Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین استان سمنان، عباس گلرو نماینده مردم سمنان، مهدی‌شهر و سرخه و عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس یازدهم شورای اسلامی پیش از ظهر روز یک‌شنبه ۵ بهمن ۱۳۹۹ ضمن بازدید از ساختمان جدید اداره‌کل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان سمنان با نبی‌اله خدابخشی مدیرکل و کارکنان این‌مجموعه‌، دیدار و گفت‌وگو کرد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


نماینده مجلس شورای اسلامی محض ورود به کانون پرورش فکری با تداعی خاطرات دوران کودکی‌اش در درجزین و عضویت در کتابخانه‌ی سیار سمنان، جویای حال اسماعیل سلیمی‌نیا مربی بازنشسته مرکز فرهنگی‌هنری سیار روستایی و دیدار ایشان را از نزدیک خواستار شد.
وی ضمن قدردانی از فعالیت‌های محتوامحور و اثربخش کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان اظهار کرد: خیلی خوشحالم که توفیقی دست داد امروز در خدمت کارکنان کانون باشم و توفیق مضاعف بود که با مربی کودکی خودم دیدار کردم.
گلرو یکی از اساسی‌ترین کار را توجه به بحث آموزش و پرورش، عنوان و تأکید کرد: بیش‌تر کشورهای دنیا برای مقوله‌ی آموزش، اهمیت قائلند و در زمینه‌های مختلف با کیفیت عالی مشغول به فعالیت آموزشی و تربیتی هستند و در ایران نیز این مقوله از قدیم‌الایام به‌ویژه بعد از انقلاب و جمهوری اسلامی ایران مورد توجه بوده که یکی از این آموزش‌ها، فعالیت مربیان کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان است.
اساس توسعه‌یافتگی در هر کشوری نیروی انسانی است
عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس یازدهم شورای اسلامی در بخشی از این دیدار خاطرنشان کرد: در مبحث توسعه‌یافتگی، نیروی انسانی پایه‌ای‌ترین بحث است و اساس توسعه‌یافتگی در هر کشوری نیروی انسانی است.
وی در ادامه یکی از دغدغه‌های ذهنی خود را نیروی انسانی برشمرد و افزود: سرمایه ملی هر جامعه، نیروی انسانی است و همان‌طور که کودکان در سیستم آموزشی، امانت هستند اگر به کنه ذاتی مسأله بیندیشیم متوجه می‌شویم که نیروی انسانی، هم به لحاظ جسمی و هم به لحاظ ذهنی در هر دو مقوله، امانت است.
گلرو با بیان این‌که حضرت امام‌خمینی(ره) و مقام معظم رهبری به این مقوله توجه ویژه‌ای داشته و دارند، گفت: نارضایتی رهبری از بحث عملکردی که در سیستم آموزشی دیده شده، کاملاً هویداست که بخشی از این ضعف به دست‌اندازهای سیاسی بستگی دارد و تناقض نگاه‌ها باعث آسیب به نظام آموزشی برای کودکان ‌شده‌است.
نماینده مردم سمنان، مهدی‌شهر و سرخه در بخش دیگری از سخنانش یادآور شد: در نگاه کلان، کشور ایران به‌واسطه‌ی داشتن متون و منابع مکتوب فرهنگی، سرزمینی بسیار غنی با فرهنگ بالا است و مشکل و ضغف اساسی در جامعه‌ی امروز، تعامل اجتماعی؛ یعنی احترام به حقوق یک‌دیگر با رعایت قانون و مقررات است و این موضوع را بایست در فضای آموزشی به کودکان یاد داد و به نظر می‌رسد بهترین و مناسب‌ترین متولی این امر می‌تواند کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان باشد.
