Web Analytics Made Easy - Statcounter

در رزوگاری نه چندان دور، شهر سنندج که به دارالمساجد مشهور بود، به جولانگاهی برای گروهک های سیاسی که ارتباطی با دین مبین اسلام نداشتند تبدیل شده بود.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از کُردتودی، حکومت پهلوی با کنترل و مراقبت چند جانبه‌ی خود نتوانست مانع کارآیی مسجد گردد، لذا مسجد در نقش بازیافته‌ی خود ظهور کرد و به پایگاه انقلاب و مرکز نشر تعالیم اسلامی مبدل شدو  به محل وحدت نیروهای انقلابی تبدیل شد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

در طول روزهای سرنوشت‌ساز پیروزی انقلاب اسلامی، رسانه‌های سنتی از جمله دیوار نوشته، نوارکاست، اعلامیه دستی و چاپی، عکس انقلابیون، تظاهرات شبانه و... توانست تأثیر فراوانی در پیروزی انقلاب اسلامی ایران داشته باشد. اغلب نوجوانان و جوانان ایرانی شناخت زیادی نسبت به این نوع رسانه‌های اثرگذارسنتی دوران انقلاب اسلامی ندارند. به باور یکی از روزنامه‌نگاران غربی، نوارکاست تنها رسانه مؤثر برای سقوط نظام شاهنشاهی محسوب می‌شد.

در کنار موارد یاد شده می‌توان به اتحاد میان مردم خصوصا شیعه و سنی برای براندازی نظام شاهنشاهی اشاره کرد، که همه دست در دست هم می دادند تا بتوانند انقلاب اسلامی را شکل دهند ، طوری که بهروز خیریهمبارز انقلابی و نویسنده و شاعر کُردستانی به بیان خاطره ای از دوران انقلاب اشاره کرد.

وی می گوید: بهترین خاطره روزهای انقلاب را وحدت میان اهل تسنن و تشیع می دانم چرا که یکی از روزهایی که برای من ماندگارتر شد و برای همیشه در ذهن مردم کردستان ماندگار است و اصلی واقعی که بعد از رهبری امام خمینی (ره) انقلاب را به ثمر رساند مسئله وحدت همه ی اقشار مردم اعم از زن و مرد و پیر و جوان بود که همواره بر آن تاکید می شد .

این مبارز انقلابی گفت: سنندج در آن دوران شهر کوچکی بود و حدود ۷۰ هزار نفر جمعیت داشت و با وجود مساجد فراوانی که در آن بود یک حسینیه کوچکی با سقفی از درهای چوبی در خیابان طالقانی سنندج وجود داشت که همواره افراد اهل تشیع به آنجا می رفتند اما همواره اهل تسنن برای سخنرانی های مذهبی که در آنجا برگزار می شد حضور داشتند و من هم در آن دوران نوجوانی بودم که همراه داماد خانواده ( شهید عطاء الله احمدی ) به تقاطع خیابان جامی رفتیم و در هنگام تظاهرات مردم ما هم شعار مرگ بر شاه می دادیم که ماموران شهربانی شروع به تیراندازی کردند و ما هم همراه با تعدادی از مردم به نانوایی که در آن نزدیکی بود پنهان شدیم و صاحب نانوایی کرکره ها را پایین کشید و به محض رفتن آنها خبر آتش زدن حسینیه به گوشمان رسید و بلافاصله خودمان را به آنجا رسانیدیم  وبه محض رسیدن دیدیم که حسینیه آتش گرفته و مردم سنندج چه اهل تسنن و چه اهل تشیع با نته دل و از جان مشغول خاموش کردن آتش آنجا بودند و به ماموران ساواک هیچ توجهی نمی کردند پس اتحاد میان اهل تسنن و تشیع یکی از رمزهای ماندگاری انقلاب اسلامی بوده و هست.

تسلط گروهک های ضدانقلاب بر کردستان و بسته شدن درب مساجد

از طرفی دیگر هم  بعد از پیروزی انقلاب اسلامی و هجرت جوانان مسلمان کردستان به استان کرمانشاه و مسلط شدن گروهک های ضد انقلاب بر شهرها و روستاهای کردستان، اوضاع و احوال مردم مسلمان کردستان دگرگون شد.

