توجه به نیازهای مردم از ویژگی های حضرت زهرا (س) است
تاریخ انتشار: ۲۹ دی ۱۳۹۹ | کد خبر: ۳۰۷۱۴۱۴۳
حجت الاسلام کاظمی با اشاره به اهمیت حضرت فاطمه(س) به دو نوع نیاز مردم یعنی نیاز اقتصادی و علمی و راهنمایی، گفت: یکی از ویژگی هایی حضرت زهرا (س) در زندگی توجه به نیازهای مردم بوده است و نسبت به این مسئله اهمیت ویژه ای می دادند.
حجت الاسلام دکتر «حسین کاظمی» در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری شبستان از مشهد ضمن تسلیت شهادت حضرت فاطمه(س) با اشاره به شاخصه های مشترک حضرت فاطمه (س) و مهدویت بیان کرد: با نگاهی به زندگی حضرت فاطمه (س)، یکی از ویژگی هایی حضرت در زندگی توجه به نیازهای مردم بوده است و نسبت به این مسئله اهمیت ویژه ای می دادند.
بیشتر بخوانید:
اخباری که در وبسایت منتشر نمیشوند!
استاد حوزه و دانشگاه با اشاره به اهمیت حضرت فاطمه(س) به دو نوع نیاز مردم یعنی نیاز اقتصادی و علمی و راهنمایی؛ گفت: نمونه های فراوانی در بحث برآورده کردن نیازهای اقتصادی مردم توسط حضرت وجود دارد، از جمله اطعام مسکین، اسیر و یتیم وقتی که به درب خانه حضرت فاطمه (س) آمدند، با اینکه خود به طعام نیاز داشتند ولی انفاق کردند و در قران در سوره انسان از این خانواده به همین دلیل تمجید شده است.
وی افزود: در روایات داریم بی بی دو عالم زهرای مرضیه (س) در شب عقد و عروسی در محل عبادت نشسته بودند که سائلی درب خانه را می زند و از اهل خانه جامه لباس درخواست می کند و حضرت زهرا (س) در حالی که دو لباس کهنه و نو داشتند، لباس نو را به فقیر دادند، وقتی پیامبر (ص) این موضوع را شنیدند، گریه کردند، جبرئیل نازل می شود و سلام خدا را در تجلیل از این انفاق و توجه به برآورده کردن نیاز اقتصادی مردم را به حضرت، می رساند.
حجت الاسلام کاظمی اظهار داشت: در بعد دینی و راهنمایی و برآورده کردن یک انسان نیز حضرت زهرا (س) دریغ نداشتند، در روایت داریم که دختر خانمی خدمت حضرت زهرا (س) برای پاسخ، پرسش هایی که مادر او از حضرت داشته است، می آید و تا ده بار حضرت، در رفت و برگشت های دختر به سوالات او پاسخ می دهند، در حالی که دختر از کثرت سوال خجالت می کشد، حضرت می فرمایند هر وقت سوال داشتی بیا و من پاسخگو هستم و در ادامه ایشان از اجری که برای فرد پاسخ دهنده، خدا در نظر گرفته است، مطالبی بیان می کنند.
وی با بیان اینکه در روایات متعدد از جمله در کتاب بحارالانوار علامه مجلسی، کتاب احتجاج شیخ طبرسی و کتب متعدد از امام زمان (عج) آمده است که فرمودند: «مادرم حضرت زهرا (س) برای من اسوه حسنه است».؛ گفت: با نگاهی به تشرفات و روایاتی که از امام زمان (عج) برای علمایی که خدمت ایشان رسیدند از جمله مرحوم آقا سید ابوالحسن اصفهانی که یکی از علمای بزرگ شیعه است و در یکی از تشرفات خود باعث دوازده امامی شدن یکی از علمای یمنی و جمع زیادی از کسانی بود که زیدی مذهب بودند و جایگاه وسیع و بلندی داشتند، در یکی از تشرفات خود نامه ای از حضرت دریافت کرد که فرموده بودند: «خودت را آزاد بگذار، نشست و قرارهای خود را درب خانه ات قرار ده و حوائج مردم را برآورده کن و ما تو را یاری می کنیم».
استاد حوزه و دانشگاه افزود: از این نامه به خوبی می توان به این نکته پی برد که امام زمان (عج) به برآورده کردن حوائج مردم مانند مادرشان حضرت زهرا (س) تاکید دارند، لذا اگر می خواهیم در ایام فاطمیه و عصر غیبت قدمی برداریم که رضایت امام زمان (عج) و بی بی دو عالم را داشته باشد، یکی از شاخصه های آن این است که نسبت به برآورده کردن حوائج مردم بی تفاوت نباشیم و هر کاری از دست ما بر می آید گره گشای کار مردم باشیم.
