دبیر شورای نظارت بر صدا و سیما در حاشیه بازدید از سی و هفتمین جشنواره بین المللی فیلم کوتاه تهران با حضور در پردیس سینمایی ایران مال گفت: جشنواره فیلم کوتاه تهران جشنواره بالنده سینمای کشور است و بخش زیادی از فعالان سینمای امروز کشور از همین جشنواره معرفی شده اند.

به گزارش برنا، محمدحسین صوفی دبیر شورای نظارت بر صدا و سیما در دومین روز از جشنواره بین المللی فیلم کوتاه تهران با حضور در محل برگزاری این رویداد بیان کرد: جشنواره فیلم کوتاه تهران فرصت بسیار مغتنمی است برای همه جوانان و نوجوانان که علاقه به صنعت فیلمسازی دارند.

وی با اشاره به اینکه از ویژگی های امسال جشنواره جسارت آن است، افزود: تولیدات فرهنگ و هنر به هیچ وجه نباید متوقف شود. هرچند که تولید محصولات فرهنگی به دلیل کرونا در یکسال اخیر کم شده است، اما مردم نیاز به شکل گیری و جریان یافتن فعالیت های فرهنگی و هنری دارند.

دبیر شورای نظارت بر صدا و سیما ادامه داد: جشنواره فیلم کوتاه تهران جشنواره بالنده سینمای کشور است و بخش زیادی از فعالان سینمای امروز کشور از دل همین جشنواره به سینما معرفی شده اند. پس لازم است که این جشنواره برگزار شود هرچند که در کنار آن باید پروتکل‌های بهداشتی رعایت شود.

صوفی تصریح کرد: در این شرایط لازم است فیلمسازان، هنرجویان، هنرمندان، اساتید و داوران همه پروتکل های بهداشتی را رعایت کنند تا هم جشنواره بهتری برگزار کنیم و محصولات بهتری را شاهد باشیم.

وی با بیان اینکه انجمن سینمای جوانان ایران یک عمر  سی و شش ساله در برگزاری جشنواره دارد و بارها جشنواره ملی و منطقه ای  را در کنار جشنواره های داخلی برگزار کرده است، بنابراین طی این سی و چند سال در حال رشد و بالندگی بوده و در سال های اخیر در اکثر جشنواره های جهانی فیلمسازان جوان ایرانی افتخارآفرینی کردند.

دبیر شورای نظارت بر صدا و سیما گفت: بخش قابل توجهی سینماگران امروزه از انجمن سینمای جوانان ایران کار خود را آغاز کرده اند. زیرا انجمن در سراسر کشور دفتر داشته و دارد و هنرمندان این گونه به فیلمسازی جذب می شوند.

صوفی با اشاره به تاثیرگذاری جشنواره فیلم کوتاه تهران بر جریان تولید فیلم تاکید کرد: این جشنواره همواره رو به رشد بوده است و نه تنها تولیدات آن کاهش نیافته است بلکه روز به روز بیشتر شده است. خوشبختانه بخش خصوصی هم در تولید فیلم و هم در توزیع فیلم حضور دارد و به این دلیل که بخش خصوصی برای احداث سینما و تولید حضور دارد بنابراین نیازی نیست دولت وارد شود و فقط باید بستر سازی کند.

نمایش فیلم‌های سی و هفتمین جشنواره بین‌المللی فیلم کوتاه تهران ۱ تا ۵ بهمن‌ماه ۹۹ صورت می‌گیرد. این رویداد به دبیری سید صادق موسوی ششم بهمن‌ نیز با معرفی برگزیدگان به کار خود پایان خواهد داد.

 

منبع: خبرگزاری برنا

کلیدواژه: سید صادق موسوی سی و هفتمین جشنواره بین المللی فیلم کوتاه تهران جشنواره فیلم کوتاه تهران

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.borna.news دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری برنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه در مورد انتشار این خبر انتقاد یا پیشنهادی دارید لطفاٌ کد ۳۰۷۶۰۳۸۷ را به همراه موضوع به آدرس ایمیل [KHABARBAN] ارسال فرمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

عکس| پوشش ورزشی ایوانکا ترامپ هم سوژه شد

علم الهدی: متاسفانه زن و همسر در خانه همدیگر را با اسم کوچک صدا می‌زنند

همصدایی و اجماع تندرو‌ها در ایران و اسرائیل برای نابودی برجام

استاندار سیستان و بلوچستان: انگار یک قتل عامی اتفاق افتاده/فقط سه نفر کشته شدند!

