Web Analytics Made Easy - Statcounter

به دنبال سالی آشفته در روابط ترکیه-اروپا، وزیر امور خارجه آلمان قرار است با همتای ترک خود در پایتخت ترکیه دیدار کند.

به گزارش ایسنا به نقل از آسوشیتدپرس، "هایکو ماس"، وزیر امور خارجه آلمان قبل از ورود به آنکارا دشواری‌های سال ۲۰۲۰ را یادآور شد و هشدار داد که "این بازی با آتش نباید تکرار شود".

این دیدار در بحبوحه کاهش تنش‌ها بین ترکیه و یونان، متحدان اسمی ناتو انجام می‌شود؛ دو کشور همسایه‌ای که در طول تابستان به خاطر اختلافی بر سر مرزهای دریایی و حقوق انرژی در مدیترانه شرقی، تا آستانه جنگ رفتند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

هفته گذشته هر دو کشور آغاز مجدد مذاکرات اکتشافی را اعلام کردند و گفتند ممکن است ملاقات‌هایی بین مقامات رده‌بالا، از جمله رئیس جمهور ترکیه و نخست‌وزیر یونان انجام شود.

ماس اظهار کرد: از این واقعیت که ترکیه از ابتدای سال سیگنال‌هایی مبنی بر آشتی فرستاده است، استقبال می‌کنیم- نه فقط با کلمات، بلکه با کردار.

وی افزود، بازگشت به مذاکرات با یونان "گام مهم نخست"، و بازگرداندن کشتی تحقیقاتی در مدیترانه نیز "نشانه مثبتی از طرف آنکارا" است.

در ماه دسامبر، اتحادیه اروپا برای گسترش تحریم‌ها علیه ترکیه بابت اکتشافات مخازن گاز در آب‌های مورد ادعای یونان و قبرس عضو اتحادیه اروپا، چراغ سبز نشان داد.

اگرچه آنکارا مکرراً گفته تحریم‌ها، ترکیه را در دفاع از حقوق انرژی خود بازنمی‌دارد، رجب طیب اردوغان، رئیس جمهور ترکیه ابراز آمادگی کرده است روابط ضعیف با اتحادیه اروپا را در مسیر خوب قرار دهد و آن‌ها را نیز به همین عزم و اراده دعوت کرده است.

ماس گفت: جنبش مثبت هفته‌های گذشته باید حفظ شود تا اعتماد از دست رفته را برگرداند و اساس گفت‌وگوی راه‌حل محور را ایجاد کند. به همین دلیل هم هست که من امروز به آنکارا سفر می‌کنم تا همتای خود "مولود چاووش‌اغلو" را به ادامه قاطعانه و تداوم‌بخشی به روند سازنده هفته‌های اخیر، تشویق کنم.

وی اظهار کرد: ترکیه به عنوان شریک ناتو دارای تعهد روشنی به حل اختلافات- ولو دشوار- در مذاکرات، نظارت بر قانون بین‌المللی و به خطر نیانداختن صلح در منطقه است.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

کلیدواژه: تركيه آلمان

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۰۷۲۱۰۸۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

گفتگوی تلفنی وزرای خارجه ایران و پرتغال درباره کشتی توقیف‌شده اسراییلی

پائولو رانگل وزیر امور خارجه جدید پرتغال در گفتگوی تلفنی با امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه کشورمان در خصوص مناسبات دو جانبه و اوضاع منطقه به خصوص تحولات فلسطین به گفتگو و تبادل نظر پرداخت.

وزیر امور خارجه کشورمان در ابتدای این گفتگوی تلفنی، تشکیل دولت جدید پرتغال و انتصاب آقای پائلو رانگل به عنوان وزیر امور خارجه جدید این کشور را تبریک گفت و به سابقه روابط خوب و دیرینه فی‌مابین دو کشور اشاره کرد.

امیرعبداللهیان بار دیگر بر ضرورت پایان جنگ و نسل‌کُشی رژیم صهیونیستی در غزه و احترام به حقوق مردم مظلوم فلسطین تاکید کرد و رژیم صهیونیستی را به عنوان عامل ریشه‌ای تمامی این تنش‌ها و وخامت اوضاع در منطقه دانست.

 پائلو رانگل وزیر امور خارجه پرتغال نیز در این گفتگوی تلفنی بر ضرورت برقراری آتش بس فوری در غزه  تاکید کرد و افزود: دولت پرتغال از تشکیل دولت مستقل فلسطینی حمایت می‌کند و خواستار تلاش تمامی کشور‌های منطقه  برای کاهش تنش‌ها در منطقه است.

طرفین آخرین دیدگاه‌های خود را در مورد کشتی توقیف شده اسراییلی حامل پرچم پرتغال تبادل کردند.

 امیرعبداللهیان در این ارتباط اظهار داشت: موضوع انسانی رهایی خدمه کشتی، مورد توجه جدی ماست و به سفرای‌شان در تهران دسترسی کنسولی، آزادی و تحویل‌شان را اعلام کرده ایم.

باشگاه خبرنگاران جوان سیاسی سیاست خارجی

دیگر خبرها

  • سنگ‌اندازی واشنگتن در توافق راهبردی عراق و ترکیه
  • دیدار وزرای خارجه جمهوری آذربایجان و ارمنستان در قزاقستان
  • دیدار مخفیانه دبیرکل ناتو و وزیر خارجه آلمان در رستوران تا پاسی از شب لو رفت+ تصاویر
  • آنکارا: هدف قرار دادن اردوغان نشان دهنده وضعیت روانی فعلی اسرائیل است
  • علی‌اف: فعالیت مرکز نظارت مشترک روسیه و ترکیه به پایان رسید
  • نخست وزیر یونان: سیستم دفاع هوایی برای اوکراین نداریم
  • گفتگوی تلفنی وزرای خارجه ایران و پرتغال درباره کشتی توقیف‌شده اسراییلی
  • یونان ارائه سامانه دفاع هوایی به اوکراین را رد کرد
  • دیدار وزرای دفاع ایران و چین
  • اوضاع غزه، موضوع مذاکرات وزرای خارجه بریکس در مسکو