Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از فارس، مهدی میراشرفی امروز در همایش اقتصادی ایران و اوراسیا با اشاره به اهمیت تجارت گفت: در سال 2019 مجموع کل تولید ناخالص ملی کشورهای دنیا 78 هزار میلیارد دلار است که از مجموع این رقم 24 هزار میلیارد دلار حجم صادرات دنیا است و  بیش از 48 هزار میلیارد دلار حجم واردات دنیا بوده است که نسبت به 78 هزار میلیارد دلار کل تولید ناخالص ملی کشورها در دنیا یعنی بیش از نیمی از آنچه که در دنیا تولید می شود در فرآیند تجارت قرار می گیرد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

 

رئیس کل گمرک جمهوری اسلامی ایران بیان داشت: این موضوع به شدت حائز اهمیت است زیرا اگر کشوری چنانچه دارای ذخایر و منابع خدادای نباشد و فقط مسیر فرآیند تجارت قرار گیرد آن کشور می تواند منتفع باشد و لذا این موضوع بسیار مهم است و ما باید یک اهمیت ویژه ای باید در قرن بیست و یکم به درک از تجارت بین الملل داشته باشیم و بتوانیم از موافقتنامه‌ای که در آن اکنون بصورت موقت عضو هستم بهره بگیریم. 

 قرن 21 تبدیل به قرن آسیا شده است

معاون وزیر اقتصاد در مورد بحث اهمیت آسیا و اوراسیا اظهار داشت: پس از تحولات انقلاب صنعتی در قرن نوزدهم بیشترین بهره را اروپا برد و در قرن بیستم با دو جنگی که در اراپا اتفاق افتاد، آمریکا بیشترین نفع را از قرن بیستم برد و قرن بیست و یکم به اذغان تمامی صاحب نظران اقتصاد رشد و توسعه قرن آسیا است. در 20 ساله ای که از قرن بیست و یکم گذشته به طور کامل این موضوع به منصه ظهور رسیده است. چنانکه در سه نوع بندری که در دنیا وجود دارد که بیش از نود درصد حمل و نقل 24 هزار میلیارد دلاری جهان را انجام می دهند، 10 بندر بزرگ دنیا در حال حاضر اکنون در آسیا واقع شده است.

وی تصریح کرد: این امر مبین آن است که این پیش بینی که قرن بیست و یکم قرن آسیاست در 20 سال اول به منصه ظهور رسیده و اولین کشور صادر کننده دنیا با 2 هزار و 650 میلیارد دلار، چین است. 

وی اظهار داشت: شانگهای در آن 10 بنادر اولین بندر بزرگ دنیا و سنگاپور به عنوانی یک کشور و جبل علی در منطقه خلیج فارس جزء 10 بندر بزرگ دنیا به شمار می روند و در واقع نتردام هلند در رده های بعد از 10 دنیا هستند؛ بنابراین این موضوع برای اینکه ما در منطقه آسیا و اوراسیا بیشتر به موضوع تجارت پی ببریم حائز اهمیت است. 

 مرکز ثقل ثروت دنیا در حال انتقال به اطراف چین است

میراشرفی گفت: موضوع دیگر اینکه بنیاد مکنزی در سال گذشته تحقیقی انجام داد که براساس آن مرکز ثقل ثروت دنیا از وال استریت در حال مهاجرت کردن به آسیا و خصوصا اطراف چین است؛ این در حالی است که منطقه اوراسیا در کنار غول بزرگ تولیدی دنیا واقع شده است . 

وی با اشاره به کشورهای محصور در خشکی اطراف ایران و اوراسیا گفت: این کشورها اطراف اوراسیا و ایران هستند ولذا اگرچنانچه فقط به بحث مواهب تجارت برسیم به اندازه منابع و ذخایر این 5 کشور اوراسیا می توانیم دست یابیم زیرا دو کریدور در کشور شکل گرفته که کریدور شرق به غرب شانگهای را به قلب اروپا متصل می کند و کریدور شمال به جنوب سن پطرزبورگ را به بمبئی وصل می کند و تنها منطقه ای که در دنیا این دو کریدور مواصلاتی در آن تقاطع می یابند منطقه ایران و اوراسیا است و لذا می توان گفت که خداوند نمی خواهد تنها که یک مرتبه  به این منطقه فرصت و مواهب بدهد و مدام فرصت و مواهب می دهد و انشاء الله ما هم تعهد نکرده باشیم که یکی پس از دیگری اینها را بسوزانیم و امیداوریم که بتوانیم از مواهب بهره مند شویم. 

