Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-04-28@14:29:34 GMT

لوایحی که بهانه‌ را از دشمن می‌گیرند

تاریخ انتشار: ۲۳ دی ۱۳۹۹ | کد خبر: ۳۰۶۵۵۹۹۲

لوایحی که بهانه‌ را از دشمن می‌گیرند

پرونده تصویب لوایح چهارگانه اقدامات مالی موسوم به «FATF» با گذشت چند سال، همچنان ناتمام مانده است و هنوز دو لایحه مهم از این لوایح چهارگانه در راهروهای مجمع تشخیص مصلحت نظام، سرگردان مانده‌اند. اگرچه مهلت رسیدگی به لوایح سال گذشته به اتمام رسیده بود؛ اما ۲۴ آذر ماه سال جاری با درخواست دولت و تایید مقام معظم رهبری؛ بررسی مجدد دو لایحه پالرمو و CFT، در دستور کار مجمع تشخیص مصلحت نظام قرار گرفته است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

 با وجود قوت گرفتن امیدها برای تصویب احتمالی این لوایح، اما به نظر می‌رسد که مخالفانی سرسخت، همچنان با قوت در تلاش هستند تا نگذارند این لوایح در مجمع تشخیص مصلحت نظام تصویب شود. این لوایح پیش از این در مجلس شورای اسلامی به تصویب رسیده بودند، اما شورای نگهبان با تصویب آن مخالفت کرد تا پرونده این لوایح به مجمع تشخیص مصلحت نظام واگذار شود.

با وجود تاکید چندباره مخالفان تصویب این لوایح اما به نظر می‌رسد که مخالفت با لوایح تصویب نشده، بیش از هر چیز دلایل سیاسی دارد، زیرا که پیش از این و در دولت‌های قبلی نیز بحث درباره تصویب آن صورت پذیرفته بود و حتی برخی افرادی که امروز علم مخالفت با این لوایح را برداشته‌اند، در گذشته مخالفت چندانی نداشته‌اند. دولت به عنوان مسئول اداره کشور، بارها از تریبون‌های رسمی بر اهمیت این لوایح تاکید کرده و ضمن رایزنی‌های فراوان برای تصویب، ضرورت پذیرش این لوایح برای ورود به عرصه مراودات بانکی بین‌المللی را یادآور شده است. امروزه دیگر بر کسی پوشیده نیست که بدون تصویب لوایح مذکور، ایران حتی برای مبادله تجاری با کشورهای دوست نیز دچار مشکلات فراوانی خواهد شد. حال پرسش این است که مشکلات مذکور چیست؟

«گروه ویژه اقدام مالی» (Financial Action Task Force) یا به اختصار FATF نهاد سیاستگذار بین المللی است که در سال ۱۹۸۹ بنیان گذاشته شده است. این سازمان دارای ۳۹ عضو (۳۷ کشور و دو سازمان بین‌المللی) است که در مدت فعالیت ۳۰ ساله خود به ترتیب در چهار حوزه مبارزه با پولشویی، مقابله با تامین مالی تروریسم، مبارزه با تامین مالی فعالیت‌های اشاعه‌ای و سیاستگذاری در خصوص دارایی‌های مجازی ماموریت خود را توسعه داد. هدف از تشکیل این سازمان، ارائه توصیه‌هایی به کشورهای برای کنترل و نظارت بر تبادلات مالی است. منظور از کنترل و نظارت بر تبادلات مالی آن است که هیچ گروه یا سازمانی نتواند دست به پولشویی زده یا از گروه‌ها تروریستی حمایت کند. این سازمان ضمن ارائه توصیه‌ها و دستورالعمل‌ها به کشورها، میزان رعایت اصول اعلامی این گروه را رصد می‌کند. در نتیجه هر زمان که این گروه احساس کند کشوری، اصول اعلامی را رعایت نمی‌کند، می‌تواند کشور مذکور را وارد «لیست سیاه» کرده و دست به اقدامات متقابل علیه آن کشور بزند.

