Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایسنا»
2024-04-26@04:43:23 GMT

پیش‌بینی میزان خطر کرونا با یک آزمایش خون

تاریخ انتشار: ۲۷ دی ۱۳۹۹ | کد خبر: ۳۰۷۰۱۸۲۵

پیش‌بینی میزان خطر کرونا با یک آزمایش خون

پژوهشگران آمریکایی در بررسی جدید خود نشان داده‌اند که شاید یک آزمایش خون ساده بتواند به پیش‌بینی سریع خطرات ناشی از کووید-۱۹ کمک کند.

به گزارش ایسنا و به نقل از نیوزوایز، یکی از جنبه‌های آزاردهنده بیماری همه‌گیر کووید-۱۹، این است که پزشکان نمی‌توانند پیش‌بینی کنند که بیماری کدام یک از افراد تازه بستری شده، قرار است شدیدتر شود و پیامدهایی مانند لزوم استفاده از لوله تنفسی، دیالیز کلیه و یا مراقبت‌های ویژه را به همراه داشته باشد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

آگاهی از سن بیمار و شرایط پزشکی او می‌تواند به پیش‌بینی چنین پیامدهایی کمک کند اما هنوز هم هنگامی که بیماران جوان‌تر و به ظاهر سالم‌تر، دچار عوارض شدید می‌شوند که به مرگ می‌انجامند، برای پزشکان تعجب‌آور است.

پژوهشگران "دانشکده پزشکی دانشگاه واشنگتن" (WUSM) در بررسی جدیدی نشان داده‌اند که یک آزمایش خون نسبتا ساده و سریع می‌تواند یک روز پس از بستری شدن بیماران مبتلا به کووید-۱۹ در بیمارستان، پیش‌بینی کند که آیا در معرض ابتلا به عوارض شدید و مرگ قرار می‌گیرند یا خیر.

این آزمایش خون، سطح "DNA میتوکندریایی"  (mtDNA) را اندازه‌گیری می‌کند. ریختن DNA میتوکندریایی به بیرون از سلول‌ها و وارد شدن آن به جریان خون نشان می‌دهد که نوع خاصی از مرگ شدید سلول در حال رخ دادن است.

"اندرو گلمان" (Andrew Gelman)، از پژوهشگران این پروژه گفت: پزشکان برای ارزیابی وضعیت بیماران مبتلا به کووید-۱۹، به ابزار بهتری نیاز دارند زیرا بسیاری از ذخیره‌های درمانی کم هستند و برخی از بیماران نیز بدون درمان‌های فشرده، بهتر خواهند شد.

وی افزود: نکات بسیاری در مورد این بیماری وجود دارد که هنوز از آنها بی‌خبر هستیم. ما باید بفهمیم که چرا برخی از بیماران صرف نظر از سن یا سلامتی آنها، به کام مرگ گرفتار می‌شوند. بررسی‌های ما نشان می‌دهند که آسیب رسیدن به بافت می‌تواند یکی از دلایل بروز این مشکل باشد.

پژوهشگران باور دارند که شاید این آزمایش بتواند به عنوان روشی برای پیش‌بینی شدت بیماری و همچنین به عنوان ابزاری برای طراحی بهتر آزمایش‌های بالینی به کار برود. شاید این ابزار بتواند بیمارانی را که درمان‌های ویژه‌ای برای آنها مفید هستند، شناسایی کند.

پژوهشگران تمایل دارند که توانایی این آزمایش را برای نظارت بر تاثیر روش‌های درمانی جدید مورد بررسی قرار دهند.

این پژوهش، در مجله "JCI Insight" به چاپ رسیده است.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

کلیدواژه: کووید 19 آزمايش خون کرونا در جهان همه باهم علیه کرونا آزمایش خون کووید ۱۹ پیش بینی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۰۷۰۱۸۲۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

