Web Analytics Made Easy - Statcounter

خدمه فعلی ایستگاه فضایی بین‌المللی "Expedition 64 " اخیراً تصاویر زیبا و خیره‌کننده‌ای از شفق‌های قطبی که توسط رصدخانه "کوپولا" گرفته شده است را منتشر کردند.

به گروهی از فضانوردان که به ایستگاه فضایی سفر و برای مدت و اهداف مشخص در آن اقامت می‌کنند، در انگلیسی "Expedition" گفته می‌شود.

"شفق قطبی" هنگامی رخ می‌دهد که ذرات طوفان‌های خورشیدی با گازهای موجود در جو ارتباط برقرار می‌کنند که این برخوردها می‌توانند صحنه‌هایی از نورهای چرخشی و رنگارنگ در سطح زمین ایجاد کنند؛ برای مردم کره زمین، بهترین مکان‌ برای تماشای این منظره‌های طبیعی، مناطق نزدیک به دایره قطب شمال مانند آلاسکا، کانادا، ایسلند، گرینلند، نروژ، سوئد و فنلاند و نیوزلند در نیمکره جنوبی است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

تصویر شفق قطبی در مدار زمین و 264 مایل بالاتر از اقیانوس اطلس شمالی

این منظره با عبور ایستگاه فضایی از قزاقستان و نگاه به شمال روسیه در حالی که شهرهای پر‌نور این کشور توسط شفق قطبی پوشانده شده، گرفته شده است.

این شفق در حین چرخش 263 مایلی بالاتر از رومانی گرفته شده است که این شفق قطبی را می‌تواند در بالای افق زمین به وضوح مشاهده کرد که از این زاویه چراغ‌های شهر سوئد و فنلاند نیز قابل مشاهده است و منطقه تاریک بین دو کشور نیز اسکاندیناوی دریای بالتیک است.

این شفق قطبی همراه با آسمان پرستاره شب در حالی که ایستگاه در مدار ۲۶۴ مایلی مرز غربی قزاقستان در مدار است، بر فراز کشور روسیه ثبت شده است.

"کوپولا" یک رصدخانه و محیط کاری را برای خدمه ایستگاه فضایی بین‌المللی (ISS) فراهم می‌کند تا یک دید عمومی از زمین، اشیای آسمانی و وسایل نقلیه داشته باشند؛ پروژه "کوپولا" توسط ناسا آغاز شد، اما به دلیل بودجه ناکافی کنسل شد و یک تفاهم پایاپای بین ناسا و ISI شکل گرفت و ادامه روند ساخت "کوپولا" از ۱۹۹۸ توسط آژانس فضایی اروپا از سرگرفته شد.

 

منبع: پارسینه

کلیدواژه: شفق های قطبی پارسی خبر ایستگاه فضایی شفق قطبی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.parsine.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «پارسینه» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۰۸۰۴۴۴۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

رصدخانه دانش‌آموزی به نام شهید تهرانی مقدم افتتاح می‌شود

نخستین رصدخانه دانش‌آموزی مجهز به رادیوتلسکوپ که به نام شهید بزرگوار حاج حسن تهرانی مقدم مزین شده است در شهرک شهید محلاتی آماده افتتاح می‌شود. - اخبار اجتماعی -

به گزارش گروه اجتماعی خبرگزاری تسنیم، سیدمهدی صباغ؛ شهردار منطقه یک با همراهی جمعی از معاونین و مدیران منطقه به مناسبت روز معلم در دیدار با تعدادی از معلمان در مجتمع فرهنگی، آموزشی شهید محلاتی با گرامیداشت یاد و خاطره استاد شهید مرتضی مطهری و تبیین مقام والای معلم اظهار کرد: معلمان پرورش‌دهنده آینده‌سازان و نسل جوان کشور هستند و در تربیت نسلی مسئولیت‌پذیر و مشارکت‌جو نقش بسزایی ایفا می‌کنند.

بازدید رایگان از موزه‌ها برای معلمان و استادان دانشگاه

صباغ همچنین با حضور در اولین رصدخانه دانش آموزی مجهز به رادیوتلسکوپ که با همکاری شهرداری منطقه یک، دانش آموزان مدرسه امام هادی و مجتمع فرهنگی ، آموزشی شهید محلاتی و...احداث شده است  بازدید کرد و این مجموعه را که به نام شهید بزرگوار حاج حسن تهرانی مقدم مزین شده است را یکی از مراکز خوب علمی شهرک شهید محلاتی دانست که پس از تجهیز در اختیار دانش‌آموزان استعداد‌یابی شده قرار خواهد گرفت و مهارت‌های هوافضا و نجوم را در آنها ارتقا خواهد داد.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • 16 اردیبهشت در دنیای علم چه خبر؟
  • ایستگاه‌های زمینی؛ کلید توسعه فضایی ایران
  • پاکسازی زباله‌های فضایی با کمک فناوری ژاپنی
  • رشد خیره‌کننده ایران در بازار تسلیحات پیشرفته جهانی
  • کار سخت مهاجمان پرسپولیس برابر «پولی»/ آمار خیره کننده مرد برزیلی
  • ایجاد نخستین ایستگاه مدرن لرزه‌نگاری در قشم
  • رصدخانه دانش‌آموزی به نام شهید تهرانی مقدم افتتاح می‌شود
  • آغاز آبرسانی به زمین‌های کشاورزی فلارد
  • آبرسانی به ۳۰۰ هکتار از زمین‌های کشاورزی فلارد
  • رصد آسمان بر بلندای کوه | بزرگ‌ترین تلسکوپ ایران کجاست؟