Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «شبستان»
2024-04-26@21:18:10 GMT

گله‌مندی مردم نسبت به بازار سرمایه به حق است

تاریخ انتشار: ۶ بهمن ۱۳۹۹ | کد خبر: ۳۰۷۹۴۳۸۳

گله‌مندی مردم نسبت به بازار سرمایه به حق است

رضوانی با تصریح بر اینکه مردم محق هستند که نسبت به وضعیت بازار بورس گله‌مند باشند، گفت: مردم به سیستم اعتماد کردند، مدیران باید جوابگو باشند.

به گزارش خبرگزاری شبستان، برنامه «بدون خط خوردگی» رادیو گفت‌وگو در خصوص رویکرد دولت در قبال انتقادها به سیاست های بورسی با محمدرضا چراغی، کارشناس بازار سرمایه و غلامرضا رضوانی، عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس شورای اسلامی به صورت تلفنی گفتگو کرد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

محمدرضا چراغی درباره حمایت از بازار سرمایه توضیح داد و گفت: وقتی از حمایت صحبت می کنیم برخی فکر می کنند باید تزریق مفت نقدینگی صورت بگیرد و در هر قیمتی خریدار باشیم. حقیقت آن است حمایت یعنی به قوانین و مقررات بازار سرمایه احترام بگذاریم و از مناقشات سیاسی و همچنین تصمیمات لحظه ای جلوگیری کنیم.

وی با اشاره به اظهار نظرهای غیر کارشناسی افراد غیر بورسی اظهار کرد: وقتی یک فرد در دولت که به صورت تخصصی در حوزه بورس فعالیت نمی کند درباره حجم مبنا و دامنه نوسان صحبت می کند، در حقیقت دخالت در بازار سرمایه محسوب می شود.

کارشناس بازار سرمایه با بیان اینکه دولت گاها هدف گذاری های اشتباهی در حوزه بورس انجام داده است، بیان کرد: چند ماه پیش رئیس جمهور اعلام کرد هفته ای پنج شرکت باید در بورس، عرضه اولیه شوند در حالی که اساسا این تعداد شرکت که صورت مالی شفافی داشته باشند نداریم.

وی افزود: مدتی قبل یکی از اعضای هیئت دولت اعلام کرد قصد داریم تا پایان سال 150 تا 200 شرکت در بورس و فرابورس عرضه کنیم در حالی که اساسا زیرساخت های این کار وجود ندارد و حتی 150 روز کاری تا پایان سال هم نداشتیم. در سال گذشته شاهد عرضه حدودا 20 شرکت بودیم و 150 شرکت یک هدف گذاری بسیار بالا است.

*هدف گذاری های اشتباه دولت باعث روی دادن اتفاقات ناخوشایند در بازار سرمایه شده است

چراغی با تصریح بر اینکه هدف گذاری های اشتباه دولت باعث روی دادن اتفاقات ناخوشایند در بازار سرمایه شده است، عنوان کرد: برای بازگشت اعتماد مردم به بازار سرمایه باید به قانون تمکین کرده و از مناقشات سیاسی در این بازار پرهیز کنیم.

در ادامه غلام رضا رضوانی با انتقاد از عدم پاسخگویی افراد مسئول در حوزه بورس گفت: وقتی قیمت های سهام های مختلف رشد زیادی کند و منطق اقتصادی برای آن وجود نداشته باشد، همه انتظار دارند حبابی که تشکیل شده است بترکد و قیمت ها متعادل می شود و کاهش پیدا می کند.

وی با تصریح بر اینکه مردم محق هستند که نسبت به وضعیت بازار بورس گله مند باشند، اظهار کرد: مردم به سیستم اعتماد کردند و تصورشان بر این بود وقتی روند صعودی سهام شکل می گیرد و چون مدیران بازار سرمایه به جامعه اعلام خطر نمی کنند، بازار همچنان روند صعودی خواهد داشت زیرا طبیعی است همه آدم ها علاقه دارند در یک بازار با مناسبات سالم در بورس فعالیت کنند.

چراغی مدیریت بازار سهام را در ایجاد توقعات و تصورات اشتباه دخیل دانست و عنوان کرد: مسئولین این حوزه اجازه دادند قیمت سهم ها به شدت افزایش پیدا کند و دامنه نوسانات را کنترل نکردند و ناگهان حباب بورس ترکید و قیمت سهام ریزش کرد. در این حوزه نیز برخی افراد که به رانت اطلاعاتی دسترسی داشتند به هیچ وجه متضرر نشدند زیرا به موقع خرید کردند و به موقع فروختند.

