Web Analytics Made Easy - Statcounter

«اگر بخواهند مرمت تاق کسری به صورت قطعی انجام شود، باید شرایط مهیا شده و آن‌ها رسما از ما دعوت کنند تا بلافاصله یک تفاهم‌نامه رسمی امضا شده و پژوهشگران و مرمت گران برای کار به آن منطقه بروند،‌ وگرنه متاسفانه وزارتخانه میراث فرهنگی نمی‌تواند کاری برای مرمت و ساماندهی تاق کسری انجام دهد.»

به گزارش ایسنا، داستان این بار جدی‌تر شده، قصه‌ی ریزش‌های پی در پی تاقِ کسری؛ بنایی تاریخی که از زمان آغاز تخریب‌هایش هشدارها نسبت به وضعیتِ آن، نه فقط از سوی عراقی‌ها که از سوی فعالان میراثی و برخی از متولیان و کارشناسان میراث فرهنگی هم بلندتر شد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

حدود ۲۰ روز قبل و برای دومین‌بار بخش‌هایی از تاق کسری فرو ریخت، اتفاقی که نه تنها مسوولان میراث فرهنگی کشور عراق در طول کمتر از ۱۰ سال گذشته دو بار از متولیان میراث فرهنگی ایران خواسته بودند تا برای مرمت، ساماندهی و در واقع نجاتِ این بنای تاریخی به آن‌ها کمک کنند، بلکه ۱۶ سال قبل نیز با مشاهده نخستین ترک‌ها روی این بنای تاریخی کارشناسان ایرانی آمادگی خود برای مرمت این بنا را اعلام کرده بودند.

آخرین ضربه به این بنای عظیمِ ساسانی که حتی بزرگ‌ترین تاق ضربی شناخته‌شده‌ جهان نیز نامیده می‌شود، در طول یک هفته گذشته به آن وارد شد. خبر و تصاویر این اتفاق یکشنبه، ۱۴ دی‌ماه از طریق برخی افراد فعال در شبکه‌های اجتماعیِ عراق در بغداد منتشر شد و درباره‌اش نوشتند «همزمان با آغاز سال ۲۰۲۱ بخشی از سقف این بنای تاریخی فرو ریخت.» به دنبال بروز دوباره‌ی این اتفاق، نخست درخواست‌هایی که از چند سال قبل تا امروز برای توجه و رسیدگی به این بنای تاریخی مطرح شده بودند، یادآوری شد و بعد از راه افتادن کارزاری مردمی که هنوز در حال جمع‌آوری امضا برای ارسال به دفتر وزیر میراث فرهنگی هستند و تا کنون بیش از ۹۰۰۰ نفر آن را امضا کرده‌اند، از سوی دیگر نیز تعدادی از هنرمندان و فعالان فرهنگی هم در نامه‌ای سرگشاده از دو دولت ایران و عراق درخواست کردند تا با مرمت و ایجاد پایگاه حفاظت و پژوهش تاق کسری و ثبت منظر فرهنگی این بنای تاریخی در فهرست میراث جهانی یونسکو «تاق کسری را نجات دهند.»

پس از آن نیز مدیر عامل صندوق توسعه صنایع دستی و فرش دستباف و احیا و بهره‌برداری از اماکن تاریخی - فرهنگی کشور در نامه‌ای با مونسان، وزیر میراث فرهنگی اعلام آمادگی این صندوق را برای مرمت تاق کسری اعلام کرد و چندی بعد نیز انجمن علمی باستان‌شناسی ایران علاوه بر درخواست برای مرمتِ ایوان کسری، از مونسان خواست تا زمینه‌ی حضور باستان‌شناسانِ ایرانی در تیسفون فراهم و رایزنی شود تا این اثر ایرانی در اولویت عراق برای ثبت در یونسکو قرار گیرد.

این که بگویند مشتاق هستیم تیم مرمتی بیاید تا دعوت رسمی از میراث شود، دو چیز متفاوت‌اند

و حالا محمد حسن طالبیان – معاون میراث فرهنگی وزارتخانه میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی – در گفت‌وگو با ایسنا حرف‌های متفاوتی از نوع دعوت متولیان میراث فرهنگی عراق برای مرمت تاق می‌زند.

او با بیان این‌که تا زمانی که هماهنگی‌های کامل از سوی وزارت فرهنگی عراق انجام نشود، وزارتخانه میراث فرهنگی نمی‌تواند تیم پژوهشگران و مرمت‌گران خود را برای بررسی میدانی و مذاکره در مورد مرمت تاق کسری به این کشور مامور کنند، می‌گوید: متولیان میراث فرهنگی عراق از حدود سه سال قبل تا کنون چند بار این تمایل را ابراز کرده‌اند، اما هیچ کاری را به صورت رسمی برای حضور تیم ایرانی در تاق کسری انجام نداده‌اند، و همیشه اصرار از طرف ایرانی و سفارت ما در عراق بوده است.

