Web Analytics Made Easy - Statcounter

نشست گفتمان آزاداندیشی و هم‌اندیشی با موضوع واکسن‌های کرونا دوشنبه با حضور متخصصان و استادان دانشگاه علوم پزشکی شیراز در حوزه‌ بیماری‌های عفونی، بیوتکنولوژی دارویی، ایمونولوژی(ایمنی‌شناسی)، ویروس شناسی و اخلاق پزشکی برگزار شد.
عباس قادری متخصص ایمونولوژی(ایمنی‌شناسی) و استاد دانشگاه علوم پزشکی شیراز در این نشست گفت: کرونا یک پدیده پیچیده و زلزله‌ای بود که سال گذشته اتفاق افتاد که این زلزله بر تمام بخش‌های جامعه از جمله اقتصاد، فرهنگ و نحوه زندگی و جریان علمی تاثیرگذار بوده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


وی ادامه داد: در گذشته برای تولید یک واکسن سال‌ها زمان لازم بود اما با آمدن کرونا در کمتر از یکسال جامعه علمی دنیا ویروس را می‌شناسد و بیش از ۵۰ واکسن درحال بررسی است.
این عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی شیراز گفت: این نشان دهنده آن است که تحولات زیادی در دنیا اتفاق افتاده و ما باید در کشور از آن استفاده کنیم، اگر با روش‌های غیرعلمی اقدام کنیم فرصت را از دست می‌دهیم.
قادری افزود: با درک شرایط کنونی باید آزمایشگاه‌ها را به آزمایشگاه‌های زنده تبدیل کنیم و در بخش تحقیقات متناسب با حساسیت‌های حوزه درمان پیش برویم.
وی ادامه داد: باید خودمان مولد تکنولوژی در مقابله با کرونا باشیم، وقتی صحبت از تکنولوژی نوین می‌شود آوردن تکنولوژی و استفاده از آن مهم است.
این متخصص ایمونولوژی گفت: یک عده در فضای مجازی در حال ایجاد هراس در مردم در خصوص واکسن کرونا هستند لذا دانشگاه باید در خط مقدم مسایل علمی در حوزه کرونا باشد و در خصوص آنچه در مورد واکسن در دنیا می‌گذرد با مردم صحبت کند.
قادری افزود: در بحث واکسن کرونا باید به سمت مدلی برویم که ارزان قیمت و قابل دسترس باشد.
این استاد دانشگاه علوم پزشکی شیراز در ادامه محدودیت تردد شبانه از ساعت ۲۱ تا چهار صبح را در پیشگیری از شیوع کرونا تاثیرگذار دانست و گفت: این محدودیت‌ها باید همچنان تداوم داشته باشد.
قادری اظهارکرد: محدودیت‌ها باید همچنان تا پایان اردیبهشت ۱۴۰۰ تداوم داشته باشد تا شاهد روند شتابی شیوع ویروس کرونا نباشیم.

ویروس کرونا، محکی برای همه 

اورنگ ایلامی متخصص بیماری‌های عفونی و دانشیار دانشگاه علوم پزشکی شیراز نیز در این نشست گفت: کرونا محکی برای سیاستگذاران، پزشکان و دانشمندان در ابعاد مختلف بود.
وی با بیان اینکه کرونا در بحث‌های تشخیصی، درمان و واکسن تحولات بزرگی را ایجاد کرده است، افزود: تا قبل از این همه‌گیری اهمیت رعایت پروتکل‌های بهداشتی آنچنان که باید، مدنظر نبود.
وی ادامه داد: با آمدن کرونا متوجه شدیم در بحث داروهای ضدویروس خیلی پیشرفت قابل توجهی در عرصه بین‌المللی نداشتیم و از تکنولوژی نوین در واکسن سازی استفاده نشده بود.
دانشیار دانشگاه علوم پزشکی شیراز گفت: کرونا باعث شد تکنولوژی‌های نو و قدیمی در کنار هم برای تولید واکسن قرار گیرند.
ایلامی افزود: خطر شیوع ویروس‌هایی همچون کرونا در آینده نیز وجود خواهد داشت و این پایان همه‌گیری‌ها نیست لذا باید در شیوه زندگی تغییراتی داشته باشیم تا از این دست مشکلات ایجاد نشود.
وی ادامه داد: تا کنون برخی واکسن‌های کرونا موفق به اخذ مجوز شدند و تعدادی نیز در سبد واکسیناسیون بین‌المللی قرار گرفته‌اند.
این متخصص بیماری‌های عفونی گفت: ایران در خاورمیانه یکی از کشورهای با سابقه در زمینه واکسن‌سازی بوده و در حوزه کرونا نیز سه واکسن در کشور در دست مطالعه قرار دارد که ۲ واکسن مجوز فاز انسانی را دریافت کردند.
 ایلامی بیان کرد: پیش‌بینی می‌شود واکسنی که در کشور روی آن کار می‌شود حدود ۷۰ درصد اثربخشی داشته باشد و دارای عوارض بخصوصی نباشد.

