Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش خبرگزاری فارس از قزوین، مدرسه‌سازی صدقهٔ جاریه و ذخیرهٔ آخرت است. احتمالاً همهٔ ما بارها و بارها این جمله را شنیده‌ایم و همیشه حسرت خورده‌ایم که اگر توانایی مالی داشتیم در این‌گونه امور خیر مشارکت داشتیم. این بار در کشور شرایطی فراهم شده که حتی با سهم اندک 1 هزار تومان نیز می‌توان در ساخت مدارس شرکت کرد و توشهٔ راهی برای آخرت خویش فراهم آورد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

مدرسه‌سازی و امور مربوط به تجهیز و توسعهٔ مدارس و مراکز آموزشی از اهمیت بالایی برخوردار است، زیرا با فراهم آوردن زمینهٔ تحصیل برای دانش‌آموزان علی‌الخصوص دانش‌آموزان مناطق محروم و کم‌برخوردار می‌توانیم آیندهٔ ایران اسلامی را بسازیم.

عسگرعلی جوانبخت، مدیرکل نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس استان قزوین در گفت‌وگو با خبرگزاری فارس در قزوین می‌گوید: طی سالیان گذشته، همه ساله یک همایش استانی و یک همایش کشوری برای خیرین مدرسه‌ساز برگزار می‌شد، اما امسال با توجه به شیوع کرونا در کشور برگزاری این همایش‌ها میسر نبود. به همین دلیل تصمیم بر این شد که با راه‌اندازی پویش و کمپین‌هایی تلاش کنیم فرهنگ مدرسه‌سازی در جامعه تداوم داشته باشد و در اذهان مردم باقی بماند. به همین دلیل از ابتدای خرداد ماه 99 پویشی ملی و مادرانه تحت‌عنوان «آجر به آجر» با مشارکت خیرین مدرسه‌ساز و با هماهنگی ادارات کل نوسازی مدارس و آموزش‌وپرورش استان‌ها، در کشور آغاز شده و تا پایان ماه صفر نیز ادامه‌دار بود که در آن، مادران این سرزمین با مراجعه به سایت آجر به آجر می‌توانستند از 1 هزار تومان که هزینهٔ یک آجر بود تا مبالغ بالاتر در ساخت مدارس برای آینده‌سازان این کشور مشارکت کنند.

در این پروژه با پرداخت هر 2 میلیون و 500 هزار تومان یک کاشی به رسم یادبود با نام خود فرد در مدرسه نصب خواهد شد. وی ادامه می‌دهد: مجموع کمک‌های دریافتی در این پویش 10 میلیارد و 200 میلیون تومان بود. در زیرمجموعهٔ این پویش، پویشی محرمی نیز شکل گرفت که در ایام محرم اجرا شد و با مشارکت خیرین در این پویش 3 پروژهٔ مدرسه‌سازی در استان قزوین در حال اجرا است. کلنگ 2 پروژه در پونک هر یک با اعتبار 5 میلیارد تومان و یک پروژه در شنازند بخش کوهین با اعتبار 230 میلیون تومان زده شده و خاکبرداری و خاکریزی این پروژه‌ها نیز در حال انجام است.

 

آغاز پویش من مادرم، بچه‌های ایران فرزند من

بانوان ایران اسلامی که همواره در همهٔ امور خیر پیشقدم بوده‌اند، این بار نیز به میدان آمده‌اند تا در پویشی ملی تحت‌عنوان من مادرم، بچه‌های ایران فرزند من مشارکت کنند و برای فرزندان خویش مدرسه‌سازی کنند. جوانبخت در رابطه با این پویش عنوان می‌کند: در حال حاضر پویشی ملی تحت عنوان «من مادرم، بچه‌های ایران فرزند من» در کشور در حال اجراست. این پویش از ابتدای دی ماه تاکنون در سراسر کشور آغاز شده و پایان اسفند ماه نیز ادامه دارد. وی ادامه می‌دهد: هدف از برگزاری این پویش، فرهنگ‌سازی، افزایش آگاهی و جلب مشارکت بانوان در امر مدرسه‌سازی است. انتظار می‌رود بانوان خیر به نیابت از مادران و همسران خود با مراجعه به سایت ajorbajor.ir و وارد کردن نام استان موردنظر هر اندازه در توان دارند حتی به اندازهٔ حداقل هزینه‌ها یعنی به میزان 1 هزار تومان برای یک آجر در این طرح مشارکت کنند. اکنون استان قزوین از منظر میزان مشارکت‌های مردمی و خیرین در این پویش ملی در سطح کشور در رتبهٔ 26 قرار دارد و تاکنون 119 نفر در این طرح مشارکت داشته‌اند.

