Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش روز پنجشنبه ایرنا از پایگاه خبری وزارت بهداشت، این مطلب باقر لاریجانی در وبینار جنبه های اخلاقی مراقبت‌های حمایتی تسکینیعنوان و با تاکید بر اصل کرامت انسانی، مفاهیمی همچون کیفیت زندگی و مرگ، ارتباط با بیمار در مراحل پایانی حیات و خانواده وی، بیهودگی درمان، فلسفه اخلاق مراقبت و مدیریت تخصیص منابع محدود را در این زمینه در خور توجه دانست و اظهار داشت: بر اساس اطلاعات سازمان جهانی بهداشت سالیانه ۴۰ میلیون نفر به مراقبت تسکینی نیاز پیدا می کنند که ۷۸ درصد آنها در کشورهای با درآمد متوسط یا پایین زندگی می‌کنند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

 

نقش مراقبت‌های حمایتی تسکینی در کیفیت حیات بیمار 

وی افزود: طبق آمار موجود، در کل دنیا فقط ۱۴ درصد از مردمی که نیازمند مراقبت تسکینی هستند، این خدمات را دریافت می‌کنند.

نایب رییس شورای عالی اخلاق پزشکی سیاستگذاری ملی، برنامه‌ریزی مناسب، تامین منابع موردنیاز و تربیت نیروی انسانی لازم در کشورهای مختلف را در این زمینه ضروری خواند.  

لاریجانی با اشاره به همه گیری اخیر اظهار داشت: علاوه بر سالمندی جمعیت و افزایش بیماری‌های غیرواگیر در دنیا، شیوع برخی بیماری‌های واگیر از جمله کووید-۱۹، نیاز به مراقبت‌های حمایتی تسکینی را افزوده است.

وی با بیان اینکه مراقبت‌های حمایتی تسکینی می‌تواند نقش بسیار موثری در کیفیت حیات بیمار و خانواده وی، کاهش رنج مرگ و پشت سر گذاشتن مطلوب‌تر دوران سوگ داشته باشد، تصریح کرد: در سال ۲۰۱۹، از ۱۹۴ کشور دنیا ۶۸ درصد آنها برای مراقبت تسکینی بودجه تخصیص داده‌اند که این میزان تنها حدود ۵۰ درصد بیماران را مورد حمایت قرار می دهد.  

سرپرست مرکز تحقیقات اخلاق و تاریخ پزشکی ادغام خدمات مراقبت تسکینی در برنامه‌های کنترل بیماری و نظام سلامت کشورها، فراهم کردن راهنماها و ابزار لازم برای پوشش دادن مسائل اخلاقی مرتبط، ارائه خدمات حمایتی تسکینی، حمایت از کشورها در جهت بهبود دسترسی به خدمات و ارتقا دسترسی کودکان به این گونه خدمات را از مهمترین اقداماتی دانست که از سال ۲۰۱۴ در کل دنیا با هدایت سازمان جهانی بهداشت برای بهبود دسترسی به خدمات مراقبت تسکینی مورد تاکید و حمایت قرار گرفته است.  

در بخش دیگری از این وبینار پروژه های مرتبط در حوزه اخلاق پزشکی  که در پژوهشگاه علوم غدد و متابولیسم ارائه شد مریم اعلا به تدوین راهنماهای اخلاقی کشوری در موضوع مراقبت تسکینی در بیماران در مراحل پایانی حیات، راهنمای اخلاقی ارائه مراقبت‌های حمایتی تسکینی در منزل و همچنین منشور اخلاقی ارائه‌ مراقبت‌های حمایتی‌تسکینی کودکان اشاره کرد.

 در ادامه این وبینار مینا مبشر، عضو هیات علمی گروه اخلاق پزشکی دانشگاه علوم پزشکی کرمان و ملیحه کدیور، استاد دانشگاه علوم پزشکی تهران، به بحث در زمینه مسائل و چالش های اخلاقی مراقبت های حمایتی تسکینی در بزرگسالان و کودکان پرداختند.

گروه فلسفه، اخلاق پزشکی و علوم زیستی فرهنگستان علوم پزشکی جمهوری اسلامی ایران با همکاری گروه اخلاق پزشکی پژوهشگاه علوم غدد و متابولیسم در راستای تدوین گزارش های سیاستی و برگزاری نشست های متناظر، وبینار جنبه های اخلاقی مراقبت‌های حمایتی تسکینی را در روز چهارشنبه ۸ بهمن ماه سال جاری برگزار کرد.   

برچسب‌ها ویروس کرونا دانشگاه علوم پزشکی تهران سازمان جهانی بهداشت وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی

منبع: ایرنا

کلیدواژه: ویروس کرونا دانشگاه علوم پزشکی تهران سازمان جهانی بهداشت ویروس کرونا دانشگاه علوم پزشکی تهران سازمان جهانی بهداشت وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی اخبار کنکور مراقبت های حمایتی تسکینی مراقبت تسکینی اخلاق پزشکی علوم پزشکی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۰۸۳۰۰۴۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

زمان ارائه خدمات درمانی به زوار حسینی در مرز شلمچه اعلام شد

به گزارش خبرنگار مهر، نخستین جلسه ستاد برگزاری مراسم راهپیمایی اربعین حسینی دانشگاه علوم پزشکی آبادان ۱۴۰۳ با حضور معاون توسعه مدیریت و منابع دانشگاه، معاون بهداشت، مدیران ستادی، فوریت‌های پزشکی و شبکه‌های بهداشت و درمان تابعه در محل دفتر معاونت توسعه برگزار شد.

بر این اساس در اربعین حسینی سال ۱۴۰۳ از پانزدهم مردادماه سال‌جاری فعالیت دانشگاه علوم پزشکی آبادان در مرز شلمچه با استقرار نیروهای خدمات‌رسان حوزه سلامت آغاز و تا یک هفته پس از اربعین ادامه خواهد داشت.

استقرار ۱۱ پایگاه اورژانس جاده‌ای در مسیر زائران، یک پایگاه ثابت با ۱۰ دستگاه آمبولانس و ۲ دستگاه اتوبوس آمبولانس در مرکز شهید سلیمانی شلمچه، استقرار هواپیمای بیماربر در منطقه و نقطه‎‌گذاری هفت محل برای ایجاد سالن‌های سرد برای رفاه حال زائران و مدیریت یکپارچه سازمان‌ها و مؤسسات همکار، بخشی از اقدامات پیش‌بینی‌‎شده دانشگاه علوم پزشکی آبادان در اربعین حسینی پیش‌رو خواهد بود.

کد خبر 6087524

دیگر خبرها

  • (ویدئو) مقامات آمریکا شایستگی اظهارنظر اخلاقی در خصوص حقوق بشر را ندارند
  • برپایی بیمارستان تخصصی صحرایی در شهرستان دلفان
  • ۵ صفحه مجازی به دلیل انتشار محتویات خلاف اخلاق و عفت عمومی مسدود شد
  • پیش بینی استقرار پایگاه فوریت‌های پزشکی در مسیر زوار شلمچه
  • پلمب یک مرکز غیر مجاز خدمات زیبایی در سمنان
  • ارشاد مدیران در جلسه درس اخلاق
  • بازگشایی مجدد بیمارستان صحرایی در شهرک دانش و سلامت
  • زمان ارائه خدمات درمانی به زوار حسینی در مرز شلمچه اعلام شد
  • دینِ انسانیت در حال فراگیر شدن است
  • رایگان شدن خدمات سرپایی و بستری کودکان زیر ۷ سال