معاون وزیر اقتصاد اظهار با اشاره به موضوعات گمرک اظهار داشت: سازمان جهانی گمرک یک تحقیقی در طی 4 سال در کمیته دائمی سازمان انجام داد و 7 توصیه به گمرکات دنیا داشت که در صورتی که این کارها را انجام دهید در آستانه انقلاب چهارم صنعتی می توانید تاب آوری خود را افزایش دهید. 

وی بیان داشت: سازمان جهانی گمرک یکی از سازمان‌های پیش رو است و در بحث تسهیل تجارت توسعه های بسیار موثر و کلیدی دارد که به چند مورد آن اشاره می کنیم. 

میر اشرفی اظهار داشت: در این توصیه های اشاره می شود که در قرن بیست و یکم کسی از منزل خارج نمی شود مگر به قصد تفریح، یعنی خدمات مجازی و هوشمند می شوند و در بحث گمرک توصیه می شود که با استفاده از هوش مصنوعی و داده  کاوی، اطلاعات بین همه گمرکات دنیا رد و بدل شود  و کالا یک بار در دنیا اظهار شود و لذا در این دیتا کالاهای پرریسک تشخیص داده شود و مرزها و گمرکات در قرن بیست و یکم محل عبور هستند و نه محل ایستایی و تخلیه کالا و برای این موضوع باید از هوش مصنوعی و استفاده از اینترنت اشیا در خصوص ردیابی استفاده کرد. 

وی در ادامه به استفاده به یک سری از امکانات نوین اشاره کرد و گفت: سازمان جهانی گمرک اشاره می کند که باید کنترل های ملموس و مزاحم را به غیر ملموس و غیر مزاحم تبدیل کرد. 

میر اشرفی اظهار داشت: در 15 ماه اخیر یک و نیم میلیارد دلار به منطقه اوراسیا صادرات داشته ایم و بر این اساس رشد صادرات ما به منطقه اوراسیا  82 درصد بوده است، ضمن اینکه سه میلیارد دلار واردات از این منطقه به کشور داشته ایم که 16 درصد کاهش داشته است. 

پربیننده ترین احتکار دوباره شروع شد! واردات سازمان یافته قطعات و مونتاژ لوازم خانگی کره‌ای لزوم اتخاذ تدابیر واحد با هدف تسریع دستیابی تولیدکنندگان به مواد اولیه/ ترخیص تمام ثبت سفارش‌های بالای ۲۰۰۰یورو با کدرهگیری تجارت خارجی ۱۰ماهه به ۵۹میلیارد دلار رسید دلایل کاهش ذخایر دارویی کشور

منبع: اقتصاد آنلاین

کلیدواژه: اوراسیا هزار میلیارد دلار قرن بیست و یکم قرن بیست

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.eghtesadonline.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «اقتصاد آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۰۸۲۱۶۸۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

رشد ۴۸درصدی تجارت در اولین ماه سال/صادرات۴میلیاردی دلار نفت

تجارت خارجی کشور (مجموع صادرات و واردات) با احتساب نفت خام، میعانات گازی، خدمات فنی مهندسی و برق در فروردین ماه سال جاری با ۴۷.۶۳ درصد افزایش به رقم ۱۰ میلیارد و ۴۲۰ میلیون دلار رسید. - اخبار اقتصادی -

به گزارش  خبرنگار اقتصادی خبرگزاری تسنیم، از مجموع صادرات و واردات کشور 7 میلیارد و 680 میلیون دلار به صادرات و 2 میلیارد و 740 میلیون دلار آن به واردات اختصاص داشت.

بر اساس این گزارش، تراز تجاری کشور با احتساب نفت خام، میعانات گازی، خدمات فنی مهندسی و برق در فروردین ماه سال جاری نسبت به مدت مشابه سال قبل به میزان 4 میلیارد و 940 میلیون دلار مثبت بوده است.

این گزارش با اشاره به اینکه صادرات بدون احتساب نفت خام، میعانات گازی، خدمات فنی مهندسی، برق و صادرات از محل تجارت چمدانی در این مدت به میزان 3 میلیارد و 170 میلیون دلار بوده است، می‌افزاید: تراز تجاری کشور بدون نفت هم در فروردین ماه در مقایسه با مدت مشابه قبل 430 میلیون دلار مثبت بود.

این گزارش حاکیست، صادرات نفت خام، کوره و میعانات گازی در فروردین ماه سال جاری 4 میلیارد و 180 میلیون دلار بوده است.

