Web Analytics Made Easy - Statcounter

مقصود فراستخواه جامعه‌شناس و استاد برنامه توسعه آموزش عالی و برگزیده جوایز ترویج علم، دهخدا و فارابی با حضور در پویش «کتابخوانی ملی» مطالعه کتاب‌های «فرهنگ و فاجعه»، «کلان‌شهر و فرهنگ» و «نجات مدارس دولتی» را پیشنهاد کرد.

 

به گزارش خبرگزاری شبستان و به نقل از روابط عمومی سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران، «مقصود فراستخواه»، جامعه‌شناس، استاد برنامه توسعه آموزش عالی و برگزیده جوایز ترویج علم، دهخدا و فارابی با پیوستن به پویش «کتابخوانی ملی» گفت: در این پویش قصد دارم کتاب‌هایی از نعمت‌الله فاضلی که استاد انسان‌شناسی در فرهنگ و از بهترین محققان و متفکران و استادان جوان است را معرفی کنم.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی ادامه داد: کتاب «فرهنگ و فاجعه: جستارهای انسان‌شناختی درباره‌ مصیبت‌های جمعی در ایران» نخستین کتاب از نوشته‌های فاضلی است که توسط انتشارات «فرهامه» از سوی موسسه انسان‌شناسی ایرانیان منتشر و به تارگی تجدید چاپ شده است.  نویسنده در این کتاب، سیل و زلزله را به عنوان یک مسئله فرهنگی و یا ویروس کرونا را به عنوان یک ترومای فرهنگی مورد بررسی قرار داده است و نهایتا به این موضوع پرداخته که علم و دانشگاه نسبت به این تروما و وضعیت فاجعه‌آمیز زندگی چه اقدامی می‌تواند انجام دهد. دلیل معرفی این کتاب این است که انسان امروز در میان فاجعه به سر می‌برد و نویسنده در این کتاب سعی کرده با یک رویکرد انسان‌شناسی و فرهنگ به مسئله مصیبت‌های جمع در ایران بپردازد.

فراستخواه تصریح کرد: کتاب دومی که از این نویسنده معرفی می‌کنم؛ «زندگی سراسر فهم مسئله است» نام دارد. در این کتاب که پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی آن را چاپ کرده، تلاش شده بفهماند که انسان باید به طور مرتب مسئله طرح و آن را حل کند. در واقع با مسئله ساختن و تلاش برای حل آن و تبدیل مشکلات به مسئله، می‌توانیم زندگی‌مان را بهبود ببخشیم.

فراستخواه ادامه داد: در این کتاب به صورت عالمانه، دقیق و متفکرانه نویسنده سعی کرده توضیح دهد که مسئله چیست و چگونه مسئله‌ها صورت‌بندی می‌شود و می‌گوید که علوم اجتماعی و دانش چه کمکی در زمینه حل مسائل انسان می‌کند.

وی گفت: کتاب دیگر این نویسنده «کلانشهر و فرهنگ: جستارهای انسان‌شناختی درباره پژوهش شهری، فرهنگ و سیاست شهری» نام دارد و در این کتاب مباحث شهری و فرهنگ مطرح می‌شود. به اعتقاد من شهرهای ایران دچار تحول شده‌اند و از طرفی شهرها مادر به حساب می‌آیند و انسان از طریق مشارکت در شهر و جنب و جوش شهری است که می‌تواند فرهنگ، دانش و زندگی خود را توسعه دهند و دکتر فاضلی به عنوان یک انسان شناسِ مردم‌مدار کوشیده در ارتباط با شهر، فرهنگ و سیاست در شهر گفت‌وگو کند.

این استاد دانشگاه اظهار داشت: کتاب «مقاومت در برابر خصوصی‌سازی و تلاش برای نجات مدارس دولتی» نوشته دایان رویچ و ترجمه آرمان بهلولی، مهدی بهلولی و محمدرضا نیک‌نژاد این کتاب تجربه کرده‌اند و انتشارات شیرازه به چاپ رسانده است. در این کتاب توضیح داده می‌شود که مسئله ما آموزش است و یکی از راه‌حل‌های بزرگ بشریت آموختن است. نویسنده در این کتاب اشاره کرده که آموزش ستون تمدن است و پایه و بنیاد دمکراسی و سازماندهی عقلانی زندگی به شمار می‌رود. مشکلی که در این کتاب مطرح می‌شود این است که وقتی آموزش خصوصی شود، به یک کالای خصوصی تبدیل شده و همه نمی‌توانند از آن بهره ببرند .زیرا نمی توانند این آموزش‌ها را خریداری کنند.