گلرو با تأکید بر این‌که اگر سیستم آموزشی دقیق و کامل باشد می‌توانیم در تمامی زمینه‌ها نسل آینده را طوری تربیت کنیم و آموزش دهیم که آینده‌ساز این کشور باشد، افزود: هرکسی که امروز بخواهد آینده‌ی کشور را دریابد بایست به مقوله‌ی آموزش و پرورش اهمیت دهد و در غیر این‌صورت مسیر به انحراف کشانده می‌شود.
فرهنگ، اساسی‌ترین موضوع یک جامعه است
نماینده مردم سمنان، مهدی‌شهر و سرخه با اشاره به این‌که فرهنگ، اساسی‌ترین موضوع یک جامعه است، اولویت مجلس یازدهم را اقتصاد و فرهنگ دانست و گفت: برای فرهنگ‌سازی نسل آینده، بایست فکر اساسی کرد تا آینده‌ی خوبی را برای آن‌ها رقم زد و به نوع نگاه و رویکرد آموزش و تربیت نیز توجه بیش‌تری شود و رویکرد و جهت‌گیری کلام به سمتی هدایت شود که نتیجه‌بخش باشد.
گلرو در پایان سخنانش با بیان این‌که توجه به مناطق محروم کار اساسی است و بسیاری از استعدادهای درخشان در همین روستاها و منطقه‌های محروم هستند از کارشناسان و مربیان خواست تا این موضوع را سرلوحه‌ی کار و برنامه‌های خود قرار دهند و به برقراری عدالت اجتماعی به‌ویژه در بحث آموزش و پرورش توجه کنند تا استعدادهای کودکان و نوجوانان آن منطقه هم شناسایی شود و در جایگاه خادم مردم درخصوص هرگونه هم‌کاری و پیگیری مشکلات کانون قول مساعدت داد.
تأکید بر آگاهی، دانایی و مانایی
مدیرکل کانون استان سمنان در ابتدای سخنانش ضمن قدردانی از نماینده مجلس شورای اسلامی، اظهار کرد: در آستانه‌ی چهل‌ودومین سال پیروزی انقلاب اسلامی فرصت مناسبی است تا یادی کنیم از شهدای گران‌قدر انقلاب اسلامی و جنگ تحمیلی و روح پرفتوح حضرت امام(ره) و سرداران بزرگی که در عرصه‌های گوناگون، خون پاک‌شان را هدیه کردند.
خدابخشی اظهار داشت: در تمام فعالیت‌های فرهنگی، آموزشی و تربیتی، تأکید بر آگاهی، دانایی و مانایی است و اگر اتفاقی در بخش آگاهی و دانایی ایجاد نشود، مانایی اتفاق نخواهد افتاد و در بخش مانایی نیز فعالیت‌ها را بیش‌تر به این موضوع اختصاص می‌دهیم که رفتارمند و عمل‌گرا باشیم تا تأثیرگذاری اتفاق بیفتد چنان‌چه از اخلاق، منش، رفتار و مکتب سردار سلیمانی درس می‌گیریم که یکی از خصوصیات بارز ایشان همین رفتارمند، بی‌ادعا، بی‌تکلف و مؤثر بودن است.
وی با تأکید بر این‌که ماندگاری انسان‌ها و کارهای‌شان در اخلاق‌مداری و رفتارمند بودن آن‌هاست، گفت: حوزه‌ی کودک و نوجوان بسیار وسیع است و کانون پرورش فکری در این‌حوزه، فعالیت‌ها و برنامه‌های شاخصی را انجام می‌دهد که هرچند کمبودهای مادی و معنوی می‌تواند در کارها تأثیر گذارد؛ اما حرکت‌ها و فعالیت‌های در دست اجرا اثربخشی سازنده و ماندگاری برای جامعه دارد و مربیان کارآمد و توانمند کانون در این‌حوزه، نجیبانه به اجرای فعالیت می‌پردازند.
