Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «خبرگزاری میزان»
2024-05-01@23:48:11 GMT

آخرین خبر‌ها از سینما در روزی که گذشت

تاریخ انتشار: ۷ بهمن ۱۳۹۹ | کد خبر: ۳۰۸۱۲۶۱۹

آخرین خبر‌ها از سینما در روزی که گذشت

سینمای ایران طی ماه‌های گذشته با اخبار و حواشی فراوانی روبرو بوده است، چرخه اکران با توقف طولانی مدت روبرو شده و از سویی تولیدات سینمایی نیز اختلالات فراوانی را تجربه کرده اند. حال پس از کاهش ابتلا به کرونا سینماها بار دیگر شاهد بازگشایی شد.

خبرگزاری میزان - سینمای ایران طی ماه‌های گذشته با اخبار و حواشی فراوانی روبرو بوده است، چرخه اکران با توقف طولانی مدت روبرو شده و از سویی تولیدات سینمایی نیز اختلالات فراوانی را تجربه کرده اند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

حال پس از کاهش ابتلا به کرونا سینماها بار دیگر شاهد بازگشایی شد. 

بازگشایی سینماها در آستانه جشنواره فیلم فجر در دوره سی و نهم در نوع خود خبری خودب برای دوست داران هنر هفتم است و باید دید تا پایان سال و دو ماه باقی مانده از زمستان این بازگشایی چه نتیجه ای را برای سینمای کشور رقم می زند. 

بیشتر بخوانید: برای مشاهده آخرین اخبار از سینمای ایران اینجا کلیک کنید

حضور محصول مشترک ایران و ترکیه در جشنواره فیلم فجر

«میرعباس خسروی‌نژاد»، کارگردان امسال با فیلم کوتاه «آیدین» که محصول مشترک ایران و ترکیه است، در سی‌و‌نهمین جشنواره فیلم فجر حضور دارد.

 این اثر کوتاه در اطراف و حومه شهر «آیدین» ترکیه فیلمبرداری شد. به گفته کارگردان این پروژه، تولید این فیلم در مجموع حدود چهار ماه زمان برد. گروه دو بار به شهر «آیدین» سفر کردند که دفعه اول لوکیشن‌ها بازدید شدند و تحقیق و بررسی انجام گرفت و در سفر دوم فیلمبرداری انجام شد که کار فیلمبرداری حدود ده روز زمان برد.

در خلاصه داستان این فیلم آمده: آیدین می خواهد برای بازی به بیرون از خانه برود، ولی مادرش به خاطر آلودگی هوا اجازه نمی‌دهد.

تهیه کننده: تحسین ایشبیلن، نویسنده و کارگردان: میرعباس خسروی‌نژاد، بازیگران: حمیرا دوردو، اوزان شن، فیلم‌بردار: صادق سوری، طراحی و ترکیب صدا: آرش قاسمی، صدابردار: مجید نجاتی، مدیر تولید: صفیه تونجر، تدوین: میرعباس خسروی نژاد، جلوه های ویژه کامپیوتری: محسن خیرآبادی، حسن نجفی، روح اله فتاحی، دستیار کارگردان: شهرزاد جوانمنش، مشفق تورگورت، دستیار تهیه کننده: ایلکه کیلینچ، افه انال، مترجم: شهرزاد جوانمنش، طراح پوستر: نوید برهمند.

دو جایزه دیگر جشنواره داکا برای سینمای ایران

نوزدهمین جشنواره بین‌المللی فیلم داکا با نمایش ۳۵ فیلم سینمایی و کوتاه از ایران، از ۲۷ دی تا ۵ بهمن ماه سال جاری (۱۶ تا ۲۴ ژانویه سال ۲۰۲۱) به صورت ترکیبی (فیزیکی و آنلاین) در شهر داکا پایتخت کشور بنگلادش برگزار شد و «سایه های بی خورشید» به کارگردانی مهرداد اسکویی بهترین مستند بخش فیلم‌های معنوی این رویداد سینمایی نام گرفت و فیلم «تریشکو» ساخته شکیبا خالقی نیز برنده جایزه بهترین فیلم کوتاه در بخش ویژه فیلمسازان زن شد.

