Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «پارس نیوز»
2024-05-08@00:20:39 GMT

با نماینده جدید آمریکا در امور ایران آشنا شوید؟

تاریخ انتشار: ۱۰ بهمن ۱۳۹۹ | کد خبر: ۳۰۸۳۹۰۹۶

دو منبع آگاه دیروز پنجشنبه به رویترز گفتند، دولت جو بایدن ، رئیس‌جمهور آمریکا از رابرت مالی ۵۸ ساله و مشاور ارشد پیشین سیاست خارجی باراک اوباما، رئیس‌جمهور اسبق آمریکا به‌عنوان نماینده ویژه خود در امور ایران نام خواهد برد.

یکی از این منابع که خواست نامش فاش نشود، گفت که انتصاب مالی توسط رئیس‌جمهور جو بایدن ممکن است پنجشنبه یا جمعه اعلام شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

هنگامی که نام مالی برای اولین بار در گزارش‌های خبری به‌عنوان کاندیدای اصلی این پست ظاهر شد، انتقاد برخی از قانون‌گذاران جمهوری‌خواه و گروه‌های طرفدار رژیم صهیونیستی را به همراه داشت که ابراز نگرانی کردند، اما تعدادی از پیشکسوتان سیاست خارجی به دفاع از او برخاستند.

این موقعیت سیاسی، مالی را در راس یکی از مهمترین چالش‌های سیاست خارجی بایدن قرار خواهد داد که آن یافتن راهی برای تعامل با ایران پس از سال‌ها وخیم شدن روابط در دوران دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور پیشین است.

مالی در دولت اوباما خدمت می‌کرد و یکی از اعضای اصلی تیم مذاکره کننده توافق هسته‌ای ۲۰۱۵ با ایران و قدرت‌های جهانی بود؛ توافقی که ترامپ در سال ۲۰۱۸ از آن به طور یکجانبه خارج شد. ترامپ یکطرفه از توافق هسته‌ای ایران خارج شد، زیرا دولت او استراتژی «فشار حداکثری» علیه تهران را دنبال می‌کرد.

او سمت‌های ارشد زیادی را در دولت‌های دموکرات اوباما و بیل کلینتون، روسای‌جمهور اسبق آمریکا با تمرکز بر سیاست‌گذاری خاورمیانه و خلیج فارس بر عهده داشته است. مالی از سال ۱۹۹۴ تا ۱۹۹۶ در دولت کلینتون به‌عنوان مدیر دموکراسی، حقوق بشر و امور بشردوستانه در شورای امنیت ملی خدمت کرد. او در این پست به هماهنگی سیاست پناهندگان، تلاش برای ارتقای دموکراسی و حقوق بشر در خارج از کشور و سیاست‌های آمریکا در قبال کوبا کمک کرد.

او از ۱۹۹۶-۱۹۹۸ دستیار اجرایی مشاور امنیت ملی وقت آمریکا، سندی برگر بود.

در اکتبر ۱۹۹۸، مالی به‌عنوان دستیار ویژه رئیس‌جمهور کلینتون در امور اعراب و اسرائیل منصوب شد؛ پستی که او تا پایان دولت در سال ۲۰۰۱ در آن خدمت کرد.

او مدتی رئیس گروه بین المللی بحران که یک سازمان غیرانتفاعی با تمرکز بر درگیری‌های جهانی است، بود. پس از خدمت خود در دولت کلینتون، مالی مشاور ارشد سیاست مرکز صلح و توسعه اقتصادی خاورمیانه در واشنگتن شد. او بعداً مدیر برنامه برای خاورمیانه و آفریقای شمالی در گروه بحران بین المللی در واشنگتن دی سی شد و تحلیلگران مستقر در امان، قاهره، بیروت، تل آویو و بغداد را هدایت کرد.

تیم مالی با تمرکز شدید بر درگیری اعراب و اسرائیل، اوضاع عراق و جنبش‌های اسلام گرایانه در سراسر منطقه، رویداد‌های ایران تا مراکش را پوشش داد. مالی همچنین تحولاتی که آمریکا را تحت تأثیر قرار می‌دهد و باعث می‌شود بر سیاست‌های خاورمیانه اش تأثیر بگذارد، پوشش داد.

نیویورک تایمز در ۱۸ فوریه ۲۰۱۴ گزارش داد که مالی در حال پیوستن به دولت اوباما به‌عنوان مدیر ارشد شورای امنیت ملی است. در تاریخ ۶ مارس، شورای امنیت ملی اعلام کرد که مالی جایگزین فیلیپ گوردون به‌عنوان دستیار ویژه رئیس‌جمهور و هماهنگ کننده کاخ سفید در امور خاورمیانه، شمال آفریقا و منطقه خلیج فارس می‌شود.

