Web Analytics Made Easy - Statcounter

ایسنا/خراسان رضوی برای کسانی که سعی دارند سبک زندگی سالمی داشته باشند، انتخاب بین قند و شیرین‌کننده‌های مصنوعی مانند ساخارین می‌تواند گیج‌کننده باشد.

به گزارش مدیکال نیوز، نتایج جدید به رهبری محققان مرکز پزشکی دانشگاه ایالتی اوهایو وکسنر و کالج پزشکی دانشگاه ایالتی اوهایو آمریکا نشان داد که ساخارین جایگزین قند منجر به پیشرفت دیابت در بزرگسالان سالم نمی‌شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

جورج کایریازیس، استادیار شیمی زیستی و داروسازی، ایالت اوهایو و محقق ارشد این تحقیق گفت: «نتایج این تحقیق مخالف نتایج تحقیقات گذشته نیست، آن‌ها فقط به‌اندازه کافی مواردی مانند شرایط زمینه‌ای سلامتی، گزینه‌های رژیم غذایی و عادت‌های زندگی را کنترل نکرده بودند. ما بامطالعه شیرین‌کننده مصنوعی ساخارین در بزرگسالان سالم، اثرات آن را جدا کرده‌ایم و هیچ تغییری در میکروارگانیسم روده شرکت‌کنندگان یا مشخصات متابولیکی آنان مشاهده نکردیم، همان‌طور که پیش‌ازاین اشاره‌شده بود.»

شیرین‌کننده‌های مصنوعی بدون کالری اغلب به‌عنوان جایگزین قندها در رژیم غذایی مصرف می‌شوند و ساخارین یکی از ۶ شیرین‌کننده‌ مصنوعی مورد تایید سازمان غذا و دارو است.

محققان اظهار کردند: استفاده از شیرین‌کننده‌های مصنوعی در دهه گذشته به دلیل افزایش آگاهی از پیامدهای منفی سلامتی مرتبط با مصرف بیش‌ازحد قند، به طرز چشمگیری افزایش‌یافته است.

جوان سرانو، محقق بخش شیمی زیستی و داروسازی در ایالت اوهایو گفت:مطالعات قبلی در جای دیگر نشان می‌دهد که مصرف شیرین‌کننده‌های مصنوعی با سندرم متابولیک، افزایش وزن، چاقی و بیماری کبد چرب غیرالکلی همراه است. این یافته‌ها نگرانی‌هایی را ایجاد کرده که مصرف آن‌ها شاید منجر به پیامدهای نامطلوب سلامت عمومی شود و فقدان مطالعات مداخله‌ای کنترل‌شده باعث سردرگمی شده است.»

در مجموع ۴۶ بزرگسال سالم در سنین ۱۸ تا ۴۵ سال با شاخص‌های توده بدنی ۲۵ یا کمتر این مطالعه تصادفی، دوسوکور و کنترل‌شده با دارونما را انجام دادند.

شرکت‌کنندگان کپسول‌هایی را مصرف کردند که حاوی حداکثر میزان قابل‌قبول روزانه ساخارین یا لاکتیزول (یک مهارکننده گیرنده طعم شیرینی)، یا ساخارین با لاکتیزول یا دارونما به مدت دو هفته بود. حداکثر میزان قابل‌ قبول ساخارین روزانه ۴۰۰ میلی‌گرم در روز است که بسیار بیشتر از میزان متوسطی است که مصرف می‌شود.

در این تحقیق، افرادی را که دارای شرایط پزشکی حاد یا مزمن بودند یا از داروهایی استفاده می‌کردند که می‌توانست به‌طور بالقوه بر عملکرد متابولیک بدن تاثیر بگذارد، مانند دیابت، جراحی چاقی، بیماری التهابی روده یا سابقه سوء جذب و بارداری یا شیردهی، کنار گذاشته شدند.

محققان همچنین به مدت ۱۰ هفته اثرات حتی بیشتر دوز ساخارین را در موش‌هایی آزمایش کردند که ازنظر ژنتیکی فاقد گیرنده‌های طعم شیرین بودند و نتایج مشابهی داشتند؛ شیرین‌کننده مصنوعی بر تحمل گلوکز تاثیر نداشت، یا باعث تغییرات قابل‌توجهی در میکروارگانیسم‌های روده یا اثرات نامطلوب سلامتی نشد.

