Web Analytics Made Easy - Statcounter

نماینده تهران در مجلس شورای اسلامی در نامه‌ای به وزیر امور اقتصادی و دارایی خواستار شفاف‌سازی و پاسخگویی به شبهات ایجاد شده در مورد سیاست‌های اتخاذ شده در بورس و تاثیر اقدامات مدیران بورس در تشدید روند نزولی بازار شد.

به گزارش قدس آنلاین، در نامه مصطفی میرسلیم خطاب به وزیر امور اقتصادی و دارایی آمده است:

«جناب آقای دکتر فرهاد دژپسند
وزیر محترم امور اقتصادی و دارایی

با سلام،

بازار سهام (بورس) به وضعیت اسفناکی مبتلا شده است و علی رغم وعده‌های متعدد مسئولان و متولیان امر، به صورت روزافزون با افت شاخص و از دست دادن ارزش رو به رو بوده و موجب خسران عظیم مادی و معنوی در سطح ملی شده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

در خصوص نوع عملکرد متولیان و تصمیمات و سیاست‌های اتخاذ شده در بورس و همچنین مقدار تأثیر اقدامات ضعیف و بعضا معکوس مدیران بورس در تشدید روند نزولی بازار سؤالات و شبهاتی مطرح گردیده است که نیاز به شفاف سازی و پاسخگویی از طرف وزیر محترم اقتصاد و دارایی به عنوان متولی اصلی سازمان بورس دارد:

1- چرا راهکارهای مفیدی مانند عملیات بازارگردانی که یکی از پرسودترین بخش های بازارهای جهانی بورس است و باعث ثبات بازار و کاهش خطر سقوط می گردد با ارائۀ شیوه ها و دستورعمل های اشتباه به عملیاتی ضررده تبدیل شده که بالاجبار و به صورت حداقلی در حال اجراست، و چرا در اصلاح آیین نامه ها و ضوابط برای رونق و سودآوری آن تعلل می شود؟

2- چرا در افزایش مقدار بازارگردانها که عامل ثبات بازار و جذب نقدینگی هستند تعلل می شود؟

3- چرا در گسترش انتشار اوراق تبعی که عملیاتی بسیار مفید برای کاهش خطرپذیری بازار است تعلل شده و به صورت قطره چکانی در حال اجراست؟

4- چرا با عدم رعایت اصول عرضه و تقاضا در زمان افت بازار با فشار در عرضه های اول و صندوق ها و  همچنین افزایش شناورسازی سهام شرکت های بورسی موجبات ریزش هرچه بیشتر بازار بوجود آمده است؟

5- چرا با اتخاذ تصمیم تحدید دامنه نوسان که قبلا نیز سابقۀ اجرای ناموفق داشته (در زمان مدیریت آقای عبده) باعث ایجاد صف های خرید و فروش و افزایش بار معاملات و در نتیجه کندی سامانه شده و این تجربه ناموفق دوباره تکرار گردیده است؟

6- چرا متولیان بورس با کاهش مقدار تخصیص اعتبار مشتریان حقوقی در زمان نزول بازار باعث کاهش تقاضا شده و خطرپذیری بازار را به سمت حقیقی ها منتقل کرده است؟

7- چرا اصلاح حجم مبنا که تصمیم درستی بوده و در دورۀ مدیریت قبل اتخاذ گردیده هنوز مشکلاتی دارد و در اصلاح آیین نامه ها تعلل شده است؟

8- چرا با اتخاذ روند اشتباه و اجباری باعث زیان دهی صندوق های با درآمد ثابت شده و این بخش بسیار مفید بازار را درگیر مشکلات عدیده کرده است؟

9- چرا سازمان بورس در برخورد با فعالیت های مشکوک، غیر قابل توجیه و تخریب کنندۀ ثبات و جو روانی بازار از جمله افزایش غیر معقول ارزش بعضی شرکت‌ها مانند بیمۀ پاسارگاد و همچنین عدم عرضۀ سهام بعضی شرکت ها در اوج تقاضای بازار مانند شرکت پارس الکتریک تعلل نموده و می‌نماید؟

10- چرا سازمان بورس نسبت به برخورد با فعالیت های مضر و مخرب صندوق های تثبیت و توسعۀ بازار تعلل ورزیده و در مورد شفاف سازی نحوۀ عمکرد و انتشار صورت های مالی از جمله ترازنامه و سود و زیان آنها اقدامی ننموده است؟

با تشکر

سید مصطفی میرسلیم
نمایندۀ مردم شریف تهران ، ری، شمیرانات، اسلامشهر و پردیس»

انتهای پیام

منبع: خبرگزاری ایسنا

منبع: قدس آنلاین

کلیدواژه: مصطفی میرسلیم بورس

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.qudsonline.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «قدس آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۰۷۹۸۱۲۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

روسیه واشنگتن را به کاهش سطح روابط تهدید کرد

به گزارش «تابناک» به نقل از ایرنا از راشا تودی، معاون وزیر خارجه روسیه پیشتر نیز هشدار داده بود که ایالات متحده نباید با این توهم عمل کند که مسکو با دو دست به حفظ روابط دیپلماتیک خود با واشنگتن چسبیده است.

ریابکوف در مصاحبه با روزنامه ریانووستی در رابطه با اقدامات احتمالی کشورهای گروه هفت برای مصادره دارایی‌های روسیه گفت که واکنش مسکو به مصادره دارایی‌هایش توسط کشورهای گروه هفت، می‌تواند شامل اقدامات متقابل اقتصادی و دیپلماتیک باشد.

