Web Analytics Made Easy - Statcounter

کارشناس بازار سرمایه گفت: امیدواریم که آقای دهقان بتواند جلوی رانت و سودهای غیر اصولی و دستکاری قیمت سهام را بگیرد چرا که وجود هر گونه فسادی در بورس نشان دهنده ضعف مدیران بازار سرمایه است. گروه اقتصادی خبرگزاری دانشجو؛ خبر استعفای رئیس بورس در رسانه‌ها منتشر شد علی رغم تکذیب و تاییدیه‌هایی که عنوان شد به هر حال خبر دار شدیم که قالیباف اصل استعفا داده و سازمان بورس و اوراق بهادار پذیرای یک مدیر و رئیس جدید شده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

علی دهقان دهنوی با تصمیم شورای عالی بورس رئیس جدید سازمان بورس و اوراق بهادار تهران شد. دهقان بعد از اینکه به عنوان رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار به مردم و رسانه‌ها معرفی شد هر چند چهره ناآشنایی برای رسانه‌ها نیست، اما بر دو فاکتور مهم برای دوران مدیریت خود تاکید کرد، جلوگیری از دستوری عمل کردن در بورس و فعالیت‌های غیر اقتصادی در بورس موضوعاتی که همواره از دغدغه‌هایی بوده که در بورس مورد تاکید بوده است، اما اینکه رئیس جدید بورس این محور‌ها را تا چه میزان می‌تواند محقق کند و چرایی استعفای رئیس سابق سازمان بورس و اوراق بهادار را با عباس هشی حسابدار و کارشناس بازار سرمایه در میان گذاشتیم.

