Web Analytics Made Easy - Statcounter

مدیر برنامه‌ریزی تلفیقی شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی بر لزوم توجه بیشتر به توسعه پتروپالایشگاه‌ها در تعیین هدف‌گذاری‌ها و راهبردهای بلندمدت برای آینده صنایع نفت و پالایشی تأکید کرد.

به گزارش شانا، علیرضا آرمان‌مقدم پیش از ظهر امروز (سه‌شنبه، هفتم بهمن‌ماه) در نشستی تخصصی با عنوان «پالایشگاه یا پتروپالایشگاه، نقش دولت و بخش خصوصی» در ششمین کنگره راهبردی و نمایشگاه نفت و نیرو، گفت:‌ وقتی موضوع تعیین راهبرد و هدف‌گذاری آینده در بخش صنایع پایین‌دستی مطرح می‌شود، باید نگاهی به گذشته صنعت پالایش داشته باشیم؛ راهبردی که در ۱۰۰ سال اخیر غالب بوده، تأمین سوخت سرمایشی و حمل‌ونقل با تکیه بر تأمین کمی آن بوده است، اما از اوایل دهه ۸۰ شمسی بخشی از سرمایه‌گذاری به جای تمرکز بر بخش کمّی به سمت کیفی‌سازی هدایت شد، به‌گونه‌ای که تعدادی از پالایشگاه‌ها، پروژه‌های کیفی‌سازی را تعریف کردند و سرانجام به این منجر شد که پس از چند دوره، امروز شاهد این باشیم که از لحاظ کمّی، ظرفیت پالایشی حدود روزانه ۲.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

۳ میلیون بشکه و توان تولید رقمی حدود روزانه ۱۱۰ میلیون لیتر بنزین و روزانه ۱۲۰ میلیون لیتر نفت‌گاز (با ویژگی‌های یورو) تولید و عرضه می‌شوند.

وی در تشریح سرمایه‌گذاری‌های آینده صنعت پالایش افزود: به جز شرکت‌هایی که در حال عملیات هستند و بهره‌برداری انجام می‌شود، حدود ۱۵ شرکت داریم که مجوز خوراک نفت خام و بیش از روزانه ۲ میلیون بشکه تقاضای خوراک دارند. سرمایه‌گذاری‌های بخشی از اینها آغاز شده است و درباره بخشی دیگر هم در حد بررسی‌های اولیه هستیم.

مدیر برنامه‌ریزی تلفیقی شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی ادامه داد: در بخش میعانات گازی نیز حدود ۱۴ طرح است که نزدیک روزانه ۷۰۰ هزار بشکه نفت برای این شرکت‌ها خوراک در نظر گرفته شده است و در مجموعه اینها تعداد قابل توجه‌ای را نمی‌بینیم که به سمت پتروپالایشگاه رفته باشند؛  به‌تازگی در قالب قانون تنفس خوراک در بخش نفت خام، در برنامه‌های توسعه‌ای دو شرکت، بخش پتروشیمی دیده شده است، اما فازبندی به نحوی خواهد بود که در صورت اختصاص منابع، ابتدا صنعت پالایش در اولویت خواهد بود.

آرمان‌مقدم افزود: در بخش میعانات گازی که جذابیت بیشتری برای توسعه پتروپالایشگاه‌ها دارد، گروه گسترش نفت و گاز پارسیان با در اختیار داشتن روزانه ۱۲۰ هزار بشکه میعانات، توسعه بخش پتروشیمی را در نظر گرفته است که در مرحله نخست یک بخش پالایشی اولیه خواهد داشت و عمده فرآورده‌های آن هم نفتا خواهد بود؛ سوخت مایع نیز به‌عنوان خوراک به همراه دیگر خوراک‌های گازی برای توسعه پتروشیمی، منتقل می‌شود؛ پیش‌بینی می‌کنیم طرح فراگیر پالایشی سیراف با برنامه‌ریزی‌های این گروه در آینده اجرایی شود.