بنز دنیای خودروها را متحول کرد

خبر بعدی:

ناگفته‌های جیرانی از «قرمز» و پشیمانی در یک مصاحبه جنجالی

فریدون جیرانی ضمن بیان خاطراتی از ساخت فیلم «قرمز» که چهره‌های زیادی برای حضور در این فیلم دعوت شده بودند و از پشیمانی‌ خود در مصاحبه‌ای جنجالی با ایرج قادری بخاطر در تگنا قراردادن این کارگردان، گفت.

به گزارش ایسنا، موزه سینما در ادامه سلسله گفتگوهای تاریخ شفاهی خود به تازگی میزبان فریدون جیرانی بوده و او به مناسبت سالروز تولدش در 10 اسفند 1330 از زندگی و کار و حسرت‌ها و پشیمانی‌های خود سخن گفته است.

این فیلمساز می‌گوید: من در کاشمر متولد شدم، اما هیچ خاطره‌ای از این شهر ندارم چون دوران انتقال پدرم که تکنسین دامپزشکی بود به این شهر کوتاه بود و زود به مشهد برگشت. شانس بزرگ من این بود که پدرم به سینما علاقه داشت. از دوران نوجوانی به سینما می‌رفت و از فیلم‌ها خاطره داشت. فیلم «دختر لر» سپنتا را دیده بود و به رغم گذشت زمان، دو صحنه یادش مانده بود؛ یکی آواز جعفر در سیاهچال با اسکلت و دیگری دیالوگ گلنار به جعفر که می‌گفت نصف شب از دریچه بیا بالا.

جیرانی اضافه می‌کند: من از سال 1337 تا 1348 در تربت حیدریه زندگی کردم که پنج خیابان و دو سینما داشت؛ سینماهای فردوسی ومولن روژ. در تمام مدت زندگی درتربت حیدریه، عشق من سفرهای کوتاه به مشهد در تعطیلی‌ها بود. یادم می‌آید سال ۴۴ نزدیک عید فطر آخر پاییز برای دیدن فیلم« گنج قارون » با پدرم به مشهد رفتم وساعت ۸ شب در آخرین سئانس سینما کریستال فیلم را دیدم.

وی درباره اولین حضورش در عرصه بازیگری نیز می‌گوید: سال ۴۸ از طریق یکی از دوستان به گروه کوچک نیما درمیدان سوم اسفند مشهد رفتم که توسط زنده یاد «فریدون صلاحی» اداره می‌شد. در آن سال فرهنگ و هنر در شهرستان‌ها برای علاقه‌مندان تئاتر کلاس‌های آموزشی راه انداخته بود که در مشهد این کلاس‌ها زیر نظر آقایی به نام لطفی که با سواد و فهمیده بود اداره می‌شد و همان زمان داریوش ارجمند که تازه فارغ‌التحصیل شده بود نمایش «چوب به دست‌های ورزیل» را با بچه‌های همین کلاس آموزشی اجرا کرد که من نقش کوچکی در آن بازی کردم و سیدغلامرضا موسوی و فیروز صباغی هم در آن بازی می‌کردند.

جیرانی با اشاره به اینکه اولین فیلمش را در سال 1350 ساخته است، ادامه می‌دهد: اولین فیلم هشت میلیمتری من در سال 1350«بیژن و خیال و کفش» نام داشت که با دوربین داریوش ارجمند با فیلمبرداری مهرداد تدین و بازی بیژن امکانیان ساختم و از سال ۵۳ شروع به نوشتن فیلمنامه برای سینمای حرفه‌ای کردم. اولین فیلمنامه‌ام «حادثه» نام داشت. یادم می‌آید به ارباب جمشید دفتر ساموئل خاچیکیان رفتم تا فیلمنامه‌ام را به او بدهم. ساموئل نبود ومرحوم امیر قویدل در دفتر بود که فکرمی‌کنم برای ساخت فیلم آماده می شدند. دقیق یادم می‌آید که از من پرسید می‌دونی چه جوری فیلمنامه بنویسی؟ بعد گفت، فیلمنامه‌اش «مرگ در باران» را بیاورند تا من ببینم که چه شکلی فیلمنامه می‌نویسند و من آن موقع مثل بسیاری ازجوان‌ها فکر می‌کردم خیلی بیشتر از قویدل می‌دانم و در نهایت هم نتوانستم ساموئل خاچیکیان را ببینم.