خدابخشی در ادامه افزود: مشکلات عمده‌ی فعالیت عرصه‌ی کودک و نوجوان چالش‌هایی است که در عرصه‌ی اجرایی و مادی، مسئولان را مشغول می‌کند و فعالیت‌ها را تحت‌الشعاع قرار می‌دهد و این بیش‌تر به‌دلیل فقدان توجه مناسب مادی به عرصه‌ی تربیت آینده‌سازان و ایرادی است که در بیش‌تر فعالیت‌های فرهنگی، آموزشی و تربیتی دیده می‌شود؛ ولی کانون سعی کرده با هم‌دلی صادقانه، عاشقانه و نجیبانه کار و رفتار کردن تأثیرگذاری خود را حفظ کند.
وی با اشاره به هم‌گرایی و هم‌افزایی بین دستگاه‌های اجرایی استان سمنان، این اتفاق مثبت را به فال نیک گرفت و تأکید کرد: مدیرانی که در دستگاه‌های فرهنگی استان مشغول فعالیت هستند نگاه هم‌دلی و هم‌افزایی خوبی دارند.
مدیرکل کانون استان در این دیدار ضمن بیان مشکلات کانون در زمینه‌ی پرداخت حقوق کارکنان، درخصوص نیروهای کار معین کانون، توجه به مناطق محروم و کم‌برخوردار روستایی و اجرای فعالیت‌های مناسب در این مناطق از سوی کارشناسان و مربیان کانون با هدف برقراری عدالت اجتماعی، کمبود شدید اعتبارات عمرانی با توجه به قدمت بالای بسیاری از مراکز فرهنگی‌هنری و... نیز مطالبی بیان کرد و خواستار توجه و حمایت بیش‌تر مسئولان از این نهاد فرهنگی و تربیتی و تأمین اعتبار برای تجهیز و توسعه مراکز فرهنگی‌هنری ثابت و سیار شد و از نمایندگان و اعضای کمیسیون فرهنگی و تلفیق مجلس شورای اسلامی خواست تا نسبت به این موضوعات کودکان و نوجوانان کشور را مورد توجه قرار دهند و فعالان عاشق این‌عرصه را یاری کنند.
معاون فرهنگی کانون استان سمنان نیز در این دیدار به ارائه‌ی گزارش کوتاهی از عملکرد مربیان و درخشش اعضا و مربیان مراکز فرهنگی‌هنری در سطح بین‌المللی، ملی، استانی و... پرداخت.
معدنی با اشاره به اجرای فعالیت‌های کتاب‌محور ویژه مخاطبان ۶ تا ۱۸ سال در راستای طرح ملی «حال خوش زندگی»، «سواد اقتصادی» و «هاتف» به‌منظور شناسایی استعدادهای کودکان و نوجوانان از سوی مربیان مراکز فرهنگی‌هنری و راه‌اندازی سامانه‌ی KPF با شیوع ویروس کرونا و ادامه‌ی روند فعالیت‌های فرهنگی، هنری و ادبی در بستر فضای مجازی، درخصوص اهمیت و چرایی کار با مخاطب کودک و نوجوان و نیازسنجی اعضای نوجوان و...، مطالبی بیان داشت.
وی همچنین با تأکید بر اینکه نوجوانان امروز با کسب مهارت می توانند در زندگی اجتماعی، مؤفق ظاهر شوند، استقبال نوجوانان و والدین آنها را از برگزاری کارگاه های مهارت مثبت اندیشی کانون پرورش فکری، بسیار خوب، ارزیابی و خاطرنشان کرد: کانون تلاش می کند با مجهزکردن نوجوانان به این مهارتها به آنها کمک کند تا تا بتوانند در آینده، زندگی بهتری داشته باشند و با افزایش تابآوری، مسائل و دغدغههای اجتماعیِ پیشِ رو را مدیریت کنند.
گفتنی است؛ نماینده مردم در مجلس شورای اسلامی قبل از دیدار، از واحدهای اداری، بازدید و با کارشناسان مجموعه، گفت‌وگو کرد.