وی افزود: مردم عادی که به سیستم اعتماد کردند، چون از اطلاعات پشت صحنه مطلع نمی شوند متضرر می شوند. می توانیم همواره مردم را نصیحت کنیم که باید با اطلاعات وارد بورس شوید و همیشه سبدی از سهام داشته باشید، اما وقتی نوسانات شدیدی اتفاق می افتد و مدیریت دامنه نوسان صورت نگیرد، شاهد کاهش قیمت بیشتر سهم ها خواهیم بود.

پایان پیام/50

منبع: شبستان

کلیدواژه: سرمایه گذار سرمایه سرمایه گذاری بازار سرمایه هدف گذاری

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت shabestan.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «شبستان» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۰۷۹۴۳۸۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

ماجرایی تازه برای خریداران طلا/ مالیات جدید در راه است؟

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، مالیات بر عایدی سرمایه از نقل و انتقال طلا، به معنای سرمایه‌ای بودن طلا از نگاه مصوبه اخیر مجلس است؛ اما به واقع جامعه‌ای که برای حفظ اندک سرمایه‌های خود در مقابل تورمی که دولت در ایجاد آن بی تاثیر نبوده است، با این سوال مواجه شده که چرا باید چنین مالیاتی پرداخت کند؟ برخی در این بین مدعی اند که اجرای این مصوبه اولین ضرر بزرگ را به بازار طلا خواهد زد.

انتخاب در گزارشی نوشت: محمدولی، کارشناس صنعت طلا، درباره مصوبه اخیر مجلس مبنی بر اخذ مالیات بر عایدی سرمایه از نقل و انتقال طلا گفت: این مصوبه فعالیت بازار را کند می‌کند و مصرف‌کننده دیگر تمایلی ندارد به سمت طلا بیاید. الان هم اگر مردم طلا می‌خرند، خواهان حفظ ارزش پول خود هستند و بعضا این خرید را مورد استفاده شخصی نیز قرار می‌دهند. این اتفاق که بیفتد، دیگر به سمت خرید طلا هم نمی‌آید و رونق بازار بسیار کم می‌شود. مردم به سمت و سوی طلای آبشده و دست دوم می‌روند که در آن صورت تولید طلا در کشور به شدت کاهش پیدا می‌کند.

وی در ادامه درباره ابهام اخذ مالیات از طلا اشاره کرد: مشخص نیست منظور از مالیات بر طلا چیست؛ آیا منظور متقاضیان عادی است؟ یا اینکه مالیات بر همکاران ما در واحدهای صنفی بر روی حجم قابل توجه اخذ می‌شود؟ مالیات مشخص نیست بر چه بخشی اعمال می‌شود. اگر بر واحدهای صنفی باشد، همکاران ما در حوزه شفافیت باید فعال باشند و در مقابل قانون اطاعت کنند، اما همکاران ما بحث مالیات را همین الان هم پرداخت می‌کنند؛ چه مالیات بر مشاغل و چه مالیات بر ارزش افزوده که عموماً پرداخت می‌کنند. ممکن است برخی مالیات واقعی را پرداخت نکنند، اما بیش از نود درصد مالیات پرداخت می‌کنند. اگر مالیات برمصرف‌کننده است، سازمان امورمالیاتی باید به طور شفاف بگوید که مردم در این بین چه کنند؟

ولی درباره راهکار مناسب برای مالیات بر طلا گفت: راهکار حل مشکل دست ما نیست، اما در نهایت ما به عنوان پیشنهاد می‌گوییم که بهتر است خرید و فروش طلا مثل گذشته جریان داشته باشد. حالا اگر یک فرد بخواهد یک گوشواره و انگشتر ۲ گرمی بخرد دیگر قدرت ندارد و تمایلی هم ندارد. رونق هر بازار و شهری، چراغ‌های طلا فروش هاست. مجلس بهتر است شرایط به قبل برگرداند.

۲۲۳۲۲۵

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید. کد خبر 1899745

دیگر خبرها

  • بررسی عملکرد نماگر‌های بازار سرمایه در هفته‌ای که گذشت
  • ماجرایی تازه برای خریداران طلا/ مالیات جدید در راه است؟
  • فرصت تحلیل برای اهالی بازار سرمایه با انتشار گزارش‌های ماهانه و سالانه شرکت‌ها 
  • مالیات عایدی بر سرمایه در بازار خودرو چه اثری دارد؟
  • مصوبه جدید مالیاتی مجلس: بورس از مالیات بر عایدی سرمایه معاف شد
  • بورس تغییر جهت داد
  • بورس سبزپوش شد؛ رشد مناسب بازار در هفته اول اردیبهشت
  • علاقه‌مندی تاجیکستان برای سرمایه‌گذاری لجستیکی در چابهار
  • رشد بورس با افزایش تولید خودرو و صادرات محصولات پتروشیمی
  • صندوق‌های املاک و مستغلات بورس، مسیری برای کمک به بانک‌ها جهت رهایی از بنگاهداری