مالی مذاکره کننده اصلی آمریکا در مورد برنامه جامع اقدام مشترک [برجام] بود که در ۱۴ ژوئیه ۲۰۱۵ امضا شد و فعالیت‌های هسته‌ای ایران را محدود و بازرسی‌های بین المللی از تأسیسات هسته‌ای را در ازای لغو تحریم‌های اقتصادی تضمین می‌کرد.

پس از ترک دفتر اوباما، مالی به گروه بحران بین المللی بازگشت و به‌عنوان معاون جدید رئیس‌جمهور در امور سیاست فعالیت کرد. او تا پیش از این رئیس گروه بحران بین المللی بود.

رابرت مالی در انتقاد از سیاست فشار حداکثری دولت ترامپ گفته بود ایرانی‌ها اهل تسلیم نیستند.

او سال گذشته درباره سیاست دولت ترامپ در قبال ایران که به سیاست «کارزار فشار حداکثری» معروف شد، گفت: «دولت آمریکا در حال ادامه این کارزار فشار حداکثری است. هدف اعلام‌شده این سیاست این است که گلوی ایران را باید آنقدر از لحاظ اقتصادی فشرد که مجبور شود یا پای میز مذاکره بیاید یا اینکه با نوعی ناآرامی داخلی مواجه بشود و اینکه ایران در نتیجه این فشار تسلیم خواهد شد. این در حالی است که در طرف مقابل، یعنی در میان ایرانی‌ها، شما با ذهنیت کاملاً متفاوتی طرف هستید. آن‌ها اهل تسلیم نیستند. هر وقت گلوی آن‌ها فشار داده شود آن را معادل جنگ می‌دانند. [کارزار فشار حداکثری] برای آن‌ها در حکم جنگ اقتصادی است. آن‌ها به صراحت این را می‌گویند که به این جنگ اقتصادی واکنش نشان خواهند داد.»

اینک که جو بایدن، رابرت مالی را به‌عنوان نماینده ویژه دولت آمریکا در امور ایران معرفی کرده است، گفته می‌شود مواضع او تا حد خیلی زیادی مخالف با برایان هوک و الیوت آبرامز نمایندگان دولت ترامپ در امور ایران است؛ افرادی که مسئولیت شکست استراتژی واشنگتن علیه ایران، بر دوش آن‌ها افتاد.

آنتونی بلینکن، وزیر امور خارجه جدید آمریکا گفته است که دولت بایدن با «توافق طولانی‌تر و مستحکم تر» نسبت به توافق نامه مورد حمایت سازمان ملل با ایران به دنبال تجدید توافق هسته‌ای است.

جمهوری‌خواهان آمریکا در کنگره با احیای دیپلماسی بایدن که خواهان توافق با ایران است، مخالفت می‌کنند و این مسئله بر پیچیدگی‌هایی که مالی برای مقابله با آنها روبروست، می‌افزاید.

 

منبع: پارس نیوز

کلیدواژه: جو بایدن رئیس جمهور آمریکا جو بایدن ایران باراک اوباما رئیس جمهور آمریکا جو بایدن امور ایران فشار حداکثری رئیس جمهور امنیت ملی هسته ای

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.parsnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «پارس نیوز» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۰۸۳۹۰۹۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

ایران آمادگی بورس تحصیلی دانشجویان اخراج شده از دانشگاه‌های آمریکا را دارد

به گزارش گروه آموزش و دانشگاه خبرگزاری علم و فناوری آنا، هاشم داداش‌پور معاون وزیر علوم، تحقیقات و فناوری و رییس سازمان امور دانشجویان تاکید کرد: دانشجویان دانشگاه‌های آمریکا که خشم و انزجار خود را از جنایات رژیم صهیونیستی در غزه به نمایش گذاشته و از دانشگاه اخراج شده‌اند، می‌توانند بورس دانشگاه‌ها و موسسات آموزش عالی ایران شده و به تحصیل خود ادامه دهند.

 داداش پور با اعلام حمایت از دانشجویان معترض به جنایات اسرائیل، تصریح کرد: دانشگاه‌های ایران در رتبه‌بندی جهانی از جایگاه رو به رشد و خوبی برخوردار هستند و دانشجویان اخراجی دانشگاه‌های آمریکایی در هر رشته‌ای که تمایل به ادامه تحصیل داشته باشند می‌توانند از ظرفیت موسسات آموزش عالی ایران بهره‌مند شوند.