او ادامه می‌دهد: حتی زمانی که معاون گردشگری و مدیر امور پایگاه‌های وزارتخانه در جلسه‌ای در عراق با آن‌ها شرکت داشتند این بحث مطرح شد ولی گاهی طرف عراقی و گاهی نهادهای متولی در کشور با دلایلی مانند امنیت، کرونا یا موارد دیگر سفر را به مصلحت ندانستند و کار به آینده موکول شد.

وی با اشاره به این‌که اگر متولیان میراث فرهنگی در عراق رسما بپذیرند و یک تفاهم‌نامه با ایران امضا کنند که اقداماتی که آن‌ها باید انجام دهند چه خواهد بود و امنیت کارشناسان میراث فرهنگی ایران تامین شود، این اتفاق رخ می‌دهد، می‌افزاید: در این شرایط پژوهشگران و مرمت‌گران ایرانی برای مطالعه‌ی وضعیت ایوان مدائن و مرمت تاق کسری به این منطقه مامور می‌شوند.

او با بیان یک مثال که وقتی قرار بر حضور یک تیم ایتالیایی در کشور برای انجام اقدامات مرمتی یا کاوش باشد، من به عنوان معاون میراث فرهنگی وزارتخانه باید از دولت اجازه بگیرم و از آن کارشناسان دعوت رسمی کنم، ادامه می‌دهد: در ادامه نیز با برنامه‌ریزی و امضای تفاهم‌نامه‌ی دو جانبه کارها طبق روال انجام می‌شود، آن تیم کارشناس بدون دعوت رسمی نمی‌تواند وارد شود، قضیه برای مرمت‌گران و پژوهشگرانِ تاق کسری نیز به همین شکل است، باید رسما اعلام کنند.

طالبیان تاکید می‌کند: این که بگویند مشتاق هستیم تیم مرمتی بیاید تا انجام دعوت رسمی از میراث فرهنگی؛ دو چیز متفاوت است. واقعیت این است که باید به نحوی موضوع مدیریت شود که احساس مداخله در امور داخلی یک کشور تلقی نشود.

وی با بیان این‌که متولیان میراث فرهنگی کشورمان در برنامه‌ریزی اولیه‌ای که انجام داده‌اند یک تیم پژوهشگر، گروه مستندساز، طراح و مرمت‌گر باید برای تجهیز کارگاه به آن منطقه بروند تا عملیات اضطراری انجام شود، ادامه می‌دهد: اگر بخواهند مرمت تاق کسری به صورت قطعی انجام شود، ما (وزارتخانه میراث فرهنگی) آماده‌ایم، نامه‌نگاری‌ها نیز انجام شده‌اند و تقریبا هر هفته پیگیرِ کار هستیم، تا زمانی که شرایط مهیا شود و آن‌ها رسما دعوت کنند و بلافاصله یک تفاهم‌نامه رسمی امضا شود تا پژوهشگران و مرمت گران ما برای کار به آن منطقه بروند.

طالبیان با تاکید بر این‌که در صورتی که این اقدامات انجام نشود، متاسفانه وزارتخانه میراث فرهنگی نمی‌تواند کاری برای مرمت و ساماندهی تاق کسری انجام دهد، می‌گوید: این اقدام را در اولویت گذاشته‌ایم و مترصد هستیم تا به محض رفع موانع حتما انجام شود. حتی طیف وسیعی از همکاران و کارشناسان خارج از وزارتخانه نیز برای بررسی و مرمت  این بنای تاریخی اظهار تمایل کرده‌اند که به محض تایید ماموریت توسط وزارت امور خارجه و وزارت فرهنگ عراق نخستین گروه برای بازدید و مذاکره به عراق اعزام می‌شود.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

کلیدواژه: طاق کسری محمدحسن طالبیان وزارتخانه میراث فرهنگی گردشگری و صنایع دستی مرمت ايران و عراق وزارتخانه میراث فرهنگی متولیان میراث فرهنگی مرمت تاق کسری بنای تاریخی تفاهم نامه برای مرمت انجام شود دعوت رسمی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۰۷۸۸۰۵۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

میمند فارس شهر ملی شیشه‌گری شود

ایسنا/فارس معاون صنایع‌دستی و هنرهای سنتی وزارت میراث فرهنگی گردشگری و صنایع‌دستی گفت: شهر میمند در استان فارس قابلیت تبدیل شدن به شهر ملی شیشه‌گری را دارد.

مریم جلالی جمعه، ۷ اردیبهشت‌ماه در مراسم بزرگداشت روز ملی شهر میمند و برگزاری جشنواره گل و گلاب گفت: میمند ظرفیت‌های اجتماعی و فرهنگی و اقتصادی زیادی دارد که باید این ظرفیت‌ها در خدمت ارزش‌افزوده و ارزش‌آفرینی شود.

معاون صنایع‌دستی و هنرهای سنتی وزارت میراث فرهنگی گردشگری و صنایع‌دستی افزود: رویدادها زمینه تقویت توجه را ایجاد می‌کنند و تقویت توجه نخستین گام در راستای متمایزسازی و ایجاد وضعیت مطلق است.

