Web Analytics Made Easy - Statcounter

اعضای کمیسیون آموزش مجلس به همراه برخی روسای کمیسیون‌های تخصصی طی نامه‌ای به وزیر علوم تاکید کردند که تخلفات مالی متعدد سازمان نظام روانشناسی باید مورد رسیدگی قرار گرفته و اموال هدر رفته بیت‌المال تعیین تکلیف گردند.

به گزارش گروه سیاسی خبرگزاری دانشجو، اعضای کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی به همراه برخی روسای کمیسیون‌های مجلس خطاب به وزیر علوم نامه‌ای درباره مجمع عمومی سازمان نظام روانشناسی و مشاوره و در اعتراض به برگزاری مجمع عمومی سازمان نظام روانشناسی و مشاوره با حضور حداقلی اعضا ارسال کردند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

به گزارش فارس، متن نامه نمایندگان مجلس به وزیر علوم در اعتراض به برگزاری مجمع عمومی سازمان نظام روانشناسی و مشاوره با حضور حداقلی اعضا به شرح زیر است:

طی روز‌های گذشته مکتوبات اعتراض آمیزی از اساتید دانشگاه و اعضای انجمن‌های علمی روان‌شناسی و مشاوره دریافت داشته‌ایم، مبنی بر اینکه سازمان نظام روانشناسی و مشاوره طی اطلاعیه‌ای عنوان نموده در تاریخ ۳۰ دی‌ماه ۹۹ قصد دارد «مجمع عمومی سازمان نظام روانشناسی و مشاوره» را با حضور حداقلی اعضا برگزار نماید که این موضوع اعتراض اعضای این سازمان را درپی داشته است.

مطالعه اساسنامه و بررسی سوابق سازمان نظام روانشناسی و مشاوره نشان می‌دهد علیرغم اینکه مجمع عمومی سازمان (متشکل از تمامی اعضای سازمان) که بالاترین رکن این نهاد می‌باشد؛ از ابتدای تاسیس تاکنون هیچگاه برگزار نشده است و پس از گذشت ۱۷ سال با تصمیم رکن پایین دست خود (شورای مرکزی سازمان) بناست به‌صورت حداقلی تنها با حضور اعضای شورای مرکزی و شورا‌های استانی و هیئت سه نفره بازرسان برگزار گردد که این امر در میان سازمان‌های مشابه کم‌سابقه است.

طبق قانون بایستی مجمع عمومی این سازمان بصورت سالانه برگزار می‌شده و بازرسان گزارش عملکرد سازمان را به مجمع عمومی ارائه می‌کرده‌اند، اما هنوز هیچ گزارشی در خصوص حسابرسی سازمان در دوسال گذشته در اختیار بازرسان سازمان قرار نگرفته و ظواهر امر حاکی از آن است که احتمالا در مجمع به اصطلاح عمومی مدنظر اعضای شورای مرکزی، بناست گزارش خودنوشت از عملکرد ۲ ساله مسئولین سازمان و گزارش حسابرسی ۱۵ سال اول تشکیل آن بعد از گذشت ۱۷ سال در اختیار اعضای محدود و گزینش شده‌ای قرار گیرد که متاسفانه در سایه عدم شفافیت و نظارت، گزارش حسابرسی ۱۵ ساله نیز آکنده از جرائم، تخلفات و بی‌انضباطی‌های مالی متعدد صورت گرفته در این سازمان می‌باشد که باید توسط نهاد‌های نظارتی مورد رسیدگی قرار گرفته و افراد خاطی و اموال هدررفته بیت‌المال تعیین تکلیف گردند.