هم‌اکنون ۱۸۸ کشور دنیا عضو این سازمان شده و کم و بیش از اصول آن تبعیت می‌کنند. اما ایران از سال گذشته و پس از عدم تصویب دو لایحه باقی مانده، به لیست سیاه این گروه وارد شده است. FATF در نشست ۲۷ بهمن تا دوم اسفند سال گذشته خود که با حضور بیش از ۸۰۰ نماینده از ۲۰۵ کشور جهان و سازمان‌ بین‌المللی از جمله صندوق بین‌المللی پول، سازمان‌ ملل و بانک جهانی در پاریس برگزار شد و مصادف با آخرین مهلت این نهاد به ایران درباره لزوم پذیرش توصیه‌های آن بود، ایران را به فهرست سیاه بازگرداند. گروه ویژه اقدام مالی اگرچه به صورت مستقیم اقدامی را صورت نمی‌دهد، اما از تمامی اعضای خود خواسته است تا در قبال ارتباط مالی و تبادلات بانکی با ایران، احتیاط را رعایت کنند. در نتیجه این درخواست، ریسک ارتباط مالی با ایران برای بانک‌ها و شرکت‌ها به شدت افزایش می‌یابد و به همین دلیل بانک‌ها ترجیح می‌دهند با ایران مراوده مالی نداشته باشند.

طبیعی است که با توجه به عضویت کشورهایی نظیر چین، هند، ترکیه، کره جنوبی، برزیل و روسیه در این گروه، و ورود ایران به لیست سیاه FATF، حتی کشورهای مذکور نیز در قبال ارتباط مالی با ایران احتیاط لازم را به خرج می‌دهند و مبادله تجاری این کشورها با ایران، برای آن‌ها هزینه‌های سنگینی خواهد داشت. مسئله‌ای که امروز نیز گریبان اقتصاد کشور را گرفته است و اغلب کارشناسان دولتی و بخش خصوصی به این نکته اشاره می‌کنند که عدم پذیرش این لوایح تبدیل به چالشی جدی برای فعالان بخش اقتصادی کشور شده است.

ادعای مخالفان این لوایح آن است که با تصویب لوایح مذکور، « کشورهای غربی» از «به صورت کامل از تبادلات و ارتباطات مالی و اطلاعات محرمانه ایران مطلع شوند». در پاسخ به این ادعا باید گفت که اگر چنین است، چطور کشورهایی همچون روسیه و چین که تضاد منافع آنان با غرب آشکار است، عضو چنین گروهی شده‌اند؟ آیا آنان نگران چنین مسئله‌ای نبوده‌اند یا دغدغه‌هایی مشابه نداشتند؟ از سوی دیگر مخالفان این لوایح همواره از ایجاد فشار بر کشور پس از تصویب لوایح سخن می‌گویند و از مدافعان تصویب این لوایح، می‌پرسند که با تصویب لوایح مذکور چه دستاوردی حاصل خواهد شد؟ اکنون باید از مخالفان  پرسید که با ورود ایران به فهرست سیاه FATF چه دستاوردی حاصل شده است؟ آیا عدم تصویب کمکی به باز شدن گره‌های اقتصادی موجود کرد یا مسائل و مشکلات موجود را برطرف نمود؟ یا آنکه حتی تبادل بانکی ایران با کشورهای دوست را هم به خطر انداخته است؟ در عین حال باید از مخالفان پروپاقرص لوایح مذکور این سوال را هم مطرح کرد که اگر یک دولت همسو با آن‌ها چنین لوایحی را مطرح می‌کرد، باز هم علم مخالفت با این لوایح را بلند می‌کردند؟

پر واضح است که بازگشت این لوایح به دستور کار مجمع تشخیص مصلحت نظام چه معنایی دارد. این لوایح بایستی با شفافیت و دقت مورد بررسی قرار گیرند و همانطور که مخالفان، از موافقان تضمین می‌خواهند که تصویب این لوایح نباید موجب بروز مشکلات در کشور شود، بایستی به صورت علنی اعلام کنند که حاضر هستند هزینه‌های تحمیل شده به کشور به دلیل عدم تصویب این لوایح را خواهند پذیرفت و دولت دیگر در این مسئله مقصر اعلام نخواهد شد.

اکنون و در زمانی که رییس‌جمهوری منتخب مردم آمریکا بر اشتباه بودن سیاست قبلی ایالات متحده مبنی بر فشار حداکثری به ایران به صورت ضمنی اعتراف کرده و با پیروزی حزب دموکرات در سنا و کنگره، امکان بازگشت آمریکا و پذیرش شکست این کشور، محتمل به نظر می‌رسد، بایستی از فرصت استفاده کرد و با برداشتن موانع پیش روی اقتصاد کشور، به شکستن دیوار تحریم‌ها یاری رساند. در غیر این صورت حتی با بازگشت آمریکا به برجام نیز این امکان وجود دارد که درگاه‌های اقتصادی کشور بیش از گذشته مسدود شوند و دشمنان ایران بهانه‌های دیگری را برای تداوم فشار بر اقتصاد کشور مورد سوءاستفاده قرار دهند.  

