Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-04-27@21:56:40 GMT

۳ هزار هنرمند صنایع دستی در خوی فعال هستند

تاریخ انتشار: ۲۴ دی ۱۳۹۹ | کد خبر: ۳۰۶۷۳۸۲۱

۳ هزار هنرمند صنایع دستی در خوی فعال هستند

عزیز میرزایی روز چهارشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: در بازار تاریخی خوی راسته‌ای به نام "جوراب‌فروشان" وجود دارد که از دوران قدیم‌ بافندگان این شهرستان و منطقه تولیدات خود را در این بازار عرضه می‌کنند.

وی اضافه کرد: تولیدات این رشته به اکثر شهرهای ایران و حتی به کشورهای خارجی از جمله روسیه، آذربایجان، ارمنستان و ترکیه صادر می‌شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

رییس اداره میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی خوی ادامه داد: در میان بافتنی‌ها، کلاه کرکی این شهرستان مشتریان خوبی در روسیه به دلیل مرغوب بودن و غیرقابل نفوذ بودن در برابر سرما و رطوبت را دارد.

میرزایی اضافه کرد: به کلاه کرکی در زبان محلی "تیفدیح بوح" گفته می‌شود که به اعتقاد مردم این منطقه یکی از گرم‌ترین کلاه‌های دست‌باف است که خاصیت تسکین سردردها را نیز دارد که قیمت آن بستگی به نوع و مرغوبیت آن در بازار بین ۱۰ تا ۳۵ میلیون ریال است.

وی اظهار کرد: عمده صادرات صنایع‌دستی خوی به کشورهای خارجی را فرش‌ماهی، بافتنی‌های سنتی به خصوص کلاه کرکی و زین چرمی اسب تشکیل می‌دهند.

وی با اشاره به مشکلات پیش روی صادرات صنایع‌دستی خوی گفت: نبود پایانه تخصصی صادرات در پایانه مرزی  و عدم آگاهی و آموزش هنرمندان در خصوص صادرات از جمله مشکلات در این حوزه است.

رییس اداره میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی خوی افزود: در این بین در روستای بدل‌آباد بخش مرکزی ۲۵۰ نفر فعال در حوزه تولید بافتنی‌های سنتی شناسایی شده که کارت شناسایی صنایع‌دستی برای آنها صادر شده است.

میرزایی اضافه کرد: سال گذشته نیز به منظور حمایت از این رشته برای ۱۰۰ نفر از فعالان این حوزه وام ۵۰ میلیون ریالی از منابع کارگروه اشتغال روستایی این شهرستان اختصاص یافت.

به گزارش ایرنا بیش از ۴۰ نوع صنایع دستی در زمینه های مختلف شامل نساجی سنتی، سفال و سرامیک، هنرهای چوب، پوشاک سنتی، صنایع دستی فلزی و روی شیشه و دیگر پیشه های سنتی وابسته به صنایع دستی از جمله رنگرزی گیاهی و نخ ریسی سنتی در آذربایجان غربی فعال است.

این استان با داشتن گنجینه های صنایع دستی، ظرفیت قابل توجهی برای ایجاد کارگاه های تولید صنایع دستی دارد تا نتیجه اقتصاد درون زا در عمل به نمایش گذاشته شود.

برچسب‌ها گردشگری خوی وزارت میراث فرهنگی گردشگری و صنایع دستی میراث فرهنگی

منبع: ایرنا

کلیدواژه: گردشگری خوی وزارت میراث فرهنگی گردشگری و صنایع دستی گردشگری خوی وزارت میراث فرهنگی گردشگری و صنایع دستی میراث فرهنگی اخبار کنکور صنایع دستی خوی میراث فرهنگی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۰۶۷۳۸۲۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

میراث‌فرهنگی اصفهان باید دوباره زنده شود

بنابر اعلام روابط عمومی اداره کل میراث فرهنگی استان ، نماینده ولی‌فقیه و امام‌جمعه اصفهان در دیدار با امیر کرم‌زاده مدیرکل و شورای مدیران اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان اصفهان با اشاره به اهمیت مقوله میراث‌فرهنگی گفت: بی‌تردید وظیفه همگی ما حفاظت از میراث‌فرهنگی است، زیرا میراث‌فرهنگی بخشی جدا نشدنی از فرهنگ ما است و ما از طریق میراث‌فرهنگی می‌توانیم آنچه پدران ما ایجاد کردند را حفاظت و به سایر مردمان از سراسر جهان نشان دهیم.

