Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از مشهد، قیمت گوشت قرمز در بازار مشهد حدود یک ماه است که روند صعودی یافته و موجب نارضایتی مردم شده است اما این مهم از عوامل مختلفی نشات می‌گیرد که نیاز به واکاوی و ضابطه‌مند کردن این بازار دارد.

گوشت یکی از مهمترین کالا‌های مورد نیاز است که با انواع قیمت‌های متفاوت عرضه می‌شود بطوریکه گوشت با استخوان، بی استخوان، بدون چربی، باچربی، بی گردن، باگردن، ران و سردست از سوی هر فروشنده به قیمت‌های متفاوت به فروش می‌رسد و فروشندگان دلایل مختلفی برای قیمت‌گذاری خود مطرح می‌کنند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


گوشت بسته بندی شده با برچسب قیمت را نیز فقط می‌توان در فروشگاه‌های زنجیره‌ای یافت اما قیمت گوشت در آن ها چندان کارشناسی شده نیست، زیرا آنچنان که بار‌ها دستگاه‌های نظارتی گزارش داده‌اند موارد بسیاری از تخلفات فروشگاه‌های زنجیره‌ای مشاهده شده است و به همین سبب این فروشگاه‌ها همواره در ارائه تخفیف‌های غیرواقعی و گران فروشی مورد اتهام قرار داشته‌اند.

تحلیل ارائه شده بخش بازرسی و نظارت سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان رضوی در خصوص افزایش قیمت گوشت از چهارم دی ماه تا چهارم بهمن ماه امسال در مشهد نشان می دهد قیمت هر کیلوگرم گوشت گوسفندی لاشه  ۲۰.۴ درصد، قیمت هر کیلوگرم گوشت گوساله ۱۴.۳ درصد و قیمت هر کیلوگرم گوشت گوسفندی ۱۴ درصد افزایش یافته است.

براساس همین گزارش، قیمت هر کیلوگرم گوشت گوسفندی  لاشه در بازار مشهد برای مصرف کننده یک میلیون و ۹ هزار ریال، هر کیلوگرم گوشت گوساله یک میلیون و ۲۰۰ هزار ریال و قیمت هر کیلوگرم گوشت گوسفندی یک میلیون و ۳۰۰ هزار ریال است.

افزایش قیمت گوشت قرمز در بازار همواره دغدغه جدی برای اعضای کارگروه تنظیم بازار مشهد و خراسان رضوی بوده آنچنان که گزینه‌های بسیار در این خصوص از سوی اعضای کارگروه مطرح شده است.

دلایل گرانی گوشت

شکوه میرشاهی دبیر کارگروه تنظیم بازار مشهد به استناد موارد مطرح شده در این کارگروه پیرامون دلایل افزایش قیمت گوشت قرمز در بازار گفت: حضور دلالان در خرید و فروش دام و طیور را می‌توان یکی از دلایل اصلی در افزایش قیمت گوشت قرمز دانست.

او افزود: در بررسی هزینه‌های مترتب بر کشتار دام، گزینه‌هایی وجود دارد که به قیمت تمام شده دام کشتار شده می‌افزاید در حالی که ضرورتی بر وجود این موارد نیست و سود حاصل از این موارد اضافی در کشتار دام نصیب دلالان و واسطه‌ها می‌شود.

 دبیر کارگروه تنظیم بازار مشهد ادامه داد: بازار دام زنده در خراسان رضوی یا مشهد از نظارت کافی برخوردار نیست و این موضوع هزینه‌های مترتب بر کشتار دام را افزایش داده و در نهایت منجر به افزایش قیمت گوشت قرمز برای مصرف کننده می‌شود.   بیشتر بخوانید روند کاهشی قیمت مرغ و تخم مرغ در خراسان رضوی
میرشاهی بیان کرد: افزایش خروج دام زنده یا گوشت از خراسان رضوی و این شهر را می‌توان دلیل دیگری برای گرانی گوشت قرمز دانست، زیرا این استان قطب تولید گوشت قرمز در کشور است و نباید قیمت این ماده غذایی در استان بالاتر از سایر نقاط کشور باشد اما هم اینک قیمت گوشت در استان از میانگین قیمت آن در کشور بالاتر است.