وی گفت: یک شرکت دیگر مجوزش را برای بخش پالایش دریافت کرده است که در ذیل قانون تنفس خوراک، تمایل خود را برای توسعه بخش پتروشیمی اعلام کرده و این طرح توسط همکاران ما در شرکت پتروشیمی در حال بررسی است.

مدیر برنامه‌ریزی تلفیقی شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی با اشاره به ریسک کمتر صادرات فرآورده و محصولات پتروشیمی در مقایسه با نفت خام در شرایط تحریم گفت: با این مزیت فرآورده و محصولات پتروشیمی در مقایسه با نفت خام، افزون بر اینکه ما از خام فروشی عبور می‌کنیم، سهولت صادرات نیز ایجاد می‌شود و ما می‌توانیم از فرصت بازار خوب کشورهای همسایه بهره‌مند شویم، از لحاظ توجیه فنی و اقتصادی هم پتروپالایشگاه‌ها مزیت‌های بیشتری دارند و افزون بر آن بهینه‌سازی مصرف انرژی را هم در این بخش خواهیم داشت.

مدیر برنامه‌ریزی تلفیقی شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی تأکید کرد: چهار قسمت اصلی در بحث راهبرد و هدایت سرمایه‌گذاری به سمت پالایشگاه‌ها یا پتروپالایشگاه‌ها وجود دارد که با هم در ارتباطند و شامل خوراک پالایشگاه‌ها و نوع آن، فناوری مورداستفاده، رقم سرمایه‌گذاری و بازار فرآورده‌هاست.

خوراک سبک در بخش پالایش از سرمایه‌گذاری برای توسه بخش پتروشیمی می‌کاهد

آرمان‌مقدم گفت: در بخش خوراک هر چقدر خوراک بخش پالایش سبک‌تر باشد و گوگرد کمتری داشته باشد، به این معناست که شما به سرمایه‌گذاری کمتری برای توسعه بخش پتروشیمی نیاز دارید و برای توسعه این بخش، فرآورده‌های میانی بیشتری در اختیار خواهید داشت و هرچه این خوراک سنگین‌تر و ترش‌تر باشد، فناری و سرمایه‌گذاری بیشتری نیاز دارد.

وی ادامه داد: از این بابت میعانات گازی می‌تواند فرصت بی‌نظیری را برای طراحی و احداث پتروپالایشگاه‌ها ایجاد کند؛ چیزی حدود بیش از ۶۰ درصد ترکیبات میعانات گازی، قابلیت تبدیل شدن به نفتا را دارد که خوراک اصلی واحدهای پتروشیمی است.

مدیر برنامه‌ریزی تلفیقی شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی افزود: چالشی هم وجود دارد که باید در گام‌های آینده وزارت نفت مدنظر قرار گیرد و آن هم ضرورت حفظ شرایط تولید میعانات گازی از پارس جنوبی است که با توجه به تغییر رفتار مخزن، این حفظ شرایط جزو برنامه‌های آینده وزارت نفت منظور می‌شود.

آرمان‌مقدم تأکید کرد: در ارتباط با فناوری هر اندازه از خوراک سنگین‌تری استفاده شود، ما به فناوری‌های بیشتر و پیچیده‌تری نیاز داریم و عمده صاحبان فناوری در این بخش، اروپایی‌ها و آمریکایی‌ها و شرکت‌های شرق آسیا از جمله ژاپن هستند، اما زمانی که ما با تحریم‌ها روبه‌رو هستیم، دسترسی به این فناوری‌ها محدود خواهد بود.

وی ادامه داد: در این زمینه، بومی‌سازی دانش فنی در کشور مورد توجه قرار گرفته است و ما شاهدیم در بعضی از فرآیندها دانش فنی بومی را در بعضی از شرکت‌های داخلی در اختیار داریم؛ بی‌شک اگر در آینده گشایش‌هایی در بعد بین‌الملل رخ دهد، پیش‌بینی می‌شود در ارتباط با بحث فناوری در سایه همکاری با صاحبان دانش فنی و شرکت‌های ایرانی، بتوانیم این فناوری‌ها که به بهینه‌سازی و بهره‌وری بیشتر در ساخت و عملیات پالایشگاه‌ها مربوط می‌شود، در اختیار داشته باشیم.

