Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش روز سه‌شنبه وزارت جهاد کشاورزی، «ابوالقاسم حسین‌پور» با بیان اینکه در سال‌های اخیر با اقدام‌های انجام شده در زمینه آبخیزداری و آبخوان‌داری شاهد تقویت آبدهی قنوات در استان های کشور هستیم، مهار سیلاب‌ها را از دیگر کارکردهای اجرای طرح‌های آبخیزداری و آبخوان‌داری نام برد و افزود: با اجرای این طرح‌ها نزدیک به ۸۰۰ میلیون مترمکعب از سیلاب‌های آذرماه امسال در استان‌های سیل‌خیز کشور مهار شد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی اظهارداشت: در آذرماه امسال دو نوبت بارندگی شدید در محدوه غرب، جنوب غرب و جنوب کشور رخ داد و ۸۰۰ میلیون مترمکعب سیلاب ناشی از آن توسط سازه‌های آبخیزداری و آبخوان‌داری مهار و مانع از خسارات شد و علاوه بر این، سیلاب‌ها از طریق سازه‌های آبخیزداری و آبخوان‌داری در راستای تقویت منابع آبی این مناطق قرار گرفت.

مدیرکل دفتر سیلاب و آبخوانداری سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری، مشکلات ناشی از آب‌گرفتگی در معابر شهرهای جنوب غربی کشور را ناشی از نفوذناپذیر بودن شهرها و تخلیه نشدن بارش‌ها دانست و تصریح کرد: مسیر تخلیه آب، زهکش ها و کانال های آب در این شهرها توسط ساخت و سازهای انجام شده مورد تجاوز قرار گرفته است.

حسین‌پور گفت: سامانه زهکشی برخی از این شهرها توان تخلیه سیلاب را ندارند و باید متناسب با توسعه شهری به‌روز شوند.

وی بر ساخت شهرهای نفوذپذیر تاکید کرد و افزود: در شهرهای نفوذپذیر امکان جذب بارش در سطح شهر وجود دارد و امیدواریم مسوولان به سمت ساخت شهرهای نفوذپذیر از نظر جذب بارش ها و سیلاب ها حرکت کنند و از ظرفیت سیلاب ها برای توسعه فضای سبز استفاده شود.

مدیرکل دفتر سیلاب و آبخوانداری سازمان جنگل ها، مراتع و آبخیزداری کشور با اشاره به وجود ۱۲۵ میلیون هکتار عرصه های آبخیز در استان های کشور، گفت: از این وسعت، تاکنون مطالعه و اجرای فعالیت های آبخیزداری در سطح ۳۰ میلیون هکتار انجام شده و اثرات آن در مهار و کاهش سرعت و غلظت سیلاب، کاهش فرسایش خاک، احیای پوشش گیاهی، موجب استقبال مردم از این طرح ها شده است.

حسین پور با اشاره به اینکه با عملیات آبخیزداری و آبخوانداری به‌طور میانگین آبدهی قنوات حدود سه برابر افزایش داشته است، افزود: توسعه عملیات آبخیزداری و آبخوان‌داری در کشور نیازمندتوجه بیشتر به این طرح ها در بودجه سال ۱۴۰۰ و در برنامه هفتم توسعه است.

به گزارش ایرنا، طبق برنامه ریزی قرار است تا پایان امسال یک میلیون و ۲۰۰ هزار هکتار عملیات آبخیزداری اجرایی شود که تاکنون ۸۰۰ هزار هکتار آن اجرایی شده و وضعیت موجود نشان می دهد که عملیات فعلی از برنامه پیش بینی وزارت جهاد کشاورزی جلوتر است.

برچسب‌ها وزارت جهاد کشاورزی منابع طبیعی و آبخیزداری توسعه ایران سازمان جنگل ها مراتع و آبخیزداری کشور کاظم خاوازی

منبع: ایرنا

کلیدواژه: وزارت جهاد کشاورزی منابع طبیعی و آبخیزداری توسعه ایران وزارت جهاد کشاورزی منابع طبیعی و آبخیزداری توسعه ایران سازمان جنگل ها مراتع و آبخیزداری کشور کاظم خاوازی اخبار کنکور آبخیزداری و آبخوان داری سیلاب ها طرح ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۰۶۵۸۱۹۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

سیستان‌وبلوچستان، چهارم دروابستگی به آب قنات برای کشاورزی

به گزارش خبرگزاری صدا و سیمای مرکز سیستان و بلوچستان، سید محمد رضا سیدحسینی گفت: طبیعت خشک و کم باران استان، نیاکان سخت کوش مردم این دیار را مانند سایر استان‌های کویری کشور به سمت تکنولوژی حفر قنات سوق داده که نتیجه زحمات آنها در قالب هزار و ۹۲۵ رشته قنات به طول دو هزار و ۳۲۷ کیلومتر به عنوان میراثی گرانبها به ما سپرده شده است.
وی گفت: استان سیستان و بلوچستان از نظر تعداد قنوات رتبه ششم کشوری و به لحاظ وابستگی کشاورزی استان به آب قنات با ۱۵ درصد رتبه چهارم کشوری را در بین استان‌های قنات خیز کشور داراست و این نکته موید نقش بسزا و مهم قنات در تولید محصولات کشاورزی و ایجاد اشتغال در استان است.
وی اظهار کرد: در بارندگی‌های اسفند ماه سال گذشته و بارش‌های فروردین امسال و وقوع سیل در استان، بیش از ۳۰۰ رشته از قنوات دچار خسارت شده است و جهت مرمت و بازسازی این قنوات، اعتباری بیش ازهزار و ۲۰۰ میلیاد ریال مورد نیاز است.

دیگر خبرها

  • افزایش ۱۰۰ برابری سرعت اینترنت با اجرای موفق پروژه فیبرنوری
  • ضرورت اجرای ۱۵۰ هزار هکتار طرح‌های آبخیزداری در شهرضا
  • نظارت میدانی بر اجرای عملیات حفاظتی قنوات شهرستان یزد
  • خسارت ۸۳ میلیارد تومانی سیل به سازه‌های آبخیزداری زیرکوه
  • اجرای ۲۷ سازه آبخیزداری در استان اردبیل
  • سیستان‌وبلوچستان، چهارم دروابستگی به آب قنات برای کشاورزی
  • افزایش ۱۲۷ میلیون مترمکعبی ظرفیت تولید گاز کشور با توسعه ۱۶ میدان گازی/ افزایش حدود ۶ برابری سرمایه‌گذاری در صنعت نفت در دولت سیزدهم
  • ۵۹ میلیارد تومان برای طرح های آبخیزداری در ایلام اختصاص یافت
  • ۵۹ میلیارد تومان برای اجرای عملیات آبخیزداری در ایلام اختصاص یافت
  • کنترل ۲ میلیون متر مکعب سیلاب در سازه‌های آبخیزداری بیرجند