Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-04-28@15:02:55 GMT

بایدن سیاست‌های مهاجرتی ترامپ را تغییر می‌دهد؟

تاریخ انتشار: ۵ بهمن ۱۳۹۹ | کد خبر: ۳۰۷۸۰۶۷۵

بایدن سیاست‌های مهاجرتی ترامپ را تغییر می‌دهد؟

به گزارش یکشنبه ایرنا، بایدن تنها چند ساعت بعد از سوگند یاد کردن چندین سیاست مهاجرتی را با دستورات اجرایی خود تغییر داد و با این اقدام تغییری چشمگیر در چهار سال لفاظی و اقدامات ضد مهاجرتی در لحن آمریکا ایجاد کرد.

از جمله اقدامات برنامه ریزی بایدن برای نخستین روز آغاز بکارش شامل رونمایی از یک طرح اصلاحاتی در زمینه مهاجرت بود که راه را برای شهروندی مهاجران بدون مدرک باز می کند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

بایدن با استفاده از قدرت اجرایی خود اقدامات دونالد ترامپ رئیس جمهوری قبلی آمریکا را در محروم کردن مهاجران بدون مدرک از سرشماری، ممنوعیت سفر به آمریکا و استفاده از بودجه اضطراری برای ساخت دیوار مرزی بین آمریکا و مکزیک به عقب بازگرداند.

بایدن همچنین با انتشار یادداشتی بر حمایت دولتش از طرح داکا تاکید کرد.

داکا که در دولت ترامپ لغو شد طرحی بود که طی آن نوجوانان و کودکانی که بصورت غیرقانونی با والدین خود پا به آمریکا گذاشته بودند اجازه کار و زندگی پیدا می‌کردندو از آنها در مقابل اخراج از آمریکا حمایت می کرد.

ترامپ در سال ۲۰۱۷ این طرح را لغو کرد اما این تصمیم او با چالش های قانونی مواجه شد و سرانجام بامخالفت دیوان عالی مواجه شد.

بایدن در یادداشت دیگری طرحی را برای حمایت از وضعیت مهاجران تقریبا ۴ هزار لیبریایی در آمریکا تمدید کرد.

از جمله اقدامات بایدن در روز تحلیف دستور اجرایی بود که ترامپ ۵ روز بعد از روی کار آمدنش امضا کرد. این قانون مهاجرتی دیگر اولویتی برای اخراج مجرمان قائل نبود بلکه اخراج حدود ۱۰ و نیم میلیون مهاجربدون مدرکی در آمریکا را در اولویت قرار می داد که شامل خانواده ها، افراد دارای سابقه اقامت طولانی در آمریکا بود که تحت حمایت قانون داکا قرار داشتند.

دولت بایدن اعلام کرده که قصد دارد دلایل اصلی مهاجرت را بررسی کند. از جمله  برنامه های بایدن برای ریشه کنی علل مهاجرتی ارسال کمک به کشورهای آمریکای مرکزی اعلام شده که با مشکلاتی از قبیل بحران آب و هوایی، خشونت، فساد وفقر دست وپنجه نرم می کنند و باعث افزایش مهاجرت خانوادگی شده است.

جیک سالیوان مشاور امنیت ملی بایدن گفته که دولت جدید قصد دارد رویکرد کاملا متفاوتی را در زمینه مهاجرت منطقه ای اتخاذ کند.

براساس قانون شهروندی ۲۰۲۱ آمریکا مهاجران بدون مدرک می توانند تقاضای وضعیت قانونی موقت کنند و در صورت پرداخت مالیات و تایید صلاحیت شان بعد از ۵ سال گرین کارت دریافت کنند.

همچنین در قوانین مهاجرتی آمریکا اصطلاح «غیرشهروند» جایگزین «بیگانه» می شود.

طرح مهاجرتی جامع درآمریکا طی چند دهه مورد بی توجهی قرار گرفته است. آخرین تلاش های قابل توجه در این زمینه در سال ۲۰۱۳ در مجلس نمایندگان که کنترل آن در اختیار جمهوریخواهان بود شکست خورد.

بایدن برای تصویب این طرح احتمال به حمایت ۶۰ سناتور از جمله دستکم ۱۰ جمهوریخواه نیاز دارد.

سوزان رایس که ریاست شورای سیاست داخلی کاخ سفید را برعهده خواهد داشت گفته طرح مورد نظر بایدن نظام مهاجرتی ما را مدرنیزه می کند و اولویت بیشتری را برای حفظ خانواده ها، مدیریت مرزها با سرمایه گذاری های هوشمند و بررسی علل مهاجرت از آمریکای مرکزی و نیز تضمین باقی ماندن آمریکا به عنوان سرپناهی برای کسانی که از پیگرد قانونی متواری می شوند، قائل خواهد بود.

بایدن در تماس تلفنی خود با رئیس جمهوری مکزیک وعده داده رویکرد مهاجرتی سختگیرانه ترامپ را تغییر دهد.

