Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایمنا»
2024-04-28@23:18:26 GMT

«تهران همیشه بیدار» باید شب مردگی شهر را برطرف کند

تاریخ انتشار: ۱۱ بهمن ۱۳۹۹ | کد خبر: ۳۰۸۴۰۹۰۳

«تهران همیشه بیدار» باید شب مردگی شهر را برطرف کند

عضو شورای شهر تهران گفت: باید دسترسی به امکانات اولیه خدماتی را از جمله اولویت‌های شهری قرار دهیم و مشکلات و کمبودهای حیات شبانه تهران را به عنوان شهری که میزبان سایر شهروندان از شهرهای دیگر است برطرف کنیم.

به گزارش خبرنگار ایمنا، احمد مسجدحامعی در صفحه اینستاگرام خود نوشت:

"بر اساس نیاز شهر مکان‌هایی به عنوان مبادی ورودی شهر، پایانه‌های مسافربری برون شهری، پایانه‌های غرب، جنوب، شرق و ایستگاه‌های راه‌آهن در نظر گرفته شده است که لازم است حیات شبانه داشته باشند و یا به گفته طرح بررسی شده در صحن شورا، شهر بیدار باشند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

انبوهی از مسافران در این نقاط به ویژه در شب‌ها تردد دارند که کمتر خدماتی در آنجا وجود دارد و مشکلاتی را برای مسافران که همراه زن و بچه هستند ایجاد کرده است. رسیدگی به این مکان‌ها یعنی مبادی ورودی به شهر، ایستگاه راه‌آهن، پایانه غرب، پایانه جنوب، پایانه شرق و مانند آنها را باید در اولویت قرار دهیم.

پیرامون ایستگاه راه‌آهن که به کل تعطیل است و انبوه مسافرانی که در آنجا پیاده می‌شوند به دسترسی چندان به امکانات اولیه خدماتی ندارند، به نظرم این موضوع را از جمله اولویت‌های شهری قرار دهیم و مشکلات و کمبودهای حیات شبانه تهران را به عنوان شهری که میزبان سایر شهروندان از شهرهای دیگر است را برطرف کنیم.

در جلسه شورای شهر در پاسخ به این سوال که در کشورهای توسعه یافته همه این مراکز از ساعت ۱۲ شب تعطیل هستند و ما نیز سیستم خود را باید به سمت و سویی ببریم که مزاحمت ایجاد نکنیم، گفتم: بله این در مصوبات پیشین هم وجود دارد اما باید در نظر گرفت که تردد شبانه واقعیتی است که در شهرها فراوان است و من خود بارها با همین وسایل نقلیه عمومی نیمه شب و یا صبح زود وارد تهران شده‌ام. ما باید متناسب با شرایط خودمان عمل کنیم و به دلیل وجود مسافرانی که تردد دارند باید به فکر دسترسی آنها به امکانات اولیه باشیم و تسهیلاتی در اختیارشان قرار دهیم.
ما به دلیل اینکه ایستگاه قطار نزدیک محل سکونت ماست این‌ها را به خوبی می‌دانیم اما هیچ امکاناتی وجود ندارد؛ یکی برای بچه‌اش می‌خواهد چیزی بخرد، یکی بیماری به همراه دارد و همین طور نیازهای دیگر اما هیچ امکاناتی برای افراد نیست.

این نقاط شهر که به طور طبیعی بایستی آمد و شد شبانه داشته باشند، پس باید فکری کرد وگرنه پاسخگویی نیازهای ضروری مردم به عنوان یک فرصت در اختیار گروه‌های سودجو خواهد افتاد و دست کم اجناس با قیمتی بالاتر به دست مردم می‌رسد.

به هر حال شب هنگام، زمان آرامش شهر و شهروندان است. در واقع حیات شبانه نباید مانع آرامش شهر و شهروندان شود البته در حیات روزانه هم نباید این اتفاق بیافتد اما تاکید روی شب بیشتر است.
حفظ آرامش شبانه شهر، تاکید دوباره بر حقوق شهروندی است و لازم است در شهر؛ حقوق شهروندان و آرامش زندگی آنها در اولویت باشد.

