Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-05-03@01:18:16 GMT

دامپزشکی خراسان رضوی به حالت آماده باش درآمد

تاریخ انتشار: ۲۲ دی ۱۳۹۹ | کد خبر: ۳۰۶۵۲۲۴۵

دامپزشکی خراسان رضوی به حالت آماده باش درآمد

دامپزشکی خراسان رضوی روز دوشنبه به نقل از دکتر جواد اعلمی گزارش داد: این اقدام در پی آلوده شدن تعدادی از واحدهای پرورش مرغ تخمگذار به ویروس آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان در استان خراسان جنوبی و هم مرز بودن این استان با خراسان رضوی صورت گرفته است.
وی افزود: در راستای پیشگیری از این بیماری، افزایش اقدامات امنیت زیستی توسط مرغداران ضروری است و تشکل های مرتبط با صنایع طیور، موظف به اطلاع رسانی مداوم به اعضای زیرپوشش خود هستند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

مدیر کل دامپزشکی خراسان رضوی ادامه داد: عملیات رصد و پایش بیماری در این استان با تدابیر ویژه مراقبتی و عملیاتی و با حضور گروههای بیماری یابی دامپزشکی به صورت شبانه روزی در حال انجام است و در حوزه حیات وحش این عملیات با همکاری اداره کل حفاظت محیط زیست و در قالب گشت‌های تیمی مشترک انجام می‌شود.
وی گفت: دور نگه داشتن طیور از مناطقی که به وسیله پرندگان مهاجر مورد استفاده قرار می‌گیرند، عدم استفاده از استخرهای ذخیره آب که جذب کننده پرندگان مهاجر و وحشی هستند، محدودیت در رفت و آمد افراد و تجهیزاتی که به واحد تولید و پرورش مرغداران دسترسی دارند و به روز نگهداشتن سیستم ضد عفونی تجهیزات از موارد مورد تاکید در این زمینه است.
اعلمی افزود: از ابتدای سال جاری حدود ۳۰ هزار مورد نمونه برداری از واحدهای صنعتی طیور استان جهت بررسی آنفلوآنزای پرندگان انجام شده است.
وی از توزیع ۳۶۰ میلیون دز واکسن طیور در استان از ابتدای سال جاری خبر داد و گفت: این میزان واکسن برای پیشگیری از بیماری‌های مختلف و واگیر طیور بین مزارع  و واحدهای پرورش طیور توزیع شده است.

مدیر کل دامپزشکی خراسان رضوی ادامه داد: مرغداران باید هرگونه بیماری و تلفات را سریعتر به مراجع رسمی دامپزشکی گزارش دهند و دقت کنند سیستم امحای مناسب و براساس موازین بهداشتی را برای کود و لاشه های پرندگان مرده بکار گیرند.
آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان، معروف به آنفلوآنزای مرغی یک بیماری ویروسی همه گیر بین پرندگان است که قابلیت سرایت بسیار دارد و در صورت شیوع، خسارت فراوان به صنعت مرغداری وارد می‌کند.
هم اکنون آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان در برخی کشورها مانند ژاپن و نقاطی از روسیه و سیبری شایع است و تالاب‌های ایران نیز با مهاجرت پرندگان از این بابت تهدید می‌شوند.
این بیماری در سال ۱۳۹۶ در ۶۵ کشور جهان و ۲۵ استان ایران گزارش شد و در حال حاضر بروز آنفلوآنزای فوق ‌حاد پرندگان در چند استان کشور گزارش شده است.
هم اکنون هزار و ۶۰۰ واحد مرغداری گوشتی و ۲۶۵ واحد مرغ تخم‌گذار در خراسان رضوی فعالیت دارند و این استان از نظر تولید گوشت سفید و تخم ‌مرغ رتبه‌های اول تا سوم کشور را به خود اختصاص داده است.