وی ایران به عنوان کشوری که به برکت انقلاب اسلامی و خون شهدا مستقل بوده و یا‌ر مظلومان جهان است معرفی نمود و افزود: سیاست‌های ایران اسلامی بر اساس آنچه حضرت امام خمینی"ره" ترسیم فرموده بود و راهبرد‌های رهبر حکیم انقلاب اسلامی، استکبار ستیزی و استعمار زدایی و فرهنگ سازی این سیاست بوده و است و باهمین رویکرد بود که توانستیم هیبت آمریکا و رژیم صهیونیستی را در دنیا به چالش بکشیم و امروز چشم تمامی آزادیخواهان جهان به ایران دوخته شده است که در حمله موشکی به اسراییل با خوشحالی جهانیان این نگاه به عیان مشخص گردید و امروز با همین نگاه و سیاست است که وزارت علوم با افتخار اعلام آمادگی جذب هر دانشجوی معترض و اخراج شده را مطرح می‌کند.

رئیس سازمان امور دانشجویان همچنین با اشاره به تخریب مراکز آموزشی و دانشگاه‌ها در غزه و به تعطیلی کشاندن آنها یادآور شد: دانشگاه‌های ایران با توجه به ظرفیت‌های خوبی که از آن بهره‌مند هستند این آمادگی را دارند تا ما بتوانیم به بورسیه دانشجویان غزه نیز بپردازیم.

رئیس سازمان امور دانشجویان ادامه داد: بی تردید ایران ملجا و خانه امن تمامی ظلم ستیزان و مظلومانی است که به خاطر مبارزه با استکبار و صهیونیسم جهانی از تحصیل و زندگی باز مانده‌اند.

وی برخورد بی منطق و خشن پلیس آمریکا با دانشجویان را رسوایی این کشور در برابر شعار آزادی بیان در غرب عنوان کرد و اظهار داشت: این حرکت پلیس و نوع برخورد حاکمیت با این جریان و حرکت دانشجویی نشان داد شعار آزادی بیان و ارج نهادن به قشر تحصیلکرده سرابی بیش نبوده و تشت رسوایی غرب با این رفتار به صدا در آمده و به تمامی کسانی که به هر نوعی دل در گرو مهد توسعه و آزادی آمریکا داشتند، فهماند هر کجا که سیاست این کشور اقتضا نماید، تمام شعار‌ها را در برابر منافع خود ذبح می‌کند و ذره‌ای به شعار‌ها ارزش قائل نخواهد شد.

وی در پایان سیاست راهبردی ایران را مبارزه با مستکبران و دفاع از مظلومان نام برد و خاطر نشان ساخت: دیروز با موشک و پهپاد هیمنه پوشالی و گنبد آهنین رژیم صهیونیستی و آمریکا را به چالش کشیدیم و اقتدار ایران اسلامی را در عمل به اثبات رساندیم و نقاب از چهره واقعی استکبار که تهدید به گزینه‌های روی میز داشت کنار زدیم و امروز با اعلام آمادگی جذب دانشجویان معترض و اخراجی علیه جنایات رژیم صهیونسیتی، ظرفیت و نگاه ایران را در همه عرصه‌ها به ویژه دانش گستری و جذب دانشجویان مظلوم با هر نژاد و زبانی به دنیا نشان می‌دهیم و ایران اسلامی همواره پشتیبان حق خواهان و پشیمان کننده زورگویان عالم بوده و بر همین سیاست و روش باقی خواهد ماند.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • سیاست همسایگی دولت سیزدهم
  • ایران آمادگی بورس تحصیلی دانشجویان اخراج شده از دانشگاه‌های آمریکا را دارد
  • بورسیه دانشجویان اخراج شده از دانشگاه‌های آمریکا
  • گلایه تولیدکنندگان از کمبود نقدینگی و تأخیر بسیار زیاد بانک مرکزی در تخصیص ارز/ سیاست‌هایی که در حال متوقف کردن تولید است/ خودتحریمی بدتر از تحریم خارجی است
  • گلایه تولیدکنندگان از کمبود نقدینگی و تأخیر بسیار زیاد بانک مرکزی در تخصیص ارز/ سیاست‌هایی که در حال متوقف کردن تولید است/ خودتحریمی در کشور بدتر از تحریم خارجی است
  • آمادگی ایران برای برگزاری دومین کمیسیون مشترک‌ همکاری‌ها با مالی
  • رویکرد بایدن در قبال تظاهرات ضد صهیونیستی دانشجویان در آمریکا
  • تمجید مالی از واکنش مناسب ایران علیه رژیم صهیونیستی
  • روحیه مبارزه و شجاعت ایران را تمجید می‌کنیم
  • نگاه ویژه ایران به توسعه همکاری با آفریقا