ریابکوف با اشاره به اینکه ما اکنون در حال بررسی شکل مناسب واکنش به این اقدامات احتمالی هستیم، افزود: در صورتی که اعضای گروه هفت علیه دارایی‌های ما اقدامی انجام دهند باید در کنار واکنش دیپلماتیک ما منتظر اقدامات متقابل ما علیه دارایی‌های خود نیز باشند.

به نوشته ریانووستی، ایالات متحده و متحدانش حدود ۳۰۰ میلیارد دلار از دارایی‌های بانک مرکزی روسیه را به عنوان بخشی از تحریم‌های مرتبط با اوکراین مسدود کرده‌اند که بیشتر آنها در اتحادیه اروپا نگهداری می‌شوند.

واشنگتن مدت‌هاست که از مصادره دارایی‌های روسیه حمایت می‌کند تا این پول در حمایت از رویارویی نظامی اوکراین با روسیه، به کی‌یف تحویل داده شود.

قانون موسوم به REPO که قانونگذاران واشنگتن آن را به تازگی همراه با بسته کمک نظامی ۶۱ میلیارد دلاری برای اوکراین تصویب کردند، به جو بایدن رئیس جمهور ایالات متحده اجازه داد تا وجوه روسیه که در بانک‌های آمریکایی نگهداری می‌شد را مصادره کرده و به کی‌یف تحویل دهد.

بیش از ۶ میلیارد دلار از ۳۰۰ میلیارد دلار دارایی مسدود شده روسیه در بانک‌های ایالات متحده است. سناتور آمریکایی رند پل که نسبت به این پیشنهاد بدبین است، اوایل سال جاری هشدار داد که این اقدام، آغاز یک جنگ اقتصادی خواهد بود.

مقام‌ها چندین کشور غربی به‌ویژه ایالات متحده و بریتانیا، بر مصادره کامل دارایی‌های روسیه با وجود نگرانی‌های گسترده مبنی بر اینکه این امر مبنای قانونی ندارد، اصرار دارند.

در مقابل، اتحادیه اروپا به دلیل ترس از اقدامات تلافی‌جویانه روسیه، تمایلی به انجام این کار نداشته است.

بر اساس گزارش‌ها، کشورهای اتحادیه اروپا که سهم عمده‌ای از سرمایه‌های مسدود شده را در اختیار دارند، نگران هستند که مصادره دارایی‌های روسیه، در نهایت به بی‌ثباتی یورو ختم شود.

دیمیتری پسکوف سخنگوی کرملین نیز پیشتر در همین رابطه هشدار داده بود که اگر آمریکا تهدید خود را مبنی بر سلب مالکیت این وجوه روسیه و دادن آنها به اوکراین انجام دهد، به اقتصاد خود و همچنین سیستم مالی جهانی آسیب خواهد رساند.

به گفته پسکوف، این کار چیزی جز فروپاشی همه پایه‌های نظام اقتصادی جهانی نخواهد بود.

به گزارش ایرنا، از آغاز حمله به اوکراین، کشورهای غربی بیش از ۳۳۰ میلیارد دلار از دارایی‌های بانک مرکزی روسیه در خارج از این کشور را مصادره کرده‌اند. رهبران گروه هفت متشکل از هفت کشور بزرگ اقتصادی جهان در ماه جاری گفتند که دارایی‌های روسیه تا زمانی که مسکو خسارات جنگ اوکراین را بپردازد مسدود باقی می‌ماند اما آنها این موضوع را هم تشخیص دادند که به ایجاد یک سازوکار بین‌المللی برای جبران خسارت‌ها، تلفات و جراحت‌های ناشی از حمله روسیه نیاز است.

اورسلا فون در لاین رئیس کمیسیون اروپا ماه گذشته در کنفرانس کمک به بازسازی اوکراین وعده داد که تا تعطیلات تابستان شیوه‌ای قانونی برای استفاده از دارایی‌های روسیه به نفع اوکراین ارائه شود اما این وعده نگرانی‌هایی را در بین دیپلمات‌ها و مقامات این اتحادیه برانگیخت. آنها ماه‌ها مشغول بحث درباره ایده‌هایی در این زمینه بودند و آن را به شکل فزاینده‌ای دشوار یافتند.

بر اساس قوانین بین‌المللی، دارایی یک کشور را می‌توان از طریق رای‌گیری در شورای امنیت، حکم دیوان بین‌المللی دادگستری یا یک توافق بعد از جنگ مصادره کرد اما هیچ یک از این شیوه‌ها محتمل به نظر نمی‌رسند.

روسیه به عنوان عضو شورای امنیت هر گونه رای‌گیری در این نهاد را وتو خواهد کرد. هیچ توافقی تا زمانی که جنگ ادامه دارد بدست نمی‌آید و پرونده‌ای به دادگاه بین المللی دادگستری ارائه نشده است و اگر هم می‌شد قوانین بین‌المللی علیه توقیف دارایی‌های بانک مرکزی روسیه بود زیرا به گفته کارشناسان حقوقی، این مساله نقض حاکمیت این کشور خواهد بود.

دیگر خبرها

  • روسیه واشنگتن را به کاهش سطح روابط تهدید کرد
  • ریابکوف: کاهش روابط با آمریکا را بررسی می‌کنیم
  • راه خروج از رکود تورمی، مولدسازی است
  • بورس تغییر جهت داد
  • محرک جدید بورس
  • رشد بورس با افزایش تولید خودرو و صادرات محصولات پتروشیمی
  • بورس امروز ۵ اردیبهشت ۱۴۰۳ + شاخص و نمای بازار
  • معاملات بورس از مالیات بر عایدی سرمایه معاف شد
  • مجلس مصوب کرد: معافیت بورس از مالیات بر عایدی سرمایه
  • صدر اعظم آلمان خواستار تاسیس اتحادیه بانکی در اروپا شد