طبق اعلام پیشین، فیلم «جنایت بی دقت» ساخته شهرام مکری نیز جایزه بهترین فیلمنامه جشنواره داکا را به خود اختصاص داده که در بخش رقابت فیلم‌های آسیایی جشنواره حضور داشت.

مستند «سایه‌های بی‌خورشید» به کارگردانی مهرداد اسکویی پس از اولین نمایش جهانی در جشنواره مستند آمستردام (ایدفا) و کسب جایزه بهترین کارگردانی این رویداد سینمای مستند در چندین جشنواره بین‌المللی دیگر نیز حضور یافته است. این مستند اثری تکان‌دهنده و برانگیزنده درباره محل نگهداری نوجوانان بزهکار است و روی دختران و زنانی تمرکز می‌کند که به سبب قتل یا معاونت در قتل یکی از مردان خانواده یا خویشاوندان سوءاستفاده‌گر خود به کانون اصلاح و تربیت فرستاده شده‌اند.

فیلم کوتاه «تریشکو» با بازی شکیبا خالقی، شریف شریفی، علی داوودنژاد، امین دهفولی و سیامک مولوی هم درباره زن جوانی است که همراه با گربه‌اش به نام تریشکو به تنهایی در تهران زندگی می‌کند اما مجبور است برای مراقبت از مادر بیمارش به اصفهان برود. زن جوان کسی را برای مراقبت از گربه‌اش پیدا نمی کند.

«اسباب بازی» ایرانی در قدیمی تربن جشنواره ژانر جهان

فیلم کوتاه «اسباب‌بازی» به کارگردانی نیما رحیم پور به عنوان نماینده ایران در چهل و ششمین جشنواره فیلم بوستون آمریکا حضور دارد.

این فیلم کوتاه درباره پسر بچه ایست، که به عروسکی که مادرش برای او خریده حسادت میکند.

جشنواره فیلمهای علمی-تخیلی بوستون آمریکا، قدیمی ترین جشنواره مستقل فیلمهای ژانر جهان است.

این جشنواره که هرساله با اکران فیلمها و برنامه های متنوع، میزبان مهمانان بسیاری از سراسر جهان بود، امسال به دلیل شیوع بیماری کرونا، به صورت آنلاین برگزار شده و تمامی برنامه های خود شامل کارگاههای آموزشی، نمایش فیلم و... را به صورت آنلاین برگزار میکند.

این رویداد سینمایی امسال از تاریخ ۱۰ الی ۱۵ فوریه(۲۲ تا ۲۷ بهمن) به صورت آنلاین برگزار می‌شود.

پخش فیلم کوتاه «اسباب بازی» بر عهده شرکت AtoZinema بوده و مدیریت ان بر عهده ی آزاده مسیح زاده می باشد.

بازدید مدیرعامل مرکز گسترش از پشت صحنه «ماه بی‌بی»

محمد حمیدی‌مقدم مدیرعامل مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی با حضور در پشت صحنه فیلم سینمایی «ماه بی‌بی» از مراحل مختلف تولید این فیلم بازدید کرد.

محمد حمیدی‌مقدم مدیرعامل مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی با حضور در پشت صحنه فیلم سینمایی «ماه بی‌بی» به کارگردانی امین اصلانی، از مراحل مختلف تولید این فیلم که با حمایت مرکز گسترش تولید می‌شود، بازدید کرد.

محمدرضا اصلانی تهیه‌کننده فیلم سینمایی تجربی «ماه بی‌بی»، عباس مشهدی‌زاده مجسمه‌ساز و محمدرضا بهشتی دبیر شورای بررسی تولیدات تجربی مرکز، محمد حمیدی‌مقدم مدیرعامل مرکز گسترش را در این بازدید همراهی کردند.