او تصریح کرد: افزایش خروج دام زنده یا گوشت از خراسان رضوی و این شهر را می‌توان دلیل دیگری برای گرانی گوشت قرمز دانست زیرا این استان قطب تولید گوشت قرمز در کشور است و نباید قیمت این ماده غذایی در استان بالاتر از سایر نقاط کشور باشد اما هم اینک قیمت گوشت در استان از میانگین قیمت آن در کشور بالاتر است.   بیشتر بخوانید سالانه ۱۳ هزار تن ماهی در خراسان رضوی تولید می‌شود رژیم‌ گیاهخواری مؤثر در کاهش وزن یا بیماری زا؟ کشف بیش از ۶۰۰ کیلو گرم گوشت فاسد در تربت جام
معاون برنامه ریزی و توسعه فرمانداری مشهد تاکید کرد: خروج دام زنده یا گوشت از خراسان رضوی و مشهد به صورت قاچاق یا رسمی باعث کاهش عرضه در بازار شده و قیمت آن را افزایش داده است، از سوی دیگر با تغییر وضعیت خراسان رضوی از نظر شیوع کرونا و بازگشایی رستوران‌ها و تالار‌های پذیرایی، مصرف گوشت قرمز در یک ماه اخیر رشد قابل توجهی داشته است.

میرشاهی اظهار کرد: در نهایت عدم توازن بین تقاضا برای گوشت قرمز با عرضه آن در بازار مشهد زمینه افزایش قیمت و گران شدن این ماده غذایی را فراهم کرده است.

ورود و خروج دام از خراسان رضوی

براساس آمار موجود، کل جمعیت دام موجود در خراسان رضوی هشت میلیون و ۱۴۱ هزار راس است که ۱۰ درصد جمعیت دامی کشور به ظرفیت ۱۵ میلیون راس متعلق به این استان می‌باشد و سالانه ۷۶ هزار تن گوشت قرمز در خراسان رضوی تولید می‌شود.

خراسان رضوی همواره رتبه برتر کشور را در میزان دام و تولید گوشت دارد و تامین کننده گوشت و دام سایر استان‌ها نیز بوده است.

حامد طاهریان مسئول قرنطینه و امنیت زیستی اداره کل دامپزشکی خراسان رضوی با اشاره به خروج دام زنده از مشهد بعنوان یکی از دلایل گرانی گوشت در این شهر، گفت: در ۱۰ ماه اول امسال ۱۷۴ هزار و ۷۷۵ راس دام سبک و چهار هزار و ۲۹۸ راس دام سنگین به استان وارد شده است.

او افزود: در همین مدت ۴۲۵ هزار و ۳۱۸ راس دام سبک و ۱۶ هزار و ۹۱۶ راس دام سنگین از خراسان رضوی خارج شده است.

مسئول قرنطینه و امنیت زیستی اداره کل دامپزشکی خراسان رضوی ادامه داد: در دی ماه امسال میزان ورودی دام سبک به استان ۲۱ هزار و ۳۵۱ راس و ورودی دام سنگین ۵۳۰ راس بوده است.

طاهریان بیان کرد: در دی ماه امسال ۲۵ هزار و ۹۲۳ راس دام سبک و ۹۹۴ راس دام سنگین از استان خارج شده است.

تاثیر قاچاق بر قیمت گوشت

سعید سبزه محمدی کارشناس مسئول اقتصادی دبیرخانه کمیسیون برنامه ریزی، هماهنگی و مبارزه با قاچاق کالا و ارز خراسان رضوی نیز  وجود قاچاق دام در استان را تایید کرد و گفت: عمده قاچاق دام از این استان به صورت انتقال خارج از شبکه رسمی به استان‌های دیگر و خروج غیرقانونی از آن استان‌ها به کشور‌های حاشیه خلیج فارس انجام می‌گیرد.

او افزود: قاچاق دام از این استان به ۲ صورت قاچاق از مرز‌های استان به کشور‌های همسایه و انتقال دام از این استان به استان‌های دیگر و قاچاق از آن استان‌ها به کشور‌های جنوبی و غربی است.

کارشناس مسئول اقتصادی دبیرخانه کمیسیون برنامه ریزی، هماهنگی و مبارزه با قاچاق کالا و ارز خراسان رضوی ادامه داد: در شرایط کنونی که قیمت دام در استان از کشور‌های افغانستان و ترکمنستان بیشتر است، قاچاق به آن کشور‌ها توجیه اقتصادی ندارد اما قیمت دام در کشور‌های حاشیه خلیج فارس و عراق بیشتر از قیمت آن در خراسان رضوی است که قاچاق آن از استان را دارای توجیه اقتصادی کرده است.

سبزه محمدی بیان کرد: در شرایط کنونی که قیمت دام در استان از کشور‌های افغانستان و ترکمنستان بیشتر است، قاچاق به آن کشور‌ها توجیه اقتصادی ندارد، اما قیمت دام در کشور‌های حاشیه خلیج فارس و عراق بیشتر از قیمت آن در خراسان رضوی است که قاچاق آن از استان را دارای توجیه اقتصادی کرده است.

