Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «تابناک»
2024-04-26@23:49:49 GMT

آزمایش واکسن مشترک کوبا و ایران در هاوانا

تاریخ انتشار: ۳۰ دی ۱۳۹۹ | کد خبر: ۳۰۷۳۴۲۸۰

آزمایش واکسن مشترک کوبا و ایران در هاوانا

 

به گزارش  تابناک به نقل از ایرنا از خبرگزاری افه اسپانیا، کوبا مرحله جدید آزمایشهای بالینی واکسن سوبرانا۲ را با آزمایش بر روی ۹۰۰ داوطلب در این کشور آغاز کرد.

این واکسن که در همکاری مشترک میان موسسه فینلای کوبا و موسسه انستیتوپاستور ایران در حال گذراندن مراحل آزمایش های انسانی است، پیشرفته ترین واکسن از میان ۴ گزینه منتخب هاوانا برای مقابله با کرونا شناخته شده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

به گفته مقامات کوبایی، مطالعات انسانی "فاز ۲b" که برای اطمینان بخشی از ایمن بودن و ارزیابی "واکنش زایی" این دارو، از امروز به مدت ۳ هفته در دو مرکز پزشکی هاوانا بر روی ۹۰۰ داوطلب کوبایی ۱۹-۸۰ ساله آزمایش می شود.

کوبا و ایران در ۲۰ دی در چارچوب همکاری های مشترک در زمینه آزمایش های بالینی واکسن سوبرانا ۲ توافق کردند در صورت موفقیت آمیز بودن مرحله دوم، مرحله سوم کارآزمایی های بالینی در تهران انجام پذیرد.

تا کنون تمام مراحل اولیه آزمایش های این نسخه از واکسن کرونا بر روی ۱۴۰ داوطلب کوبایی بدون هیچ گونه عوارض جانبی با موفقیت به پایان رسیده است.

همکاری بین دو کشور پس از طی ۵-۶ ماه مراحل اولیه طراحی واکسن، آزمایش حیوانی و کارآزمایی بالینی را پشت سرگذاشته و در فاز یک و دو انسانی در کوبا مشخص شد که این واکسن، بسیار ایمن است و هیچ عوارضی نداشته و کارایی بسیار چشمگیری از خود نشان داد.

کوبا دارای صنعت بیوتکنولوژی و دارویی قدرتمند و شناخته شده ای است که در حال حاضر از جمله داروهای مهم تولیدی آن می توان به ۸ واکسن علیه بیماری هایی مانند مننژیت، سرطان ریه و تومورهای جامد اشاره کرد.

مقامات کوبایی اظهار داشتند که امیدوارند قبل از پایان نیمه اول سال ۲۰۲۱ "بخش مهمی" از جمعیت کوبا را علیه کووید -۱۹ واکسینه کنند.

واکسن مشترک کوبا- ایران حاوی آنتی ژن ویروس کرونا و توکسوئید کزاز بوده و از ۱۹ اکتبر (۲۸ مهر) پس از طراحی آن، مراحل کارآزمایی های حیوانی و انسانی را گذرانده است.

کوبا با ثبت ۱۸ هزار و ۴۴۳ نفر مبتلا به ویروس کرونا و ۱۷۳ مورد مرگ و میرناشی ازآن، تاکنون از هیچ یک از واکسن های مورد استفاده در سایر کشورها از جمله واکسن های آسترازنکا، فایزر، اسپوتنیک وی یا سینوواک وارداتی نداشته و براساس شواهد به دنبال بهره برداری از واکسن تولیدی کشور خود در همکاری مشترک با ایران برآمده است.

این کشور یکی از معدود کشورهایی است که صنعت تولید واکسن آن بسیار پیشرفته است و در سالهای قبل نیز تنها کشوری بوده که فناوری تولید واکسن را به ایران انتقال داده است.

سابقه همکاری ایران و کوبا به ساخت واکسن هپاتیت بی در انستیتو پاستور ایران برمی گردد که تکنولوژی آن از کوبا به ایران منتقل شده و با آمدن این واکسن، نه تنها ایران قادر شد این واکسن را بسازد بلکه قریب به اتفاق مردم ایران از گذشته تاکنون با این واکسن در مقابل هپاتیت بی واکسینه شده اند.

منبع: تابناک

کلیدواژه: آلودگی هوا مازوت استیضاح ترامپ غربالگری جنین کبری خزعلی حسن قالیباف اصل کوبا واکسن کرونا هاوانا آلودگی هوا مازوت استیضاح ترامپ غربالگری جنین کبری خزعلی حسن قالیباف اصل

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tabnak.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تابناک» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۰۷۳۴۲۸۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

اسلام‌آباد: سفر رئیس جمهور ایران فرصتی برای تعمیق همکاری‌ها بود

ممتاز زهرا امروز در نشست خبری هفتگی خود در اسلام‌آباد با اشاره به اهداف سفر رسمی رئیس جمهوری اسلامی ایران به پاکستان گفت: دو کشور در این بازدید طیف گسترده‌ای از موضوعات مهم دوجانبه، همکاری در حوزه‌های تجاری، اقتصادی انرژی و همچنین همفکری پیرامون مسائل منطقه‌ای و بین‌المللی را مورد بررسی قرار دادند.