حمیدی‌مقدم با حضور در خانه بروجردی‌های کاشان که لوکیشن اصلی فیلم سینمایی «ماه بی‌بی» است، ضمن تماشای بخشی از راش‌های این فیلم در جریان روند تولید و پیشرفت پروژه قرار گرفت.

در خلاصه داستان این فیلم سینمایی آمده است: «دختر بچه‌ای در اوایل سال‌های ۱۳۰۰ شمسی در شهری در حاشیه کویر به خاطر تنبیه در مکتب‌خانه دچار مشکلات جسمی می‌شود و … .»

عوامل تولید «ماه بی‌بی» عبارتند از تهیه‌کننده: محمدرضا اصلانی، کارگردان: امین اصلانی، مجری طرح: مهدی عبادتی، مدیر فیلمبرداری: عباس حسین‌زاده، صدابردار: حسن شبانکاره، مدیر برنامه‌ریزی: عارفه رشیدی، منشی صحنه: آتوسا شاه‌سیاه، عکاس: مهرداد امینی، طراح صحنه: پیام سوری، طراح لباس: ماهرخ سلیمانی‌پور، طراح گریم: بهاره اسدی، دستیار تهیه: فرید الماسی، جانشین تولید تهران و دستیار تولید: ایمان گشتایی، مسئول بهداشت: فاطمه یزدی، دستیار اول کارگردان: کمال‌الدین پیرهادی، دستیاران کارگردان: مجید یونسی و الهام خراسانی، دستیار برنامه‌ریز: محمدسجاد آقاجانی، دستیاران تصویر: محمدامیر راستکار، سعید ریاحی‌فر، علیرضا یزدانی، سیدحجت دادور، مسئول دوربین: مهدی نوروزی، دستیاران صحنه: پگاه حافظ، علی مهبادی، علیرضا نوحه، دستیار لباس: آرزو ابراهیم‌وند، مجری گریم خانم‌ها: لیلا زرگری، مجری گریم آقایان: امیر قادری، بافت پروگ: بتثابه نعیمایی، دستیار صدا: رسول هادی، کالریست: مسعود مردان، جانشین تولید کاشان: خیام وقار، دستیار تولید: امیرمسعود همایون‌فال، تدارکات: مریم حمیدی، علی بنایی، ابوالفضل موسوی، علی‌اصغر جنتی‌راد، یوسف احمدی.

فیلم کوتاه «مَگرالِن» در ۳ رشته نامزد جشنواره لیفت‌آف شد

فیلم کوتاه «مگرالن» در ۳ رشته بهترین کارگردانی، فیلمبرداری و گروه بازیگران نامزد دریافت جایزه سالانه جشنواره بین المللی لیفت‌آف شد.

فیلم کوتاه «مَگرالِن» به کارگردانی و تهیه کنندگی مریم زارعی و نویسندگی پیام سعیدی در ۳ رشته  بهترین کارگردانی، فیلمبرداری و گروه بازیگران نامزد دریافت جایزه سالانه جشنواره بین المللی لیفت‌آف شد.

«مگرالن» که اولین تجربه فیلمسازی مریم زارعی است در یازدهمین دوره جشنواره لیفت‌آف تورنتو (TORONTO LIFT-OFF FILM FESTIVAL) حضور داشت موفق به دریافت جایزه بهترین فیلم از این رویداد سینمایی شد. این فیلم در بخش مسابقه جشنواره‌های معتبر سینمایی بین‌المللی همچون برلینانه، گیملی، مالت، اودنسه، ده، فیلم کوتاه تهران، جشنواره شهر، لینز، آف با فیلم هایی از سراسر جهان به رقابت پرداخته است.

فیلم کوتاه «مَگرالِن» داستان خانواده‌ای را روایت می‌کند که در یک قبرستان ماشین زندگی می‌کنند. دختر کوچک خانواده که نابیناست به همراه برادر بزرگترش در قبرستان ماشین ها ماشینی برای خود ساخته اند که در آن روزهایشان را می گذرانند. اتفاقی باعث برهم خوردن نظم متزلزل خانواده می شود و ...