وی در تماس تلفنی با آندرس مانوئل لوپز ابرادور در روز جمعه خطوط اصلی طرح خود برای ایجاد مفر قانونی جدید برای مهاجرت و تقویت پروسه درخواست تقاضای مهاجرت را تشریح کرد.

دو طرف درباره همکاری با یکدیگر برای کاهش «مهاجرت غیرقانونی» توافق کردند.

همچنین به گزارش نشریه اکسپنسیون، «آندرس مانوئل لوپز اوبرادور» از وعده جو بایدن رئیس جمهوری آمریکا مبنی بر تخصیص چهار میلیارد دلار بودجه به منظور اجرای برنامه‌های رشد و توسعه آمریکای مرکزی و به این ترتیب جلوگیری از مهاجرت‌های اجباری به آمریکا از این منطقه خبر داد.  

مکزیک نقش کلیدی را در طرح های اصلاح مهاجرتی بایدن ایفا خواهد کرد.

مکزیک اوایل ماه جاری میلادی به تلاش های هماهنگ در آمریکای مرکزی برای جلوگیری از ورود کاروانی از مهاجرانی که به سمت آمریکا حرکت می کردند، کمک کرد.

تارنمای تحلیلی «پراجکت سیندیکیت» نیز در گزارشی نوشت: اکثریت مهاجران غیرقانونی که با عبور از مرزهای جنوبی ایالات متحده وارد این کشور می‌شوند از سه کشور السالوادور، گواتمالا و هندوراس هستند که بی تردید این «مثلث شمالی» آمریکای مرکزی مورد توجه دولت آینده بایدن خواهند بود. شواهد نشان می‌دهد که وقتی سرانه تولید ناخالص داخلی یک کشور به حدود هشت هزار دلار برسد، تمایل به مهاجرت به شکل قابل توجهی کاهش می‌یابد. در حال حاضر سرانه تولید ناخالص داخلی گواتمالا و السالوادور حدود چهار هزار دلار و هندوراس حدود دو هزار و ۵۰۰ دلار است.  

به نوشته پراجکت سیندیکیت، دولت ترامپ در سال ۲۰۱۹ با هدف تحت فشار گذاشتن این سه کشور در مهار جریان مهاجرت و تغییر سیاست های مرزی در حالی نسبت به مسدودی کمک ۴۵۰ میلیون دلاری به این منطقه اقدام کرد که به دنبال آن شماری از برنامه‌های رشد و توسعه لغو شده و نا تمام ماند.

اما وزارت دفاع آمریکا جمعه بعد از تحلیف بایدن اعلام کرد، با دستور اجرایی جو بایدن رییس جمهوری جدید ایالات متحده ادامه ساخت دیوار در مرز مکزیک متوقف می‌شود.

ترامپ در راستای پیشبرد اهداف وسیاست‌های ضد مهاجرتی خود در ۴سال گذشته میلیاردها دلار بودجه بخش های نظامی آمریکا را صرف ساخت دیوار نیمه کاره مرز مکزیک کرد.

در ماه های آخر دولت ترامپ اگرچه با سفارش های فراوان، مهندسان وزارت دفاع شبانه روزی در حال ساخت دیوار مکزیک بودند اما سرانجام نتوانستند این دیوار که نمادی از سیاست های سختگیرانه وی در برابر مهاجران است را به پایان برسانند.

مهاجرت همواره موضوع تنش آفرینی در روابط ترامپ و دموکرات‌ها بوده و کاهش مهاجران قانونی و غیرقانونی شعار اصلی ترامپ در انتخابات بود. او تلاش‌های زیادی را برای تغییر سیاست صدور روادید، اخراج مهاجران لاتین تبار و تغییر ساختار پناهندگی در آمریکا انجام داد.

سیاست‌های ترامپ در قبال مهاجران لاتین تبار بار دیگر خاطرات تلخ تجربه حضور و مداخله آمریکا در کشورهای آمریکای لاتین را زنده کرد و موجب تقویت جریان‌های ضد آمریکایی در این کشورها شد. احداث دیوار میان امریکا و مکزیک صرفا دیواری برای مکزیکی‌ها نبود بلکه به نماد سیاست خصمانه آمریکا علیه امریکای لاتین تبدیل شد.

ترامپ در سال‌های اخیر با تاکید بر اینکه مکزیک باید بابت دیوار مرزی که او دارد میان دو کشور می‌سازد، پول پرداخت کند، رئیس جمهوری مکزیک را تحت فشار قرار داد تا تدابیر امنیتی در مرزهای مکزیک را  مقابل مهاجران از سوی آمریکای مرکزی تشدید کند.