امکانات و باورهای علمی 

یونس قاسمی متخصص بیوتکنولوژی دارویی و استاد دانشگاه علوم پزشکی شیراز نیز در این نشست با بیان اینکه کرونا همه بخش‌ها را تحت تاثیر قرار داده است، گفت: کرونا باعث شد به بحث‌های دانش بنیان و فناوری توجه بیشتری داشته باشیم، زیرساخت‌های خوبی در این زمینه در کشور وجود دارد.
وی افزود: فناوری در بحث واکسن‌سازی خود را نشان می‌دهد که باید به فناوری داخلی خود اعتماد داشته باشیم.
وی ادامه داد: دانشگاه علوم پزشکی شیراز رتبه سوم فناوری پزشکی را در کشور دارد و می‌تواند در این حوزه قدم خوبی را بردارد.
این استاد دانشگاه علوم پزشکی شیراز گفت: در حوزه فناوری از ظرفیت شرکت‌های دانش‌بنیان، محققان و دانشمندان جوان برخوردار هستیم، در حوزه کیت تشخیص کرونا در شیراز یکی از شرکت ها بسیار خوب عمل کرد.
قاسمی افزود: اگر اعتماد و حمایت مالی از شرکت‌های خصوصی شود ظرفیت لازم ورود به عرصه تولید واکسن کرونا در شیراز وجود دارد.
وی ادامه داد: تا کنون از تمام ظرفیت کشور برای تولید واکسن کرونا استفاده نشده است که باید از این ظرفیت‌ها استفاده شود.

تلاش محققان برای مبارزه با ویروس کرونا

رامین یعقوبی متخصص ویروس‌شناسی و استاد پژوهشی دانشگاه علوم پزشکی شیراز نیز در این نشست با تشکر از تمام عواملی که از ابتدای کرونا تاکنون تلاش خود را برای حفظ سلامت مردم و کاهش شیوع ویروس بکار گرفتند، گفت: محققان از ابتدا پای کار بودند و اگر نبودند از نظر تشخیص کرونا در این جایگاه قرار نداشتیم.
وی افزود: محققان در حوزه تولید واکسن کرونا تمام تلاش خود را بکار گرفته‌اند تا بتوانیم در کنار سایر کشورها در خط مقدم تولید واکسن باشیم.
وی ادامه داد: تولید واکسن زمان‌بر است و یک دوره چند ساله طول می‌کشد تا واکسن تولید و مورد اعتماد مردم قرار گیرد تا بتوانند با خیال راحت از آن استفاده کنند.
این متخصص ویروس‌شناسی گفت: اگر همزمان ابزارهایی را در اختیار داشته باشیم و سریعتر جهش‌هایی که در دنیا به وجود می‌آید به دست محققان برسد، تلاش‌ها در تولید واکسن دقیق‌تر خواهد بود که امیدواریم تکنولوژی‌های به روز در اختیار قرار گیرد.
یعقوبی بیان کرد: در ایران پتانسیل‌ها و ظرفیت‌ها از نظر دانشمند و محقق برای ساخت واکسن کرونا داریم و چیزی در این زمینه کم نیست.
وی ادامه داد: باید سیاستگذاری واحد در ارتباط با واکسن کرونا در کشور داشته باشیم و ماموریت دانشگاه‌های علوم پزشکی مشخص شود تا واکسن موثری تولید شود.
این استاد دانشگاه علوم پزشکی شیراز در ادامه گفت: در ویروس‌ها پتانسیل ایجاد جهش وجود دارد، تغییرات آن‌ها مدام است و قابل کنترل نیستند؛ حتی در سویه‌های واکسن در پروسه تولید جهش به وجود می‌آید.