عوامل فیلم عبارتند از بازیگران: آتنا سلیمانی، رزمریم کاظمی، طاها نجف پور و منصور نصیری، دستیار کارگردان: حامد عزیزی، طراح صحنه و لباس: آرام موسوی، فیلمبردار: آریو متوقع، تدوینگر: پویان شعله ور، منشی صحنه: مهرآفرین محمدبیگی، مدیر تولید: امیر مرسلی، صداگذاری: حسن شبانکاره، اصلاح رنگ و نور: نیما دبیرزاده، سیجی آرتیست: محمد جمشیدی، طراح گریم: سینا کلانی، مدیر رسانه ای: باران بن‌یاسین، صدابردار: احمد صابری، دستیار صحنه: محمد باباخانلو، دستیاران فیلمبردار: اردلان معتمدی، مصطفی ساجدی معین، بهنام مرسلی و علی مرجوعی، دستیار لباس: مهدیه مطهری، عکاس: پرهام عاشوری، فیلمبردار پشت صحنه: محمد نعمتی، آهنگساز: فرهاد خسروی، اپراتور دوربین: سهیل ملکی، مهدی نوروزی، سینه موبیل: الهیار حیدری، مسئول فنی: محمد فرقدانی و مدیر ترابری: عباس نوردی.

شبکه جهانی جشنواره فیلم لیفت‌آف (LIFT-OFF GLOBAL NETWORK) که در ۱۱ شهر مختلف جهان به میزبانی لندن، سیدنی، منچستر، ملبورن، آمستردام، برلین، تورنتو، توکیو، پاریس، نیویورک و لس آنجلس برگزار می شود، به صورت آنلاین اختتامیه خود را همزمان با ۲۹ ژانویه ۲۰۲۱ (۱۰ بهمن ماه ۱۳۹۹) برگزار می کند. این جشنواره یک رویداد مستقل سینمایی است که به منظور کشف استعدادهای جوان و مردمی در سطح بین‌المللی فعالیت می‌کند.

انتهای پیام/

برچسب ها: سینما سینمای ایران

منبع: خبرگزاری میزان

کلیدواژه: اینجا سینما سینمای ایران مدیرعامل مرکز گسترش جشنواره بین المللی رویداد سینمای صورت آنلاین جایزه بهترین فیلم سینمایی جشنواره فیلم سینمای ایران تهیه کننده حمیدی مقدم فیلم کوتاه ماه بی بی پشت صحنه لیفت آف

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mizan.news دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری میزان» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۰۸۱۲۶۱۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

«مست عشق» ، زمانی برای مستی سالن های سینما / روایت مولانا و شمس ، پدیده ای فراتر از اکران

عصر ایران - شاید کمتر از یکماه پیش که خبر اکران نزدیک مست عشق در رسانه‌های سینمایی مطرح شد، کمتر کسی پیش‌بینی چنین موفقیتی در گیشه سینمای ایران را برای این فیلم متصور می‌شد.
مست عشق، در اولین روز فروش رکورد بالاترین فروش روز اول سینمای ایران را شکست. پیش از این، بالاترین فروش روز اول سینما در روز تعطیل 2 میلیارد و 300 میلیون تومان بود و در روز غیر تعطیل یک میلیارد و 300 میلیون تومان. اما روایت زیبای شمس و مولانا در اولین روز اکرانش که در یک روز غیر تعطیل رخ داد، این دو رکورد را یکجا شکست و به عدد اعجاب انگیز و بی سابقه 3 میلیارد و 500 میلیون تومان در روز اول اکران رسید.


مست عشق در حالی توانست با 50 هزار مخاطب در روز نخست به این رکورد برسد که پیش از این، تنها فیلم‌های کمدی توان صدر نشینی داشتند و حتی نزدیک شدن به این اعداد برای فیلم‌های غیرکمدی بیشتر شبیه رویا بود.