عباس هشی کارشناس بورس به خبرنگار بورس خبرگزاری دانشجو گفت: سازمان بورس اوراق بهادار مقام ناظر بازار سرمایه است که مسوولیت حفظ و حراست از پولی که مردم وارد بازار سرمایه می‌کنند را برعهده دارد همانند مسوولیت بانک مرکزی که علاوه بر وظیفه اصلی خود که حفظ ارزش پول ملی است هر چند بانک مرکزی درطی سال‌های گذشته در این بخش به درستی وظیفه خود را به منصه ظهور نرسانده و پول ملی ارزش خود را به سرعت از دست داده، اما یکی از وظایف بانک مرکزی وبازار سرمایه حفظ و حراست و امانتداری از پول و سپرده‌های مردم است. به عبارت دیگر شاه بیت فعالیت مقام ناظر با حفظ پول مردم در این دو بازار رقم می‌خورد، اما آنچه که این دو سازمان را به شدت متاثر کرده و به آن‌ها اجازه نداده که از پس وظیفه خود به خوبی بربیایند دخالت افراد غیر مسوول نهاد‌ها و بنیاد‌ها و دست اندرکاران اقتصاد زیر زمینی است که خرج انتخابات مجلس را می‌دهند وبرای انتخاب وزرا در طی همه سال‌های گذشته لابی کرده اند لذا دخالت‌های مستقیم و غیر مستقیم مانع از انجام کار مستقل این دو نهاد شده است.
وی دراین باره افزود: یکی از مواردی که به نوعی گل به خودی در بورس محسوب می‌شود موضوعی که آقای قالیباف اصل را وادار به استعفا کرد، موضوعی که رئیس پیشین سازمان بورس واوراق بهادار هم به درستی به آن اعتراف کرد دخالت‌های مستقیم و غیر مستقیم وزرا ودولتی‌ها بود که این روز‌ها را به بورس و سرمایه‌های مردم تحمیل کرده است.
هشی درباره نصایح خود به رئیس پیشین سازمان بورس گفت: روزی که آقای قالیباف اصل مسوولیت ریاست سازمان بورس و اوراق بهادار را پذیرفتند به یاد دارم به وی گفتم: خدا عاقبتت را به خیر کند که چنین مسوولیتی را قبول کردی و برای اینکه بتواند به مردم خدمت کند به قالیباف اصل تبریک گفتم، اما این موضوع را تاکید کردم که هیچ گاه دستوری و تحت فرمان این و آن عمل نکند. با توجه به اینکه آقای قالیباف اصل سابقه مدیریت در بورس از پایین به بالا را داشت و به عبارت دیگر صابون دخالت‌ها و اعمال نفوذ هلدینگ‌ها و مدیران پشت پرده هلدینگ‌ها به تنش خورده بود با این موارد آشنا بود، اما به هر حال قابل پیش بینی بود که به هر حال وی در نهایت استعفا بدهد.
هشی با انتقاد از دخالت‌های دولت در بورس تصریح نمود: هنگامی که هیئت مدیره و دبیر کل بورس مجری مصوبات شورای عالی بورس هستند، شورای عال بورس دولتی است وزیر هم تابع دستورات از بالاست به هر حال هر اتفاقی دراین بازار ممکن است رقم بخورد هر چند که همه به خوبی می‌دانیم دخالت دولت در بازار سرمایه همواره جواب عکس داده است. روز افتتاح بورس در سالا ۱۳۴۲ بر این موضوع تاکید شد که دولت نه تاجر خوبی است نه کاسب یا دلال (کارگزار) تنها موضوعی که در بورس باید نهادینه شود اعتماد سازی است تا مردم سرمایه‌های خود را به بورس بیاورند و قطعا بورس هم باید از پول ان‌ها حراست کند، لذا یکی از وظایف هیئت مدیره بورس امانتداری براساس مقررات و منافع مردمی است که باید بورس را بر مدار این محور‌ها مدیریت کند.
کارشناس بازار سرمایه دراین باره بیان داشت: با اینکه این مولفه‌ها به عنوان اساس بورس در سال ۱۳۴۲ عنوان شده، اما به ارکان شورای بورس نگاه کنید همه دولتی است از بانک مرکزی تا قوه قضاییه و نماینده دادستان و وزیر دارایی و ... در بورس حضور دارند خب مشخص است وقتی بورس دولتی می‌شود بقیه اعضا هم که کاسب‌های بازار هستند به جز یکی دو نفر که سهم باز نیستند و در تصمینات ذی نفع نیستند، تکلیف چنین بورسی چه می‌شود و خروجی این شورا چه خواهد بود خروجی و مصوباتی که در راستای منافع مردم نیست! متاسفانه نمونه کار‌های شورای بورس و اشکالاتی که به این شورا وارد است بسیار زیاد است که وقت کوتاه ما فرصتی برای عنوان کردن یک به یک آن باقی نگذاشته است.
وی با بیان اینکه رئیس جدید بورس تا چه اندازه می‌تواند در تحقق ادعاهایش موفق باشد گفت: به هر حال آقای قالیباف اصل استعفا داد با اینکه خود بورسی بود و قواعد و کار بورس را می‌شناخت، اما مجبور به استعفا شد. به هر حال مدیران بورسی باید با سواد و در بورس کار کرده و با بازار سرمایه به شدت آشنا باشند چرا که می‌دانند بورس ما با دخالت‌های دستوری مداومی رو به رو است. اینکه آقای دهقان از عدم قیمت گذاری‌های دستوری سخن گفته درست است، اما آقای قالیباف اصل هم نتوانست بر این موضوع فائق بیاید حالا آقای دهقان چقدر می‌تواند این شیوه را تغییر دهد خدا عالم است.
هشی دراین باره خاطر نشان کرد: وقتی دولت به صورت دستوری قیمت خوراک پتروشیمی، فولاد، سنگ آهن و... را بالا و پایین می‌کند آیا به غیر از این است که برای عده‌ای رانت ایجاد می‌کند؟ آیا به غیر از این است که بورس کالا به جایی برای توزیع رانت تبدیل شده است؟ پرونده فسادی که در نفت و پاسارگاد و قیر بود در دادگاه نشان داده شد که رسما از بورس کالا برای محللی استفاده به عمل می‌آورند. به هرحال دخالت‌های دستوری رانت زاست و آنچه آقای دکتر دهقان عنوان کرده اند که تلاش می‌کنند تا دخالت‌های دستوری و فعالیت‌های غیر اقتصادی در بورس را کاهش دهند هر دو موضوع درستی است، اما اینکه تا چه حد موفق شود مهم است چرا که وقتی مردم وزیر و نماینده مجلس را در بورس می‌بینند نگران می‌شوند چرا که آن‌ها بازار سرمایه را بازار خصوصی و مردمی می‌دانند نه دولتی، لذا دخالت دولتی‌ها جز ضرر برای بازار سرمایه حاصلی ندارد هر چند نمایندگان مجلس هم تلاش کنند تا برای بازار سرمایه مثلا به نفع مردم کاری صورت بگیرد، اما کسانی که در بازار تصمیم می‌گیرند هیچ توجهی به این خواسته‌ها نمی‌کنند و هر حرکت دستوری جز ضربه زدن به مردم کاری از پیش نمی‌برد.
عباس هشی در پایان خطاب به رئیس جدید سازمان بورس گفت: به هر حال آقای دکتر دهقان همان پیام رئیس مستعفی بورس را گرفته که بورس نباید دستوری عمل کند به هر حال امیدواریم که آقای دهقان بتواند جلوی رانت و سود‌های غیر اصولی و دستکاری قیمت سهام را بگیرد چرا که وجود هر گونه فسادی در بورس نشان دهنده ضعف مدیران بازار سرمایه است که عده‌ای از ضعف سیستم استفاده می‌کنند تا سهم را به نفع خود بالا و پایین ببرند، لذا از آقای دهقان انتظار می‌رود که اصل فعالیت خود را برای جلوگیری از سود جویی و رانت مافیای بورس قرار دهد تا به هر حال شاهد روز‌های خوبی در بازار سرمایه باشیم این موضوع اگر دستور کار آقای دهقان باشد خبر خوب و موضوع مبرمی است که در بازار سرمایه به شدت نیازمند آن هستیم.