آیت‌الله طباطبایی نژاد  تأکید کرد: پیشنهاد دارم تا باخرد جمعی و همت شما مسئولان، موزه بزرگ اصفهان تأسیس شود و تمامی آثار پدرانمان در معرض نگاه همگان قرار گیرد.

او گفت: باید تلاش کنیم در کنار حفاظت از میراث‌فرهنگی، مردم هم بتوانند مطابق با نیاز‌های روز زندگی خوبی داشته باشند، لذا پیشنهاد می‌کنم با تلفیق مناسب میراث‌فرهنگی و هنر‌های سنتی با علم روز، شرایط مناسبی را برای زندگی مردم خصوصاً مالکان خانه‌های تاریخی فراهم آورید.

آیت‌الله یوسف طباطبایی نژاد افزود: با توجه به اینکه اصفهان قلب هنر ایران است باید همان‌گونه که به هنر می‌پردازید، هنرمندان به‌ویژه هنرمند پیشکسوت را نیز مورد تفقد و دلجوئی قرار گیرند. 

در این دیدار مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان نیز گفت:  بی‌تردید توجه به زنده نگه‌داشتن میراث‌فرهنگی به‌ویژه میراث‌فرهنگی ایران دوران اسلامی از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است.

کرم زاده  افزود: رهبر فرزانه انقلاب همواره تأکید داشته‌اند این بنا‌ها فارغ از اینکه چه کسانی در آنها زندگی کرده‌اند مرهون و حاصل دسترنج مردم مسلمان ایران است.

او گفت: اصفهان نگین گردشگری و صنایع‌دستی و هنر‌های سنتی کشور است، لذا با توجه به کمبود اعتبارات ،  تقاضامندم تا با جلب حمایت شرکت‌های بزرگ همچون ذوب‌آهن و همچنین مجامع خیرین استان در قالب جلب مسئولیت‌های اجتماعی آنها را به سمت مرمت و حفاظت از آثار تاریخی هدایت کنند.

استان اصفهان با بیش از ۲۲ هزار اثر تاریخی (یک هزار و ۹۴۰ اثر ملی و ۱۵ اثر ثبت جهانی) و بیش از ۶۰۰ خانه تاریخی و جاذبه‌های مختلف طبیعی، فرهنگی، مذهبی و تفریحی در کانون توجه گردشگران قرار دارد.

اصفهان یکی از بزرگترین مراکز تولید انواع مختلف صنایع دستی ایران به شمار می‌رود و از ۲۹۹ رشته صنایع دستی مربوط به ایران ۲۰۰ رشته مربوط به این استان است.

باشگاه خبرنگاران جوان اصفهان اصفهان

دیگر خبرها

  • معرفی ۳۰ رشته صنایع دستی و هنرهای سنتی فارس در اکسپو تهران
  • ‌کرمان‌ میزبان سومین جشنواره ملی چند رسانه‌ای میراث فرهنگی
  • ارگ کریم خانی میزبان صنایع دستی وهنر‌های سنتی فارس شد
  • ‌معرفی ۳۰ رشته صنایع دستی و هنرهای سنتی فارس در اکسپو تهران
  • برگزاری ۴۳ دوره آموزشی صنایع‌دستی در گلستان
  • میمند فارس شهر ملی شیشه‌گری می‌شود
  • میمند فارس شهر ملی شیشه‌گری شود
  • افزایش دو برابری صادرات محصولات صنایع دستی به خارج از کشور
  • میراث‌فرهنگی اصفهان باید دوباره زنده شود
  • 43 دوره آموزشی صنایع‌دستی در گلستان برگزار شد