فراستخواه تصریح کرد: این کتاب توضیح می‌دهد که چطور متفکران و آموزگاران و معلمان با جنب و جوش خود در آمریکا گفتمان‌هایی را راه‌اندازی کردند تا در سیاست‌گذاری‌های آمریکا تاثیر بگذارند. بر اساس همین تاثیرگذاری بود که تغییراتی از دهه 90 ایجاد شد و سیستم سیاست‌گذاری آمریکا مجبور شد از مدارس دولتی حمایت و بودجه‌های حمایتی را روانه نهادهای آموزش‌ عمومی و دولتی کند. از این طریق فرصت آموختن برای شهروندان فراهم شد. فرایندی که جامعه را از مخاطراتی که از نیاموختن بچه‌ها و جاماندن کودکان از آموزش و یا کیفیت پایین آموزش متحمل می‌شدند؛ مصون نگاه داشت.

وی خاطرنشان کرد: امیدوارم معرفی این کتاب‌ها برای جوانان این سرزمین مفید بوده و پویش «کتابخوانی ملی» که به همت کتابخانه ملی برپا شده است، ادامه پیدا کند.

پایان پیام/32

منبع: شبستان

کلیدواژه: پویش کتابخوانی ملی مطالعه کتابخوانی ملی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت shabestan.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «شبستان» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۰۷۹۲۲۰۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

مهلت ثبت ششمین دوره جام باشگاههای کتابخوانی تمدید شد

به گزارش خبرگزاری صداوسیمای استان آذربایجان غربی، رضا علافی بابیان اینکه این دوره در راستای گسترش و ترویج کتابخوانی برای کودکان و نوجوانان شهری و روستایی برگزار می‌شود افزود: جام باشگاه‌های کتابخوانی کودک و نوجوان از جمله اقدامات و برنامه‌هایی است که از سوی وزارت ارشاد در راستای گسترش و ترویج کتابخوانی برای کودکان و نوجوانان شهری و روستایی سراسر ایران طراحی و برنامه‌ریزی شده است و کمک به افزایش مهارت‌های کتابخوانی کودکان و نوجوانان، تقویت کتاب فروشی‌ها از مسیر نوسازی و بهسازی رابطه کودکان و نوجوانان با کتابفروشی‌ها شهر و روستا، برقراری ارتباط بین اهالی قلم و کودکان و نوجوانان کتابخوان، کمک به گسترش، تبلیغ و معرفی کتاب‌های خوب و مفید، حمایت و توانمندسازی مربیان باشگاه‌ها با ارائه آموزش‌های مهارتی و ایجاد رقابتی سازنده و تشویق کتابخوانان و باشگاه‌های برتر از مهم‌ترین اهداف تشکیل باشگاه‌های کتابخوانی است.. وی تصریح کرد: مربیان باشگاه‌های کتابخوانی در این کارگاه‌ها علاوه بر آشنایی با روش‌های استاندارد و نوین ترویج کتابخوانی با معیار‌های انتخاب کتاب مناسب برای کودکان و نوجوانان، شیوه‌های مختلف خواندن جمعی و گفتگو درباره کتاب و استفاده از شیوه کارگاهی، بر چگونگی راه‌اندازی و اداره باشگاه‌های کتابخوانی کودک و نوجوان نیز مسلط می‌شوند.

براساس این گزارش: این دوره‌ها مطابق شیوه‌نامه شبکه‌های اجتماعی و به صورت مجازی برگزار خواهد شد و شرکت در ششمین دوره جام باشگاه‌های کتابخوانی کودک و نوجوان طی چند مرحله و به صورت مجازی امکان‌پذیر است و در مرحله نخست مربیان متقاضی ثبت و راه‌اندازی باشگاه کتابخوانی باید با مراجعه به سامانه جشنواره به نشانی http://www.tarvijeketab.ir ثبت‌نام اولیه خود را انجام دهند.

گفتنی است، آخرین مهلت ثبت نام مربیان متقاضی شرکت در جام باشگاه‌های کتابخوانی کودک و نوجوان در سامانه مذکور تا ۲۰ اردیبهشت تمدید شده است.

دیگر خبرها

  • بررسی آثار کلر ژوبرت نویسنده و تصویرگر مسلمان شده فرانسوی
  • بازی برای کودکان خیلی مهم است اما جایگاه ادبیات هم حفظ شود
  • افتتاح دو پروژه راه آهن ملایر کرمانشاه و پایان بازسازی مناطق زلزله‌زده
  • ۳۷۰۰ هزار میلیارد تومان هزینه ۲ افتتاح نمایشی در کرمانشاه
  • مهلت ثبت ششمین دوره جام باشگاههای کتابخوانی تمدید شد
  • نهاد کتابخانه‌های عمومی زمینه‌ساز ترویج فرهنگ کتاب و کتابخوانی
  • انتشار کتاب یوسف گم گشته باز آید در ماهشهر
  • در جلسه رادان با اعضای جامعه مدرسین چه گذشت؟
  • کتابخانه‌های سیار نیاز کتابخوانی عشایر را برطرف می‌کند
  • کارگران پشتوانه و ستون اصلی تولید در کشور هستند