برچسب‌ها FATF لیست سیاه FATF مجمع تشخیص مصلحت نظام

منبع: ایرنا

کلیدواژه: لیست سیاه FATF مجمع تشخیص مصلحت نظام لیست سیاه FATF مجمع تشخیص مصلحت نظام اخبار کنکور مجمع تشخیص مصلحت نظام تصویب این لوایح لوایح مذکور تصویب لوایح بین المللی لیست سیاه

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۰۶۵۵۹۹۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

دشمن جنگ فرهنگی علیه ایران راه انداخته است

ایسنا/زنجان نماینده ولی‌فقیه در استان زنجان گفت: دشمن با اعمال برنامه‌های مختلف به اهداف خود نرسیده و بر این اساس جنگ فرهنگی را مورد توجه قرار داده است.

آیت‌الله علی خاتمی امروز (جمعه ۷ اردیبهشت ماه) در خطبه‌های نماز جمعه زنجان، اظهار کرد: بصیرت‌افزایی و شناخت دوست و دشمن حائز اهمیت است. بصیرت به معنی شناخت و موضع‌گیری درست و به هنگام بوده و در این میان دشمن با تمام قوا وارد جنگ فرهنگی کشور شده است.

وی با بیان اینکه رهبری در چند سال گذشته به بصیرت سیاسی تاکید ویژه‌ای داشتند، افزود: دشمنان از آغاز پیروزی انقلاب اسلامی تاکنون، همه برنامه‌های خود را اعم از جنگ تحمیلی تا تحریم‌های گوناگون را علیه کشور اعمال کرده و امروز در حوزه فرهنگی وارد شده است.

امام جمعه زنجان در ادامه به ۹ اردیبهشت روز شوراها اشاره کرد و گفت: در بیانیه گام دوم رهبری، یکی از قدرت‌های موفقیت انقلاب اسلامی مشارکت مردم در مسائل سیاسی و اجتماعی عنوان شده و در این میان مردم صاحبان و حافظان اصلی انقلاب هستند.

وی به موضوع مبارزه با مفاسد اقتصادی نیز اشاره کرد و گفت: چشمان بیدار باید به این موضوع مهم آگاه باشند و در این میان مقام معظم رهبری در سال ۸۰ در فرمان هشت ماده‌ای به صورت جامع مبارزه با فساد را اعلام کردند که در صورت اجرایی شدن دقیق آن به طور حتم نتایج و آثار و برکات فروانی به دنبال خواهد داشت.

خطیب نمازجمعه زنجان به روز یازدهم اردیبهشت روز جهانی کار و کارگر اشاره کرد و گفت: رهبر معظم انقلاب در جمع کثیری از کارگران کشور جامع‌ترین مطالب را بیان کرده و به این مهم اشاره کردند، این قشر پیشتازان جهادی اقتصادی هستند.

نماینده ولی‌فقیه در استان با بیان اینکه کارگران در کشورهای دیگر وسیله‌ای برای ثروت‌افزایی ثروتمندان هستند، ادامه داد: کار و تلاش عبادت است و این موضوع اهمیت بسزایی دارد.

وی بیان اینکه هر انقلابی عمل کردیم، موفق بودیم در غیر این‌ صورت دشمن ورود کرده است، گفت: واقعه وعده صادق قدرت، شهامت توان نظامی کشور را نشان داد و هیمنه پوشالی اسرائیل جنایتکار را در هم شکست.

انتهای پیام

دیگر خبرها

  • بسته زنجیره تأمین بانک صادرات ایران در خدمت تولید است
  • یک مقام دولتی عنوان کرد؛ ارتباط شبه سوییفت با برخی کشور‌ها داریم
  • پیدا و پنهان پول پاشی آمریکا برای مثلث نیابتی
  • اتاق فکر دشمنان چگونه در برابر جمهوری اسلامی شکست خورد؟
  • اردوغان: حماس یک گروه مقاومت در فلسطین است
  • حمله به اسرائیل عظمت ایران را نشان داد
  • انتقاد تند اتاق اصناف به تعطیلی پنجشنبه‌ها؛ خودتحریمی بزرگ در کمین ایران
  • دشمن جنگ فرهنگی علیه ایران راه انداخته است
  • خدمات فنی و مهندسی متخصصان ایرانی ماندگار است
  • به بهانه کاهش نرخ زاد و ولد در ایران/ چرا زنان ایرانی میلی به فرزندآوری ندارند؟