Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایران آنلاین»
2024-05-04@21:29:49 GMT

روز تاریخی خزر

تاریخ انتشار: ۳۰ دی ۱۳۹۹ | کد خبر: ۳۰۷۲۵۲۳۴

روز تاریخی خزر

سران ۵ کشور ساحلى خزر، متشکل از محمود احمدى‌نژاد رئیس جمهوری ایران، ولادیمیر پوتین رئیس جمهوری روسیه، الهام على‌اف رئیس جمهورى آذربایجان، نورسلطان نظربایف رئیس جمهوری قزاقستان و قربانقلى بردى محمداف رئیس جمهورى ترکمنستان روز سه‌شنبه ۲۴ مهر ۱۳۸۶ جهت مذاکره درباره مسائل منطقه و مسائل مربوط به دریاى خزر در تالار حافظیه مجموعه سعدآباد تهران گرد هم آمدند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

 در پایان این اجلاس، پنج کشور ساحلی دریای خزر برای اولین مرتبه و در یک اعلامیه 25 ماده‌ای درباره مهم‌ترین مسائل منطقه‌ای و بین‌المللی تفاهم کردند. مجتبی ثمره‌هاشمى، مشاور ارشد رئیس جمهوری یک روز پس از این اجلاس در گفت‌وگو با روزنامه ایران گفت: «بعد از فروپاشى شوروى هر کدام از کشورهاى جدیدالتأسیس براى استفاده از دریاى خزر و بهره از منافع آن همچون کشتیرانى و استفاده از آبزیان و منابع سطحى و زیرسطحى دچار نوعى سردرگمى بودند و سؤال آن بود که حق حاکمیت هر یک از آنها تا کجاست؟ حدود ۵ سال پیش اولین اجلاس سران کشورهاى ساحلى خزر تشکیل شد، اما نتیجه مناسبى نداشت و اجلاس بدون هیچ گونه تصمیم‌گیرى خاتمه یافت و حتى بعضى اختلاف‌ها تشدید شد. در فاصله ۵ سال کشورهاى ساحلى تماس‌هاى مختلف برقرار کردند و به تفاهمات چندجانبه در سطوح مختلف کارشناسى و سیاسى براى تعیین رژیم حقوقى دریاى خزر دست یافتند تا در نهایت با پیشنهاد جمهورى اسلامى ایران اجلاس سران در تهران برگزار شد. اجلاس سران در تهران از جهات مختلف قابل توجه است اول اینکه سران کشورهاى ساحلى خزر را از بن‌بست تصمیم‌گیرى مشترک خارج کرد و تصمیمات خیلى خوبى اتخاذ شد که زمینه نهایى شدن تکلیف حقوقى دریا است.از جمله مهم‌ترین تصمیمات اجلاس و به پیشنهاد ایران، تشکیل سازمان همکارى‌هاى اقتصادى دریاى خزر است که به صورت عملیاتى تصویب شد. تصمیم مهم دیگر این بود که همه کشورها توافق کردند هیچ نیروى نظامى خارجى در محدوده دریاى خزر تحت پرچم کشورهاى غیر ساحلى خزر حضور پیدا نکند و هیچ کشورى مجاز نیست بخشى از دریا را محل استفاده کشور ثالث علیه کشور دیگر ساحلى خزر قرار دهد...» ولادیمیر پوتین همچنین در سفر خود به تهران به دیدار رهبر معظم انقلاب اسلامی رفت. در این دیدار حضرت آیت‌الله خامنه‌ای ظرفیت‌های متنوع و مختلف دو کشور را زمینه‌ مساعدی برای گسترش روابط خواندند و با اشاره به تأکید پوتین درباره‌ عزم جدی مسکو برای گسترش نامحدود و همه‌جانبه‌ روابط با تهران فرمودند: ما نیز از گسترش مناسبات استقبال می‌کنیم و آن را به نفع دو کشور و دو ملت می‌دانیم.ولادیمیر پوتین نیز مذاکرات همه‌جانبه‌ خود با ایران را جدی و بسیار خوب ارزیابی کرد و گفت: منافع ملت روسیه در وجود یک ایران قوی و مؤثر در عرصه‌ بین‌المللی نهفته است و مسکو درخصوص همکاری‌های خود با تهران هیچ محدودیتی قائل نیست و در حال و آینده بدون هیچ تردیدی در این مسیر حرکت خواهد کرد.