او تصریح کرد: دام این استان خارج از شبکه رسمی به سایر استان‌ها از جمله سیستان و بلوچستان، کرمان و استان‌های غربی انتقال می‌یابد و از آنجا به این کشور‌ها قاچاق می‌شود.

کارشناس مسئول اقتصادی دبیرخانه کمیسیون برنامه ریزی، هماهنگی و مبارزه با قاچاق کالا و ارز خراسان رضوی تاکید کرد: شبکه رسمی و مجاز برای دام یک سامانه تحت نظارت سازمان دامپزشکی و وزارت جهاد کشاورزی است که فرد صاحب دام برای انجام هرگونه اقدام در خصوص حمل و نقل، خرید و فروش، نگهداری و توزیع دام باید مشخصات آن را در سامانه ثبت  و در بخش حمل و نقل، مبداء و مقصد را مشخص کند.

سبزه محمدی در خصوص خروج دام از خراسان رضوی اظهار کرد: میزان تولید دام و گوشت قرمز در این استان همواره بیشتر از نیاز مردم بوده است و این استان تامین کننده دام زنده یا گوشت قرمز سایر نقاط کشور نیز می‌باشد و قاچاق دام به صورت عرضه خارج از شبکه رسمی نیز انجام می‌گیرد.

او افزود: در صورتی که مبداء و مقصد حمل و نقل دام به وسیله فرد در سامانه ثبت نشود و مجوز آن از سازمان دامپزشکی اخذ نگردد، دام در صورت کشف به عنوان قاچاق ضبط و برای آن پرونده تشکیل می‌شود.

این کارشناس ادامه داد: براساس آخرین آمار در نیمه نخست امسال هزار و ۷۲۸ راس دام سبک، ۸۱ راس دام سنگین، پنج هزار و ۳۵۰ قطعه مرغ و هفت هزار و ۶۰۰ کیلوگرم گوشت دام مظنون به قاچاق در این استان کشف شد.

عدم قیمت‌گذاری علت اصلی گرانی

عباس اخوان کارشناس مسئول نظارت بر کالا و خدمات سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان رضوی نیز گفت: گوشت قرمز جزء کالا‌های گروه یک و اولویت دار است و باید قیمت‌گذاری شود اما این محصول پروتئینی قیمت‌گذاری نشده و نداشتن قیمت نظارت بر آن را نیز دشوار می‌کند.

 او افزود: واحد‌های بسته بندی گوشت در خراسان رضوی ایجاد شده است و باید فعال شوند تا گوشت به صورت بسته بندی با قیمت مشخص عرضه شود اما این مهم بسیار محدود بوده و نظام سنتی در عرضه گوشت در بازار غالب است.

کارشناس مسئول نظارت بر کالا و خدمات سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان رضوی ادامه داد:  زمانی که گوشت به اشکال مختلف از سوی قصاب‌ها عرضه می‌شود، قیمت‌ها نیز متفاوت خواهد بود و این موضوع نظارت بر عرضه گوشت و جلوگیری از گران فروشی را نیز دشوار می‌کند.

اخوان بیان کرد: زمانی که گوشت به صورت بسته بندی در نوع و وزن مشخص با قیمت درج شده بر روی آن عرضه شود، خرید آن توسط مصرف کنندگان آسان تر بوده و به همان نسبت نظارت را نیز بهتر می‌کند.

او پیشنهاد کرد دستگاه‌های اجرایی متولی قیمت گوشت قرمز را با احتساب ضرایب سود آن برای واحد صنفی مشخص و به بخش بازرسی و نظارت سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان رضوی اعلام کنند تا بتوان نظارت بهتری بر آن داشت. منبع: ایرنا   انتهای پیام//ف.ش

منبع: باشگاه خبرنگاران

کلیدواژه: قیمت گوشت سازمان صمت تنظیم بازار فرمانداری مشهد قیمت هر کیلوگرم گوشت گوسفندی معدن و تجارت خراسان رضوی افزایش قیمت گوشت قرمز حاشیه خلیج فارس دام زنده یا گوشت خراسان رضوی خراسان رضوی کارشناس مسئول توجیه اقتصادی خروج دام زنده راس دام سنگین گوشت قرمز برنامه ریزی سازمان صنعت راس دام سبک قیمت دام قیمت گذاری بازار مشهد گرانی گوشت قیمت آن بسته بندی قاچاق دام شبکه رسمی استان ها کشور ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۰۸۲۷۶۱۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

بزرگداشت روز ملی خلیج فارس در واقع تکریم هویت ملی ایرانیان است

به گزارش خبرگزاری مهر، حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه کشورمان با انتشار پیامی روز ملی خلیج فارس را تبریک گفت.