وی تاکید کرد که توسعه روابط با همسایگان از جمله جمهوری اسلامی ایران در راستای منافع ملی پاکستان است و هر دو کشور عزم قوی برای تبدیل مرز‌های مشترک به مرز صلح، دوستی و رفاه دارند.

ممتاز زهرا در واکنش به مواضع آمریکا پیرامون گسترش همکاری‌های تهران و اسلام‌آباد از جمله کارشکنی واشنگتن در بحث پروژه مشترک گازی ایران و پاکستان، گفت: اسلام‌آباد معتقد است که توسعه روابط با کشور‌ها هرگز به قیمت روابط موجود با سایر کشور‌ها نیست و ما این مواضع خود را به واشنگتن منتقل کرده‌ایم.

وی اظهار داشت که در جریان سفر آیت‌الله رئیسی دو کشور تمامی گزینه‌های انرژی از جمله درباره خط لوله گاز گفتگو کردند و پاکستان مصمم است که از تمامی گزینه‌های موجود برای تامین نیاز‌های گسترده خود به انرژی استفاده کند.

سخنگوی وزارت امور خارجه پاکستان گفت که تجارت دوجانبه با ایران در قالب توافق تجارت ترجیحی، مراودات در مرز‌های مشترک به ویژه بهره‌برداری از ظرفیت‌های بازارچه‌های مرزی ادامه دارد و همزمان دو کشور به مذاکرات درباره توافق تجارت آزاد ادامه می‌دهند.

وی تاکید کرد: پاکستان از طریق کانال‌های مختلف به آمریکا منتقل کرده است که تقویت روابط با همسایگان برای ما اهمیت بالایی دارد و در این زمینه ایران و پاکستان مشتاق به همکاری نزدیک برای تثبیت صلح و دوستی در مرز‌های مشترک هستند.

ممتاز زهرا افزود که تهران و اسلام‌آباد بر همکاری میان بنادر چابهار و گوادر، مقابله با تروریسم، قاچاق مواد مخدر و انسان و نیز مقابله با پولشویی به توافقات مطلوبی دست یافته‌اند.

وی با اشاره به همسویی جمهوری اسلامی ایران و پاکستان درخصوص مسائل منطقه‌ای و بین‌المللی گفت: هر دو کشور با حمایت قوی از فلسطین و آتش‌بس در غزه خواستار توقف جنایات اسرائیل و همچنین ارسال فوری کمک‌های بشردوستانه برای مردم غزه هستند.

براساس این گزارش، آیت الله سید ابراهیم رئیسی در اولین سفر خارجی خود در سال جدید، روز دوشنبه سوم اردیبهشت وارد اسلام‌آباد شد. رئیس جمهور ایران همچنین از شهر‌های لاهور و کراچی نیز بازدید کرد.

وی در اسلام‌آباد روز پرکار و فشرده‌ای داشت. وزیر خارجه پاکستان با حضور در هتل محل اقامت رئیس جمهور، با وی دیدار و سپس آیت‌الله رئیسی راهی کاخ نخست وزیری شد؛ جایی که محمد شهباز شریف نخست وزیر پاکستان رسما از وی استقبال کرد. پس از آن دیدار‌های دوجانبه و سپس رایزنی میان هیات‌های بلندپایه به ریاست سران دو کشور برگزار شد.

مقامات ایران و پاکستان همچنین در حضور آیت الله رئیسی و شهباز شریف ۸ تفاهم نامه همکاری نیز امضا کردند.

آیت الله رئیسی سپس با آصف علی زرداری همتای پاکستانی خود دیدار کرد و طرفین طیف گسترده‌ای از موضوعات مهم دوجانبه، تحولات منطقه و بین المللی به ویژه جنایات رژیم غاصب اسرائیل علیه نوار غزه و فلسطین را مورد بحث و بررسی قرار دادند.

باشگاه خبرنگاران جوان بین‌الملل خاورمیانه

دیگر خبرها

  • آزمایش اولین «واکسن شخصی» برای نوعی از سرطان روی بیمار انگلیسی
  • اسلام‌آباد: سفر رئیس جمهور ایران فرصتی برای تعمیق همکاری‌ها بود
  • همکاری اقتصادی خراسان رضوی و هرات افغانستان
  • تلاش دانشمندان ایرانی برای تولید واکسن آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان
  • لیگ ملت‌ها: لیست رقیب ایران با حضور فوق‌ستاره
  • خواهر لاتین‌تبار اصفهان؛ شهر میادین و دروازه دنیای جدید
  • امضای ۵ سند همکاری مشترک میان مقامات ایران و سریلانکا
  • مرز مشترک پاکستان و ایران باید «مرز صلح و دوستی» باشد
  • بیانیه مشترک ایران و پاکستان پس از سفر رئیسی
  • فرهنگ مشترک؛ سرمایه دو ملت