لزوم اعتماد و اطمینان به واکسن کرونا  

امید آسمانی متخصص اخلاق پزشکی و استادیار دانشگاه علوم پزشکی شیراز نیز در این نشست گفت: یکی از بحث‌های مطرح در تولید واکسن کرونا، قابل قبول بودن فرآیند واکسن و میزان اعتماد به مسوولان و تولیدکنندگان واکسن است.
وی افزود: مشارکت عمومی در تصمیم‌گیری برای استفاده از واکسن مهم است چرا که اگر مردم در تصمیم‌گیری مشارکت نداشته باشند چالش‌های جدی را خواهیم داشت.
وی ادامه داد: اگر فرآیند علمی تولید و استفاده از یک فرآیند درمانی جدید توجیه‌پذیر باشد و در حد قابل قبولی اطمینان را به مصرف کنندگان دهد به محورهای اخلاقی توجه می‌شود.
این متخصص اخلاق پزشکی بیان کرد: دانشمندان باید اطمینان قابل قبول اولیه و اثربخشی نسبت به محصول جدیدی که می‌خواهند بر جامعه انسانی امتحان کنند داشته باشند.
آسمانی افزود: در حوزه پزشکی قطار اخلاق باید جلوتر از قطار علم حرکت کند و مانع از آسیب‌ها و چالش‌های اخلاقی شود.
احمد غلامی متخصص بیوتکنولوژی دارویی نیز در این نشست گفت: بیش از یکسال است که با همه گیری کرونا مواجه هستیم، دنیا به این نتیجه رسیده که بازگشت به گذشته وابسته به موفقیت واکسن‌ها است و راه‌حل دیگری وجود ندارد.
وی افزود: در تولید واکسن دچار رکورد شدیم چرا که تولید یک واکسن سال‌ها زمان می‌برد.
وی ادامه داد: تا کنون ۶۹ واکسن به مرحله بالینی رسیده‌اند و ۸۵ واکسن نیز در مرحله پیش بالینی قرار دارند.
این متخصص بیوتکنولوژی دارویی گفت: در خصوص واردات واکسن کرونا به کشور باید کنترل‌های لازم صورت بگیرد تا اطمینان لازم در خصوص آن به مردم داده شود.
 

برچسب‌ها ویروس کرونا شیراز واکسن کرونا فارس پروندهٔ خبری واکسن کرونا، از نظریه تا عمل کرونا در ایران؛ آخرین اخبار و گزارش‌ها

منبع: ایرنا

کلیدواژه: ویروس کرونا شیراز واکسن کرونا ویروس کرونا شیراز واکسن کرونا فارس اخبار کنکور استاد دانشگاه علوم پزشکی شیراز دانشگاه علوم پزشکی شیراز بیوتکنولوژی دارویی تولید واکسن کرونا نشست گفت ویروس کرونا داشته باشیم برای تولید

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۰۷۹۴۶۰۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

بررسی راه‌های توسعه همکاری دانشگاه علوم پزشکی شیراز با دانشگاه پزشکی تاجیکستان

ایسنا/فارس رئیس دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی شیراز در سفر به شهر دوشنبه در کشور تاجیکستان که با دعوت رسمی وزارت تندرستی تاجیکستان انجام شده است، با مسئولان دانشگاه پزشکی ابوعلی سینا دیدار و گفت‌وگو کرد.

سید وحید حسینی رئیس دانشگاه با همراهی سید حسن سراج، معاون بین‌الملل و مهرداد شریفی، معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی شیراز امروز، ۵ اردیبهشت‌ماه با حضور در دانشگاه پزشکی ابوعلی سینا شهر دوشنبه به عنوان بزرگترین دانشگاه پزشکی این‌ کشور، ضمن بازدید از امکانات و توانمندی‌های این مرکز دانشگاهی، در جلسه‌ای با حضور مسئولان دانشگاه پزشکی ابوعلی سینا، راه‌های توسعه همکاری‌های مشترک را بررسی کرد.

در ادامه برنامه‌های سفر، هیئت دانشگاه علوم‌ پزشکی شیراز از قسمت‌های مختلف بزرگترین بیمارستان جمهوری تاجیکستان با نام بیمارستان استقلال بازدید کردند.

به گزارش ایسنا و به نقل از روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی شیراز، بازدید از بخش پیوند این بیمارستان که با کمک علمی و آموزشی اساتید دانشگاه علوم پزشکی شیراز راه‌اندازی شده است، از دیگر برنامه‌های نخستین روز سفر مسئولان دانشگاه علوم پزشکی شیراز بود.

انتهای پیام

دیگر خبرها

  • مسئولان هم محصولات ملی و داخلی خریداری و مصرف کنند
  • افتتاح دفتر همکاری‌های علمی تاجیکستان و علوم پزشکی شیراز
  • لزوم حمایت از تولیدکنندگان برای تحقق جهش تولید
  • افتتاح دفتر همکاری‌های وزارت تندرستی جمهوری تاجیکستان و دانشگاه علوم پزشکی شیراز
  • افتتاح دفتر همکاری‌های وزارت تندرستی جمهوری تاجیکستان و دانشگاه علوم‌ پزشکی شیراز
  • بیش از سه هزار و ۵۰۰ دوز واکسن سرخک در خراسان رضوی تزریق شد
  • بررسی راه‌های توسعه همکاری علوم پزشکی شیراز با دانشگاه پزشکی تاجیکستان
  • لزوم تعریف پروژه‌های هوشمندسازی مبتنی بر ظرفیت کردستان
  • بررسی راه‌های توسعه همکاری دانشگاه علوم پزشکی شیراز با دانشگاه پزشکی تاجیکستان
  • اغازواکسیناسیون پنوموکوک (سینه پهلو)در مجموعۀ زیرپوشش دانشگاه علوم پزشکی تربت حیدریه