شهر سنندج که روزگاری به دارالمساجد مشهور بود، به جولانگاهی برای گروهک های سیاسی که ارتباطی با دین مبین اسلام نداشتند تبدیل شد. شهری که در میان کوچه پس کوچه هایش مناره و گلدسته های مساجد نمایان بود، به جولانگاه گروهک های سیاسی تبدیل شده بود.

مساجد سطح شهر که روزگاری مأمن مردم مسلمان سنندج بودند، بعد از چند روز تعطیلی به یک باره به بنکه (مقر نظامی) گروهک های ضد انقلاب تبدیل شدند. جوانان سنندجی به اجبار گروهک های ضدانقلاب وارد بنکه های نظامی می شدند و در پست های نگهبانی شبانه شرکت می کردند.

کتب دینی از سطح مساجد جمع آوری شد و کتاب های لنین و مائو در مساجد توزیع می شد. جوانان به جای آشنایی با احکام دین مبین اسلام و آموزش قرائت صحیح قرآن کریم در کلاس های اسلحه شناسی و راز رمز جنگ های چریکی و تن به تن حاضر می شدند.

علما و ماموستاهای مسلمانی که تا دیروز در مساجد به آموزش احکام مشغول بودند از مساجد اخراج و به جای آن ها ساواکی های فراری و تفاله های رژیم پهلوی مسئولیت مساجدی که دیگر به بنکه های نظامی تبدیل شده بودند را عهده دار شدند.

علما و ماموستایان کردستانی خانه نشین شده بودند و به جای آن ها، جوانان شیفته فرهنگ برهنه کومونیست مسئولیت آموزش مردم کردستان را عهده دار شده بودند. حالا دیگر داشتن کتب مذهبی در خانه جرم تلقی می شد و اگر در خانه ای کتاب های دینی یافت می شد، به جرم همکاری با نظام مقدس جمهوری اسلامی، در زندان های سیاسی محبوس می شد.

پرده وسط مساجد که برای جدا کردن صف نماز مردان از زنان کشیده می شد، برادشته شد و دختران و پسران جوان به زور اسلحه گروهکی ها  در کنار یکدیگر می نشستند و به دروس نظامی و ایدئولوژیک گروهک های ضد انقلاب گوش می دادند.

مسجد جامع سنندج که از قدیم الایام میعادگاه مردم سنندج در روز جمعه بود، تعطیل شد. هواداران گروهک های ضد انقلاب به پشت گرمی اسلحه مزدوران اجنبی در روز جمعه مقابل درب مسجد جامع تجمع می کردند و نمازگزاران را به باد کتک می گرفتند.

مردم سنندج علی رغم اینکه هیچ سر پناهی نداشتند، اما هیچ گاه در برابر زیاده خواهی های گروهک های ضد انقلاب کوتاه نمی آمدند. علی رغم برخورد وحشیانه گروهک های ضد انقلاب و هوادارانشان با نمازگذاران جمعه، مردم مسلمان سنندج هر هفته در برابر درب بسته مسجد جامع برای اقامه نماز جمعه تجمع می کردند، اما باز هم با سر و صورتی خونی راهی خانه هایشان می شدند و جمعه بعد هم روز از نو، روزی از نو.

گروهک های ضد انقلاب که در روزهای ابتدایی ظهورشان، خودشان را مقید به دین مبین اسلام نشان می دادند و حتی در پاره ای از موارد برای فریب مردم، از شیوخ وابسته به دربار پهلوی بهره می بردند، تا به این روش به حضور خود در کردستان مشروعیت ببخشند؛ به مرور زمان چهره اصلی خود را نمایان کردند و ضدیت خود را با دین اسلام برای همگان آشکار ساختند.

