Web Analytics Made Easy - Statcounter

    تحریریه پارسینه - گروه اقتصادی: براساس آمار‌های مربوط به هزینه-درآمد خانوار که توسط مرکز آمار ایران منتشر می‌شوند، در فاصله سال‌های ۱۳۹۵ تا ۱۳۹۸، تولید ناخالص داخلی سرانه ایران حدود ۱۰ درصد کاهش پیدا کرده است. از آن سو، در همین فاصله زمانی، مصرف حقیقی خانوار هم کاهشی ۳ درصدی را نشان می‌دهد و این در حالی است که میزان اجاره بها از این محاسبات کنار گذاشته شده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

با در نظر گرفتن اجاره بها و نیز افت قدرت خرید مردم در سال ۱۳۹۹ که در این داده‌ها محاسبه نشده اند، وضعیت به مراتب بدتر می‌شود.

کارگران در فقر مطلق به سر می‌برند   چندی پیش، بازرس مجمع عالی نمایندگان کارگران کشور در مورد خط فقر در ایران گفته بود: سازمان‌های جهانی خط فقر را حداقل درآمدی می‌دانند که یک نفر باید بتواند با آن در یک کشور زندگی کند. بر این اساس، باتوجه به برآورد حدود ۱۰ میلیون تومانی خط فقر کشورمان برای یک خانواده چهارنفره و دریافت خوش بینانه حقوق ماهیانه ۳ میلیون تومان، به راحتی می‌توان اثبات کرد که کارگران (بیش از نیمی از جمعیت کشورمان) در فقر مطلق به سر می‌برند.
امام قلی تبار ادامه داد: در این شرایط خرید اقلام مورد نیاز ازجمله موبایل برای فرزندان دانش آموز در خانواده‌های کارگری به طور متوسط به ۶ تا ۷ میلیون تومان منابع نیاز دارد که تامین آن در شرایط کنونی ازسوی والدین دانش آموزان حتی به صورت اقساطی امکان پذیر نیست.

براساس آمار‌های مربوط به هزینه-درآمد خانوار که توسط مرکز آمار ایران منتشر می‌شوند، در فاصله سال‌های ۱۳۹۵ تا ۱۳۹۸، تولید ناخالص داخلی سرانه ایران حدود ۱۰ درصد کاهش پیدا کرده است. از آن سو، در همین فاصله زمانی، مصرف حقیقی خانوار هم کاهشی ۳ درصدی را نشان می‌دهد، این در حالی است که میزان اجاره بها از این محاسبات کنار گذاشته شده است. با در نظر گرفتن اجاره بها و نیز افت قدرت خرید مردم در سال ۱۳۹۹ (که در این داده‌ها محاسبه نشده اند) وضعیت به مراتب بدتر می‌شود.
براساس همین گزارش، متوسط مصرف ماهانه گوشت قرمز خانوار‌های کشور در سال ۱۳۹۸ در قیاس با سال ۱۳۹۰، حدود ۵۲ درصد کاهش پیدا کرده است. بر اساس آمار‌های مرکز آمار ایران، متوسط مصرف ماهانه برنج در خانوار‌های کشور نیز در همین بازه زمانی، حدود ۳۵ درصد و مصرف لبنیات نیز به همین میزان کاهش پیدا کرده است.

خط فقر اکنون کجا است؟

چند ماه پیش، آمار‌هایی اعلام شد که نشان می‌داد خانوار‌های ۴ نفره با درآمد کمتر از ماهانه ۱۰ میلیون تومان، زیر خط فقر زندگی می‌کنند. به این ترتیب، اگر نرخ ارز را با قیمت دلار بازار آزاد در نظر بگیریم، هر خانوار ایرانی ۴ نفره با درآمد کمتر از ۴۰۰ دلار در ماه، زیر خط فقر قرار می‌گیرد. تقسیم این مبلغ بر تعداد افراد خانوار هم نشان می‌دهد که درآمد کمتر از ۱۰۰ دلار به ازای هر نفر در ماه، یا کمتر از ۳.۳۳ دلار در هر روز، به معنای حضور در زیر خط فقر است.
جالب اینجا است که براساس معیار‌های جهانی، کمترین درآمد برای زیستن در بالای «خط فقر مطلق»، حدود ۱.۹ دلار در روز است، که تقریباً معادل نیمی از رقم برآورد شده برای خط فقر در ایران است. با این همه، این آمار نشان می‌دهد که وضعیت فقر در ایران چقدر وخیم شده است، چرا که حتی با درآمد ۱۰ میلیون تومانی در هر ماه برای یک خانواده ۴ نفره، در واقع سطح زندگی حدوداً دو برابر بهتر از فقیرترین انسان‌های روی کره زمین خواهد بود. در این میان، اگر درآمد خانوار ۴ نفره مثلاً ۵ میلیون تومان باشد، یعنی آن‌ها در همان حدود شهروندان آفریقایی زندگی می‌کنند.
از دیگر سو، آمار‌های جسته و گریخته نشان می‌دهند که در سال ۱۳۹۰، حدود ۱۷.۸ درصد از جمعیت ایران زیر خط فقر مطلق (با تعریف بالا) زندگی می‌کرده اند. این نسبت تا سال ۱۳۹۶ تغییر قابل توجهی نداشته، این در حالی است که در سال ۱۳۹۷، به حدود ۲۴.۳ درصد و در سال ۱۳۹۸، به حدود ۳۵.۴ درصد رسیده است. برخی داده‌های آماری هم نشان می‌دهند که در سال ۱۳۹۹، دست کم نیمی از ایرانی‌ها زیر خط فقر مطلق زندگی می‌کرده اند.