پایان پیام/648
منبع: شبستان
کلیدواژه: شهادت حضرت زهرا س استاد حوزه و دانشگاه مهدویت برآورده کردن حضرت فاطمه امام زمان حضرت زهرا
درخواست حذف خبر:
«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را بهطور اتوماتیک از وبسایت shabestan.ir دریافت کردهاست، لذا منبع این خبر، وبسایت «شبستان» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۰۷۱۴۱۴۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتیکه در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
خبر بعدی:
تشخیص بدعت و انحرافات، ویژگی ممتاز یک معلم
امروز مصادف است با سالروز شهادت علامه بزرگوار مرحوم مطهری رضوان الله تعالی علیه که به عنوان روز معلم نامگذاری شده، بدین جهت چند جملهای عرض میکنم.
اولاً باید یاد آن شهید بزرگوار همیشه زنده باشد. ارزش وجودی مرحوم مطهری(ره) در این بود که خطر انحرافات، بدعتها و آسیبها و حملاتی که به دین و اعتقادات مردم میشد را به موقع تشخیص داده و با آن مقابله میکرد و این ویژگی ممتاز یک معلم است.
معلم حقیقی انسان که نظیر و مثلی ندارد خدای تبارک و تعالی است. این عنوان «علّم آدم الاسماء» و علم اسماء که خدای تبارک و تعالی به آدم تعلیم نمود، فقط این نبود که یک اسماء و حقایقی را به آدم نشان داده باشد، بلکه راه سعادت و شقاوت و اسباب آن را نیز به او نمایانده است. با نگاهی مختصربه قرآن میبینیم اسباب سعادت و خوشبختی همینطور اسباب خسران و حتی خسران مبین، همه در قرآن بیان گردیده است.
یک معلم واقعی هم باید به این مرحله برسد و همه همّ و تلاش ما و شما نیز باید همین باشد. در اینصورت است که اطلاق معلم آن هم در حد یک موجبهی جزئیه بر ما مفهوم پیدا می کند.
اگر امروز بخواهیم معلم نمونه قرن را معرفی کنیم باید امام خمینی(ره) را نام ببریم که چگونه بشر را متوجه خطرات جهانی این قرن کرد. امام فقط با طاغوت ایران مقابله نکرد، امام فقط خطر پهلوی را در ایران تشخیص نداد که با آن مقابله کند، امام خطر استکبار جهانی را به بشریت گوشزد کرد و همه مردم دنیا را متوجه این خطر بزرگ نمود و راه مقابله با آن را بیان کرد.
امام(ره) خطر اسرائیل و صهیونیزم را برای همه ادیان بیان کرد نه فقط برای اسلام. اسرائیل برای همه ادیان و همه کشورهای اسلامی خطرناک است. امام(ره) همه انسانها و همه علما و دانشمندان مذاهب را به مقابله با خطر اسراییل دعوت نمود و این شاخص بزرگ یک معلم است.
میخواهم این نتیجه را بگیرم که همه ما مخصوصاً در این زمان، باید مراقب دین و اعتقادات مردم از هجوم بدعتها، خرافات و اشتباهاتی باشیم که عدهای بخواهند در دین داخل کنند. چنانچه یک مدرس و استاد حوزه به این مهم توجه داشته باشد او میشود معلم واقعی.
همه ما باید به این سمت برویم. گاهی که انسان در خلوت خودش محاسبه میکند که کجا وظیفه خودش را درست انجام داده و کجا انجام نداده؟ مشاهده میکند که در خیلی از جاها کوتاهی کرده است. باید کاملا مراقب انحرافات بود، متأسفانه در سیمای جمهوری اسلامی مباحثی در سیشب از ماه رمضان مطرح گردید که بسیاری از آنها بیاساس بود که اکنون من نمیخواهم به تفصیل وارد این موضوع شوم. اینها را چه کسی باید دنبال کند و جواب بدهد، در آخر هم منتهی شد به یک اهانت بسیار شرمآور به ساحت مقدس رسول اکرم(ص) که انسان اگر از این جهالت و از این اهانت دِق کند و بمیرد حق دارد، ولی متأسفانه مطرح شد.