 

300 مدرسه در قزوین چشم انتظار حمایت‌های خیرین برای مقاوم‌سازی هستند

در سال‌های اخیر طرح مقاوم‌سازی مدارس کشور با هدف افزایش ایمنی دانش‌آموزان در استان‌های مختلف آغاز شده است. این طرح با مشارکت خیرین در حال اجرا است و تاکنون نیز پیشرفت خوبی در اغلب استان‌ها داشته است، اما این پایان راه نیست، بلکه لازم است همهٔ ما تلاش کنیم در این مسیر مؤثر واقع شویم و گام‌های مثبتی برداریم. مدیرکل نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس استان قزوین در این رابطه اظهار می‌کند: به‌طور کلی از لحاظ ساختمان آموزشی 1 هزار و 334 مدرسهٔ استان قزوین یعنی 77 درصد از مدارس استان دارای استحکام است و 300 مدرسه یعنی 23 درصد از مدارس استان نیز نیاز به تخریب، بازسازی و مقاوم‌سازی دارند.

وی ادامه می‌دهد: در حال حاضر با کمک خیرین 40 مدرسهٔ تخریبی در سطح استان در حال بازسازی هستند که با احتساب این 40 مدرسه، حدود 19 درصد از مدارس استان نیازمند تخریب و بازسازی هستند. این مسؤول اضافه می‌کند: آمارها نشان می‌دهد به تفکیک، 75 مدرسه از این 300 مدرسه در شهرک‌های اقماری، مهرگان، پونک، ملاصدرا، ولایت و مینودر هستند که به اعتبار 450 میلیارد تومانی برای بازسازی نیاز دارند، برای مقاوم‌سازی مدارس نیز 155 میلیارد تومان و برای تخریب و بازسازی 470 میلیارد تومان اعتبار نیاز است که در مجموع 1 هزار و 100 میلیارد تومان اعتبار جهت استانداردسازی کامل فضای آموزشی در مدارس استان قزوین نیاز است که در صورت عدم مشارکت خیرین، تحقق این امر 23 سال به طول می‌انجامد، اما در صورت مشارکت خیرین عزیز این کار طی مدت 8 سال انجام خواهد شد. در صورت تحقق این امر، کلیهٔ مدارس استان یک شیفت شده و شرایط مطلوب‌تری در مدارس ایجاد خواهد شد، زیرا حدود 25 درصد از مدارس ما در حال حاضر به‌صورت 2 شیفت در حال فعالیت هستند. وی اظهار می‌کند: در حوزهٔ مقاوم‌سازی، بیشترین مراکز آموزشی نیازمند مقاوم‌سازی در بوئین‌زهرا وجود دارند، پس از آن نیز شهرستان البرز، ناحیه یک قزوین، و قسمتی از شهرستان تاکستان و بخش کوچکی از آبیک نیازمند اجرای طرح مقاوم‌سازی مدارس هستند.

 

طرح استانداردسازی گرمایشی مدارس با اولویت مدارس مناطق محروم آغاز شده است

بی‌شک پیش از این، همهٔ ما بارها اخبار متأثرکنندهٔ آتش گرفتن بخاری‌های نفتی در کلاس‌های درس و سوختن دانش‌آموزان یا معلمان عزیز و مظلوم این مرز و بوم را در رسانه‌ها شنیده‌ایم. یکی از تکان دهنده‌ترین این موارد نیز آتش گرفتن بخاری در مدرسه‌ای در روستای شین‌آباد بود که منجر به سوختن 29 دانش‌آموز دختر در آتش شد که متأسفانه 2 تن از این عزیزان به‌علت شدت سوختگی جان خود را از دست دادند. و یا در موردی دیگر حسن امیدزاده معلم فداکاری که نام او در کتاب فارسی سوم دبستان نیز آمده است، برای نجات جان 30 دانش‌آموز خود در آتش جان داد. همهٔ این موارد تکان‌دهنده نشان از اهمیت استانداردسازی گرمایشی مدارس در سطح کشور می‌دهد که خوش‌بختانه در سال‌های اخیر توجه ویژه‌ای به آن شده است.

