Web Analytics Made Easy - Statcounter

مدرسی با تاکید بر اینکه شفافیت باید تمام ابعاد مجلس را در بربگیرد و تنها موضوع رای مطرح نیست، عنوان کرد: حضور جریان‌ها در محافل سیاسی، اسپانسرها، نوع نگاهشان به اقتصاد و سیاست باید شفاف باشد.

به گزارش خبرگزاری شبستان، فرید مدرسی با حضور در برنامه «بی قاب بی نقاب» طرح شفافیت آراء نمایندگان را مورد بررسی قرار داد و گفت: شفافیت ابزار و سازوکاری برای توجه به مطالبات مردم است و در دوره‌های مختلف بیش از آن که به صورت یک هدف یا واقعیت محقق شود به شعار تبدیل شده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی افزود: این که در این سال‌ها شفافیت بیشتر به کار محافل و اسپانسرهای نمایندگان آمده است تا خود مردم یکی از مهمترین مضرات آن است، به معنای دیگر در حال حاضر شفافیت می‌تواند در بسیاری محافل سیاسی برای یارکشی نمایندگان مجلس مورد استفاده قرار گیرد.

این فعال رسانه‌ای تاکید کرد: اگر شرایطی فراهم شود که روابط میان نمایندگان مجلس پیش از آن که با جریان‌ها و گروه‌های سیاسی، محافل اقتصادی و اسپانسرهای مناطق تلاقی پیداکند، با مردم عمیق شود، شفافیت می‌تواند به کار کمک می‌کند و موجب می‌شود اکثریت جریانی که در یک منطقه هستند اتفاق نظر پیدا کنند و نماینده را از خودشان بدانند.

مدرسی در پاسخ به سوالی مبنی بر این که آیا با وجود حزبی نبودن مجلس شورای اسلامی شفافیت مفید خواهد بود، توضیح داد: مجلس از نگاه یک ناظر بیرونی حزبی نیست در حالی که در داخل مجلس فراکسیون‌ها، جریان‌ها و حتی حلقه‌های سیاسی وجود دارد که نمایندگان در آن حضور دارند.

وی ادامه داد: ممکن است شفافیت حزبی وجود نداشته باشد یعنی نماینده امروز وارد یک حلقه یا جناح شود و در چند ماه آینده یا حتی زودتر به جریان سیاسی دیگری بپیوندد.

این پژوهشگر با تاکید بر اینکه شفافیت باید تمام ابعاد را در بربگیرد و تنها موضوع رای مطرح نیست، عنوان کرد: حضور جریان‌ها در محافل سیاسی، اسپانسرها، نوع نگاهشان به اقتصاد و سیاست باید شفاف باشد.

مدرسی، طرح شفافیت آرا را نمایشی خواند و عنوان کرد: چنین طرحی که تنها بر رای تکیه دارد برای محافل سیاسی و اسپانسرهای نمایندگان مجلس کاربرد دارد.

به عقیده وی، شفافیت آرا باید در نوع رسیدن نمایندگان به کرسی‌های مجلس باشد . به عنوان مثال وقتی در یک محفل، 4ساعت مانده به پایان یا آغاز تبلیغات، ناگهان یک لیست بدون آگاهی مردم بسته شود، تعدادی از افراد اضافه و کم می‌شوند و فرآیندها در این باره تشریح نمی‌شود سوال مطرح می‌شود که چه اتفاقی افتاد یا این که نمایندگان اضافه شده از کجا حمایت می‌شوند.

این روزنامه نگار هدف از طرح شفافیت آرا در مجلس را تلاش برای ترسیم یک چهره مردمی در انتخابات بعدی دانست و خاطر نشان کرد: این طرح از سوی جریانی در مجلس شروع شد که شعار عدالت طلبی سر می‌دادند اما بیشتر آنها همچون آقای زاکانی در بزنگاه‌های حساس شفافیت مانند جلسات دیوان محاسبات حضور نداشتند.

