Web Analytics Made Easy - Statcounter

در روزهای پایانی جهش تولید به سراغ یکی از کارخانه‌های دانش بنیان در استان رفتیم تا از تولیدات این کارخانه خبرهای خوبی را دریافت کنیم اما با صحنه جمع شدن و بسته شدن کارخانه مواجه شدیم. پرس‌وجو کنان به سراغ مدیر این کارخانه رفتم و علت را جویا شدم آقای زندی پور از ۱۸ سال عمرش گفت که صرف این کارخانه‌ دانش‌بنیان کرده بود ولی به خاطر حمایت‌هایی که صورت نگرفته بود مجبور به تخلیه سالن‌ها کرده بود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

در زیر گزیده‌ای از مصاحبه مدیرعامل این واحد تولیدی با خبرنگار فارس آمده است:

سالانه 70 هزار تن پشم در کشور سوزانده می‌شود/ دامدار، دام را فقط برای گوشت و شیرش می‌خواهد

۱۸ سال پیش با تحقیقاتی که انجام شد به این نتیجه رسیدم که استان چهارمحال و بختیاری از ظرفیت بالایی در دامپروری برخوردار است پس از تحقیقات زیاد برای انتخاب استان خط تولید پشم به روش الکتروستاتیک در این استان راه‌اندازی شد. ساختار فیزیکی لیف پشم بسیار با ارزش است اما متاسفانه ۷۰ هزار تن پشمی که سالانه تولید می‌شود سوزانده می‌شود چون دامدار فقط گوسفند را برای شیر و گوشت آن پرورش می‌دهد و به پشم آن توجهی نمی‌کند و به خاطر آلودگی‌هایی که پشم دارد و عدم اصلاح نژاد دامدار پشم را ناکارآمد می‌داند اما ما در این کارخانه با روش‌های بروز و دستگاه‌های پیشرفته تفکیک انجام می‌دهیم و خلوص پشم را بالا می‌بریم.

الیاف‌های موجود دارای ناخالصی‌های مرده و مویی شکل است که در کنار پشم رشد می‌کنند و اجازه نمی‌دهند نخ ظریف تولید شود مشکل اینجاست که دامداران ما محصول با ارزشی دارند اما به دلیل استفاده نادرست تبدیل به نخ‌های کلفت‌ریسی برای استفاده در گلیم و گبه می‌شود و ارزش کار به شد افت می‌کند.

ما در این کارخانه الیاف مویی شکل و مرده را از پشم جدا کرده و با خلوص زیادی که برای پشم به وجود می‌آید می‌توانیم در صنایع نازک‌ریسی از آن استفاده کنیم لازم به ذکر است که در روش‌های سنتی برای جداسازی ناخالصی از هر کیلو پشم ۱۷ لیتر آب مصرف می‌شود اما در شبکه‌ای ما ۱۸ سال پیش راه‌اندازی کردیم شستشوی خشک و بدون آب صورت می‌گیرد و ضایعات تبدیل به کود و الیاف مویی شکل را در صنایع حرارتی و عایق استفاده می‌کردیم که صرفا هیچ دورریزی نداشته باشد.

وارد کردن پشم از استرالیا و آلمان

شرکت تولید تالس پشمی ما در سال ۱۳۸۰ ثبت اختراع شد و در سال ۱۳۸۵ واحد نمونه تالس پشمی شد. ۵ سال تلاش کردیم تا مواد اولیه را جمع‌آوری کنیم و در این راه از جهاد کشاورزی و اتحادیه امور عشایری و توسعه صنایع روستایی تقاضا کردیم که همراه ما باشند اما هیچ ارگانی متولی تجمیع پشم نشد و مجبور به خرید پشم از کشورهای استرالیا، آلمان و عراق شدیم.

هیچ نهادی از ما حمایت نکرد/ کارخانه تعطیل شد

در این مسیر با سازمان فنی‌حرفه‌ای تفاهم‌نامه‌ای منعقد شد و ۵۰ نفر از نیروهای خانم آموزش داده شدند تا در اشتغال خانگی فعالیت کنند و با تبدیل روزانه ۳ کیلو پشم به الیاف خالص ماهانه نزدیک به ۲ میلیون تومان دریافت کنند اما نبود مواد اولیه باز هم مانع ادامه این اشتغال خانگی شد. پس از آن دستگاه‌های چین مکانیزه را طراحی کردیم که در کشتارگاه‌ها و مناطقی که دامدارها هستند مسقر شوند اما مورد حمایت واقع نشد این کارخانه ظرفیت ایجاد ماهانه بیش از ۳۰۰ شغل را داراست اما هیچ یک از نهادهای استانداری، وزارت صنایع، سازمان امور عشایر، پارک علم وفناوری کمکی نکردند و امروز به تخلیه کارخانه کردیم.