مدیر برنامه‌ریزی تلفیقی شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های گفت: در بعد سرمایه‌گذاری نیز در ظرفیتی یکسان، سرمایه‌گذاری برای بخش پالایشی بیشتر خواهد بود، اما محدودیت‌هایی که ما در بحث مالی با آن روبه‌رو هستیم، راهکارهای متنوعی را می‌طلبد. فاینانس خارجی در بسیاری از کشورها یک گزینه است که مستلزم روابط مطلوب سیاسی و اقتصادی با دیگر کشورها در عرصه بین‌المل است.

آرمان‌مقدم افزود: امیدواریم این اتفاق رخ دهد. استفاده از سرمایه‌های مردمی نیز راهکاری است که در ذیل قانون تنفس خوراک مدنظر قرار گرفت که عملیاتی شدن آن با چالش‌هایی روبه‌روست و باید سعی کنیم از آن عبور کنیم و راهکار برای آن بیابیم که از جمله آن شرایط تورمی اقتصاد کشور است.

وی راهکار دیگر را تجمیع طرح‌ها عنوان کرد و گفت: این راهکار نیز می‌تواند برای تأمین مالی این پروژه‌ها مؤثر باشد و کاری که پیش‌بینی می‌شود شرکت‌ها انجام دهند، اجرای مرحله‌بندی است، پس از اجرای مرحله نخست، منجر به تولید بخشی از محصولات می‌شود که جریان نقدینگی آن می‌تواند برای سرمایه‌گذاری در مراحل بعدی استفاده شود.

مدیر برنامه‌ریزی تلفیقی شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی اظهار کرد: در بحث بازار هم پیش‌بینی می‌کنیم افزایش مصرف برای محصولات پتروشیمی در سال‌های آینده نسبت به فرآورده بیشتر باشد، هرچند که ما به هر حال افزایش تقاضا برای نفت خام را برای تولید سوخت خواهیم داشت، اما در بسیاری از کشورها از جمله کشورهای اروپایی و آمریکایی این رشد تقاضا در سال‌های آینده متوقف خواهد شد.

آرمان‌مقدم گفت: تقاضا برای سوخت از سال ۲۰۴۰ میلادی روندی کاهشی به خود خواهد گرفت، در حالی‌ که رشد مصرف برای محصولات پتروشیمی همچنان رو به افزایش خواهد بود، بنابراین همه این موارد این سیگنال را می‌دهند که در تعیین راهبردها و هدف‌گذاری بلندمدت برای آینده، باید برای پتروپالایشگاه‌ها اهمیت بیشتری قائل شد.

منبع: شانا

کلیدواژه: کنگره نفت و نیرو محصولات پتروشیمی پتروپالایشگاه ها سرمایه گذاری پالایشگاه ها بخش پتروشیمی میعانات گازی پیش بینی آرمان مقدم برای توسعه بخش پالایش نفت خام شرکت ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.shana.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «شانا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۰۸۰۹۱۱۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

لزوم توجه سیاست‌گذاران به انگیزه ماندگاری پزشکان

رییس کل سازمان نظام پزشکی با بیان اینکه جایگاه پزشکان در کشور ما ریشه فرهنگی و تاریخی دارد و این جایگاه قابل خدشه‌دار شدن نخواهد بود، گفت: تامین نیروی تخصصی در بازه هفت ساله عملی نیست؛ سیاست‌گذاران باید نسبت به سیاست‌های تثبیت و تشویقی و انگیزه ماندگاری توجه کنند؛ در غیر این صورت

به گزارش خبرگزاری ایمنا و به نقل از نظام پزشکی، محمد رییس‌زاده در چهل و پنجمین کنگره جامعه جراحان ایران اظهار کرد: درباره جایگاه پزشک در ایران باید گفت زمانی که از نقش پزشک صحبت می‌کنیم، منظورمان تنها نقش درمانگر در بیمارستان و اتاق عمل نیست، بلکه طبیبان حافظان تار و پود سلامت مردم و جامعه هستند. جایگاه پزشکی در کشور و سرزمین ما با تار و پود سرزمین مان به شکل جدایی‌ناپذیر تنیده است.