متن این پیام به شرح زیر است:

بسمه تعالی
«روز ملی خلیج فارس»
مایلم مراتب خرسندی خود برای برگزاری مراسم گرامیداشت روز ملی خلیج فارس را ابراز نمایم. بزرگداشت این روز مهم، در واقع تکریم هویت ملی ایرانیان به شمار می‌آید، لذا این روز بزرگ را به حضار محترم و همه ایرانیان تبریک می‌گویم.

خلیج فارس نامی جاودانه و میراثی جهانیست. در تاریخ ایران دهم اردیبهشت روزی است که یادآور از خودگذشتگی‌های مردمانی دلاور که با مجاهدت خود، پایان اشغال و استعمار پرتغالی بر سواحل جنوبی را پس از سال‌ها رقم زدند.

خلیج‌فارس پهنه بی‌نظیر مواصلاتی میان اروپا، آفریقا، آسیای جنوبی و جنوب شرقی است و از نظر راهبردی، بخشی از یک نظام ارتباطی مهم جهانی می‌باشد که اقیانوس اطلس، دریای مدیترانه، دریای سرخ و اقیانوس هند را در بر دارد. اهمیت خلیج فارس در ابعاد تاریخی، تمدنی، جغرافیایی، فرهنگی و از جهات گوناگون اقتصادی، سیاسی، حمل‌ونقل، انرژی و ژئوپلیتیک از توضیح و تکرار بی‌نیاز است. به همین دلیل است که اهمیت این پهنه آبی در سراسر جهان بسیار قابل توجه است.

در نگاه و باور جمهوری اسلامی ایران، امنیت مقوله‌ای پیچیده، متکثر، چند بعدی و تفکیک ناپذیراست که صرفاً با همکاری دست جمعی و از طریق تقویت پیوندها و ایجاد سازوکارهای سیاسی، اقتصادی و اجتماعی محقق خواهد شد. در همین راستا معتقدیم امنیت خلیج فارس فقط با مشارکت تمامی کشورهای ساحلی تامین خواهد شد و در این مسیر، استثناء و تجاهل نسبت به هیچکدام از کشورها پذیرفته نیست و جمهوری اسلامی ایران در زمینه ارائه پیشنهاد و ابتکار در این حوزه‌ها، همواره پیش‌قدم بوده است.

جمهوری اسلامی ایران با توجه به ارزش‌ها و پیوندهای مشترک با مردم منطقه همواره در کلیه زمینه‌ها از پدیده‌های زیست محیطی و گردشگری گرفته تا امنیت نظامی و روابط اقتصادی آماده همکاری و در اختیار قرار دادن ظرفیت‌ها و مزیت‌های خود در مسیر توسعه پایدار خلیج فارس بوده است. مایلم مجدداً تاکید کنم کشورمان با برخورداری از ظرفیت‌های گسترده خدادادی و کسب پیشرفت‌های گسترده در عرصه‌های مختلف، آمادگی دارد تا این دستاوردها را در خدمت به صلح، ثبات، توسعه و پیشرفت منطقه و ارزش‌های مشترک دیرپای آن قرار دهد.
هرچند نام خلیج فارس با ایران و ایرانی عجین شده اما درعین حال خلیج فارس محملی برای همسایگان ابدی و خانه‌ای برای همه ملت‌های پیرامون آن است. از همین رو، دولت سیزدهم در راستای سیاست خارجی متوازن، دیپلماسی پویا و تعامل هوشمند و نصب‌العین قرار دادن سه اصل عزت، حکمت و مصلحت، بازتعریف و بازتنظیم روابط با همسایگان را مد نظر قرار داد و نه در شعار بلکه در عمل نشان داد که مجدانه به دنبال تبدیل خلیج فارس به گرانیگاه سیاست همسایگی و صلح و ثبات در منطقه از راه تعامل و گفتگو بین دو ساحل این گستره آبی است.