او که به مجله و روزنامه نگاری علاقه داشته، آن طور که می‌گوید وقتی 14 ساله بوده مجله درست می‌کرده. جلد دفتر ۴۰ برگ را جدا میکرده باچسباندن عکس در صفحه‌های دفتر صفحه خبر  و هنر درست می‌کرده و پاورقی می‌نوشته است.

جیرانی در ادامه می‌گوید: سال ۷۵ به پیشنهاد غلامرضا موسوی بعد از شکست فیلم اولم «صعود» تصمیم گرفتم فیلم بسازم و آن زمان برای فیلمنامه تصویب شده «مدیرعامل» پروانه ساخت گرفته بودم. ابتدا تصمیم داشتم یک فیلم کمدی رمانتیک بسازم، اما تغییر فضای سیاسی- فرهنگی کشور باعث شد فیلمنامه «قرمز» را بنویسم که در ابتدا اسم آن «عاشقم من» بود.

وی ادامه داد: برای نقش اول این فیلم می‌خواستم زنده یاد خسرو شکیبایی را بیاورم، اما به دلیل اینکه فیلم اولم شکست خورده بود او نیامد. به سراغ ابوالفضل پورعرب رفتم اما او باخشونت مرد داخل فیلم مخالف بود و می‌خواست فیلمنامه تغییر پیدا کند درحالی‌که ما نمی‌خواستیم آن را تغییر دهیم. پارسا پیروزفر هم درباره نقش فکر کرد و نیامد. لعیا زنگنه هم که با سریال «در پناه تو» معروف شده بود فیلمنامه را خواند و بازی نکرد. سرانجام غلامرضا موسوی قبول کرد از بازیگران جوان استفاده کنیم.

 قبل از این فیلم «غریبانه» ساخته شده بود که فیلمنامه آن را من نوشته بودم و هدیه تهرانی در آن فیلم بازی کرده بود و من نسخه مونتاژ شده این فیلم را در میز موویلا دیده بودم. آقای نعیمی فیلمنامه «قرمز» را به هدیه تهرانی داده و او خوانده بود و روزی که قرار بود من قرارداد ببندم، هدیه تهرانی به دفتر ما آمد و بازیگر نقش اول فیلم شد و بدین ترتیب مسیر فیلم عوض شد و محمدرضا فروتن نیز نقش اول مرد فیلم شد.

او با بیان اینکه فیلمساز مورد علاقه‌اش داریوش مهرجویی است، می‌گوید: به اعتقاد من داریوش مهرجویی اولین فیلمسازی است که به استقبال اصلاحات رفته است و قبل از اینکه اصلاحات شکل بگیرد دو فیلم مهم تاریخ ساز «سارا» و «لیلا» را ساخته بود. این دو فیلم مقدمه سینمایی هستند که از سال 77 راه افتاد که قهرمانان زن آمدند و خواستار هویت دیگری برای زنان شدند. به اعتقاد من سه فیلم هامون، سارا و لیلا  شاهکارهای سینمای ایران هستند و مهرجویی فیلمسازی است که میزانسن و سینما را خوب می‌شناسد.

جیرانی که گویی دغدغه بازیگری هم داشته در این باره می‌گوید: سه بار پیشنهاد بازیگری داشتم. زنده یاد عباس کیارستمی به یک کارگردان جوان گفته بود که به من برای ایفای یک نقش در فیلم زنگ بزند و من 2 ماه درباره آن فکر کردم، اما از بازی پشیمان شدم و به جای من امید روحانی برای ایفای نقش رفت.

جیرانی با بیان اینکه ذاتا روزنامه نگاری را خیلی دوست دارد، بیان می‌کند: الان در سن من روزنامه‌نگاری و خبرنگاری سخت است، اما همه می‌دانند من کنجکاوترین کارگردان در تماس‌های تلفنی، خبر گرفتن، ارتباط با هنرمندان، صحبت کردن و خواندن هستم و هنوز خواندن روزنامه‌ها را فراموش نکرده ام.