در حالیکه از اوایل اسفندماه سال گذشته، شایعات پراکنده درباره اکران نوروزی این فیلم در محافل سینمایی مطرح می شد، به یکباره و به دلایل نامشخص (و البته مشخص!) از گردونه اکران نوروز کنار رفت و زمزمه این شایعات از اکران نوروز به اکران عید فطر تبدیل شد. اما عدم اکران این فیلم در عید فطر باز هم بر حواشی نه چندان کم این فیلم افزود تا آنکه عوامل تولید فیلم با رونمایی از موسیقی تیتراژ فیلم با صدای علیرضا قربانی خبر از اکران فیلم در هفته پس از عید فطر دادند اما این خبر نیز نقطه پایان حواشی تمام نشدنی این فیلم نبود چراکه در فاصله یک روز تا شروع اکران، روابط عمومی فیلم خبر از تعویق اکران فیلم به دلایل فنی و آماده نبودن فیلم داد که همین موضوع با توجه به زمان طولانی تولید فیلم، بر حواشی آن بیش از پیش افزود و گمانه‌زنی‌های درخصوص فشار سازمان سینمایی برای انجام اصلاحات در فیلم و مقاومت گروه سازنده در مقابل این درخواست را رقم زد.

به هر روی این فیلم پس از یک هفته تأخیر اعلام شده از تاریخ پنجم اردیبهشت ماه در حالی وارد گردونه رقابت اکران شد که دو فیلم کمدی پر قدرت همچون سالهای اخیر سینمای ایران در این عرصه در حال یکه‌تازی بودند و کمتر کسی شانسی برای مست عشق در رقابت با این کمدی‌ها قائل بود؛ تمساح خونی که به تازگی رکورد رسیدن به فروش یک میلیارد تومان در ۴۰ روز را از آن خود کرده بود و سال گربه که در اولین هفته اکران خود رکورد فروش اولین روز، سه روز اول و هفته اول فیلم‌های سینمایی را بدست آورده بود.

اما پیش‌فروش پانصد میلیون تومانی در اولین روز آغاز پیش فروش و در فاصله سه روز مانده تا شروع اکران فیلم، زنگ خطری جدی برای فیلم‌های رقیب بود که این بار با حریفی دست و پا بسته رو به رو نخواهند بود.

استقبال از پیش فروش فیلم چنان زیاد بود که بسیاری از سینماهای کشور از بامداد روز چهارشنبه، اکران فیلم را با سانس‌های فوق‌العاده آغاز کردند. اتفاقی که سالها بود برای فیلم‌های غیر کمدی در سینمای ایران تبدیل به رویا و آرزو شده بود.

مست عشق در زمان انتشار این گزارش، فروش 28 میلیارد تومان در فاصله تنها ۵ روز از شروع اکران را پشت سر گذاشته و تمامی رکوردهای سینمایی را از آن خود کرده است.

استقبال بسیار زیاد مخاطبان از فیلم، سالن‌های پر از تماشاگر در تمامی سانس‌ها از سانس‌های اصطلاحاً مرده ساعت ۱۳ و ۱۵ عصر تا سانس‌های فوق‌العاده‌ی بعد از نیمه شب، همگی نشان از علاقه بینندگان و به دست گرفتن نبض مخاطب توسط این فیلم دارد. موضوعی که برای نخستین بار در تاریخ سینمای ایران توسط یک فیلم آن‌ هم با حال و هوای عشق و حول زندگی شاعران و اسطوره های ادبی ایران زمین شکل گرفته است.

تشویق‌های مردم در انتهای فیلم در سالن‌های سینما، همخوانی ترانه علیرضا قربانی با شروع تیتراژ پایان فیلم در سالن‌ها، تقاضای بلیت برای نشستن بر روی زمین در حالی که ظرفیت سالن‌ها تکمیل شده است و به اشتراک گذاشتن لحظاتی از فیلم با دیالوگ‌های شمس و مولانا در این فیلم در شبکه‌های اجتماعی توسط مخاطبان، همه و همه در حالی رخ ‌می‌دهد که این اتفاقات را تنها و تنها در ایام رونق و شکوه جشنواره‌ فیلم فجر سال‌های دور شاهد بودیم.

