Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش خبرگزاری مهر، اکبر شریف‌زاده در راستای برگزاری یازدهمین جشنواره ملی پژوهش و فناوری سازمان اسناد و کتابخانه ملی، به دریافت ۳۰۰ هزار برگ سند از آرشیو ملی از سوی پژوهشگران تا پایان آذر امسال (۱۳۹۹) اشاره کرد و گفت: پژوهش‌های بنیادین و کاربردی در هیچ زمینه و رشته‌ای بی‌نیاز از اسناد و مدارک نیست.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

به ویژه تحقیقات تاریخی و پژوهش‌های گذشته‌نگر که مجبور به استفاده از داده‌های مبتنی بر اسناد خواهند بود و برای کاربرد دقیق و جزئی‌تر هر چقدر جامعه آماری استفاده از اسناد بیشتر باشد تحقیق و نتایج آن معنادار و مورد اعتماد خواهند بود.

وی افزود: هرچند یکی از هدف‌های بنیادین و اولیه هر آرشیوی حفظ و نگهداری از سوابق و اسناد و مدارک سازمان‌های عمومی و دولتی است. در واقع هدف آرشیو نگهداری اسناد و مدارک با ارزش و سپس در دسترس قراردادن آنها است. آرشیو با منابع یا مواد دست اول ارتباط دارد، بنابراین مواد آرشیوی امانت داده نمی‌شوند و فقط می‌توان با اجازه از مقامات دارای صلاحیت از آنها استفاده کرد.

معاون اداره‌کل خدمات آرشیوی سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران ادامه داد: اداره‌کل خدمات آرشیوی معاونت اسناد ملی به عنوان یار و یاور پژوهشگران و محققان در رشته‌های مختلف وظیفه خود می‌داند با استفاده از تمام ظرفیت‌های لازم به کمک آن‌ها بشتابد. طی دو سال گذشته فرایندهای متعددی برای پیشرفت دسترسی پژوهشگران به اسناد فراهم شده است که به طور نمونه در سال ۱۳۹۸ فرایند کایزن، با همکاری پرسنل خدوم اداره کل و اهتمام مدیر کل خدمات آرشیوی باعث به روزرسانی خدمات و دسترسی سریع‌تر و آسان‌تر شد، به طور مثال فرایند ارائه اسناد که به طور میانگین دو ماه طول می‌کشید در بازه زمانی حدود یک روز انجام می‌گیرد.

شریف‌زاده اضافه کرد: همچنین برای ایفای نقش مؤثر، این اداره‌کل سرعت و کیفیت خدمات را مورد اهتمام ویژه قرار داده است و با حمایت دانشجویان و توجه شایسته به جایگاه پژوهشگران، ایجاد محیطی مناسب فراهم آورده است و در حال حاضر درخواست‌ها بیش از ۹۰ درصد به صورت غیرحضوری از طریق ارسال ایمیل دریافت و پاسخ داده می‌شود. ضمن اینکه در فضای دیجیتال سازمان نیز تعداد بسیار زیادی از اسناد در دسترس قرار گرفته است و پژوهشگران با دیدن آن می‌توانند به سهولت و سرعت دسترسی داشته باشند.

وی گفت: به همین جهت در سال ۱۳۹۸ بیش از سه هزار پژوهشگر از تالار پژوهش اسناد استفاده کرده و حدود ۳۶۰ هزار برگ سند دریافت کردند و حدود ۱۲۰۰ نفر به صورت رایانامه و ۱۴۰۰ نفر نیز از طریق استان‌ها به دریافت سند اقدام کردند.

شریف‌زاده افزود: با شیوع کرونا و تعطیلی‌های متعدد، همچنان فعالیت اداره‌کل تداوم داشت و در برخی از موارد پیشرفت جدی حاصل شد. از جمله برای تعیین سطح دسترسی اسناد، در سال ۱۳۹۹ تا پایان آذرماه بیش از ۷۰۰ نفر مراجعه حضوری برای دریافت اسناد داشتیم که حدود ۳۰۰ هزار برگ سند از آرشیو ملی برای کارهای پژوهشی و تحقیقاتی دریافت کردند و ۱۱۰۰ نفر به صورت رایانامه و ۴۵۰ نفر از طریق مدیریت استان‌ها ازخدمات اطلاع‌رسانی اسناد بهره‌مند شدند.

وی ادامه داد: همچنین در تعیین سطح دسترسی و آزادسازی اسناد حدود ۲۶ هزار پرونده به دقت مورد بررسی قرار گرفته و تعیین سطح شدند که نشان از بیش از دو برابر شدن پرونده‌های آزادسازی شده دارد و نزدیک به ۵۰ نفر از آرشیو ملی ایران و بخش‌های مختلف آن بازدید داشتند.

معاون اداره کل خدمات آرشیوی سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران خاطرنشان کرد: اداره کل خدمات آرشیوی آمادگی کامل خود را برای اطلاع‌رسانی پویاتر برای کاربران خود به صورت مجازی و حقیقی با رعایت پروتکل‌های بهداشتی اعلام می‌کند و در راستای اهداف پژوهشی از هیچ کوششی دریغ نخواهد کرد و یار و یاری‌رسان محققان خواهد بود.

کد خبر 5120307 محمد آسیابانی

منبع: مهر

کلیدواژه: سازمان اسناد و کتابخانه ملی شیوع کرونا سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران معرفی کتاب قاسم سلیمانی نقد کتاب پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی ترجمه اولین سالگرد شهادت حاج قاسم ادبیات کودک و نوجوان تازه های نشر ادبیات جهان تجدید چاپ عبدالکریم سروش نمایشگاه مجازی کتاب ادبیات داستانی انتشارات سروش آرشیو ملی هزار برگ سند

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mehrnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «مهر» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۰۶۵۸۰۰۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

راه‌اندازی اکوسیستم تاکسی هوایی الکتریکی در ابوظبی

ابوظبی، پایتخت امارات متحده عربی، از انعقاد توافق‌نامه توسعه یک اکوسیستم کامل تاکسی هوایی شامل آموزش، توسعه زیرساخت‌ها و عملیات پرواز با پوشش تمام خدمات خبر داد.