آرامش شهروندان یک اصل اساسی است. مثلاً در مناطقی چون محدوده دارالخلافه ناصری، یک زمان ناصر خسرو را داری و یک زمان امام زاده یحیی را. در ناصر خسرو هیچ سکونتی نیست اما در امام زاده یحیی زندگی جریان دارد و نباید جریان زندگی را برهم بزنیم، مردم در آنجا خانه و زندگی دارند و نباید کارهای ما مخل آرامش و آسایش آنها باشد.

همه پهنه حصار ناصری مشابه هم نیست. در آن جا خیابان ایران هم هست که زندگی در آن جریان دارد و به هر حال اقدامات ما نباید مخل زندگی مردم و آرامش و آسایش آنها شود. ولی شما می‌توانید طرح زندگی شبانه مثلاً در فضای بازار را فعال کنید که خیلی هم خوب است.

خیابان سی تیر را که فعال کردند کسی به جزئیات توجه نکرد. ابتدا دکه‌های اغذیه فروشی روبه‌روی برخی مغازه‌ها و خانه‌ها بود و ساکنان مطرح کردند که از بوی کباب و روغن سوخته مریض شده‌اند. براین اساس و به مرور زمان جانمایی‌های جدیدی انجام گرفت و دکه‌ها به سمتی رفت که مراکز اداری در آنجا واقع شده و آرامشش را در آنجا پیدا کرد. در جای جدید که مراکز تجاری و اداری بودند، به سبب غیر فعال بودن دکه‌ها در روز، مشکلی پیش نیامد.

اگر قرار باشد ما یک بخش شهر را فلج کنیم، نظم آن را برهم بزنیم، روابط شهروندی را مخدوش کنیم، آرامش شهروندان را از بین ببریم و ترافیک ایجاد کنیم، پس این چه طرحی است که در آن به حقوق شهروندان تجاوز شده است.

یک بار یکی از آقایان وزرا ما را به منزل خود دعوت کرد و عمداً از مسیری رفت که بسیار پر رفت و آمد بود و گفت مسیر دیگری هم وجود داشت اما شما را از این مسیر آوردم تا تلخی ترافیک و مشکلات هر روز مردم را درک کنید.

نباید آرامش مردم را برهم بزنیم بلکه باید شب مردگی شهر را برطرف کنیم. اولویت ما زندگی شهروندان است و فعالیت ما با این اولویت نباید مغایر باشد."

کد خبر 471699

منبع: ایمنا

کلیدواژه: احمد مسجد جامعی شوراي شهر تهران تهران امکانات شهری شهر شهروند کلانشهر مدیریت شهری کلانشهرهای جهان حقوق شهروندی نشاط اجتماعی فرهنگ شهروندی توسعه پایدار حکمرانی خوب اداره ارزان شهر شهرداری شهر خلاق حیات شبانه آرامش شهر قرار دهیم

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.imna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایمنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۰۸۴۰۹۰۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

پلیس آگاهی: مردم از قانونشکنی‌ها فیلم بگیرند

سردار علی ولی‌پور گودرزی، رئیس پلیس آگاهی تهران بزرگ درپی دستگیری عامل ضرب و شتم یک شهروند با زنجیر در تهران با نگارش یادداشتی تاکید کرد که در تهران، هیچ مجرمانه‌ای برای قانون‌شکنان به پایان نمی‌رسد. در  ابتدای این یادداشت آمده است: « بدون شک فرد اراذل و اوباشی که وقیحانه در برابر چشمان تعداد زیادی از شهروندان اقدام به ضرب و شتم بیرحمانه یکی از مسافران اتوبوس بی آرتی کرده بود هرگز گمان نمی‌کرد که شهروندی مسئول و متعهد در آن شرایط پر از استرس، شجاعانه در حال تصویربرداری از اقدامات مجرمانه اوست و دیری نخواهد گذشت که سردی دستبند همکارانم بر دستهای آلوده‌اش خواهد نشست.»