بررسی موارد اعتراضی نشان می‌دهد شورای مرکزی سازمان نظام روان شناسی و مشاوره در خصوص برگزاری "مجمع عمومی عادی" مکاتبات متعدد بازرسان را مغفول گذاشته و به جای پاسخگویی، با شکایات متعدد آن‌ها را راهی دادگاه نموده و به این ترتیب راه هرگونه انتقاد سازنده و شفافیت را در سازمان نظام روانشناسی سد کرده است.
علاوه بر موارد فوق این اقدام به دلایل ذیل غیرقانونی است و موجب تضییع حقوق اعضای سازمان می‌شود:

-اولا: طبق ماده ۶ قانون سازمان، در تعیین ارکان و ساختار سلسله مراتب، مجمع عمومی بعنوان بالاترین رکن سازمان توسط قانونگذار اعلام شده و برتری مجمع عمومی بر شورای مرکزی واضح است چرا که مجمع می‌تواند شورای مرکزی را منحل کند. اگر قرار باشد جایگاه مجمع عمومی تقلیل یابد و اعضای سازمان به صورت گزینشی در مجمع عمومی شرکت کنند این امر باید در مجمع عمومی با حضور حداکثری اعضا تصویب شود لذا شورای مرکزی نه تنها اختیار تعیین تکلیف برای مجمع عمومی را ندارد بلکه می‌بایست با حضور در جلسات عادی و فوق العاده این مجمع پاسخگوی عملکرد خود باشد. "تقلیل ارکان ۶ گانه سازمان به ۵ رکن توسط شورای مرکزی (تقلیل مجمع عمومی به ترکیبی از دو رکن شورای مرکزی و شورا‌های استانی)، دستکاری در قانون و خلاف مقررات است. لازم به ذکر است جلسه شورای مرکزی و شورای استانی پیش از این چندین نوبت برگزار شده و هیچگاه عنوان «مجمع عمومی سازمان نظام روانشناسی و مشاوره» بر این جلسات اطلاق نشده است و اگر این رویه‌های غیرقانونی پایه‌گذاری شود ناگفته پیداست ارکان سازمان رو به اضمحلال می‌روند.

-ثانیا طبق قانون سازمان "هرگونه محروم کردن اعضای سازمان از حقوق ذاتی خود از جمله حق مشارکت در مجمع عمومی" خلاف قانون است و ممانعت از حق تلقی می¬شود و اعضایی که حق عضویت پرداخت می‌کنند حق دارند در تعیین آینده این سازمان مشارکت فعال داشته و از عملکرد مسئولین آن آگاه باشند.

-ثالثا: تلاش جهت برگزاری هرگونه مجمع عمومی سالانه و یا فوق العاده بدون رعایت مقدمات و تشریفات قانونی لازم، از جمله عدم رعایت نحوه اطلاع رسانی و مدت زمان قانونی نشر آگهی‌های مربوطه خلاف مقررات است. طبق مواد ۶، ۸، ۰۱، ۰۹ و ۲۳ قانون سازمان، خروج موضوعی واحد‌های تابعه از حدود اختیارات و وظایف محوله از جمله معاونت حقوقی خلاف قانون است. طبق ماده ۱۴ قانون سازمان، همانند سایر واحد‌های تابعه و اجرایی، معاونت حقوقی باید در مجمع عمومی حاضر شده و در خصوص عملکرد خود پاسخگو باشد. مجمع عمومی و جلسات آن به عنوان بالاترین رکن سازمان، محلی نیست که کمیته‌ها و معاونت‌های اجرایی سازمان، نقش نظارتی بر آن داشته باشند.

بخش دیگری از اعتراضات حاکی از آن است که با تلاش‌های مسئولین سازمان و به منظور یکدست کردن اعضای شورای مرکزی، پس از به زندان رفتن رئیس سابق این سازمان (دکتر عباسعلی اللهیاری) و فوت یکی از اعضا (دکتر باقر ثنایی)، به اعضای علی‌البدل شورای مرکزی (دکترفرحبخش و دکتر مداحی) اجازه حضور در جلسات شورا با توجیه مغلطه‌آمیز «امکان تشکیل جلسات شورای مرکزی با حضور دوسوم اعضا» داده نشد و با زیر سوال بردن فلسفه وجود اعضای علی‌البدل در انتخابات، این موضوع بدیهی به مجلس شورای اسلامی منتسب گردید.