در این سخنرانیها اگر کسی دقت کند گوینده ناخودآگاه به این نتیجه رسیده که دین در هیچ زمانی برای مردم پذیرش ندارد و اولیای دین نمی توانند مردم را جذب دین کنند. آیا این نتیجه با حقیقت دین سازگاری دارد؟ آیا این انحراف نیست؟ مسئولین صدا و سیما اشکالات علمی این مطالب را از حوزه و اندیشمندان مطالبه کنند و عدهای کارشناس دینی که لااقل بهرهای از اجتهاد دارند را بکار گیرند تا راجع به آن اظهار نظردقیق نمایند. حرفهای مطرح در آن برنامه پر از اشکال علمی و التقاط و انحراف و تفسیر به رای است، انسان این درد را کجا ببرد؟
«هُدًی لِلْمُتَّقِینَ» را با اینکه آیات بعد آن«الَّذِینَ یؤْمِنُونَ بِالْغَیبِ...» معنا کرده، معنا میکند به کسانی که حسود نیستند، ما به چه دلیلی از جیب خودمان، آیات قرآن و روایات را اینطور تخریب کرده و به ذهن جوانان و جامعه القا کنیم. در علم اصول و قواعد تفسیر واضح است که هر حدیثی که مشابهت لفظی با یک آیه دارد را نمیتوان در تفسیر آن آیه قرار داد و اساساً حدیث را باید بر اساس ضوابط علم اصول تفسیر نمود در حالیکه در این سخنرانیها بدون توجه به این نکات صحبت شده است.
بنابراین حوزهها باید بیدار باشند. بسیار مایه تأسف است که انسان ببیند یک مسائل انحرافی آن هم در مقدسترین زمانها از سیمای جمهوری اسلامی پخش میشود و متأسفانه در حوزه علمیه احدی به آن پاسخ نمیدهد. چرا؟ ما همه دلسوز انقلابیم، پوست و خون و رگمان انقلاب است ولی این انقلاب را ما برای اسلام و احیای مکتب امام صادق(ع) میخواهیم. منِ طلبه حق ندارم از جیب خودم مطلبی را مطرح کنم که نه اساس دارد نه دلیل. این دردی است که امروز وجود دارد.
روز معلم نه فقط روز تجلیل از مرحوم علامه مطهری(ره)؛ بلکه باید تجلیل از همه اساتید و فقها و حکما و مفسران حاضر و درگذشته باشد. کار یک معلم از کار یک طبیب بهمراتب مهمتر و بزرگتر است. آیا روایت «ابٌ علّمک» را به صرف اینکه کسی یک اصطلاحات و اقوالی را بلد باشد و برای شما ذکر کند میتوان بر او تطبیق داد؟ یا ابٌ علّمک کسی است که موارد خطر را بشناسد و بفهمد و تعلیم دهد؟ وقتی انسان به صنف عالمان توجه کند تنها صنفی که میتواند انحراف و بدعتها را تشخیص دهد فقها هستند، چرا فرمودند «الفقهاء حصون الاسلام»؟ نگفتند حکما و مفسران. فقه در این روایت به معنای اعم نیست بلکه آنهایی است که آشنا با احکام دین، با حلال و حرام و ضوابط آن هستند که میتوانند اسلام را حفظ کرده و حصن برای اسلام باشند. ما باید در این مسیر قرار گرفته و پیش رویم.
از این محبت و بزرگواریای که آقایان در مقام تکریم از استاد نسبت به بنده فرمودند متشکرم. بحمدلله آقایان خود از اساتید هستند، من همیشه خدا را نسبت به این لطف و عنایتی که در کنار همه الطاف و نعمش فرموده شاکرم که در مجلس بحث ما عدهای قابل توجه حضور دارند که هر یک از اساتید دروس عالی حوزه و اهل دقت و نظر هستند.
دعا میکنم خداوند افقهای بزرگ علمی را به روی همه ما باز کند، گاهی فکر میکنم عمر تمام شد، چه چیز دست ما آمده؟ هیچی! از این صحبتها و تعریفهایی هم که میشود فریب نباید خورد. اینها همه تخیل است و آدم خیال میکند، واقع این است که ما باید با دعا و تضرع، با نماز شب و توسل به ائمه(ع) از خدا بخواهیم وقتی از دنیا میرویم دستان ما از علم پر باشد، هر چه که علم انسان بیشتر باشد رتبه او در عالم قیامت و تقربش به خدا بالاتر است، اینکه در قیامت شأن عالم از شهید هم بالاتر است، وجهش همین است، ان شاءالله خداوند نصیب همه ما بفرماید.