برچسب‌ها دونالد ترامپ مهاجرت جو بایدن ایالات متحده آمریکا پرسش از خبر مکزیک دیوار مرزی

منبع: ایرنا

کلیدواژه: دونالد ترامپ مهاجرت جو بایدن دونالد ترامپ مهاجرت جو بایدن ایالات متحده آمریکا پرسش از خبر مکزیک دیوار مرزی اخبار کنکور آمریکای مرکزی رئیس جمهوری ساخت دیوار

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۰۷۸۰۶۷۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

اسرائیل درمانده است ایران قواعد بازی را تغییر داد | این جمله یک اشتباه بزرگ از سوی بایدن بود

به گزارش همشهری آنلاین، مایکل دوران ضمن انتقاد از رویکرد بایدن در قبال تنش اخیر در رابطه میان ایران و اسرائیل می‌نویسد: ایرانی‌ها حدود ۳۵۰ پهپاد، موشک کروز و موشک بالستیک به سمت اسرائیلی‌ها پرتاب کردند. دولت بایدن مدعی است که رهگیری موشک‌ها و پهپادها و ساقط کردن برخی از آن‌ها یک موفقیت استراتژیک بود. من فکر می‌کنم هر چیزی بود جز موفقیت استراتژیک. واقعیت آن است که حمله ایران، یک شکست آشکار برای آمریکا بود؛ یک شکست در بازدارندگی. بایدن از زمان روی کار آمدن خود تلاش کرده تا روابط با ایران را بهبود بخشد و تنش‌ها را در منطقه از طریق تماس با تهران و اجازه دادن به ایران برای فروش نفت به چین کاهش دهد.

ایرانی‌ها نشان دادند حمله شنبه‌شب‌شان صرفا یک چشاندن طعم بود. آنان ظرفیت آن را دارند که اگر بخواهند احتمالا خیلی بیشتر سرعت عملیاتی را برای یک یا دو هفته حفظ کنند. آنان حتی می‌توانند این سرعت را در برابر اسرائیل حفظ کنند. اسرائیل رهگیرهای کافی برای ساقط کردن همه موشک‌ها نخواهد داشت. اسرائیل همچنین پول کافی برای پرداخت هزینه دفاعی در برابر کارزار حملات پایدار احتمالی ایران را نخواهد داشت. ایران در حال انجام یک بازی سیاسی - نظامی است.

اکنون دکترین بایدن این است: ایران مجاز است با موشک‌های بالستیک، موشک‌های کروز و پهپاد به هر کشوری که می‌خواهد ضربه بزند، اما هیچ کس از جمله ایالات متحده اجازه ندارد به ایران ضربه بزند! حتی زمانی که ایران از طریق نیروهای نیابتی به نیروهای آمریکایی ضربه بزند ایالات متحده به ایران کاری ندارد. اسرائیل مدت‌هاست که درگیر یک جنگ سایه بوده‌اند، اما حمله اخیر ایران موضوعی کاملا متفاوت بود. حمله ایران به اسرائیل با هدف عادی‌سازی این اقدام انجام شد. بایدن از طریق تُرک‌ها به ایران پیام داد که آمریکا قصد ورود به درگیری را ندارد. پس از حمله بایدن تنها از اسرائیل خواستار خویشتنداری شد و به طور علنی اعلام کرد که ایالات متحده در هیچ اقدام تهاجمی علیه ایران شرکت نخواهد کرد. این جمله یک اشتباه بزرگ از سوی بایدن بود. حتی اگر او قصد وارد شدن در درگیری را نداشت با بیان علنی این موضوع تنها باعث شد ایران اطمینان کسب کند که اقدامی از سوی آمریکا صورت نخواهد گرفت.

ایران قواعد بازی را تغییر داد و با عواقب و مجازاتی مواجه نشد. هرچه بایدن بیشتر بر اسرائیل فشار بیاورد ایرانی‌ها را بیشتر تشویق می‌کند تا از شکاف بین واشنگتن و تل‌آویو استفاده کنند. بایدن در آستانه انتخابات می‌خواهد نفت ایران در بازار باقی بماند تا افزایش قیمت جهانی صورت نگیرد. بایدن همچنین به دنبال اجتناب از تشدید تنش با ایران از ترس آن است که ممکن است ایران برای دستیابی به سلاح هسته‌ای عجله کند. مقامات ایران متقاعد شده‌اند که اکنون زمان بازنگری در کل نظم بین‌المللی در خاورمیانه و ایجاد شکاف بین ایالات متحده و اسرائیل فرا رسیده است.

کد خبر 847635 منبع: کیهان برچسب‌ها ایران و اسرائیل خبر ویژه آمریکا و اسرائیل

دیگر خبرها

  • انتقاد بایدن از ترامپ در مهمانی در کاخ سفید
  • برنامه بایدن برای مقابله با جنبش دانشجویی حامی فلسطین چیست؟
  • اسرائیل درمانده است ایران قواعد بازی را تغییر داد | این جمله یک اشتباه بزرگ از سوی بایدن بود
  • قانون ضد مهاجرتی سوناک عامل هجوم مهاجران به ایرلند
  • بایدن: قصد دارم با ترامپ مناظره کنم
  • خطر اعتراضات دانشجویی آمریکا بیخ گوش بایدن
  • موافقت پادشاه انگلیس با قانون ضد مهاجرتی رواندا
  • زنی که به خاطر غزه از دولت بایدن استعفا داد + عکس
  •  دیپلمات آمریکایی در اعتراض به سیاست بایدن در غزه استعفا کرد
  • استعفای دیپلمات آمریکایی در اعتراض به جنگ غزه