جلالی افزود: به‌عنوان معاون صنایع‌دستی وزارت میراث فرهنگی و همکارانم در اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان فارس به دنبال این هستیم که ظرفیت‌های میراث فرهنگی و آنچه ریشه در تاریخ دارد به‌اضافه جاذبه‌های گردشگری در کنار محصولات صنایع‌دستی یک پیوستاری درست کند که به اقتصاد منطقه کمک کند که لازمه‌اش همگرایی خانواده است.

 وی ادامه داد: خانواده چه در سطح کوچک چه در سطوح محله، شهر، شهرستان و استان باید رویکرد اقتصاد هویت بنیان را سرلوحه قرار دهند و ما هم بتوانیم تسهیل گری و رفع موانع کنیم.

جلالی در ادامه خطاب به مسئولان و مدیران حاضر در این جلسه گفت: تمامی مسئولان و مدیران میراث فرهنگی، استانداری و دیگر ادارات دولتی فرزندان این دیار هستند و مانند یک خانواده کار می‌کنند و وقتی خانواده مبنا باشد دیگر فرقی نمی‌کند من چه سهمی دارم. این همکاری و هم‌افزایی و هم‌جوشی باید منجر به این شود که ما معیشت عزت‌آفرین داشته باشیم.

معاون صنایع‌دستی و هنرهای سنتی وزارت میراث فرهنگی گردشگری و صنایع‌دستی تأکید کرد: صنایع‌دستی و هنرهای سنتی هوش و استعداد تاریخی ماست و یک پیوستار کامل است؛ یعنی یک هوش و حکمتی بوده به‌طوری‌که از گلی که می‌روییده گلاب در ظرف مسی درست می‌شود و بعد شیشه درست‌شده و ترکه‌بافی برای نگهداری شیشه درست‌شده و این توسعه است و ما باید سوار بر آن اقتصاد هویت بنیان را رونمایی کنیم.

وی با اشاره به اینکه صنایع‌دستی و هنرهای سنتی فردای روشنی دارد، اضافه کرد: میراث فرهنگی ما تنها میراث، ملموس نیست بلکه در برگ این گل‌ها قصه‌ها و لالایی‌هایی نهفته است و روایت‌هایی که در دنیای امروز ارزش‌افزوده دارد.

 معاون صنایع‌دستی وزارت میراث فرهنگی گردشگری و صنایع‌دستی تصریح کرد: قصه میمند خریدار دارد و ما باید ان را روایتگری کنیم تا دنیا این قصه‌ها را خریداری کند.

وی به ذکر مثال‌هایی به تکمیل سخنانش پرداخت و گفت: یک روزگاری جمشید و اردشیر و شاپور کشورگشایی می‌کردند و جهان‌گشایی قدرت بود، یک روزگاری جهان دانی و اطلاعات قدرت بود و امروز جهان آرایی قدرت است و به همه دلیل ایران قدرت سوم را ایجاد کرده است و می‌تواند حرف در جهان داشته باشد چون روایت‌هایی زیبایی دارد.

جلالی با بیان اینکه شیشه‌گری یکی از مهارت‌های اصیل میمند در کنار گلاب‌گیری بوده و صنعت شیشه‌گری می‌تواند به دلیل بازیافت و دوست دار محیط‌زیست بودن، به ترویج گلاب‌گیری کمک کند ابراز امیدواری کرد که عزم مسئولان محلی مبنی بر ایجاد کارگاه‌ها بتواند شاخص‌های شهر ملی شیشه‌گری را برای میمند فراهم کند و ما هم تلاش می‌کنیم این پرونده کامل شود و بتوانیم در آینده‌ای نزدیک شهر ملی شیشه‌گری را در میمند داشته باشیم.

به گزارش ایسنا، معاون صنایع‌دستی وزیر میراث فرهنگی گردشگری و صنایع‌دستی و مدیرکل میراث فرهنگی گردشگری و صنایع‌دستی استان فارس و هیات همراه روز جمعه با سفر به شهرستان فیروزآباد ضمن حضور در مراسم روز ملی میمند از کارگاه‌های شیشه‌گری، گلاب‌گیری همچنین مزارع گل محمدی و تعدادی از اقامتگاه‌های سنتی و بومگردی شهر میمند بازدید کردند.

انتهای پیام 

دیگر خبرها

  • میمند فارس شهر ملی شیشه‌گری شود
  • اگر صافی کف پا نوعی بمب ساعتی نباشد چه؟
  • همکاری گروه بین المللی ایسکارسا در مرمت بنا‌های تاریخی نطنز با میراث فرهنگی
  • همکاری گروه بین المللی ایسکارسا با میراث فرهنگی در مرمت بنا‌های تاریخی نطنز
  • هفتاد اثر موزه شوش، مرمت شد
  • خط و نشان تند رئیسی برای بانک‌ها / انتقاد از حمله و آزار و اذیت پلیس آمریکا علیه دانشجویان
  • خط و نشان تند رئیسی برای بانک‌ها / انتقاد از برحورد پلیس آمریکا با دانشجویان
  • اقدامات لازم جهت حفظ اموال فرهنگی در بروجرد ضروری است
  • بررسی کاربرد فناوری‌های نوین درجلوگیری از آسیب‌های طبیعی به بنا‌های تاریخی
  • مرمت طرح‌های مشترک میراث فرهنگی و شهرداری در میبد