منبع: پارسینه

کلیدواژه: پارسینه خط فقر اقتصاد رئیس جمهور مرکز آمار کارگران

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.parsine.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «پارسینه» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۰۷۴۰۵۱۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

بیشترین آمار جذب نخبگان در دو ارگان/اعلام ۳ هزار کد شغلی برای نخبه‌ها

یاسین کیخا، معاون سرآمدان و نخبگان بنیاد ملی نخبگان، درخصوص جزئیات فراخوان‌های منتشرشده از سوی بنیاد برای جذب نخبگان در دستگاه‌های اجرایی به خبرنگار خبرگزاری علم و فناوری آنا، گفت: طرح جذب نخبگان در دستگاه‌های اجرایی (خصوصی و دولتی)، طی سه مرحله فراخوان انجام و در هر مرحله تعدادی کد شغل از سوی سازمان‌ها، اعلام شد.

وی ادامه داد: در آخرین فراخوان، حدود ۳ هزار کد شغل، براساس اعلام نیاز سازمان‌ها و ارگان‌ها اعلام شد.

کیخا گفت: سال گذشته، طی یک فراخوان نیمه متمرکز برای بخش خصوصی، حدود ۵۰۰ کد شغل با اعلام نیاز از ۹۰ شرکت خصوصی، اطلاع‌رسانی شد و حدود ۸۰۰ نفر ثبت‌نام کردند.

وی به ارگان‌هایی که بیشترین استقبال برای ورود به آنها در فراخوان‌ها، وجود داشت اشاره کرد و گفت: از میان دستگاه‌های دولتی، وزارت جهاد کشاورزی و سازمان بنادر بیشترین آمار جذب نخبگان را داشته است که حدود ۱۴۰ نفر، به این ارگان معرفی شدند.

معاون سرآمدان بنیادملی نخبگان، به چگونگی تعیین کد شغل‌ها در فراخوان‌های استخدامی نخبگان اشاره کرد و ادامه داد: اغلب ارگان‌ها و نهاد‌های مرتبط براساس نیاز سازمانی خود، کد شغل‌هایی را اعلام می‌کنند. 

وی ادامه داد: ابتدا، کد شغل‌ها توسط سازمان‌ها به سازمان اداره استخدامی ارائه می‌شود و سپس این سازمان باید کد‌های اعلام‌شده را تایید کند.

کیخا درخصوص جایگاه‌های شغلی که در فراخوان‌ها برای نخبگان درنظر گرفته می‌شود، گفت: جایگاه‌های شغلی، اغلب نخبگانی است و براساس تخصص نخبگان درنظر گرفته می‌شود، اما ممکن است در یک سازمان، نخبه به‌عنوان کارشناس اداری هم استخدام شود.

وی به «سامانه دانا» اشاره کرد و توضیح داد: بعد از اینکه فراخوان‌ها توسط بنیاد ملی نخبگان منتشر شد، افراد می‌توانند از طریق سامانه دانا، مدارک موردنیاز را ارسال کرده و از شرایط استخدامی برای نخبگان، اطلاعات جامعی را به‌دست آورند.

معاون سرآمدان و نخبگان بنیاد ملی نخبگان در پایان از ورود بنیاد ملی نخبگان به حوزه علوم انسانی و اجتماعی برای فراخوان‌های استخدامی خبر داد و گفت: در ارگان‌هایی مانند وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و وزارت کشور، ظرفیت‌های مختص نخبگان علوم انسانی را برای جذب، در فراخوان‎ها اعلام کرده‌اند.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • بازدید معاون اجرایی رئیس‌جمهور از طرح آبرسانی به شهرستان بهمئی
  • معاون رئیس‌جمهور: بهترین فرصت برای بازگشت ایرانیان خارج از کشور فراهم است
  • معاون رئیسی : بهترین فرصت برای بازگشت ایرانیان خارج از کشور فراهم است
  • هشدار مرکز پژوهش های مجلس درباره سبد غذایی خانوار : کالری مصرفی نیمی از ایرانیان در سال ۱۴۰۱ کمتر از استاندارد بوده است
  • کاهش سرقت در اردبیل
  • بیشترین آمار جذب نخبگان در دو ارگان/ اعلام ۳ هزار کد شغلی برای نخبه‌ها
  • بیشترین آمار جذب نخبگان در دو ارگان/اعلام ۳ هزار کد شغلی برای نخبه‌ها
  • رئیس جامعه دندانپزشکی ایران : هزینه‌های دندانپزشکی گران نیست ؛ درآمد مردم کم است
  • ۳۰ رشته قنات خراسان شمالی در حال مرمت و لایروبی است
  • پزشکی به شرط کسب درآمد!