گروهک های ضدانقلاب برای اجرای نقشه های پلید خود در کردستان و هم چنین تبلیغ تفکرات مادی گرایانه و الحادی در بین جوانان این مرز و بوم، در مرحله اول باید از با بهره بردن از شیوخ وابسته به دربار پهلوی، به جنگ ماموستاها می رفتند. گروهک های ضد انقلاب ماموستاها را کهنه پرستان متحجر نامیدند و با این روش سعی کردند، میان جوانان کردستان و ماموستاها فاصله بیاندازند.

اسارت، زندان و در نهایت شهادت و مثله کردن به وحشیانه ترین شکل ممکن، تنها پاسخ گروهک های ضدانقلاب به ماموستایان و چهره های مذهبی شهرها و روستاهای کردستان محسوب می شد. گروهک های ضدانقلاب که در برابر روشنگری های چهره های مذهبی کردستان، پاسخی جز خفه کردن صدای آن ها در گلو نداشتند، دست به اسلحه بردند و شروع به ترور چهره های مذهبی و انقلابی کردستان کردند.

البته در این میان تعدادی از ماموستایان از جمله شهید ملا حیدر فهیم و بسیاری دیگر به شهادت رسیدند، ولی تعدادی از ماموستایان به استان های همجوار مهاجرت کردند و همزمان با ورود رزمندگان سپاه اسلام به کردستان و پاکسازی منطقه، به کردستان بازگشتند و یک بار دیگر سنگر مساجد را برای روشنگری و بصیرت افزایی مردم رونق بخشیدند.

انتهای پیام/

منبع: دانا

کلیدواژه: گروهک های ضد انقلاب گروهک های ضدانقلاب دین مبین اسلام انقلاب اسلامی اهل تسنن تبدیل شد

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.dana.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «دانا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۰۸۸۰۹۸۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تعامل بهزیستی با مساجد برای رفع مشکلات معلولان و زنان سرپرست خانوار

«علی محمد قادری»، با اشاره به بهره‌گیری سازمان بهزیستی از ظرفیت مساجد، بیان کرد: سازمان بهزیستی در اجرای برنامه ها تلاش دارد که از سازه زنده جهان اسلام یعنی مساجد بهره مند شود.

رئیس سازمان بهزیستی کشور با اشاره به اینکه مسجد مکان مقدس و خانه خدا است، تصریح کرد: خوشبختانه یک وفاق جدی اتفاق افتاده است و ما فعالیت های خودمان را معطوف به حضور در مسجد نموده‌ایم، زیرا که فعالیت در مساجد مشمول برکات بسیاری است.

وی ادامه داد: به همین دلیل سازمان بهزیستی از ظرفیت خانه های خدا برای رسیدگی به مسائل و مشکلات بانوان سرپرست خانوار و افراد دارای معلولیت و نیز تسهیل‌گری امورات آنها استفاده می‌کند.

قادری افزود: همچنین در قالب طرحی، رسیدگی به وضعیت و مشکلات افراد دارای معلولیت را در مساجد مورد توجه قرار دادیم و بنا داریم که این جلسات را در سال جدید در ۵۰۰ مسجد برگزار نماییم.

منبع: خبرگزاری شبستان

دیگر خبرها

  • برگزاری ویژه‌ برنامه‌های دهه کرامت در مساجد و حسینیه‌ها
  • معلم انقلابی باید در کشور تربیت شود
  • راه اندازی پایگاه هوشمند سرای بازی کودک در مساجد
  • تعامل بهزیستی با مساجد برای رفع مشکلات معلولان و زنان سرپرست خانوار
  • دشمنان آگاهانه برای تجزیه ایران می‌جنگند
  • تمدن نوین اسلامی با وحدت محقق می‌شود/ عینت‌بخشی به وحدت اسلامی در دستور کارم بود
  • روحیه عقیدتی میان نیروهای انقلابی تقویت شود
  • برپایی نمایشگاه خوداتکایی دانش‌آموزان کردستان در سنندج
  • نهضت بازگشت به مساجد، به عنوان مهمترین پایگاه رسیدگی به مشکلات مردم
  • روایتگری پیشمرگان مسلمان، اسناد ناطق روایت آزادسازی سنندج است