Web Analytics Made Easy - Statcounter

دبیرخانه پنجمین همایش دو روزه مسئولیت اجتماعی صنعت نفت روز پنجشنبه (۲۵ دی‌ماه) با انتشار بیانیه‌ای به کار خود پایان داد.

به گزارش خبرنگار شانا، متن بیانیه پنجمین همایش مسئولیت اجتماعی صنعت نفت به شرح زیر است:

«به نام خدا

به لطف خداوند و همت همکاران و عزیزان فعال در صنعت نفت، امروز به واپسین لحظه‌های برگزاری پنجمین همایش مسئولیت اجتماعی صنعت نفت رسیدیم.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

آن چه در این دو روز شاهدش بودیم، با مشارکت داوطلبانه شرکت‌های نفتی و با  بهره‌گیری از ظرفیت‌های آنها و با کمترین میزان هزینه‌کرد اتفاق افتاد. باوجود حاکمیت شرایط کرونایی در کشور خرسندیم که شرکت‌ها جریان مسئولیت اجتماعی خود را تداوم و تعمیق بخشیده و نتایج اقدام‌های مسئولانه خود را در این همایش عرضه داشتند.

آنچه که از حیث روند رشد گزارش‌دهی مسئولیت اجتماعی شرکت و حضور مدیران و کارشناسان در همایش پنجم شاهد بودیم، با توجه به شرایط یادشده از یک سو و مجازی بودن همایش از دیگر سو، بسیار امیدوارکننده است. در این همایش تعداد گزارش‌ها با رشد ۵۳ درصدی نسبت به دوره پیش و ۶۰ درصدی نسبت به سال ۹۶، بیشترین تعداد گزارش‌های مسئولیت اجتماعی تدوین و ارائه شده است.

درباره تهیه گزارش‌های مسئولیت اجتماعی شرکت‌ها و نحوه داوری آن‌ها گفتنی است که از سال ۹۶ با مشارکت و اجماع نمایندگان شرکت‌ها، فرهیختگان دانشگاهی و مشاوران مسئویت اجتماعی (CSR) و با تکیه بر ایزو ۲۶۰۰۰، استانداردهای گزارش‌دهی GRI و در نظر داشتن چالش‌های اقتصادی، اجتماعی و محیط زیستی مناطق عملیاتی صنعت نفت، برای نخستین بار راهنمای  گزارش‌دهی مسئولیت اجتماعی در صنعت نفت، تدوین و در اختیار شرکت‌ها قرار گرفت. از آن تاریخ به بعد در هر دوره راهنمای یادشده بازنگری و اصلاح شده است و این روند ادامه خواهد داشت.

برای داوری گزارش‌ها نیز، با همین شیوه مشارکتی و با همکاری مشاوران خبره مسئولیت اجتماعی چارچوب ارزیابی و داوری تهیه شد و داوری گزارش‌های دو دوره اخیر با همین چارچوب و با ترکیب داوران درون و بیرون از مجموعه نفت به انجام رسیده است. این چارچوب دربرگیرنده ۵۷ شاخص ارزیابی است که در دو بخش عمومی و اختصاصی توزیع شده و بر اساس سیستم نمره‌دهی تا سقف ۱۰۰۰ نمره ارزیابی می‌شوند.

همچون دوره‌های پیش، در این دوره نیز بعضی از گزارش‌های داوری به دلیل بی‌توجهی به راهنمای گزارش‌دهی و  اطلاعات حداقلی یا کلی قابل داوری نبودند، ای این رو از مجموع ۹۶ گزارش تعداد ۱۵ مورد نتوانستند به سطح داوری برسند.

سایر گزارش‌ها بر اساس میانگین نمرات هر گزارش و بطور کاملا بیطرفانه رتبه‌بندی شده و در سطوح مختلف جایزه  توزیع شدند که در بخش پایانی این همایش جوایز خود را دریافت خواهند نمود.

درباره ویژگی‌های گزارش‌ها، به طور کلی نکات مهم زیر قابل اشاره است:

۱- پایبندی بیشتر به راهنمای گزارش‌دهی و رعایت ساختار و محتوای آن نسبت به دوره‌های پیش و توانایی گزارش‌دهی در قالب اصلی استاندارد بین‌المللی (۲۰۱۸ GRI Standards)

۲- گرایش بیشتر به تعیین مسائل مهم مسئولیت اجتماعی شرکت و ترجیح دادن به عمل در حوزه‌های مشخص و موضوع‌های مهمتر.

