امر نیازمند بازنگری در برنامه «تریاد» یا سه گانه سلاح های هسته ای شامل موشک های بالستیک قاره پیما، موشک های پرتاب از زیردرایی یا سلاح هایی هوایی خواهد بود ...

برخی چنین استدلال می کند که موشک های بالستیک قاره پیما خطرناک ترین فاز تریاد هستند.

هرچندد بسیاری از ناظران انتظار دارند دولت بایدن به سیاست دوران اوباما شامل تداوم مدرنیزه سازی زرادخانه آمریکا و همزمان توافقات دوجانبه جدید با روسیه بازگردد به دلایلی این باور نیز وجود دارد که موضوع  بی فایده بودن تریاد هسته ای احتمالا به نگاه جامع تری نیاز دارد.

در سال ۲۰۱۷، کالین کال که به عنوان معاون وزیر دفاع در امور سیاسی معرفی شده بود، این سوال را مطرح کرد که آیا ایالات متحده می تواند به طور کامل با دوران فقدان موشک های بالستیک قاره پیما کنار بیاید.

فِرِد کاپلان، روزنامه نگار  در کتاب خود  تحت عنوان «بمب: روسای جمهور، ژنرال ها و تاریخچه مخفی جنگ هسته ای»، داستان شبیه سازی شورای امنیت ملی اوباما را نشان می دهد که در آن روسیه به یکی از کشورهای بالتیک حمله کرده و کلاهک هسته ای بسیار قوی را به پایگاه ناتو شلیک می کند.  اکثر ژنرال های بازی جنگی طرفدار واکنش هسته ای هستند. اما کال، مشاور امنیت ملی بایدن، معاون رئیس جمهوری وقت، در این باره می گوید که "آنها تصویر اصلی را از دست می دهند. "

کال، استدلال کرد که واکنش هسته ای،  فرصتی را برای جلب حمایت جهانیان علیه روسیه از دست می دهد و به عادی سازی استفاده از سلاح های هسته ای کمک می کند. او  موافق خودداری از واکنش هسته ای است و می گوید: تهدیدهایی که اکنون تحمل می کنیم ربطی به سلاح ندارد. امنیت موضوعی فراتر از اسلحه، بمب و تانک است.

برچسب‌ها برجام روسیه انتخابات ۲۰۲۰ جو بایدن پرسش از خبر

منبع: ایرنا

کلیدواژه: برجام روسیه انتخابات ۲۰۲۰ برجام روسیه انتخابات ۲۰۲۰ جو بایدن پرسش از خبر اخبار کنکور موشک های بالستیک قاره پیما پیمان استارت جدید هسته ای امنیت ملی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۰۶۵۰۳۶۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

آکسیوس: توافق حماس و اسرائیل تنها امید بایدن است

به گزارش قدس آنلاین، پایگاه اینترنتی «آکسیوس» نوشت: مشاوران ارشد «جو بایدن»، رئیس جمهور آمریکا می‌گویند توافق پیشنهادی که هم اکنون روی میز مذاکرات حماس با اسرائیل است به عنوان تنها مسیر ممکن برای رقم زدن آتش‌بس در نوار غزه و تحقق احتمالی پایان به جنگی که بایدن را آماج انتقادات تند حتی از جانب حامیان برجسته‌اش در آستانه انتخابات ریاست جمهوری ۲۰۲۴ قرار داده، محسوب می‌شود.

«جان کربی»، سخنگوی کاخ سفید روز سه‌شنبه گفت، جو بایدن همه تمرکزش را بر رقم زدن یک توافق آزادی اسرا قرار داده است. یک خبرنگار از کربی درباره اینکه آیا کاخ سفید طرح جایگیزینی برای پیگیری در صورت شکست مذاکرات آتش‌بس غزه دارد سوال کرد و او پاسخ داد: «فقط باید یک توافق (برای آتش‌بس) وجود داشته باشد.»

او ادعا کرد: «اگر بتوانیم آتش‌بس را حاصل کنیم خواهیم توانست به چیزی پایدارتر برسیم و سپس شاید به جنگ پایان دهیم و سپس شاید روند عادی‌سازی روابط (میان اسرائیل و عربستان سعودی)‌ را به پیش ببریم، اما شروع این روند باید با یک توافق و برگرداندن این افراد (اسرای صهیونیست) به خانواده‌هایشان باشد.»

به نوشته آکسیوس ۱۳۳ نفر از کسانی که در جریان عملیات هفتم اکتبر «طوفان الاقصی» جنبش حماس در سرزمین‌های اشغالی به اسارت گرفته شدند شامل ۶ شهروند آمریکایی هنوز در نوار غزه نگهداری می‌شوند.

این پایگاه در ادامه مطلب خود نوشت، مقام‌های آمریکایی مدعی هستند بحران انسانی در نوار غزه در هفته‌های اخیر کمی بهبود یافته است اما تاکید می‌کنند که یک آتش‌بس تنها راه واقعی برای رسیدگی نظام‌مند به وضعیت موجود و دفع خطر قحطی در این باریکه به حساب می‌آید.