چه بسا اگر اعضای علی‌البدل در جلسات شورای مرکزی اجازه حضور می‌یافتند مصوبات شورای مرکزی چهارچوب‌های قانونی این سازمان را زیر سوال نمی‌برد و شاهد تصویب برگزاری مجمعی حداقلی نمی‌بودیم فلذا این موضوع و موارد مشابه شائبه انحصارگرایی گسترده در این سازمان را به ذهن متبادر می‌سازد.

با توجه به حساسیت شرایط و نیاز مبرم کشور به بهداشت و سلامت روان آحاد جامعه و نقش بی‌بدیل سازمان نظام روانشناسی و مشاوره در حفظ و صیانت از امنیت روانی مردم، ضروریست مسئولین سازمان مذکور از اقدامات تنش‌زا و حاشیه‌ساز که چهره آن را مخدوش می‌سازد، بپرهیزند لذا امضاکنندگان ذیل از وزیر محترم می‌خواهند از برگزاری مجمع به این شکل پیشگیری گردد تا ضمن جلوگیری از گسترش اعتراضات و تفرقه میان اعضا، تکلیف قانونی این سازمان مشخص شود.

منبع: خبرگزاری دانشجو

کلیدواژه: نظام روانشناسی وزارت علوم نظارت مجلس کمیسیون آموزش مجلس شورای مرکزی مجمع عمومی اعضای سازمان برگزاری مجمع قانون سازمان

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت snn.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری دانشجو» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۰۶۶۵۵۰۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

بیشتر شکایات مردم از پزشکان زیبایی است

محمدرضا خردمند در پاسخ به این که «عمده شکایات مردم به کدام اقدامات پزشکی مربوط است؟» اظهار کرد: در تمام جهان در رشته‌هایی که اعمال جراحی پرخطرتری وجود دارد احتمال صدمه به بیمار نیز بیشتر است و به دلیل پرریسک بودن اعمال جراحی در حوزه‌های زنان، ارتوپدی و جراحی، شکایات و محکومیت‌ها در این تخصص‌ها نیز بیشتر است اما در سال‌های اخیر بیشتر آسیب‌ها در حوزه زیبایی بوده و اکنون بیشترین شکایات مردمی در زمینه خدمات زیبایی و ترمیمی است.

مراکز زیرزمینی منشأ اصلی صدمه به زیبایی مردم

وی افزود: در حال حاضر مراکز زیبایی به دو دسته تقسیم شده‌اند؛ یک دسته از این مراکز توسط پزشکان تحصیل کرده که عضو سازمان نظام پزشکی و دارای مجوز مرکز تخصصی پوست و مو هستند اداره می‌شود و دسته دیگر توسط افرادی که فاقد تحصیلات و مجوزهای پزشکی هستند اداره و این خدمات زیبایی ارائه می‌شود که دسته دوم، یعنی مراکز فاقد مجوز و صلاحیت، منشأ اصلی صدمات فوق العاده زیادی هستند که به سلامت و زیبایی مردم وارد می‌شود.

عوارض اعمال زیبایی در بسیاری از موارد غیرقابل جبران است

خردمند با بیان اینکه جبران این صدمات بسیار مشکل و پرهزینه است؛ هشدار داد: صدمات ناشی از جراحی و انجام اقدامات زیبایی در مراکز زیرزمینی و فاقد مجوز و صلاحیت پزشکی، در بسیاری از موارد متأسفانه اصلاً قابل برگشت نیست.

وی با بیان اینکه عمده این اقدامات غیرمجاز در آرایشگاه‌ها و مراکز زیرزمینی انجام می‌شود؛ بیان کرد: باید این مراکز بلافاصله پلمب و به مراجع قضایی معرفی شوند. دامپینگ یا قیمت شکنی، یعنی ارائه خدمات زیبایی با قیمت پایین‌تر از آنچه پزشکان دریافت می‌کنند؛ یکی از دلایلی است که مردم را به انجام جراحی‌ها و اقدامات زیبایی در این مراکز غیرمجاز سوق داده است.