منبع: خبرگزاری دانشجو

کلیدواژه: فساد در بورس رانت در بورس استعفای قالیباف سازمان بورس و اوراق بهادار آقای قالیباف اصل بازار سرمایه آقای دهقان بانک مرکزی رئیس جدید دخالت ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت snn.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری دانشجو» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۰۸۶۳۵۳۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

کوچ نقدینگی از بازار طلا و ارز به بازار سرمایه/ بورس جذاب شد

کارشناس بازارهای مالی گفت: در معاملات چند روز پیش شاهد بودیم که حجم زیادی از نقدینگی وارد بازار سرمایه شد که این موضوع نشان می دهد هیجانات سیاسی فروکش کرده و اکنون بهترین بازار برای سرمایه گذاری بازار سرمایه است. - اخبار اقتصادی -

علی حیدری کارشناس بازارهای مالی در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری تسنیم درباره وضعیت بازارهای مالی در روزهای اخیر گفت: نوسان نرخ ارزی که در هفته های گذشته شاهد آن بودیم ناشی از تشدید هیجانات سیاسی و امنیتی بود و تغییری در بنیادهای اقتصاد ایران روی نداده است.

بازارساز ترمز رشد ارز را کشید/ خبری از افزایش قیمت دلار نیست

وی گفت: بنیاد اقتصاد ایران نسبت به سال‌های گذشته بهبود یافته است، به عنوان نمونه میزان صادرات نفت ایران به قبل از تحریم ها برگشته است و هم‌زمان قیمت این طلای سیاه نیز روند صعودی را طی کرده است، این عوامل نشان می دهد که با گذشت زمان درآمدهای ارزی کشور افزایش یافته و در آینده نیز بیشتر خواهد شد.

این کارشناس بازار ارز اظهار کرد: همچنین رشد اقتصادی و رشد سرمایه‌گذاری در وضعیت مطلوبی قرار دارد، این عوامل موجب شده تا امیدها به ادامه بهبود وضعیت اقتصادی بیشتر شود، در نتیجه همه این عوامل نشان می دهد که افزایش نرخ ارز توجیه اقتصادی ندارد.

وی اضافه کرد: حال که بحران های سیاسی امنیتی و نظامی کاهش یافته است، شاهد روند کاهشی نرخ ارز هستیم.

این تحلیل گر اقتصادی تصریح کرد: در معاملات چند روز پیش شاهد بودیم که حجم زیادی از نقدینگی وارد بازار سرمایه شد که این موضوع نشان می دهد هیجانات سیاسی فروکش کرده است و اکنون بهترین بازار برای سرمایه گذاری بازار سرمایه است.

حیدری در پایان تاکید کرد: در این شرایط بازار ارز و طلا روند نزولی را طی خواهند کرد و بازار سرمایه که دچار عقب ماندگی زیادی بوده و اکنون بسیار جذاب شده، نقدینگی را به سمت خود جذب می‌کند.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • کدام خودروی سایپا 700 میلیون تومان شد؟
  • اقدام بانک ملی ایران در واگذاری پتروشیمی شازند بسیار ارزشمند است
  • قالیباف: این مجلس به دوران تاریک رانت‌های صنفی پایان داد
  • خالص سازها به سراغ قالیباف رفتند /حمله همه جانبه برای جلوگیری از ریاست مجدد قالیباف بر مجلس /پایداری ها پشت متکی می ایستند؟
  • کوچ نقدینگی از بازار طلا و ارز به بازار سرمایه/ بورس جذاب شد
  • چشم انداز سرمایه گذاری در بورس مثبت است
  • رئیسی: به صورت ویژه در دستور کار وزرا و مدیران دستگاه‌های اجرایی باشد
  • رئیسی : گشت ارشاد مدیران در دستور کار وزرا باشد
  • حقوقی‌ها از بازار سرمایه دست کشیدند/ بورس سرخ‌پوش شد!
  • شاخص بورس ۲۰ هزار واحد کاهش یافت