او درباره بهترین مصاحبه‌های خود می‌گوید: من 40 سال است که مصاحبه می‌کنم ولی یک مصاحبه با ایرج قادری برای روزنامه شرق داشتم که خیلی تند و جنجالی بود و پشیمانم از اینکه با مصاحبه‌ام زنده یاد قادری را در تنگنای جواب دادن قرار دادم. برای هفته نامه سینما گفت‌وگویی با لیلا حاتمی و هدیه تهرانی داشتم که آن‌ها را دوست دارم. همچنین یک گفتگو با سپانلو داشتم که آن را خیلی دوست دارم. گفت‌وگویی با جعفر پورهاشمی - ترانه سرای فیلم‌ گنج قارون - داشتم که مصاحبه بکری است. مصاحبه‌ای با ساموئل خاچیکیان انجام دادم که در گزارش فیلم چاپ شد و در این گفت‌وگو ابعاد زندگی ایشان باز شد. مصاحبه‌ای با رسول ملاقلی پور داشتم که شاید یکی از گفت‌وگوهایی باشد که در آن زنده یاد ملاقلی پور حرف‌های به یادماندنی زده که هیچ جای دیگری نگفته است. گفت‌وگویم با نوید محمدزاده در برنامه 35 هم مصاحبه‌ای است که او حرف‌های خاصی زده و نیز با ابوالفضل پورعرب که مصاحبه درستی شد و یک بار دیگر هم با پورعرب در برنامه سینمایی هفت گفت‌وگو کرده بودم که برای آن بسیار نقد شدم. مصاحبه‌ای با خانواده فردین هم دارم که بسیار خوب است و ابعادی از بخشی از زندگی فردین در این مصاحبه مطرح شده است. در مجموع مصاحبه‌هایی را که برای تاریخ سینما انجام دادم خیلی دوست دارم.

جیرانی در پاسخ به این سوال که آیا هنرمند و یا فردی بوده که دوست داشته با او گفت‌وگو کند اما میسر نشده است، پاسخ داد: در بین هنرمندان هرچه تلاش کردم با خانم فروزان گفت‌وگو کنم قبول نکرد. از دهه 70 که در گزارش فیلم شروع به گفت‌وگو کرده بودم و اولین گفت‌وگویم با زنده یاد ناصر ملک مطیعی بود و بعد به دنبال مصاحبه با خانم فروزان رفتم که متاسفانه قبول نکرد.

این گفتگوی تفصیلی توسط مسعود نجفی و به دعوت و درخواست موزه سینمای ایران از فریدون جیرانی صورت گرفته است.

موزه سینمای ایران به عنوان یک مجموعه فرهنگی- تاریخی که روایتگر سیر تاریخ و تحولات سینمای ایران است خود را موظف می داند نظرات و دیدگاه‌های پیشکسوتان سینما را جمع آوری کند تا نسل‌های آینده با نظرات و دیدگاه‌های صاحب نظران حوزه فرهنگی و هنری کشور آشنا شوند و انتشار این مطالب به معنای تایید نظر شخص یا گروه خاصی نیست و صرفا جنبه پژوهشی و پرداختن به سرگذشت و تاریخ سینمای ایران دارد.

انتهای پیام

دیگر خبرها

  • آخرین اخبار سینما در روزی که گذشت
  • معرفی نفرات برتر ۲ جشنواره استانی دفاع مقدس در رشت
  • «مجله فیلم» در دوران اوایل انقلاب پناهگاه سینمادوستان بود
  • ناگفته‌های «فریدون جیرانی» همزمان با زادروزش در موزه سینمای ایران
  • گفتگو با شهاب حسینی و کوروش آهاری درباره فیلم ترسناک «آن شب» | سینمای وحشت در ایران فقیر است
  • از فیلمساز مورد علاقه جیرانی تا انتخاب شاهکارهای سینمای ایران/ بازیگرانی که فیلمنامه «قرمز» را خواندند و نیامدند
  • داریوش مهرجویی اولین فیلمسازی است که به استقبال اصلاحات رفته است /مصاحبه‌هایی را که برای تاریخ سینما انجام دادم خیلی دوست دارم
  • سه جايزه هندي‌ها براي «کلاس رانندگي»
  • ناگفته‌های جیرانی در سالروز تولدش/ شکیبایی چرا «قرمز» را رد کرد؟
  • جیرانی: اولین انتخابم برای فیلم «قرمز» خسرو شکیبایی بود
  • فراخوان اولین جشنواره فیلم کوتاه ۱۰۰ ثانیه‌ای منتشر شد
  • ۲ فیلم از خوزستان به جشنواره «جشن تصویر سال» راه یافتند
  • راهیابی ۴ فیلم هنرمند دزفولی به جشنواره آمریکا
  • چهار فیلم هنرمند دزفولی به جشنواره آمریکا راه یافتند
  • ۳ جایزه هندی ها برای «کلاس رانندگی»
  • سه جایزه از جشنواره هندی برای «کلاس رانندگی»
  • درخشش فیلم کوتاه تعدیل کردستان در برزیل
  • حضور ۴ فیلم از قزوین در جشنواره ایسفا
  • فیلسماز جوان در«ژاکت»