وی با تاکید بر لزوم حفظ حرمت جامعه پزشکی افزود: جامعه پزشکی در نیم قرن اخیر رشد بسیار درخشان و زبان‌زدی داشته است و به قول استاد ایرج فاضل این درخت تنومند حسودان و دشمنانی هم دارد. حفط جایگاه، شأن و عظمت جایگاه پزشک نیازمند تلاش پیوسته و توجه عمیق همگان است. جامعه پزشکی باید متولی حفظ و حراست و شأن رشته خود باشد.

رئیس کل سازمان نظام پزشکی گفت: سیاست‌گذاران و مجریان نیز باید متوجه اعمال و رفتار و کنش خود با جامعه پزشکی باشند. با این جامعه فرهیخته و وظیفه خطیر آن نمی‌توان کشتی گرفت و شوخی کرد. بعضی از شوخی‌ها و ندانم کاری‌ها با جامعه پزشکی جدی جدی سلامت مردم را دستخوش تغییر خواهد کرد.

وی ادامه داد: اعتقاد و اعتماد راسخ مردم به جراحان ایرانی ابدی نخواهد بود اگر مدیریت نکنیم. در حال حاضر در مخیله هیچ ایرانی وجود ندارد که برای عمل پیچیده قلب و تومور مغزی و اطفال در اروپا یا آمریکا خدمت بهتری می‌گیرم اما این همیشگی نخواهد بود و نیازمند حراست و حفاظت است. متأسفانه فعالیت عامدانه و غیرعامدانه در جهت تخریب جامعه پزشکی در جریان است. ایجاد دو قطبی جعلی با هدف رو در رو قرار دادن پزشک و مردم در کنار خلاف عرف عده معدودی از جامعه پرشکی منجر به ایجاد ذهنیت‌های نادرست شده است.

رئیس‌زاده خاطرنشان کرد: جایگاه پزشکان در کشور ما ریشه فرهنگی و تاریخی دارد و این جایگاه قابل خدشه‌دار شدن نخواهد بود. روند حرکات جهانی به سمت کمبود نیروی تخصص در افق ۲۰۳۰ دنیا است؛ در کشور ما شاید چالش اساسی پیش روی ما نباشد اما زمانی که در کشور توسعه یافته کمبود نیرو اتفاق می‌افتد، این جبران از کشورهای در حال توسعه صورت می‌گیرد. تأمین نیروی تخصصی در بازه هفت ساله عملی نیست؛ سیاست گذاران باید نسبت به سیاست‌های تثبیت و تشویقی و انگیزه ماندگاری توجه کنند؛ وگرنه سیاست افزایش ظرفیت راه به جایی نخواهد برد و تبدیل به کشت فراسرزمینی برای کشورهای دیگر خواهد کرد.

وی اضافه کرد: کاهش اقبال به رشته‌های علوم پزشکی در کشور ما و جهان و برخی کشورهای توسعه یافته قابل توجه است؛ برخی تخمین‌ها در سال ۲۰۳۰ حکایت از این دارد جهان با ۱۸ میلیون کمبود کادر درمان مواجه خواهد شد. در آمریکا کمبود بیش از ۳۰۰ هزار متخصص پزشکی وجود خواهد داشت. در این کشورها تمایل به رشته‌های پیچیده به طرز معناداری کاهش پیدا کرده است.

