Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش خبرنگار مهر، طرح مرمت و بازسازی مناره‌های شمالی و جنوبی و ایوان مطلای حرم مطهر حضرت علی (ع) از جمله پروژه‌های چندسال گذشته ستاد بازسازی عتبات عالیات است که توسط معاونت صنعتی و هنری این ستاد به انجام می‌رسد.

ایوان طلای حرم مطهر حضرت امام علی (ع) به همراه گنبد و گلدسته‌ها یکی از شاهکارهای بی بدیل هنر معماری به حساب می‌آید.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

کار ساخت این ایوان در دوران افشاریه و به دستور نادرشاه آغاز و در سال ۱۱۵۶ هجری قمری به انجام می‌رسد. بعد از آن تا دوره فعلی ۴ مرتبه قسمت‌ها و ضمائم مختلف ایوان، گنبد و گلدسته‌ها بازسازی شده است.

در دوره کنونی نیز از اوایل خرداد ۱۳۹۶ مذاکرات اولیه با تولیت حرم و اداره اوقاف به انجام رسید و طرح‌های اولیه پروژه و آسیب شناسی توسط مهندسان ایرانی صورت گرفت. در آبان ۱۳۹۶ عملیات اجرایی آن آغاز شد و از آنجا که در عملیات پروژه محدودیت‌هایی نظیر رفت و آمد زائرین وجود داشت، ستاد بازسازی عتبات عالیات پروژه را به سه فاز تقسیم بندی کرد. فاز نخست مناره جنوبی و ناحیه ایوان جنوبی و فاز دوم مناره شمالی و ناحیه ایوان شمالی و در فاز سوم ناحیه میانی ایوان حرم مطهر را شامل شده است.

محمد کریمی معاون صنعتی و هنری ستاد بازسازی عتبات در گفتگو با خبرنگار مهر در خصوص بازسازی و مرمت و پیشرفت پروژه‌های ضلع شمالی حرم امیرالمومنین (ع) گفت: بازسازی و مرمت خشت‌های طلاکاری ایوان نجف در سه فاز تقسیم بندی شد که قسمت جنوبی در مراسم عید غدیر سال گذشته مورد بهره داری قرار گرفته و افتتاح شد.

وی ادامه داد: تمام قطعات در قسمت جنوبی ایوان نجف باز، مرمت و مجدد طلا کاری شده و با همان سبک و سیاق قدیم و محفوظ ماندن آثار گذشتگان جای گذاری انجام گرفت. در قسمت شمالی ایوان نجف بعد از مقاوم سازی، قطعات آنجا نصب شد.

کریمی با اشاره به انجام پروژه‌های فاز شمالی گفت: قسمت شمالی ایوان نجف طبق پیش بینی‌ها باید در عید غدیر امسال به بهره برداری می‌رساندیم که متأسفانه به دلیل شیوع ویروس کرونا کار متوقف شد و نزدیک هفت ماه این پروژه به تأخیر افتاد و با توجه به راه‌هایی که برای حضورمان در عتبات به تازگی باز شده امیدواریم این فعالیت‌ها زودتر به سرانجام برسد.

معاون صنعتی و هنری ستاد بازسازی عتبات عالیات ادامه داد: در مناره شمالی گنبد امیرالمومنین (ع) قطعات خشت کاری آن مرمت و طلاکاری آن انجام و نصب شده است. در حال حاضر اتاقک و ماذنه این گنبد در حال مقاوم سازی است و اگر مانعی برای فعالیت‌هایمان پیش نیاید با ادامه فعالیت‌ها امیدواریم تا سال ۱۴۰۰ مناره‌ها را به اتمام برسانیم.

وی افزود: قطعات این مناره‌ها و اتاقک و ماذنه از قبل طلا کاری شده و تنها بخش نصب و اجرایی آن باقی مانده است و هر زمان که فاز شمالی به پایان رسید فاز سوم که شامل پروژه‌های میانی حرم است، در دستور کار قرار خواهد گرفت.

کریمی در پاسخ به اینکه چه زمانی می‌توانیم حرم و گنبد امیرالمومنین (ع) را بدون داربست‌ها مشاهده کنیم، گفت: ما طبق برنامه‌ریزی، هنوز به روال طبیعی نرسیدیم و تاریخ قطعی را نمی‌شود پیش بینی کرد اما در شرایط متعارف برای پایان ضلع شمالی حرم یک سال دیگر وقت لازم است. امیدواریم تا عید غدیر سال آینده پروژه ضلع شمالی حرم به اتمام برسد.

کد خبر 5119336

منبع: مهر

کلیدواژه: نجف اشرف عتبات عالیات ستاد بازسازی عتبات عالیات حرم امیرالمؤمنین ع گنبد محمد کریمی قرآن رادیو قرآن مداحان سازمان تبلیغات اسلامی سازمان دارالقرآن الکریم جشنواره تلاوت های مجلسی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی پاکستان انقلاب اسلامی ایران قاسم سلیمانی مداحی فعالیت های قرآنی مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی ستاد بازسازی عتبات ضلع شمالی حرم ایوان نجف

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mehrnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «مهر» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۰۷۹۱۸۰۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

از تولید مسکن تا آخرین وضعیت ابر پروژه باغ راه حضرت فاطمه

به گزارش خبرگزاری مهر، احمد وحیدی، وزیر کشور به همراه استاندار و معاون عمرانی استانداری تهران از آخرین وضعیت ابر پروژه باغ راه حضرت فاطمه زهرا (س) و شن چاله‌ها در منطقه ۱۸ بازدید کرد.

وی در این بازدید ضمن تقدیر از مجریان پروژه، در جریان آخرین وضعیت پیشرفت فیزیکی، رفع معارضین و عملیات عمرانی این پروژه‌ها قرار گرفت.

پروژه‌های عمرانی سازمان نوسازی علاوه بر تولید مسکن، بازآفرینی و تبدیل تهدیدات شهری به فرصت ها است و در همین راستا باغ راه راه حضرت فاطمه زهرا بازآفرینی طبقه فوقانی تونل قطار راه آهن تهران تبریز است که از سالیان متمادی موجب انفصال شمال و جنوب این خط آهن شده بود و اینک با احداث پروژه‌های مورد نیاز اهالی ضمن ایجاد پیوستگی شهری موجب توزیع عادلانه امکانات شهری در مناطق ١٧ و ١٨ تهران خواهد شد.

کد خبر 6088684

دیگر خبرها

  • تصاویری از بازسازی حرم امیرالمومنین علی (ع) + فیلم
  • بازدید استاندار از اراضی ده هکتاری واقع در پهنه شمالی شهر زاهدان (شهرک شهریار)
  • پروژه‌های فعال مسکن ملی کشور از مرز ۲ میلیون و ۵۴۰ هزار واحد گذشت
  • اجرای طرح هادی و پروژه‌های عمرانی در روستا‌های سروآباد
  • اتمام ۱۰ پروژه عمرانی بلاتکلیف در شمال تهران
  • تعمیرات نیروگاه‌ها تا نیمه اردیبهشت پایان می‌یابد
  • از تولید مسکن تا آخرین وضعیت ابر پروژه باغ راه حضرت فاطمه
  • آسفالت ریزی ۵ کیلومتر از آزادراه زنجان قزوین به اتمام رسید
  • پروژه های عمرانی منطقه 12 تهران
  • اتمام تعمیر اسکله تاریخی بلوار بندرانزلی