در ادامه این یادداشت آمده است:‌« این اتفاق شیرین توسط کارآگاهان پلیس آگاهی رقم خورد تا بار دیگر به مجرمان و قانون‌شکنان ثابت شود پایتخت جای عرض اندام و اوباش‌گری خلافکاران نیست. اراذلی که گمان می‌کنند می‌توانند آرامش و امنیت شهروندان را با رفتارهای هنجارشکنانه و زیاده‌خواهی‌های خود برهم بزنند، کافی است نگاهی به اخبار حوادث خبرگزاری‌ها وروزنامه‌ها بیاندازند تا با زنجیره‌ای از اخبار کشفیات و دستگیری‌های پلیس آگاهی روبه‌رو شوند.»

رئیس پلیس آگاهی تهران بزرگ همچنین نوشت:‌ « شاید شروع یک پرونده با قانون‌شکنی یک مجرم آغاز شود اما این کارآگاهان پلیس آگاهی هستند که پایان بندی آن را با دستگیری متهم مربوطه رقم می‌زنند. افسران شایسته این پلیس در تلاشی بی‌وقفه و شبانه‌روز برای مقابله با جرائم و آسیب‌ها کوچک‌ترین سرنخ‌ها و مستندات را با هدف شناسایی مجرمین و احقاق حق مالباختگان و قربانیان دنبال می‌کنند. اینجانب به عنوان سکاندار پلیس آگاهی پایتخت به استناد عملکرد درخشان همکارانم در پرونده اتوبوس بی‌آرتی و همچنین دستگیری زورگیران اتوبان صدر و بسیاری موارد دیگر این اطمینان خاطر را به شهروندان می دهم که پلیس در مسیر برقراری امنیت و آرامش ساکنان پایتخت از هیچ اقدامی دریغ نخواهد کرد و مجرمان بدانند، تعدی به حقوق هر یک از ساکنان پایتخت از سوی کارآگاهان متعهد و غیرتمند پلیس آگاهی بی پاسخ نخواهد ماند.»

ولی‌پور گودرزی در پایان این یادداشت نیز درخواستی را از مردم مطرح کرد و نوشت:‌ « در پایان از شهروندان گرامی دعوت می‌کنم تا در برابر اتفاقات پیرامون خود بی تفاوت نبوده و با مستندسازی از آسیب‌ها و جرائم و قانون‌شکنی‌ها یاری‌گر پلیس در اشراف اطلاعاتی بر اتفاقات پایتخت باشند.»

باشگاه خبرنگاران جوان اجتماعی حوادث و انتظامی

دیگر خبرها

  • پلیس آگاهی: مردم از قانونشکنی‌ها فیلم بگیرند
  • اگر از زندگی خسته و کلافه شده‌اید بخوانید
  • عامل ضرب و شتم شهروندان در یک اتوبوس دستگیر شد
  • سکوت جامعه آرامش قبل از طوفان است /حکومت پس از جنبش مهسا به رویه سابق برگشت / زندگی گراها فاقد توانمندی برای ایجاد سامانه های جدید قدرت هستند
  • پیامک سازمان آب به شهروندان برای ذخیره آب چه معنایی دارد؟
  • «سرقت» انگیزه کار و تلاش و سرمایه ‌گذاری را از بین می‌برد
  • پشت صحنه پیامک «آبفا»
  • تجمع دانشگاهیان دانشگاه تهران در حمایت از خیزش دانشجویان بیدار دانشگاه‌های آمریکا
  • دیدار رئیس جمهور با شهروندان مناطق ۱۷ و ۱۸ تهران
  • تقدیر پلیس از بانوان آبادانی