۳- توجه بیشتر به موضوعات نظامنامه بویژه توانمندسازی جوامع محلی، توسعه زیرساخت‌های جوامع محلی و کاهش آلاینده‌های محیط زیستی.

۴ -بیان نتایج ارزیابی آثار ذاتی شرکت از یک سو و همچنین درج نتایج اقدام‌های مسئولیت اجتماعی.

 ۵- استفاده از مشاوران خبره و با تجربه برای بررسی مسئولیت اجتماعی شرکت و تهیه گزارش پایداری با کیفیت بالاتر.

۶- انجام مطالعه عمیق اجتماعی و محیط زیستی و استفاده از نتایج آن برای توسعه مسئولیت اجتماعی شرکت و تهیه گزارش پایداری شرکت.

۷ -آینده‌نگری و توجه به مسئولیت اجتماعی شرکتی و گزارش‌دهی پایداری، پیش از آغاز پروژه‌های شرکت.

با توجه به روند رو به رشد توسعه مسئولیت اجتماعی در صنعت نفت، الزم است محورهای ذیل را مورد مداقه قرار دهیم:

۱- ابتکار عمل‌ها و تجربه‌های موفق در زمینه مسئولیت اجتماعی شرکتی را پیش چشم یکدیگر قرار داده و به هم‌افزایی بیندیشیم.

۲- موضوع‌های مهم مسئولیت اجتماعی و قلمرو عمل در آنها را مشخص کرده و بر اساس اولویت‌بندی دست به اقدام مسئولانه بزنیم.

۳- در خصوص ذینفعان، با بهره‌گیری از روش‌های علمی و افراد خبره، به شناسایی ذینفعان واقعی و نیازها و  اولویت‌های آنان پرداخته و راهبرد مناسب را اتخاذ و عملیاتی کنیم.

۴- به تدوین و اجرای برنامه‌های مسئولیت اجتماعی بیندیشیم که به توسعه محلی مدد رسانده و به معیشت پایدار و رفاه اجتماعی ساکنان محلی بینجامد.

۵- مشارکت بین شرکتی را مد نظر قرار داده و برنامه‌های مسئولانه مشترک را اجرایی کنیم.

۶- سیاست‌ها و خط مشی‌های مسئولیت اجتماعی را مورد بازنگری قرار داده و اصلاح کنیم.

۷- مسئولیت اجتماعی را هر ساله مشخص و اجرایی کنیم.

۸- اسناد بالادستی، ابزارها و راهنماها را تدقیق و مستمر بازنگری و اصلاح کنیم.

۹- سازوکارهای اجرایی مسئولیت اجتماعی، به‌ویژه کمیته‌های مسئولیت اجتماعی شرکت‌ها و سازمان‌های نفتی را با ترکیب مناسب از نمایندگان واحدهای درون سازمانی کامل کرده و به بلوغ برسانیم. در این ساز و کار تلاش کنیم تنوع رشته تحصیلی، ترکیب جنسیتی، مدیریتی - کارشناسی و نظایر آن‌ها لحاظ گردد.

۱۰- و سرانجام اینکه، سند و نقشه راهی را تهیه و به‌کار ببندیم که مسیر و کم و کیف حرکت مسئولیت اجتماعی صنعت نفت را تعیین کند.

در پایان آرزومندیم نهال مسئولیت اجتماعی شرکتی در صنعت نفت با همت فزاینده و دستاوردهای سازنده شرکت‌ها، به درختی تناور بدل شده و ثمره‌های آن، توامان نصیب صنعت نفت، جامعه و محیط طبیعی این مرز و بوم شود. از همراهیتان سپاسگذاریم.»

منبع: شانا

کلیدواژه: مسوولیت اجتماعی همایش مسوولیت اجتماعی مسئولیت اجتماعی صنعت نفت مسئولیت اجتماعی شرکت مسئولیت اجتماعی پنجمین همایش صنعت نفت گزارش دهی گزارش ها شرکت ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.shana.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «شانا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۰۶۸۷۲۸۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

خواسته به حق مردم ایفای مسئولیت‌های اجتماعی صنایع است

به گزارش خبرگزاری صدا و سیما مرکز بوشهر، آیت الله غلامعلی صفایی بوشهری در خطبه‌های نماز جمعه این هفته شهر بوشهر اظهار داشت: با هدف تحقق عدالت پتروشیمی‌های مستقر در این استان باید به نابرابری‌ها در قبال بوشهری‌ها پایان دهند.

