Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایسکانیوز»
2024-05-07@03:09:19 GMT

اساسنامه سازمان تعلیم و تربیت کودک نهایی شد

تاریخ انتشار: ۲۴ دی ۱۳۹۹ | کد خبر: ۳۰۶۷۲۵۸۵

اساسنامه سازمان تعلیم و تربیت کودک نهایی شد

به گزارش باشگاه خبرنگاران دانشجویی(ایسکانیوز)؛ جلسه فوق العاده شورای معین شورای عالی انقلاب فرهنگی با موضوع بررسی اساسنامه سازمان ملی تعلیم و تربیت کودک به ریاست سعید رضا عاملی در محل دبیرخانه شورای عالی انقلاب فرهنگی برگزار شد.

دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی در این جلسه از نهایی شدن این اساسنامه برای ارایه و تصویب در جلسه اصلی این شورا خبر داد و اظهار داشت: این اساسنامه شامل فصل اول مرکب از بخش‌های کلیات، اصول حاکم، اهداف، جایگاه و شخصیت حقوقی، وظایف، فعالیت‌های سازمان و همچنین فصل دوم مشتمل بر ارکان، ترکیب هیأت امنا، وظایف هیأت امناء و رییس سازمان به همراه امور مالی و ساختار منابع انسانی در فصل سوم و سایر مقررات در فصل چهارم است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

عاملی گفت: توجه به نقش محوری و مسوولیت خانواده در تربیت دوران کودکی، ابتناء تعلیم و تربیت بر مبانی و ارزش های اسلامی، مشارکت پذیری و استفاده از ظرفیت مردم و بخش خصوصی برخی از بخش‌های اصول حاکم در این اساسنامه محسوب می شود.

وی افزود: این اساسنامه در جلسه بعدی شورای عالی انقلاب فرهنگی به تصویب نهایی می رسد و آموزش و پرورش پس از ابلاغ آن مکلف است حداکثر ظرف مدت سه ماه، سازمان را با رعایت اساسنامه و سایر مقررات تشکیل دهد.

دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی یادآور شد: تا زمان ابلاغ مقررات و بخشنامه‌های جدید توسط سازمان، مهدهای کودک، پیش‌دبستانی و سایر مراکز نگهداری کودکان در بخش دولتی، غیر دولتی، عمومی و خصوصی که تحت هر عنوانی فعالیت می‌کنند، طبق مقررات، بخشنامه‌ها و دستورالعمل‌های قبلی به فعالیت خود ادامه می‌دهند و پس از آن استمرار فعالیت آنها طبق ضوابط و مقررات ابلاغی سازمان امکان‌پذیر خواهد بود.

وی اظهار داشت: تشکیل سازمان ملی تعلیم و تربیت کودک در جلسه ۸۳۴ شورای عالی انقلاب فرهنگی تصویب شد و اساسنامه این سازمان باید در مدت یک ماه به تصویب برسد.

شورای عالی انقلاب فرهنگی تاکنون ۳۴ مصوبه در طول ۳۶ سال عمر خود در خصوص آموزش و پرورش داشته است که اولین مصوبه شماره ۸۰ در سال ۱۳۶۵ پیرامون موضوع مهدهای کودک بود؛ بر مبنای آن، مصوبه مسوولیت مجوز دهی مهدهای کودک را به سازمان بهزیستی و امور تربیتی را به کمیته ذیل وزارت فرهنگ و علوم وقت واگذار کرده است.

عاملی در ادامه این جلسه با بیان این که ۳۴ مصوبه شورا پیرامون آموزش و پرورش در چهار گروه دسته‌بندی شده است، گفت: گروه اول را می توان در حوزه تصویب اساسنامه ها قرار داد که در این زمینه ۶ اساسنامه مانند اساسنامه‌های باشگاه دانش‌پژوهان جوان، دانشگاه فرهنگیان، سازمان مدارس پرورش استعدادهای درخشان و… به تصویب رسیده است.

به گفته وی، در گروه دوم، سه آیین‌نامه تصویب شد و گروه سوم که اکثر مصوبات در آن قرار می گیرد، ۱۸ مصوبه مربوط به امور اجرایی دارد؛ همچنین گروه چهارم به مصوبات محتوایی شورا برای آموزش و پرورش اختصاص یافت.

دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی خاطرنشان کرد: سند تحول بنیادین آموزش و پرورش مهم‌ترین مصوبه این شورا از ابتدا تاکنون در خصوص آموزش و پرورش کشور بوده است.

عاملی در خصوص اساسنامه پیشنهادی تاکید کرد: در حوزه کودکان صفر تا ۶ سال جامعه تحت پوشش از بخش خصوصی بهره مند خواهیم داشت و باید تا آنجا که می شود از ظرفیت های بخش خصوصی استفاده شود.

وی مسوولیت دولت را در این زمینه سنگین دانست و گفت: اگر در حوزه‌هایی از تصدی‌گری باید پرهیز شود، در حوزه تعلیم و تربیت دولت باید مسوولیت قبول کند و خلاء ناشی از پوشش ندادن این گروه سنی را پر کند؛ علاوه بر این، ۱۰۰ درصد گروه سنی زیر ۶ سال را پوشش دهد. در واقع آموزش و پرورش، مسوولیت یک مقطع جدید آموزشی و تربیتی را که در بسیاری از جنبه‌ها مبتنی بر "بازی آموزی" است، باید قبول کند.