توسعه مزارع نوآور بهره‌ور راهکاری برای ایجاد تحول در کشاورزی

به گزارش خبرگزاری صدا و سیما، امروز سه‌شنبه در همایش ملی پژوهشگران مروجان ارشد وزارتخانه، سیدمجتبی خیام‌نکویی رئیس سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی افزود: خودکفایی در محصولات راهبردی با مجموعه فعالیت‌های تحقیقاتی و ترویجی و انتقال دانش به عرصه کشاورزی کاملا تحقق‌پذیر است.
وی در همین حال بر بهینه و به‌روز شدن دانش پژوهشگران و مروجان این سازمان تاکید و تصریح کرد: پژوهشگران باید روش‌ها، فناوری‌ها، هوش مصنوعی و متاورز را در حوزه خود بشناسند و از آن استفاده کنند.
رئیس سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی با اشاره به افزایش تولید گندم گفت: در دولت سیزدهم تاکنون دو فصل زراعی داشتیم و در این مدت تنها در محصول گندم توانستیم ۹ میلیون تن افزایش تولید داشته باشیم بدون افزایش یک متر سطح زیر کشت که به معنای ورود دانش به معنای واقعی در این حوزه است.
وی ادامه داد: بیشتر مروجان ما در حوزه معاونت زراعت فعالیت می‌کنند و کافی است فقط یک تن در هکتار عملکرد گندم آبی و ۵۰۰ تا ۶۰۰ کیلوگرم در هکتار عملکرد گتدم دیم را افزایش دهیم تا میزان تولید این محصول را به ۱۹ میلیون تن برسانیم.
خیام‌نکویی توسعه مزارع نوآور بهره‌ور را یکی از راهکار‌های ایجاد تحول در حوزه آموزش و ترویج دانست و اذعان داشت: سال گذشته ۴۶ مزرعه نوآور در حوزه آموزش و ترویج راه‌اندازی شد و امسال قرار است این تعداد به ۱۵۰ مورد برسد.
وی افزود: مزارع نوآور بهره‌ور می‌توانند یکی از نقاط ارتباطی پژوهشگران با کشاورزان و تولیدکنندگان باشند.
معاون وزیر جهاد کشاورزی، ظرفیت سازمان تات را بی‌نظیر خواند و درعین حال گفت: چالش‌ها و ایراداتی هم وجود دارد که باید برطرف شود.
وی تصریح کرد: یکی از مهمترین چالش‌ها این است که ما برای ارتقای نیرو‌ها مستلزم اجرای آیین‌نامه‌های وزارت علوم هستیم و از حدود سه سال پیش این وابستگی به تدریج در حال قطع شدن است.
خیام‌نکویی با بیان این که رییس جمهوری از سازمان تات حمایت می‌کند، ابرازداشت: ایستگاه‌های تحقیقاتی سازمان تات در سال‌های گذشته به بهانه‌های مختلف مانند ساخت مسکن، توسط برخی نهاد‌ها گرفته می‌شد که با دستور رییس جمهوری این اراضی برگشت داده شده است.
وی به ماجرای بلندمرتبه سازی در اطراف باغ گیاهشناسی ایران اشاره و عنوان کرد: از حدود ۱۰ سال گذشته، مجوز ساخت ۲۲ برج ۳۷ طبقه در اطراف این باغ گیاهشناسی اخذ و ساخت و ساز آغاز شده بود، اما ما محکم جلوی این ساخت و ساز‌ها ایستادیم و نتیجه آن شد که ساخت برج‌های ۳۷ طبقه به پنج طبقه کاهش یافت.
رییس سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی درباره راه‌اندازی شورا‌های راهبردی توسط سازمان تات گفت: روسای موسسه‌های تحقیقاتی مکلفند آنچه که در این شورا‌های راهبردی مصوب می‌شود، انجام دهند؛ بنابراین گزارش، در این همایش از ۳۲ دستنامه ترویجی استانی کلزا رونمایی شد. این دستنامه ترویجی با هدف ارایه الگوی مدیریت ترویجی برای استان‌های کشور در حوزه کلزا با همت ۵۰۰ محقق و کارشناس و مشارکت کشاورزان خبره تهیه شده و به زودی در اختیار استان‌ها و کشاورزان قرار می‌گیرد.  

دیگر خبرها

  • پیش‌بینی بارندگی در کرمان/ بارش باران در رفسنجان به ۱۶ میلی‌متر می‌رسد
  • فیلمی بامزه از متهم اصلی کرونا!
  • تشخیص سرطان از یک قطره خون طی چند دقیقه
  • پیش بینی آلزایمر ۱۲ سال قبل از بروز علائم با آزمایش چشم
  • آزمایش چشم آلزایمر را ۱۲ سال قبل از بروز علائم پیش بینی می کند
  • ناسا یک باکتری جهش‌یافته و خطرناک را در فضا کشف کرد
  • توسعه مزارع نوآور بهره‌ور راهکاری برای ایجاد تحول در کشاورزی
  • میزان سفرهای حمل ونقل عمومی درون شهری زیر ۵۰ درصد است
  • میزان سفر‌های حمل ونقل عمومی درون شهری ۵۰ درصد است
  • تاکید بر بروز رسانی دانش پژوهشگران بخش کشاورزی