وزارت بهداشت دولت تحت رهبری حماس در غزه اعلام کرده بیش از ۳۴۰۰۰ فلسطینی در حملات رژیم صهیونیستی به غزه از هفتم اکتبر تا کنون به شهادت رسیده‌اند.

در این میان «بنیامین نتانیاهو»، نخست وزیر رژیم صهیونیستی روز سه‌شنبه گفت دستور به حمله ارتش این رژیم به شهر رفح در جنوبی‌ترین نقطه نوار غزه «چه با توافق و چه بدون آن» را خواهد داد.

مقام‌های آمریکایی مدعی هستند از آنجا که بایدن قصد دارد هر کار ممکن به منظور جلوگیری از حمله اسرائیل به رفح انجام دهد پس دستیابی به یک توافق ‌آتش‌بس را پیگیری می‌کند چون باور دارد حصول این توافق است که باعث به تعلیق در آمدن عملیات نظامی اسرائیل در رفح  (اگر که باعث کنار رفتن دائمی آن از میز مذاکرات نشود) می‌شود.

همچنین به گفته مقام های آمریکایی مورد استناد پایگاه آکسیوس، کاخ سفید از سوی دیگر معتقد است برقراری یک آتش‌بس در نوار غزه در چارچوب توافقی برای تبادل اسرا آتش‌ درگیری‌های دیگر در منطقه از جمله حملات توسط انصارالله یمن علیه کشتی‌ها در دریای سرخ را فروخواهد نشاند.

همچنین چند دستیار بایدن معتقدند چنین توافقی در عین حال باعث دورتر شدن رژیم صهیونیستی و حزب‌الله لبنان از آستانه جنگ در محل مرز لبنان-اسرائیل خواهد شد.

آکسیوس نوشته است: یک هدف دیگری که دولت جو بایدن دنبال می‌کند این است که یک توافق آتش‌بس موقت برقرار وسپس آن را در ادامه تبدیل به یک توافق آتش‌بس دائمی کرده و بر مبنای این توافق به مذاکرات بر سر عادی‌سازی روابط عربستان و اسرائیل که آمریکا پیش از هفتم اکتبر پیگیری می‌کرد، برگردد.

مقام‌های آمریکایی همچنین ادعا کردند کاخ سفید می‌خواهد از مساله توافق عادی‌سازی روابط عربستان-اسرائیل به عنوان اهرم استفاده کرده و با استفاده از این اهرم نتانیاهو را وادار به پذیرش مسیر تشکیل کشور فلسطین کند.

حمایت‌های مداوم بایدن از اسرائیل موجب شده که در داخل آمریکا و در ضمن کارزار مربوط به انتخابات ریاست جمهوری، او با خطر از دست دادن آرای رای دهندگان ترقی‌خواه جوان مواجه شود.

هدف دیگر بایدن از دنبال کردن انعقاد توافق آتش‌بس حماس و اسرائیل این است که شعله اعتراضات طنین انداخته در دانشگاه‌های مهم آمریکا از سوی تظاهرکنندگانی که معترض به سیاست‌های او در قبال اسرائیل هستند را کم کند.

به نوشته آکسیوس در سوی دیگر، بایدن همچنین به موجب این تلاش می‌خواهد وجهه خدشه‌دار شده خود در میان رای‌دهندگان عرب در ایالت تاثیرگذار میشیگان را بازسازی کند.

بایدن روز یکشنبه یک گفتگوی تلفنی با نتانیاهو داشت و در آن درباره جدیدترین پیشنهاد اسرائیل شامل تمایل برای مذاکره کردن بر سر «بازیابی آرامش پایدار» در غزه بعد از آزادی نخست اسرا بر مبنای دلایل بشردوستانه صحبت کرد.

روز دوشنبه نیز رئیس جمهور آمریکا با رهبران مصر و قطر، دو میانجی‌گر بین حماس و اسرائیل گفتگو داشت.

انتهای پیام

منبع: خبرگزاری ایسنا

دیگر خبرها

  • درخواست نمایندگان دموکرات از بایدن برای ممانعت از حمله به رفح
  • آکسیوس: توافق حماس و اسرائیل تنها امید بایدن است
  • تصویب لایحه جنجالی در سنای آمریکا؛ واردات اورانیوم از روسیه ممنوع شد
  • سنای آمریکا واردات اورانیوم از روسیه را ممنوع کرد
  • موبایل پرچمدار هواوی تحریم‌های تراشه آمریکا را دور زد
  • آمریکا با هواپیمای آخرالزمانی آماده جنگ احتمالی هسته‌ای می‌شود
  • بایدن: با مصر و قطر درباره آتش بس غزه همکاری می‌کنیم
  • تماس‌های بی‌وقفه نتانیاهو با بایدن برای جلوگیری از صدور قرار دستگیری برای نتانیاهو
  • کمک تسلیحاتی آمریکا به ارتش اوکراین با خرید جنگنده‌های قزاقستان
  • علیرضا عسگری؛ سوژه‌ای سوخته برای فرار از شکست