خانواده بهترین کانون تربیت کودک

در ادامه جلسه، محسن حاجی‌میرزایی وزیر آموزش و پرورش اظهار داشت: بزرگ ترین فرصت برای جمهوری اسلامی، تعلیم و تربیت است و با عرض تاسف یکی از فرصت‌سوزی‌ها استفاده نکردن از این ظرفیت متعالی است.

وی افزود: بار تربیت این سن فقط روی دوش خانواده است و کافی است خدمات به خانواده‌ها ارائه شود تا شاهد بهره‌وری بالا در این سنین باشیم.

وزیر آموزش و پرورش با بیان این که تشکیل این سازمان یک نقطه عطف در نظام تعلیم و تربیت است که تاثیرات خوبی به همراه خواهد داشت، گفت: بخش‌هایی را که از امکان آموزش در این سنین برخوردار نیستند باید تحت پوشش قرار دهیم.

حاجی میرزایی ادامه داد: بهترین کانون تربیت کودک، خانواده است و اگر خدمات مشاوره‌ای به والدین بدهیم و آنها را توانمند کنیم به توفیقات مهمی دست پیدا خواهیم کرد.

در آخرین جلسه شورای عالی انقلاب فرهنگی، اعضا با تاسیس سازمان ملی تعلیم و تربیت کودک برای گروه سنی ۳ تا ۶ سال موافقت کردند.

انتهای پیام/

کد خبر: 1087485 برچسب‌ها سعید رضا عاملی سازمان ملی تعلیم و تربیت کودک مهد کودک

منبع: ایسکانیوز

کلیدواژه: سازمان ملی تعلیم و تربیت کودک مهد کودک سازمان ملی تعلیم و تربیت کودک شورای عالی انقلاب فرهنگی آموزش و پرورش

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.iscanews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسکانیوز» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۰۶۷۲۵۸۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

معلم‌محوری از ویژگی‌های اصلی سند تحول بنیادین آموزش‌وپرورش است

ایسنا/زنجان مدیر آموزش‌وپرورش شهرستان ابهر گفت: سند تحول بنیادین نقشه راه تعلیم و تربیت کشور بوده و این سند معلم‌محور است.

مجید مرادی در گفت‌وگو با خبرنگار ایسنا، با اشاره به فرا رسیدن هفته معلم، اظهار کرد: سند تحول بنیادین نقشه راه تعلیم و تربیت بوده و این سند معلم محور است، توجه به سند تحول بنیادین برای متحول ساختن آموزش‌وپرورش امری ضروری است و معلمان و مربیان برای نیل به اهداف و آرمان‌های نظام مقدس جمهوری اسلامی، باید متناسب با آن عمل کنند.

وی عنوان کرد: یکی از مهم‌ترین مشکلات آموزش‌وپرورش شهرستان در حال حاضر کمبود نیروی انسانی است که با برگزاری آزمون استخدامی و افزایش جذب دانشجو معلم، در سال گذشته بیش از ۵۰ هزار نفر و در سال ۱۴۰۳ بیش از ۷۲ هزار نفر در آموزش‌وپرورش استخدام شدند که با این اقدام کم‌کاری سال‌های گذشته که متناسب با رشد آمار دانش‌آموز معلم جذب نشده بود، جبران شد.

مدیر آموزش‌وپرورش شهرستان با بیان اینکه آموزش‌وپرورش پایه و اساس علم و دانش و شخصیت‌سازی در هر جامعه است، خاطرنشان کرد: شاید فکر کنیم تنها دولت و دستگاه‌های حاکمیتی هستند که می‌توانند با کمک به نهاد تعلیم و تربیت از مشکلات و کاستی‌های آن بکاهند، اما این مردم هستند که در کنار دستگاه‌های حاکمیتی باید برای کمک به رشد و تعالی آینده‌سازان کشور عزیزمان، آموزش‌وپرورش را حمایت و همراهی کنند.

انتهای پیام

دیگر خبرها

  • مراسم تجلیل از ۴۰۰ معلم در عالی‌شهر برگزار شد
  • کمبود ۷۰ هزار مشاور و نیروی پرورشی در مدارس 
  • تجلیل از چهره های ماندگار تعلیم و تربیت آذربایجان شرقی
  • معلمین نقش و رسالت سترگ تربیتی را عهده‌دار هستند
  • دیدار و گفتگوی صمیمانه مدیرکل آموزش و پرورش استان با خانواده های معزز شهدای فرهنگی
  • تجلیل از چهره‌های ماندگار تعلیم و تربیت استان
  • تزکیه و پرورش اسلامی در دستور کار آموزش و پرورش باشد
  • کلید حل تمام مسائل کشور در دل تعلیم و تربیت نهفته است
  • اصل کار تعلیم و تربیت بر عهده معلمین است
  • معلم‌محوری از ویژگی‌های اصلی سند تحول بنیادین آموزش‌وپرورش است