مدرسی ادامه داد: افرادی که در مجلس پیشین این موضوع را پایه ریزی کردند سعی کردند صدای خود را بلند کنند، به عبارت دیگر جریان‌هایی در مجلس در اقلیت قرار دارند که با شلوغ کاری و شعارهای بلند توخالی که «می‌خواهیم مشکلات مردم را حل کنیم»، سعی کردند افکار عمومی را به خود معطوف کنند.

به گفته مدرسی تصمیمات در مجلس از مردم پنهان و گاهی سیاسی می‌شوند. به عنوان مثال یک جریان سیاسی در درون مجلس مباحثی مانند فیلترینگ اینستاگرام و موضوعات از این دست را بیان می‌کنند برای این که بتواند بازیگر سیاسی باشد.

وی تاکید کرد: ممکن است تصویب این طرح باعث شود نمایندگان تحت فشار جریان‌های سیاسی قرار بگیرند و مجبور شوند به برخی از طرح‌هایی که با آن مخالف هستند رای دهند چرا که ملزم شده‌اند بر اساس رای فراکسیون یا جریان سیاسی وابسته اظهار نظر کنند.

این پژوهشگر در توضیح مطلب فوق افزود: گاهی یک طرح بر اساس نظر کارشناسی تصویب می‌شود اما در کنار آن جریان‌های سیاسی داخل و بیرون مجلس را داریم که هدف نشان ندادن آنهاست. همانطور که در مجلس یازدهم مدام بر کمیسیون‌ها تاکید می‌شود در حالی که کمیسیون به نوعی نمایش اتفاقات پشت پرده است که می‌تواند بر اساس آرای تخصصی، سیاسی، منافع عمومی یا خصوصی یا حتی رانت باشد. در واقع اگر همه چیز شفاف نشود گاهی رانت به نام منافع ملی به مردم نشان داده می‌شود.

مدرسی خاطر نشان کرد: در حال حاضر نمایندگان همان جریان رادیکال فضا را به گونه‌ای مدیریت می‌کنند که نمایندگان دیگر را وادار به موافقت می‌کنند و حتی رئیس مجلس هم آن را امضا می‌کند. در حالی که این طرح باید با کارشناسی و کار تخصصی به تصویب برسد.

وی با ابراز تاسف نسبت به وضعیت فعلی مجلس گفت: متاسفانه برخی از طرح‌ها پیش از ورود به فضای کارشناسی از سوی نمایندگان اعلام می‌شود. گاهی نماینده‌ای مدعی می‌شود می‌خواهم به وزیر کارت زرد بدهم تا وزیر را بترساند و کاری که مدنظر مجلس یا آن نماینده است را انجام دهد.

این فعال رسانه‌ای درباره جزییات طرح شفافیت آرا گفت: مردم زمان و حوصله بررسی جلسات مجلس و کمیسیون‌های آن را ندارند، آنچه در مجلس می‌گذرد باید به گونه مطرح شود که رسانه‌ها بدانند مسائل مهم چه هست و آن را با زبان مردم منتقل کنند.

مدرسی گفت: گاهی برخی افراد محتوا و اطلاعات زیاد تولید می‌کنند تا اطلاعات اصلی از چشم مردم دور بماند و در انباشت داده‌ها مخاطب متوجه تغییرات نباشد.

وی در خاتمه تصریح کرد: طرح شفافیت برای تغذیه جریان پوپولیستی که هیچ هویتی ندارند و تلاش می‌کند با جامعه یک ارتباط توده‌ای پیدا کند، به مخاطبان صنفی، جریانی و قشرهای مختلف پاسخگو نباشد و تنها به فضا سازی و صدای بلند تاثیر بگذارد. این طرح فقط برای تاثیر بر جو روانی جامعه و مخالفت با رئیس مجلس پیشین است. در واقع هدف این نمایندگان این است که بگویند مجلس یازدهم با مجلس آقای لاریجانی متفاوت است.