این خبرها در این روزهایی که می‌شنویم استان ما در صدر بیکارترین استان‌های کشور است بسیار دردآور است و امید آن است که مسئولان توجه بیشتری به اشتغال داشته باشند.

انتهای پیام/۳۳۳۹/م

منبع: فارس

کلیدواژه: سال جهش تولید کارخانه دانش بنیان

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.farsnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «فارس» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۰۸۸۹۳۱۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

کاهش مقرری بگیران بیمه بیکاری در خراسان شمالی با حمایت از واحدهای تولیدی

ایسنا/خراسان شمالی مدیرکل تعاون کار و رفاه اجتماعی خراسان شمالی گفت حمایت از واحدهای تولیدی استان سبب افزایش تولید و کاهش مقرری بگیران بیمه بیکاری شده است.

مهدی اسلام‌خواه، ۱۲ اردیبهشت ماه در سی و پنجمین جشنواره امتنان از نخبگان کار و تولید خراسان شمالی اظهار کرد: به دلیل غیرفعال بودن برخی واحدهای تولیدی یا راکت بودن وضعیت فعالیتی آن‌ها بیش از ۱۳۰۰ نفر کارگر در استان جزو مقرری بگیران بیمه بیکاری بودند.

وی ادامه داد: اما با حمایت‌های تسهیلاتی صورت گرفته و رسیدگی به دغدغه این واحدهای تولیدی و همچنین مجموعه آنها، تعداد مقرری بگیران بیمه بیکاری استان به کمتر از یک هزار نفر رسیده و این نشان از بهبود وضعیت کسب و کار در استان دارد.

وی گفت: طی دوسال و نیم گذشته، بیش از ۳۰ هزار شغل تعهدی در خراسان شمالی ایجاد شده است و در سال گذشته نیز تعهد اشتغال استان کامل و ۱۳ هزار و ۵۱۵ نفر شغل ایجاد شد.

وی تاکید کرد: تعهد ایجاد اشتغال استان طی امسال با توجه به کاهش نرخ تورم و اقدامات مناسب سال گذشته ه ۸۴۳۴ نفر رسید که تلاش می‌کنیم این تعداد اشتغال به صورت ویژه در بخش فارغ التحصیلان دانشگاهی ایجاد شود.

مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی خراسان شمالی به تسهیلات پرداخت شده در حوزه مشاغل خانگی اشاره کرد و افزود: میزان تسهیلات پرداختی در این بخش طی سال ۹۹ حدود ۵ میلیارد تومان بود اما در سال ۱۴۰۲ به ۱۱۰ میلیارد تومان افزایش پیدا کرد که نشان از پیگیری‌های نماینده دولت در استان و تلاش همکارانم در این مجموعه است.

اسلام خواه به مطالبات کارگری نیز اشاره کرد و ادامه داد: کاهش مطالبات کارگری یکی از دغدغه‌های ما در استان بود ه با پیگیری‌های بسیار از ۳۰ میلیارد تومان به دو میلیارد تومان کاهش پیدا کرده و نشان از بهبود وضعیت تولید در استان دارد.

وی گفت: کالابرگ نیز یکی از طرح‌های بسیار خوب دولت بود که برای مشمولان دهک‌های یک تا هفت اجرا شد و در استان خراسان شمالی تاکنون ۲۰۰۰ میلیارد تومان خرید توسط مردم با استفاده از کالابرگ انجام شده است.

گفتنی است در پایان این مراسم از نخبگان حوزه کار و تولید در جامعه کارگری و کارفرمایی استان تقدیر به عمل آمد.

انتهای پیام

دیگر خبرها

  • کاهش مقرری بگیران بیمه بیکاری در خراسان شمالی با حمایت از واحدهای تولیدی
  • حمایت مالی از حضور ۱۲ واحد تولیدی استان اردبیل
  • حمایت مالی از حضور ۱۲ واحد تولیدی استان اردبیل در نمایشگاه ایران اکسپو
  • تعطیلی دو روزه، بهره‌وری نیروی کار را افزایش می‌دهد/ثبت ۲۸ هزار فرصت شغلی در سامانه ملی
  • حضور ۱۲ واحد تولیدی اردبیل در نمایشگاه ایران اکسپو
  • ۲ هزار و ۱۵۱ واحد تولیدی در سال ۱۴۰۲ احیا شدند
  • حمایت قضایی از تولید/ جلوگیری از بیکاری ۱۹۱ هزار ‌کارگر
  • حمایت دستگاه قضائی از کار و کارگر/ ۲ هزار و ۱۵۱ واحد تولیدی در سال ۱۴۰۲ احیا شد
  • حمایت دستگاه قضایی از کار و کارگر/ ۲ هزار و ۱۵۱ واحد تولیدی در سال ۱۴۰۲ احیا شد
  • جلوگیری از تعطیلی ۲ هزار واحد تولیدی و بیکاری ۱۹۸ هزار نیروی کار