حضار گرانقدر؛ یک ویژگی مهم که وجه شناسه امروز برای خلیج‌فارس به شمار می‌رود، روحیه مبارزاتی ساحل‌نشینان سلحشور آن است که اشغال و حضور بیگانگان را برنمی‌تابند. بخش اعظم نابسامانی‌های موجود در خلیج فارس به واسطه دخالت و حضور قدرت‌های خارجی در منطقه بوده که درک سطحی، برداشتی نادرست و منفعت محور از تحولات آن دارند. دخالت و نقش‌آفرینی کشورهای فرامنطقه‌ای نه تنها موجب ثبات و امنیت مردمان این دیار نشد، بلکه مسیر همکاری‌های مسالمت‌آمیز را به مواجهه و واگرایی سوق داد.

در حالیکه آمریکا و غرب به دنبال فروش تسلیحات بیشتر و متنوع‌تر به کشورهای منطقه هستند، جمهوری اسلامی ایران با اتکاء به نفس، عقلانیت سیاسی، رفتار مسولانه و روابطی مودت‌آمیز به دنبال اتصال جنوب این پهنه تاریخی به آسیای میانه، قفقاز و دریای سیاه بوده تا منافع همه ملت‌های منطقه را مورد توجه قرار دهد. ایران، به عنوان یک کنشگر بزرگ و توانمند، با تکیه بر ظرفیت‌های عظیم خود و ایمان به توانمندی‌های نهفته در خلیج فارس و داشته‌های کشورهای این حوزه، برای کمک به پیشرفت و تعالی ملل مسلمان منطقه اطمینان کامل دارد. فراموش نکنیم ما با همه تمایزها و تفاوت‌های فرهنگی، زبانی، نژادی، مذهبی و فکری قرنهاست در کنار یکدیگر زیست مشترک داشته‌ایم و به یقین برای نسل‌های آینده نیز باید سرنوشتی مشترک توام با همزیستی مسالمت‌آمیز و همبستگی اجتماعی را به ودیعه بگذاریم.

اینک با درک و مطالعه این تجربه، جمهوری اسلامی ایران بر آن است تا در مشورت و همکاری با همسایگان خود یک الگوی بومی برای ثبات و امنیت منطقه استراتژیک غرب آسیا را پیشنهاد کند. در این خصوص وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران آمادگی آن را دارد تا در همفکری و جلب نظرات سازنده مراکز مطالعاتی و اندیشمندان صاحب نام کشورهای منطقه، نگرش مفهومی مورد نظر را غنا بخشد.
امروز در حالی نام جاودان خلیج فارس را گرامی می‌داریم که تحولات مهمی در اطراف ما به ویژه در شامات که ارتباط تاریخی با خلیج فارس دارد در جریان است. قطعاً دفاع از فلسطین و فروکاستن از آتش افروزی رژیم صهیونیستی تاثیرات مثبتی در منطقه مهم و حساس خلیج فارس نیز خواهد داشت.

در مقام وزیر خارجه جمهوری اسلامی ایران، امید آن دارم خلیج فارس همواره امن، با ثبات و پر رونق محیطی برای آرامش مردمان شمال و جنوبش باشد.

باور دارم این همایش با حضور و مشارکت فعالانه همه صاحب نظران و اندیشمندان و با ارائه بحث‌های مستدل و تبادل نظر همه جانبه به اهداف والای خود که همانا تقویت منافع ملی و هویت فرهنگی و تاریخی ایران و صیانت از آن است، دست خواهد یافت.
در پایان از همه دست اندرکاران این مراسم بخصوص محققان و اساتید گرانقدر که در پاسداشت این روز بزرگ همت گماشته‌اند سپاسگزاری می‌کنم.

حسین امیر عبداللهیان
وزیر امور خارجه

کد خبر 6092368 محمد مهاجرانی

دیگر خبرها

  • پیام سردار تنگسیری به کشورهای منطقه از خلیج فارس
  • نگاه تاریخی به خلیج فارس راه حل مناقشات منطقه‌ای
  • بزرگداشت روز ملی خلیج فارس در واقع تکریم هویت ملی ایرانیان است
  • درخواست آمریکا : سیستم مشترک دفاع هوایی کشورهای عربی مقابل ایران
  • امیرعبداللهیان: امنیت خلیج فارس فقط با مشارکت کشورهای ساحلی تامین می‌شود
  • تنگسیری: آمریکایی‌ها دیگر جایی در خلیج فارس ندارند + فیلم
  • ۶ محله در حاشیه مشهد میزبان رویداد یکصدا ایران شدند
  • میزبانی غرفه خراسان رضوی از ‌هیات‌های تجاری کشورهای خارجی در روز اول نمایشگاه ایران اکسپو ۲۰۲۴ 
  • جریمه بیش از ۵ میلیارد ریالی، فرجام قاچاق لوازم یدکی خودرو در تایباد
  • گوشت اینگونه ۶۳.۵ درصد گران شد