براساس این گزارش، ارزش صادرات کشور در فروردین ماه سال جاری نسبت به مدت مشابه سال قبل 16.85 درصد کاهش نشان می دهد.

این گزارش با اشاره به اینکه 3 قلم عمده کالای صادراتی در فروردین 1403 به پروپان مایع شده با 218 میلیون دلار، متانول با 201 میلیون دلار و قیر نفت با 180 میلیون دلار اختصاص داشت، می‌افزاید: میانگین ارزش هر تن کالای صادراتی در این مدت با 7.96 درصد کاهش به رقم 328 دلار رسیده است.

در این مدت 9 میلیون و 700 هزار تن کالا به خارج از کشور صادر شد که نسبت به مدت مشابه سال قبل 9.66 درصد کاهش داشته است.

عمده ترین مقاصد کالاهای صادراتی ایران در فروردین ماه سال جاری شامل کشورهای چین، عراق، امارات متحده عربی، ترکیه، پاکستان، افغانستان و عمان بوده است که این 7 کشور، 78 درصد از وزن و 83 درصد از ارزش کل صادرات کشور را به خود اختصاص دادند.

براساس این گزارش در فروردین ماه سال جاری، میزان صادرات کالاهای پتروشیمی 3 میلیون و 300 هزار تن به ارزش یک میلیارد و 400 میلیون دلار بوده که به لحاظ وزن 25.77 درصد و از حیث ارزش 24 درصد کاهش نشان می دهد.

این گزارش می افزاید: در بین 10 قلم عمده کالاهای صادراتی، گازهای نفتی و هیدروکربورهای گازی شکل مایع شده، اوره و میله‌های آهنی و فولادی از بیشترین افزایش و گاز طبیعی مایع شده، شمش از آهن و فولاد و بوتان مایع شده از بیشترین کاهش در ارزش برخوردار بودند.

این گزارش در خصوص واردات کالا به کشور در فروردین ماه سال جاری می افزاید: در این مدت 2 میلیون و 400 هزار تن کالا به ارزش 2 میلیارد و 700 میلیون دلار وارد کشور شد که به لحاظ وزن 33.38 درصد افزایش و از حیث ارزش 11.36 درصد کاهش داشته است.

ذرت دامی با 353 میلیون دلار، کنجاله سویا با 181 میلیون دلار و گوشی‌های تلفن هوشمند با 106 میلیون دلار 3 قلم عمده کالاهای وارداتی در فروردین ماه سال جاری بوده‌اند.

بیشترین افزایش در بین 10 قلم اول کالاهای وارداتی به طلا به اشکال خام، کنجاله سویا و روغن دانه آفتاب‌گردان و بیشترین کاهش در ارزش نیز به قطعات منفصله جهت تولید اتومبیل سواری با کد تعرفه 98870312، دانه سویا و برنج اختصاص داشت.

متوسط ارزش گمرکی هر تن کالای وارداتی در فروردین ماه سال جاری یک هزار و 122 دلار بوده که نسبت به مدت مشابه سال قبل 33.54 درصد کاهش داشته است.

بر اساس این گزارش، 7 کشور اول طرف معامله با ایران در فروردین ماه سال جاری شامل کشورهای امارات متحده عربی، چین، ترکیه، هلند، آلمان، هند و هنگ‌کنگ در مجموع 72 درصد از وزن و 78 درصد از ارزش کل واردات کشور را به خود اختصاص دادند.

میزان ترانزیت خارجی کشور از مسیر ایران در فروردین ماه سال جاری با 47 درصد افزایش به رقم یک میلیون 600 هزار تن رسید.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • پرداخت ۱۰ روبلی تجار برای کد استاندارد صادرات کالا به اوراسیا
  • تجارت خارجی ۴۱۴ میلیون دلاری از گمرکات کردستان
  • تراز تجاری کشور بدون نفت مثبت شد
  • برقراری تجارت آزاد بین ایران و اوراسیا تا ۲ ماه آینده
  • صفرشدن تعرفه تجارت کالا‌ها بین ایران و اوراسیا تا ۲ ماه آینده
  • افزایش ۴۸ درصدی تجارت خارجی در فروردین
  • رشد ۴۸ درصدی تجارت خارجی کشور در فروردین ۱۴۰۳
  • صادرات ۴.۱ میلیارد دلاری نفت/ تراز تجاری مثبت شد
  • فراتر رفتن تجارت خارجی از ۱۰ میلیارد دلار
  • رشد ۴۸درصدی تجارت در اولین ماه سال/صادرات۴میلیاردی دلار نفت