کایریازیس گفت: «از طرف دیگر، به‌خوبی ثابت‌شده است که قند بر چاقی، بیماری‌های قلبی و دیابت اثرگذار است؛ بنابراین، در صورتی که شیرین‌کننده‌های مصنوعی مانند ساخارین بر اساس تمام اطلاعات علمی موجود انتخاب شود بیانگر این موضوع است که ما برنده این تحقیقات هستیم.»

تحقیقات آینده می‌توانند روی هر شیرین‌کننده‌ای که مورد تایید سازمان غذا و دارو است، به‌صورت جداگانه‌ای تحقیق کنند تا تفاوت در نحوه متابولیسم آن‌ها را بررسی کنند. همچنین محققان می‌توانند این مواد را در مدت‌زمان طولانی‌تری بررسی کنند تا مطمئن شوند برای استفاده روزانه ایمن هستند.

نتایج این تحقیق در مجله Microbiome منتشر شده است.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

کلیدواژه: استانی علمی و آموزشی دیابت شیرین کننده های مصنوعی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۰۶۷۳۷۵۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

هلند ازسرگیری کمک به آنروا را مشروط کرد

دولت هلند جمعه اعلام کرد، در صورتی که آژانس امداد و کاریابی سازمان ملل متحد برای آوارگان فلسطینی موسوم به آنروا پیشنهاد‌ها برای تقویت بی‌طرفی خود را اجرا کند، ازسرگیری کمک‌ها به این نهاد را بررسی می‌کند.

به گزارش رویترز، دولت هلند گفت که در ماه ژانویه کمک‌های سالانه خود را به آنروا داد و قصد ندارد در آینده نزدیک کمک‌های بیشتری ارائه کند.

در پی ادعا‌هایی که رژیم صهیونیستی اسرائیل در ژانویه مبنی بر احتمال مشارکت ۱۲ کارمند آنروا در حملات حماس در هفتم اکتبر ۲۰۲۳ مطرح کرد، یک گروه تحقیق ایجاد شد. در هفته‌های بعد، بسیاری از کشور‌های حامی مالی آنروا حدود ۴۵۰ میلیون دلار کمک‌های خود به این سازمان را تعلیق یا متوقف کردند.

از آن زمان بسیاری از این کشور‌ها از جمله سوئد، کانادا، ژاپن، اتحادیه اروپا و فرانسه کمک‌های مالی را از سر گرفته اند، اما کشورهایی، چون آمریکا و انگلیس این کار را نکرده‌اند.

نتایج تحقیق مستقل از آنروا که روز دوشنبه منتشر شد، نشان دهنده «بی طرفی» این نهاد بین المللی است و می‌گوید که [رژیم]اسرائیل مدرکی برای ادعا‌های خود در مورد برخی از کارکنان این آژانس ارائه نکرده است. این گزارش می‌افزاید: آنروا همچنان «غیر قابل جایگزین و اجتناب ناپذیر» است.

آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل متحد به تازگی گفت که توقف این کمک‌ها به ارگان اصلی کمک‌رسانی در غزه در حالی صورت می‌گیرد که ماه‌ها عملیات نظامی اسرائیل این منطقه را به یک «جهنم بشردوستانه تبدیل کرده است» و ۲ میلیون و ۳۰۰ هزار نفر جمعیت آن به غذا، آب و خدمات پزشکی و سرپناه نیاز مبرم پیدا کرده اند.

منبع: ایرنا

باشگاه خبرنگاران جوان بین‌الملل بین‌الملل

دیگر خبرها

  • تأمین آب ۴۱ آب‌نمای منطقه ۸ اصفهان از شبکه آبرسانی شهری نیست
  • تألیف کتاب«روش تحقیق در مدیریت» توسط عضو هیئت علمی دانشگاه آزاد
  • مشاغل بدون آسیب شناختی کدامند؟
  • ۷ نوشیدنی خوشمزه که میل به شکر را در شما به صفر می‌رساند
  • حماس: فعالیت آنروا باید زیرنظر سازمان ملل ادامه یابد
  • همایش تجلیل از خیران سلامت فریدونشهری
  • زخم‌های دیابت، کشنده‌تر از سرطان
  • هلند ازسرگیری کمک به آنروا را مشروط کرد
  • آستر نازکی که داخل روده قرار می‌گیرد؛ روش جدید برای کاهش وزن و درمان دیابت نوع ۲
  • تاثیر این گیاه دارویی بر بیماری دیابت