پایان پیام/50

منبع: شبستان

کلیدواژه: مجلس شورای اسلامی نماینده مجلس مجلس طرح شفافیت آرا محافل سیاسی جریان ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت shabestan.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «شبستان» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۰۷۷۳۱۲۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

پل خورگو وارد فاز اجرا شد

ایسنا/هرمزگان ظهر امروز عملیات اجرایی پروژه احداث پل روستای خورگو از توابع مرکزی بندرعباس آغاز شد.

مهدی دوستی استاندار هرمزگان ظهر امروز هفتم اردیبهشت با همراهی احمد مرادی، محمد آشوری تازیانی و فاطمه جراره نمایندگان استان در مجلس شورای اسلامی با حضور در روستای خورگو از توابع بخش مرکزی بندرعباس، عملیات اجرایی پروژه احداث پل این روستا را کلنگ‌زنی کرد.

استاندار هرمزگان ارائه خدمات مناسب و توسعه متوازن تمام مناطق کشور را برنامه مهم دولت برشمرد و گفت: یکی از سیاست‌های اصلی ما در حوزه محورهای مواصلاتی کاهش نقاط حادثه خیز و رفع این معضل اساسی است که برنامه ریزی برای اصلاح آن‌ها انجام گرفته و این مسیر نیز جزء برنامه‌ی اصلاحی است.

 دوستی بالندگی کشور را برکت خون شهدا دانست و افزود: مردم شهید پرور منطقه خورگو بالغ بر ۳۰ شهید تقدیم نظام و انقلاب کرده‌اند و ایمن شدن تردد مردم و تامین آرامش خاطرشان وظیفه دولت است که امروز با آغاز احداث این پل و تامین مالی که به صورت مداوم انجام می‌شود گامی درمسیر تحقق خواسته عمومی مردم برداشته شد.

وی تصریح کرد: درخصوص سایر مطالبات مردم از جمله بهسازی مسیر ۲۶ کیلومتری، پس‌ از برآورد بودجه توسط اداره کل راهداری برنامه‌ریزی لازم را خواهیم داشت.

نماینده عالی دولت در هرمزگان با قدردانی از تلاش‌های نمایندگان استان در مجلس شورای اسلامی، اظهار کرد: تعامل و همکاری خوب میان مسئولان استانی و نمایندگان استان در مجلس فرصت مغتنمی برای پیگیری و تحقق اولویت‌های استان در راستای توسعه است.  

به گزارش ایسنا، این پروژه بناست با اعتباری بالغ بر ۹۰ میلیارد تومان در مدت زمان ۱۸ ماه احداث و به مردم تقدیم شود.

انتهای پیام

دیگر خبرها

  • پاشنه آشیل مجلس دوازدهم از نگاه سخنگوی حزب اعتدال و توسعه /جریان رائفی پور به دنبال هدایت و مدیریت مجلس است
  • پل خورگو وارد فاز اجرا شد
  • بررسی ابعاد سیاسی علامه سیدمحمد باقر درچه‌ای/ یک کنش‌گری سیاسی با شاگردپروری
  • هشدار درباره آینده اقتصاد ایران
  • روزی که رژیم بعث عراق به کاربرد سلاح‌های شیمیایی محکوم شد
  • انتقاد فلاحت پیشه به ادعای کریمی قدوسی درباره بمب اتم/اسرائیل وارد جنگ تمام عیار با ایران نمی‌شود
  • حماس: ابعاد سیاسی و راهبردی نبرد طوفان الاقصی محقق شد
  • رئیس سازمان بسیج: نگاه به ایران بعد از عملیات وعده صادق ارتقا پیدا کرد
  • تمام تلاش‌مان را می‌کنیم تا مشکلات دارویی برطرف شود
  • اولین فهرست اصولگرایان در دور دوم انتخابات مجلس؛ از ابراهیم یزدی تا پورمحمدی و نجابت /از کاندیداها تعهد گرفته شد