از سوی دیگر اقبال منتقدان و اهالی سینما نسبت به این فیلم نیز در نوع خود جالب توجه و حائز اهمیت است. گویی برای اولین بار در تاریخ سینمای ایران، گروهی دست به تولید فیلمی زده‌اند که توانسته توجه همزمان مخاطبان عام و منتقدان خاص‌اندیش و نکته‌سنج سینما را جلب نموده و در یک نقطه مشترک به هم برساند؛ اینکه با فیلمی خاص، با قصه‌ای جذاب و روایتی پر کشش همراه با تولید و پروداکشن قابل قبول مواجه هستیم.

بدون شک دستیابی به چنین ترکیبی از رضایت قاطبه مخاطبان در این فیلم می‌تواند، راهنمای سایر تهیه‌کنندگان و کاگردانان سینمای ایران برای تولید بیشتر آثاری از این دست و در نهایت، نیل به هدف اعتلای سینمای ایران باشد و در حالی که در سالهای اخیر، نگاه تجاری حرف نخست را در سینمای ایران زده و تفکر سنتی بر این اعتقاد بوده است که تنها فیلم های طنز قابلیت اقبال عمومی را دارد، مست عشق می‌تواند مسیر جدیدی را در تاریخ سینمای ایران باز نماید.

 ادبیات کهن پارسی، سرشار از قصه های جذابی است که با بروز و ظهور پدیده هایی همچون مست عشق، فضای سرمایه گذاری برای تولید بیشتر آثاری از این دست که به نوعی ادای دین به فرهنگ و ادب و تاریخ و تمدن ایران و اعتلای آن است را بیش از پیش تسهیل خواهد نمود و البته باید این نکته را نیز بپذیریم که اقبال عمومی مخاطبان به آثار کهن ایرانی از جمله حکایت مولانا و شمس در مست عشق یک پیام روشن دارد و آن هم تغییر ذائقه مخاطب است.

اگرچه شاید برای پیش‌بینی سقف فروش مست عشق و حد نهایی اقبال مخاطبان به این فیلم کمی زود باشد، اما مسیر پیش‌رو و میزان فروش این فیلم تا این لحظه، نشان از تداوم این اشتیاق مردم نسبت به فیلم و شکل‌گیری عصر جدیدی در سینمایی ایران دارد که در آن عمق و اندیشه آثار سینمایی حرف اول را خواهد زد.

کانال عصر ایران در تلگرام بیشتر بخوانید: برای تماشای بازیگران ترکیه‌ای یا قصۀ شمس و مولانا؟ «مست عشق» نیامده رکورد فروش روز اول سینمای ایران را شکست هستی تا سرمستی؛ به بهانه فیلم «مست عشق»

دیگر خبرها

  • انتشار فراخوان بخش ویژه «کتاب و سینما» جشنواره فیلم کوتاه تهران
  • بازیگر قدیمی سینما به کما رفت
  • بازیگر قدیمی سینما به کما رفت/ عکس
  • اعلام اولویتهای تولیدی از سوی رئیس سازمان سینمایی
  • ماموریت‌های مضاعف برای جهش تولید در موسسات سینمایی ابلاغ شد
  • اعلام اولویت‌های تولیدی از سوی رییس سازمان سینمایی
  • پایان فیلمبرداری "خالد" در زیگورات
  • این فیلم بیش از حد برخاسته از جهان شخصی نیست
  • «مست عشق» ، زمانی برای مستی سالن های سینما / روایت مولانا و شمس ، پدیده ای فراتر از اکران
  • به روز کردن صندلی‌های پردیس سینما بهمن سنندج با اعتبار ۲۰ میلیارد ریالی