48

کد خبر 1479860

منبع: خبرآنلاین

کلیدواژه: استان سمنان کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان مجلس شورای اسلامی مراکز فرهنگی هنری نیروی انسانی توسعه یافتگی نماینده مردم استان سمنان فعالیت ها ی فعالیت بیش تر

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.khabaronline.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرآنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۰۷۹۶۹۹۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

نقشی از شخصیت‌های قصه‌های ایرانی بر روی پوستر نمایشگاه کتاب

 شاپور حاتمی طراح پوستر کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان، درباره چگونگی شکل‌گیری ایده آن بیان کرد: این پوستر برداشتی است از قصه‌های مادربزرگ‌ها که بعد‌ها مادران برای فرزندان خود تعریف کردند و کم‌کم این قصه‌ها وارد دنیای کودکان شدند و کانون پرورش فکری نیز در امر تبدیل این قصه‌ها به کتاب، سرآمد ناشران کودک و نوجوان شد.

او ادامه داد: شخصیت‌هایی که در این پوستر به نمایش درآمده‌اند و در کنار مادربزرگ قصه‌گو قرار گرفته‌اند برگرفته شده از قصه‌هایی، چون «بزک زنگوله پا»، «روباه و زاغ» و «شاهنامه» که قصه‌ای کاملا حماسی و کلاسیک دارد، است. سعی کردیم شخصیت‌ها جان‌دار باشند و قابل لمس تا برای بچه‌ها شخصیت‌ها به درستی شکل بگیرند. در انتخاب رنگ نیز تلاش‌مان بر این بود تا از رنگ‌های گرم استفاده کنیم که به فضا و حال و هوای کودک و نوجوان نزدیک‌تر است.

این طراح درباره چرایی انتخاب این شخصیت‌های داستانی گفت: قصه و روایت این شخصیت‌ها را تقریبا همه بچه‌ها می‌دانند و شنیده‌اند. اگر به سراغ شخصیت‌های دیگر می‌رفتیم این امکان وجود داشت که همه بچه‌ها با قصه آنها آشنایی نداشته باشند ولی درصد بالایی از کودکان به واسطه کتاب‌های درسی و قصه، شخصیت مادربزرگ قصه‌گو - که مهمانان ناخوانده را به خانه خود دعوت می‌کند - یا قصه شنگول و منگول و حبه انگور را می‌شناسند. شاهنامه نیز در انواع و گونه‌های مختلف درباره قصه‌هایش روایت داریم. در واقع به سراغ قصه‌هایی رفتیم که نیاز به رمزگشایی نداشته باشد و بچه‌ها کاملا بتوانند با آنها همزاد پنداری و با آن ارتباط برقرارکنند.

حاتمی همچنین درباره نقش و حضور کانون پرورش فکری در این پوستر نیز توضیح داد: کانون در این سال‌ها نقش مهمی در ترویج کتاب و قصه‌گویی ایفا کرده است. در واقع این کانون بود که شروع کرد قصه‌ها را به صورت کتاب و متن منتشر کردن و در دسترس بچه‌ها قرار داد، به همین دلیل نیز ما در پوستر کانون از مادربزرگ و شخصیت‌های قصه‌ها استفاده کردیم.

او در ادامه اظهار کرد: از نظر نوع تکنیک تصویرسازی، اما تلاش کردیم به دنیای نوجوانان نزدیک شویم و حتی این را در نظر گرفتیم تا سادگی هم وجود داشته باشد و بچه‌ها بتوانند ماکت این شخصیت‌ها را در قالب کاردستی در ایام برگزاری نمایشگاه بسازند.

سی‌وپنجمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران ۱۹ تا ۲۹ اردیبهشت ۱۴۰۳ در مصلی امام خمینی (ره) برگزار می‌شود و کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان نیز در این نمایشگاه با آثار خود حضور دارد.

باشگاه خبرنگاران جوان فرهنگی هنری ادبیات

دیگر خبرها

  • ترویج و آموزش مالکیت معنوی به کودکان و نوجوانان
  • تکمیل ساختمان کانون پرورش فکری خمام نیازمند حمایت مسوولان است
  • لزوم راه اندازی مرکز فرهنگی هنری در مسکن مهر رشت
  • نقشی از شخصیت‌های قصه‌های ایرانی بر روی پوستر نمایشگاه کتاب
  • اساس و توسعه هر کشور، توجه به آموزش و پرورش و تربیت نسل جوان است
  • فراخوان جشنواره راویان غدیر در استان قزوین
  • مرحله استانی نوزدهمین جشنواره هنرهای نمایشی در ساری برگزار می‌شود
  • آغاز به کار نوزدهمین جشنواره «هنر‌های نمایشی کودکان و نوجوانان» کانون دراصفهان
  • برگزاری جشنواره هنر‌های نمایشی مازندران در ساری 
  • تورم نیروی انسانی در شهرداری جزو معضلات شهرداری‌ها است