Web Analytics Made Easy - Statcounter

وزیر امور خارجه آلمان به منظور رایزنی در مورد مناقشات بین ترکیه و یونان در دریای مدیترانه، تعامل با آمریکا در دوره بایدن و گسترش مناسبات دو جانبه راهی آنکارا شد.

«هایکو ماس» وزیر امور خارجه آلمان امروز (دوشنبه) برای گفتگو با همتای ترک خود «مولود چاووش اوغلو» به آنکارا عزیمت کرد. خبرگزاری د.پ.آ. به نقل از وزارت امور خارجه آلمان اعلام کرد ، مهمترین محور گفتگوهای ماس اوضاع شرق مدیترانه پس از اعلام مجدد مذاکرات دو جانبه بین ترکیه و یونان است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

از زمان کشف ذخایر غنی گاز در شرق مدیترانه ، بحث های شدیدی درباره بهره برداری از آنها به وجود آمده است. اعضای اتحادیه اروپا، یونان، قبرس و نیز ترکیه ادعا می کنند که این منابع در مناطق دریایی مربوطه آنها است. در این راستا آتن و آنکارا اواسط تابستان با اعزام کشتی های جنگی به این منطقه بر ادعاهای خود تاکید کردند. اخیرا کشورهای عضو اتحادیه اروپا تصمیم گرفتند که افراد یا شرکتهای ترکیه ای را با ادعای فعالیتهای یک جانبه و تحریک آمیز این کشور در شرق مدیترانه، در فهرست تحریمهای اتحادیه اروپا قرار دهند.

بنا بر اعلام وزارت امور خارجه آلمان روابط آینده ترکیه با اتحادیه اروپا ، روابط فرامنطقه ای با توجه به آغاز کار «جو بایدن» به عنوان رئیس جمهور جدید آمریکا و مسائل دو جانبه از دیگر محورهای گفتگوهای ماس و چاووش اوغلو خواهد بود.

قرار است یونان و ترکیه هفته آینده برای اولین بار از سال ۲۰۱۶ در خصوص درگیری های ارضی خود در شرق مدیترانه مذاکراتی را انجام دهند. کمی پیش از این نشست، ماس به آنکارا سفر کرده تا اهمیت این گفتگوها را برای آلمان و اتحادیه اروپا روشن کند. وی ابراز امیدواری کرده که در بحث گاز طبیعی بین یونان و ترکیه آرامش پایدار ایجاد شود.

ماس امروز پیش از عزیمت به آنکارا، از سرگیری گفتگوهای دو کشور در هفته آینده را یک فرصت واقعی دانست و گفت: تحرکات مثبت چند هفته گذشته باید پایدار باشد تا اعتماد از دست رفته بازگشته و زمینه یافتن راه حل ایجاد شود.

درگیری بین یونان و ترکیه در یک سال اخیر بالا گرفته است. یونان ترکیه را متهم می کند که به دنبال گاز طبیعی در مناطق دریایی است که طبق قوانین بین المللی فقط توسط یونان مجاز به بهره برداری است اما به گفته آنکارا ، این مناطق به فلات قاره ترکیه تعلق دارند.

دو کشور  ۲۵ ژانویه (ششم بهمن ) مذاکرات در مورد راه حل منازعه را از سر می گیرند. آلمان ماه هاست که سعی در میانجیگری دارد. در همین راستا ماس پیش از این در ماه آگوست نیز به آتن و آنکارا سفر کرده بود و خطرناک بودن اوضاع را به دو طرف گوشزد کرده بود. وی در آن زمان گفت که این اختلاف به بازی با آتش تبدیل شده است./ ایرنا

منبع: ایران آنلاین

کلیدواژه: امور خارجه آلمان اتحادیه اروپا شرق مدیترانه

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت ion.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایران آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۰۷۲۱۲۳۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

بورل: رویارویی هسته‌ای به یک احتمال واقعی تبدیل شده است

جوزپ بورل، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا روز یکشنبه گفت که رویارویی هسته‌ای به یک احتمال واقعی تبدیل شده است و اشاره کرد که نشانه‌های جنگ جهانی دوباره بازگشته است.

به گزارش خبرگزاری اسپوتنیک، بورل دیدگاه خود در مورد احتمال رویارویی هسته‌ای را به تشدید تنش‌ها بین شرق و غرب نسبت داد و بر لزوم باز نکردن دوباره آنچه به عنوان جعبه جنگ توصیف کرد، تاکید کرد.

مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا خاطرنشان کرد: رقابت‌های تجاری شرق و غرب به دلیل عدم اعتماد در حال تبدیل شدن به درگیری است و اروپا با عدم تنوع در منابع انرژی خود و اتکا به روسیه، خود را تضعیف کرده است.

جوزپ بورل پیشتر گفته بود که جنگ رژیم صهیونیستی علیه غزه، شهر‌های نوار غزه را در معرض ویرانی بیشتری نسبت به شهر‌های آلمان در طول جنگ جهانی دوم قرار داده است. 

بورل در سخنرانی خود در جلسه عمومی پارلمان اروپا در شهر استراسبورگ فرانسه گفت: تعداد شهر‌های غزه بیشتر از شهر‌های آلمان در جنگ جهانی دوم تخریب شد.

او افزود: می‌توان گفت بیش از ۶۰ درصد زیرساخت‌های فیزیکی غزه آسیب دید که ۳۵ درصد آن به طور کامل تخریب شد.

باشگاه خبرنگاران جوان بین‌الملل اروپا و آمریکا

دیگر خبرها

  • بورل: رویارویی هسته‌ای به یک احتمال واقعی تبدیل شده است
  • سنگ‌اندازی واشنگتن در توافق راهبردی عراق و ترکیه
  • «مست عشق» هنوز در ترکیه اکران نشده است/ اعلام زمان دقیق اکران ترکیه تا دو هفته آینده و رایزنی برای نمایش در کشورهای دیگر
  • رایزنی سفیر ایران در ترکیه با یکی از مقامات ارشد اکو
  • آنکارا: هدف قرار دادن اردوغان نشان دهنده وضعیت روانی فعلی اسرائیل است
  • علی‌اف: فعالیت مرکز نظارت مشترک روسیه و ترکیه به پایان رسید
  • نخست وزیر یونان: سیستم دفاع هوایی برای اوکراین نداریم
  • صادرات خودرو ترکیه / مشتریان اول: ایتالیا، انگلیس، فرانسه و آلمان
  • رایزنی سفیر ایران در ترکیه با یکی از مقامات سازمان همکاری اسلامی
  • یونان ارائه سامانه دفاع هوایی به اوکراین را رد کرد