پزشکان عمومی حق انجام جراحی زیبایی دارند؟

معاون انتظامی سازمان نظام پزشکی در پاسخ به این که پزشکان عمومی حق انجام اعمال زیبایی را دارند؟: تصریح کرد: پزشکان عمومی بیش از ۹۰ درصد اورژانس‌های بیمارستان‌های کشور را اداره می‌کنند و بیماران در ابتدای ورود در اورژانس‌ها معمولا توسط پزشکان عمومی معاینه می‌شوند و سپس پزشکان متخصص به ادامه درمان می‌پردازند اما برای ورودشان در حوزه زیبایی، باید کمیسیون تعیین صلاحیت‌ها تعیین تکلیف و حدود وظایف پزشکان را معین کند تا از این نابسامانی که وجود دارد برطرف شود.

وی ادامه داد: ترکیب این کمیسیون شامل اعضای وزارت بهداشت و سازمان نظام پزشکی است که باید با حضور معاون درمان وزارت بهداشت یا نمایندگان او در محل نظام پزشکی تشکیل شود اما بیش از سه سال است که این کمیسیون تشکیل نشده است. با وجود این، به طور کلی می‌توان گفت که پزشکان عمومی برخی اعمال کوچک زیبایی مانند ژل و بوتاکس را انجام می‌دهند و اگر در همین حدود باقی بماند فعلاً منعی برای ادامه فعالیت‌شان وجود ندارد.

مجازات قصور پزشکی در حوزه زیبایی

خردمند درباره قصور پزشکی در حوزه زیبایی و مجازات آن نیز افزود: اگر صدمه به بیمار، محرز شود پزشک باید دیه پرداخت کنند و اگر شکایت انتظامی شود در مراجع انتظامی نیز محکومیت اعمال خواهد شد. همچنین قانون مجازات اسلامی برای مواردی که قصور پزشکی منجر به فوت شود مجازات حبس را در نظر گرفته اما سازمان نظام پزشکی معتقد است که این مجازات باید به جرائم نقدی یا خدمات پزشکی تبدیل شود تا مردم از دسترسی به پزشک محروم نشوند.

معاون انتظامی سازمان نظام پزشکی با اشاره به این که در قانون سازمان نظام پزشکی، وظیفه نظارت بر عهده سازمان نظام پزشکی گذاشته نشده است؛ ادامه داد: وظیفه نظارت بر مراکز درمانی و عملکرد پزشکان بر عهده معاونت‌های درمان و بهداشت وزارت بهداشت و دانشگاه‌های علوم پزشکی است البته در جرائم مشهور ضابطین قضایی نیز می توانند به موضوع ورود پیدا کنند.

منبع: خبرگزاری تسنیم

دیگر خبرها

  • ارتقای سطح سلامت روان اقشار کم‌برخوردار
  • افزایش ۴۰ درصدی تعرفه روانشناسی پاسخگو نیست/شرکت های بیمه‌ای به بحث پوشش خدمات روانشناسی ورود کنند
  • مجمع تشخیص مصلحت نظام منشأ بزرگ فساد را می‌خشکاند؟!
  • عمده شکایات مردمی از این پزشکان؛ علت چیست؟
  • بیشتر شکایات مردم از پزشکان زیبایی است
  • ماجرای انتشار اسامی روان‌شناس‌نماها به کجا رسید؟
  • رئیس سازمان نظام روانشناسی: انتشار اسامی روان‌شناس‌نماها نتیجه خوبی نداشت
  • واکنش بسیج دانشجویی دانشگده‌های روانشناسی به انتخابات سازمان نظام روان‌شناسی و مشاوره کشور
  • خراسان رضوی دومین استان دارای خدمات روانشناسی
  • رویکرد ما برای ارتقاء بهداشت روانی باید جامعه‌محور شود