جوانبخت در رابطه با طرح استانداردسازی گرمایشی مدارس استان قزوین عنوان می‌کند: در بحث استانداردسازی گرمایشی در سطح استان تاکنون فعالیت‌های خوبی صورت گرفته است. در مجموع، 10 هزار و 785 کلاس درس در استان قزوین وجود دارد که 4 هزار و 859 کلاس آن تازه ساخت و اصولی هستند و از سال 92 تا سال 99 نیز تعداد 4 هزار و 756 کلاس درس به لحاظ گرمایشی استاندارد شده‌اند. هم‌چنین در سال 99 تعداد 364 کلاس درس در استان استانداردسازی گرمایشی شده‌اند و 806 کلاس درس نیز باقی مانده‌اند تا در سال 1400 استانداردسازی شوند. وی در ادامه اظهار می‌کند: در بحث استانداردسازی گرمایشی حدود 35 میلیارد تومان اعتبار نیاز است تا این پروژه در سطح استان به اتمام برسد، البته 13 میلیارد تومان نیز بابت اجرای طرح در سال گذشته بدهکار هستیم که در مجموع با جذب اعتبار 48 میلیارد تومان، پروژهٔ استانداردسازی گرمایشی مدارس به اتمام خواهد رسید.

این مسؤول تأکید کرد: طرح استانداردسازی گرمایشی کلاس‌های درس استان قزوین از مناطق محروم شهرستان آوج آغاز شده و سپس به طارم‌سفلی، الموت‌شرقی و غربی و روستاهای شهرستان بوئین‌زهرا رسیده و اکنون نیز در سطح شهر در حال اجرا است. در حال حاضر بیشترین نیاز به استانداردسازی در مراکز شهر است که در آن‌ها بخاری گازی وجود دارد و ما می‌خواهیم با جمع‌آوری این بخاری‌های گازی، خطرات موجود در این زمینه را برای دانش‌آموزان و کادر مدرسه به حداقل برسانیم.

 

ناحیهٔ شهری مهرگان به 61 مدرسه نیاز دارد

ناحیهٔ شهری مهرگان که واحدهای مسکن مهر در آن ساخته شده‌اند و دارای جمعیتی بالغ بر 60 هزار نفر است، متأسفانه از بسیاری از امکانات و زیرساخت‌های لازم دور مانده است و نیاز جدی به برخی امکانات دارد. از سوید دیگر خوش‌بختانه این ناحیهٔ شهری علی‌رغم مشکلات عدیده و فراوان، از منظر دارا بودن فضای آموزشی دارای مشکل نیست و در حال حاضر تعداد مدارس آن با تعداد دانش‌آموزان حاضر در این منطقه هم‌خوانی دارد. مدیرکل نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس استان قزوین در رابطه با فضای آموزشی موردنیاز برای ناحیهٔ شهری مهرگان عنوان می‌کند: به‌طور کلی ناحیهٔ شهری مهرگان نیازمند 61 مدرسه است که اکنون تعداد 18 مدرسه در این منطقه ساخته شده و ساخت 5 مدرسه نیز در حال انجام است. البته در حال حاضر از منظر فضای آموزشی در مهرگان مشکلی وجود ندارد و حدود 2 هزار صندلی خالی در مدارس این منطقه موجود است. 37 مدرسه‌ای که نیاز است ساخته شود به جهت آینده‌نگری است، زیرا طبیعتاً در سال‌های آینده تعداد دانش‌آموزان این ناحیه افزایش خواهند یافت و تعداد مدارس فعلی پاسخگوی نیاز آیندهٔ مهرگان نخواهد بود.

 

50 درصد از پروژه‌های مدرسه‌سازی استان با مشارکت خیرین انجام شده است

جوانبخت در رابطه با مشارکت خیرین در حوزهٔ مختلف مدرسه‌سازی در استان قزوین می‌گوید: تاکنون خیرین مشارکت خوبی در امور مختلف اعم از مدرسه‌سازی، مقاوم‌سازی و استانداردسازی مدارس استان داشته‌اند. در سال جاری 60 پروژه در این خصوص با مشارکت خیرین استان انجام شده است. در حالت کلی خیرین استان در 50 درصد از پروژه‌های استان مشارکت دارند و ما در این برهه از زمان نیز انتظار داریم جامعهٔ خیرین مانند گذشته به حل مشکلات آموزش‌وپرورش توجه ویژه داشته باشند و مانند گذشته ما را حمایت کنند تا بتوانیم گام‌های مؤثری در این زمینه برداریم.