به گزارش سرویس ترجمه خبرگزاری ایمنا، ابوظبی امارات متحده عربی قراردادی چند جانبه برای خدمات تاکسی هوایی میان‌اماراتی منعقد کرده است که شامل حمایت از ایجاد و گسترش خدمات تاکسی هوایی در ابوظبی و فراتر از آن می‌شود و هدف آن حمایت از منطقه در مسیر تبدیل شدن به رهبر جهانی در معرفی تاکسی‌های هوایی است.

توافق‌نامه منعقدشده پتانسیل توسعه یک اکوسیستم کامل تاکسی هوایی از جمله آموزش، توسعه زیرساخت‌ها و عملیات پرواز، همچنین حضور تولیدی در ابوظبی را پوشش می‌دهد و در طول آن یک شرکت توسعه‌دهنده هواپیماهای تمام الکتریکی برای خدمات مسافری تجاری، از نزدیک با اداره کل هوانوردی غیرنظامی امارات متحده عربی برای تعریف مسیرها همکاری می‌کند.

اکوسیستم کامل تاکسی هوایی در ابوظبی

چارچوب نظارتی اداره کل هواپیمایی کشوری امارات بر اساس استانداردهای اداره هوانوردی فدرال با آزمایش و تجزیه‌وتحلیل‌های اضافی در کنار سطح بالایی از سیستم نظارتی تنظیم‌کننده و فرآیند بررسی مداوم برای اطمینان از ایمنی برای عملیات اولیه نوشته شده است. بنابراین سفرهای بین اماراتی به تاییدیه اضافی از اداره کل هواپیمایی نیاز دارد.

توافق‌نامه امضاشده نیز در همکاری با وزارت شهرداری‌ها و حمل‌ونقل، وزارت توسعه اقتصادی ابوظبی و وزارت فرهنگ و گردشگری، نشان‌دهنده وسعت حمایت‌های موجود از آن به‌عنوان بخشی از مشارکت ابوظبی در توسعه خوشه صنعتی خودروهای هوشمند و خودران است.

ابوظبی هدف خود را پیشروی در پیشرفت و اجرای دوره بعدی راه‌حل‌های پیشرفته حمل‌ونقل و جابه‌جایی معرفی کرده است و قصد دارد نه‌تنها پایه و اساس خدمات تاکسی هوایی پیشرفته را ایجاد کند، بلکه آینده حمل‌ونقل را نیز به‌نحو متفاوتی شکل دهد.

هواپیمای نوآورانه ابوظبی برای حمل یک خلبان و چهار مسافر با سرعت ۳۲۱ کیلومتر در ساعت، آلایندگی عملیاتی صفر و ردپای آکوستیک کم طراحی شده است و حداکثر برد آن ۱۶۱ کیلومتر سفر هوایی سریع و تمیز را داخل ابوظبی و در سراسر امارات متحده عربی امکان‌پذیر می‌کند.

توافق‌نامه فعلی به‌طور یکپارچه با استراتژی گردشگری ۲۰۳۰ امارات مطابقت دارد که تأکید آن بر تعهد ثابت کشور برای تقویت رشد پایدار و توسعه استراتژیک در بخش سفر و گردشگری است. ابوظبی به‌عنوان بخشی از تمرکز خود بر زیرساخت‌ها و جابه‌جایی، در حال همکاری نزدیک با بخش‌های دولتی و خصوصی به‌منظور شکل دادن به طرح‌های شهر هوشمند و فناوری‌های پایدار است و از طریق اتخاذ راهکارهای حمل‌ونقل سبز، سعی در ارتقای کیفیت تجارب ارائه شده به جامعه و بازدیدکنندگان دارد.

معرفی خدمات تاکسی هوایی در مقیاس بزرگ بخشی از راهکارهای شهر برای تحقق این هدف به‌شمار می‌رود که دسترسی به جاذبه‌های طبیعی، نقاط توریستی و نشانه‌های معماری را افزایش و در نتیجه تجارب کلی بازدیدکنندگان را ارتقا می‌دهد.

ابوظبی در فوریه ۲۰۲۴ تأیید کرد که سومین مرحله از پنج مرحله مورد نیاز برای دریافت گواهی‌نامه هواپیماهای خود را از اداره هوانوردی فدرال ایالات متحده تکمیل کرده است.

کد خبر 748363

دیگر خبرها

  • برگزاری روز ملی خلیج‌فارس با نمایشگاه اسناد و نقشه‌های تاریخی در بندر ماهشهر
  • ۷۶ درصد اراضی کشاورزی استان بوشهر سنددار شده است
  • کلاهبرداری از طریق جعل اسناد خودرو در نظرآباد
  • راه‌اندازی اکوسیستم تاکسی هوایی الکتریکی در ابوظبی
  • ۱۷۵ پایگاه نماز جمعه شناسه‌ملی دریافت کردند
  • صدور اسناد تک برگ در گروه‌های مشاع به نام دولت
  • زنگ خطر کاهش رشد جمعیت در خوشاب
  • تصاویر قطع ۴۰ اصله درخت در کجور آرشیوی است
  • معرفی اداره کل راه آهن تهران به عنوان دستگاه برتر
  • نگاه به سینما جدی نیست/ بررسی پیدایش هالیوود در مستند «پشت صحنه»