منبع: ایران آنلاین

کلیدواژه: رئیس جمهوری

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت ion.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایران آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۰۷۲۵۲۳۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

امیرعبداللهیان: تلاش‌های منطقه‌ای برای توقف جنگ در غزه جدی‌تر شده است

 وزیر امور خارجه کشورمان در خصوص جزئیات سفر خود به گامبیا و شرکت در اجلاس سران سازمان همکاری اسلامی نوشت: تلاش‌های منطقه‌ای برای توقف جنگ و نسل ‌کشی در غزه جدی‌تر شده است.

به گزارش ایرنا؛ حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران در صفجه شخصی خود در فضای مجازی نوشت: «در حاشیه پانزدهمین اجلاس سران سازمان همکاری اسلامی در گامبیا با آقای سامح شکری، همتایم از مصر در خصوص آخرین وضعیت مناسبات دوجانبه و تحولات منطقه‌ای به خصوص اوضاع غزه و تلاش‌های جاری جهت توقف جنایات رژیم صهیونیستی علیه فلسطینیان رایزنی و تبادل نظر کردیم و در ادامه به تشریح ابعاد حمله تروریستی رژیم صهیونیستی به سفارت کشورمان در دمشق و واکنش نیروهای مسلح ایران در چارچوب دفاع مشروع پرداختم و از موضع مصر در محکومیت اقدام تروریستی رژیم صهیونیستی تشکر کردم.»

امیرعبداللهیان: تلاش‌های منطقه‌ای برای توقف جنگ در غزه جدی‌تر شده است

وی در پایان خاطرنشان کرد: «تلاش‌های منطقه‌ای برای توقف جنگ و نسل ‌کشی در غزه جدی‌تر شده است.»

به گزارش ایرنا؛ حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه کشورمان در راس هیاتی به‌ منظور شرکت در پانزدهمین اجلاس سران سازمان همکاری اسلامی در بانجول پایتخت گامبیا به سر می‌برد.

اجلاس سران سازمان همکاری اسلامی که طی روزهای شنبه و یکشنبه ۱۵ و ۱۶ اردیبهشت ماه جاری با موضوع اصلی «ارتقای وحدت و همبستگی از طریق گفت وگو پیرامون توسعه پایدار» برگزار می‌شود، مسائل و چالش‌های مختلف جهان اسلام به ویژه موضوع فلسطین و وضعیت جاری در باریکه غزه مورد بحث و بررسی قرار می‌گیرد.

کانال عصر ایران در تلگرام

دیگر خبرها

  • شش پیشنهاد ایران به سران کشور‌های اسلامی در خصوصی رژیم صهیونیستی
  • دیدار وزرای خارجه ایران و عربستان در گامبیا
  • امیرعبداللهیان: تلاش‌های منطقه‌ای برای توقف جنگ در غزه جدی‌تر شده است
  • دیدار وزرای خارجه ایران و مصر در حاشیه نشست سازمان همکاری اسلامی
  • ورود وزیر خارجه ایران به گامبیا
  • ورود امیرعبداللهیان به گامبیا
  • روایت امام جمعه تهران از حمله سپاه به اسرائیل
  • سفر امیرعبداللهیان به گامبیا برای شرکت در اجلاس سازمان همکاری اسلامی
  • امیرعبداللهیان تهران را به مقصد گامبیا ترک کرد
  • سفر وزیر خارجه ایران به گامبیا برای شرکت در پانزدهمین اجلاس سران سازمان همکاری اسلامی