 

به گزارش خبرگزاری فارس از قزوین، مشارکت حداکثری خیرین در امور به مربوط به مدارس از اهمیت به‌سزایی برخوردار است، زیرا آموزش‌وپرورش و بالاخص مدارس از ارکان اصلی آموزش و پیشرفت در کشور هستند. در برههٔ زمانی کنونی نیز می‌طلبد که با توجه به شرایط اقتصادی موجود در کشور، خیرین بیش از گذشته وارد میدان شوند تا دانش‌آموزان علی‌الخصوص دانش‌آموزان مناطق محروم، رنج و دغدغه‌ای به‌جز تحصیل نداشته باشند. بی‌شک چشمان پرفروغ آینده‌سازان این مرز و بوم به دستان گره‌گشای ما دوخته شده است تا بتوانیم در کنار یکدیگر و با مشارکت در پویش «من مادرم، بچه‌های ایران فرزند من» بار دیگر هزاران مدرسه در ایران اسلامی بنا کنیم.

گزارش از معصومه امینی

انتهای پیام/

منبع: فارس

کلیدواژه: قزوین خیرین مدرسه سازی پویش من مادرم بچه های ایران فرزند من استانداردسازی گرمایشی مدارس بچه های ایران فرزند من مدارس استان قزوین مشارکت خیرین استان قزوین میلیارد تومان درصد از مدارس فضای آموزشی شهری مهرگان مناطق محروم دانش آموزان حال حاضر حال اجرا سازی مدارس مقاوم سازی مدرسه سازی هزار تومان آغاز شده کلاس درس من مادرم

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.farsnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «فارس» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۰۷۱۷۳۷۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

رکوردشکنی صدور پروانه در بافت‌های فرسوده

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری علم و فناوری آنا، محمد آیینی امروز (چهارشنبه) در نشست خبری با اعلام این خبر گفت: بیش از ۱۶۷ هزار هکتار بافت فرسوده شامل بافت‌های تاریخی و سکونتگاه‌های حاشیه‌ای در کشور وجود دارد که ۱۰ میلیون نفر جمعیت از ۶۹۰ شهر در آن مستقرند.

مدیرعامل شرکت بازآفرینی شهری ایران اظهار داشت: این ۱۶۷ هزار هکتار شامل ۶ هزار محله یعنی چهار هزار و ۴۰۰ بافت فرسوده و تاریخی و یک هزار و ۱۷۰ سکونتگاه است و فقط ۳۰۰ هزار کوچه در آن وجود دارد.

آیینی گفت: راهبرد اصلی ما در این دولت مقاوم سازی و پایدارسازی سقف‌های لرزان است، زیرا به طور مستقیم با جان انسان‌ها در ارتباط است.

وی ادامه داد: برای نوسازی این باخته فرش شده با سه چالش اساسی مواجه بودیم که نخستین چالش خود مردم ساکن در این بافت‌ها هستند.
معاون وزیر راه و شهرسازی توضیح داد: مردم ساکن‌ترین بافت‌ها افرادی کم درآمد هستند که توان مقاوم‌سازی و نوسازی ندارند و حتی اگر وام ارزان قیمت به آنها پرداخت شود توان بازپرداخت اقساط را ندارند.

 

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • رکوردشکنی صدور پروانه در بافت‌های فرسوده
  • مقاوم‌سازی ۲۵۶ واحد مسکن روستایی در فامنین
  • اجرای طرح «روز دفتر مدرسه» در آموزش و پرورش سمنان/ کار معلم در هیچ زمانی فراز و نشیب نداشته و معلم همیشه معلم است
  • کمک ۲۳۰ میلیارد ریالی خیرین برای مدرسه سازی در گناباد
  • پیش دبستانی و دبستان خیرساز در بخش رضویه مشهد افتتاح شد
  • ۸۰ درصد مدارس استثنایی استان خیرساز هستند
  • آیت‌الله علم‌الهدی:تربیت باید از سطح مدرسه آغاز شود/ ترویج حجاب، نیازمند مزج اجتماعی و منطق تبیین
  • اجرای ۸ هزار و ۳۳۶ پروژه مدرسه‌سازی در استان‌ها
  • سرکارگر یزدی چشم انتظار حمایت خیرین برای آزادی است
  • تفاهم‌نامه ۲۵۰۰ میلیارد تومانی برای ساخت ۱۴۳ کلاس درس در استان بوشهر