وی افزود: باوجود اینکه مطالبه دیرینه مردم، مسئولان و اصحاب رسانه استان بوشهر از صنعت پتروشیمی توجه به محیط زیست، بهداشت و درمان، فرهنگ، هنر و ورزش است، اما این کار انجام نمی‌شود یا حداقلی است این درحالی است که این خدمات برای برخی خاص در حوزه سرمایه گذاری و خرید انجام می‌شود.

آیت الله صفایی بوشهری یادآور شد: اگر این حمایت‌ها برای دیگران می‌شود برای استان بوشهر نیز می‌شود چرا که اکنون ورزش استان در شرایط سختی به سر می‌برد و حتی در حوزه مهمی مانند آموزش و پرورش یکهزار و ۷۰۰ کلاس درس تخریبی وجود دارد.

خطیب نماز جمعه بوشهر گفت:متولیان صنایع مستقر باید حریم استان و مردم بوشهر را حفظ و محترم شمرند و امور این استان را به طور جدی پیگیری کنند.

وی با اعلام این که پرداخت اعتبارات آلایندگی حق مردم استان بوشهر است، افزود: در عرصه حق آلایندگی و جغرافیای آلاینده خبر می‌رسد برخی شهرستان‌های این استان حذف و سهم آن سلب و به شهرستان‌هایی خارج از استان اختصاص داده شده است.

آیت الله صفایی بوشهری ادامه داد: این چنین تصمیمی باید دارای یک روش صحیح، منطقی و قانونی باشد بر همین اساس از دولت انتظار می‌رود اقدامی قانونی کند تا از تضییع حق مردم استان جلوگیری و حق آنها رعایت شود.

نماینده ولی فقیه در استان و امام جمعه  بوشهر با گرامیداشت ۱۰ اردیبهشت روز ملی خلیج فارس عنوان کرد: هیچکس نمی‌تواند نام خلیج فارس را تغییر دهد در این حوزه همچنین باید کشف ظرفیت‌های متنوع و شکوفایی آن مورد توجه جدی قرار گیرد.

وی ادامه داد: باید توسعه اقتصاد دریاپایه و ایجاد پیمان‌های فرهنگی، سیاسی، اقتصادی و حتی در حوزه علم و فرهنگی جدی گرفته شود و مسئولان از ظرفیت دریا و ثروت جامع آن برای توسعه پایدار این استان نهایت استفاده را ببرند.

آیت الله صفایی بوشهری همچنین با گرامیداشت روز معلم و کارگر اظهار داشت: ارائه خدمات گوناگون و مورد نیاز به کارگران و معلمان باید در اولویت باشد و حفظ مقام و جایگاه آنان باید مورد توجه جدی قرار گیرد.

وی گفت: نخستین معلم انسان خدا است و باید به معلمان و همچنین حوزه آموزش و پرورش توجه ویژه شود.

امام جمعه بوشهر با محکوم کردن حمله پلیس آمریکا به دانشجویان حامی فلسطین عنوان کرد: کشوری که ادعای حمایت از حقوق بشر دارد از رژیم سفاک صهیونیستی حمایت کرده و دانشگاهیان را این چنین مورد ضرب و شتم و روانه زندان می‌کند.

وی افزود: این نشان می‌دهد آمریکا نهادی پوشالی در حقوق بشر بوده و ناقض جدی این حقوق در کشور خود و حتی فضای بین الملل است.

آیت الله صفایی بوشهری بیان کرد: هر جا که شرارت است ریشه در آمریکا دارد تا جایی که حرکت مردم خودش برای محکومیت شرارت‌ها را مورد سرکوب قرار می‌دهد.

دیگر خبرها

  • خواسته به حق مردم ایفای مسئولیت‌های اجتماعی صنایع است
  • صنایع استان بوشهر به مسئولیت اجتماعی خود عمل کنند
  • صنایع نفت و گازوپتروشیمی به مسئولیت اجتماعی خود عمل کنند
  • بیانیه ستاد حقوق بشر در واکنش به اقدام متزورانه آمریکا در انتشار گزارش موهوم وضعیت حقوق بشر
  • شرکت مالک «تیک تاک» برنامه‌ای برای فروش آن ندارد
  • بازنگری تعهدات وزارت نفت نسبت به طرح‌های درمانی بوشهر
  • مسئولیت‌های اجتماعی نفت در استان بوشهر افزایش یابد
  • وزارت نفت ۶ هزار و ۲۰۰ پروژه مسئولیت اجتماعی در کشور در دست اجرا دارد
  • مشارکت بیش از ۴ هزار میلیارد ریالی وزارت نفت در طرح‌های مسئولیت اجتماعی
  • انتقاد مگوایر از آنتونی: لازم نبود ذوق کنیم!