برچسب‌ها مشهد سازمان دامپزشکی کشور آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان

منبع: ایرنا

کلیدواژه: مشهد سازمان دامپزشکی کشور آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان مشهد سازمان دامپزشکی کشور آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان اخبار کنکور آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان دامپزشکی خراسان رضوی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۰۶۵۲۲۴۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

نظارت دامپزشکی کرمان بر کارخانجات شیر و مراکز عرضه شیر خام

رئیس شبکه دامپزشکی شهرستان کرمان گفت: کارشناسان شبکه دامپزشکی به صورت مستمر، از کارخانجات شیر، مراکز جمع آوری شیر و گاوداری‌ها بازرسی و نظارت داشته و نمونه‌های اخذ شده از این مراکز برای انجام آزمایشات لازم به آزمایشگاه مرجع استان ارجاع داده می‌شود.


محمود زین الدینی گفت: فسادپذیری سریع شیر رعایت اصول بهداشتی در تمام مراحل زنجیره تولید تا عرضه شیر ضروری و قابل اهمیت است.


وی افزود: یکی از مهم‌ترین وظایف ذاتی سازمان دامپزشکی کشور تضمین امنیت غذایی مردم جامعه است که پیشگیری از بروز بیماری‌های مشترک انسان و دام در زمره این وظایف است.
وی تصریح کرد: مصرف شیر غیر پاستوریزه زنگ خطری برای سلامت عمومی جامعه است و احتمال انتقال بیماری تب مالت را بالا می‌برد.


زین الدینی افزود: بیماری تب مالت به دلیل بروز سقط در دام سبب کاهش جمعیت دامی و بروز خسارات اقتصادی فراوانی به دامداران و جامعه می‌شود.


وی با اشاره به اینکه یکی از راه‌های انتقال بیماری تب مالت استفاده از شیر خام می‌باشد گفت: بهتر است شیر بصورت بسته بندی شده و پاستوریزه مصرف شود و در غیر اینصورت شیر خام را بایستی حداقل به مدت ۳ تا ۵ دقیقه جوشانده شود.


رئیس شبکه دامپزشکی شهرستان کرمان با اشاره به نقش دامپزشکی در تامین سلامت شیر بیان کرد: دامپزشکی به عنوان یکی از متولیان بهداشت و سلامت جامعه در راستای تامین بهداشت شیر اقداماتی از جمله کنترل گاوداری‌های صنعتی و نیمه صنعتی از نظر بیماری‌های عفونی دام و مشترک بین انسان و دام، برگزاری کلاس‌های آموزشی، ترویجی برای آشنایی روستاییان و دامداران و کنترل گاوداری‌های سنتی را از طریق واکسیناسیون علیه بیماری بروسلوز انجام می‌دهد.

باشگاه خبرنگاران جوان کرمان کرمان

دیگر خبرها

  • پیشگیری از آنفولانزای فوق حاد پرندگان با تزریق واکسن ایران‌ساخت
  • نظارت دامپزشکی کرمان بر کارخانجات شیر و مراکز عرضه شیر خام
  • پلمب کارخانه خوراک دام و طیور متخلف در سبزوار
  • جوجه ریزی در واحد‌های پرورشی طیور فقط با اخذ مجوز بهداشتی از دامپزشکی امکانپذیراست
  • ثبت بالاترین رکورد جوجه‌ریزی در سال ۱۴۰۲ / کاهش ۴۱ درصدی کانون بیماری در واحدهای پرورشی
  • فعالیت یک کشتارگاه طیور متخلف در ری متوقف شد
  • واکسیناسیون ۱۰ هزار و ۷۴۴ قلاده سگ در قزوین
  • واکسیناسیون ۴۵۵ هزار طیور بومی در قزوین
  • کشف ۸۵۰ کیلوگرم گوشت و آلایش‌های غیربهداشتی و غیرقابل مصرف دام و طیور
  • موردی از تب کریمه کنگو در لرستان مشاهده نشده است