رئیس کل سازمان نظام پزشکی گفت: چالش درون پزشکی ما ضعیف شدن اخلاق حرفه‌ای و اخلاق پزشکی است که نگرانی بسیار جدی است که اخلاق حرفه‌ای در هیاهوی نابسامانی‌های اقتصادی و مدیریتی خودش را نشان می‌دهد. وظیفه ما و انجمن‌های علمی این است که نسبت به تقویت اخلاق حرفه‌ای تاکید کنند ما در این زمینه سابقه تاریخی درخشان و اساتید بزرگ و الگو داریم.

وی با بیان اینکه در وضعیت نابسامانی در اقتصاد سلامت در رشته‌های مختلف پزشکی مواجه هستیم و این نابسامانی در عدالت بین رشته‌ای روز به روز تشدید می‌شود که باید مدیریت کنیم. تعارضات بین رشته‌ای در کشور ما به بدترین شکل مدیریت می‌شود. وزارت بهداشت کمیسیون تعیین حدود صلاحیت‌های حرفه‌ای را علیرغم قانون مجلس شورای اسلامی در سازمان نظام پزشکی تعطیل کرده است.

رئیس‌زاده افزود: اساتید اذعان دارند کیفیت آموزش در حوزه علوم پایه و رزیدنتی و تخصصی و فوق تخصصی به سمت مطلوب حرکت نمی‌کند. انگیزه دانشجویان و تمرکز برای یادگیری دچار روند منفی شده است. دخالت نابجا در حوزه سلامت امروز از هر زمان دیگری گسیخته شده و از دست متولی سلامت یعنی وزارت بهداشت خارج شده است. مداخلات غیر مجاز در جامعه پزشکی چالش جدی دیگری است. برخی از همکاران ما تکنسین پرور هستند از آن سو قانون ضعیف و غیر بازدارنده ورود سونامی گونه تکنسین‌ها را در امر مداخلات غیر مجاز تسهیل کرده است؛ ما دو سال است با تمام توان در مجلس به دنبال تغییر این قانون هستیم. ورود مداخلات غیر آکادمیک که به اسم طب سنتی رایج شده است و قوانین پوشش بیمه‌ای درست می‌کنند مورد تأیید جامعه پزشکی نیست و خطر جدی برای سلامت مردم است.

وی ادامه داد: بیش از پنج هزار سایت در حوزه زیبایی تبلیغ می‌کنند. قوانین بازدارنده برای برخورد وجود ندارد. تعرفه دستوری مالیات ندارد. وقتی تعرفه‌ها را با فرسنگ‌ها فاصله از قیمت واقعی تعیین می‌کنید یعنی مالیات را پیشاپیش گرفتید. بعد از آن همین تعرفه را وارد طرح پلکان و قاصدک می‌کنید و بعد مالیات اخذ می‌کنید و چند ماه بعد نیز پرداخت می‌کنید؛ این موضوع در هیچ صنف دیگری وجود ندارد و چالش اصلی حتماً متوجه سلامت مردم خواهد بود.

کد خبر 751468

دیگر خبرها

  • لزوم توجه سیاست‌گذاران به انگیزه ماندگاری پزشکان
  • تکلیف سردار آزمون با رم مشخص شد
  • لزوم تدوین برنامه عملیاتی پتروشیمی‌ها برای تحقق راهبرد جهش تولید
  • راهکار رفع ناترازی سوخت، اصلاح زیرساخت‌ها به‌منظور مصرف بهینه است/ لزوم حمایت از احداث صنایع پالایشی کوچک
  • انجام بیش از ۲۲ هزار بازدید از مجاری عرضه سوخت مایع و مصرف‌کنندگان عمده
  • لزوم بهره‌مندی از ظرفیت‌های گیلان برای توسعه صنایع دریا محور
  • انجام ۲۲ هزار بازدید از مجاری عرضه سوخت مایع
  • کشت چغندر علوفه‌ای در مازندران تامین کننده خوراک دام کشور
  • لزوم توجه نمایندگان مجلس به نقش دانشگاه در توسعه مازندران
  • مرمت خانه‌های تاریخی اردبیل امسال تعیین تکلیف می‌شود