Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «بازار نیوز»
2024-04-29@04:33:15 GMT

افزایش ۴۷ درصدی سقف بودجه توسط کمیسیون تلفیق

تاریخ انتشار: ۱۵ بهمن ۱۳۹۹ | کد خبر: ۳۰۸۹۳۶۷۴

رئیس سازمان برنامه و بودجه اظهار داشت: منابع عمومی دولت در سال آتی ۸۴۱ هزار میلیارد تومان بوده و رشد ۴۷ درصدی را نشان می‌دهد، اما امروز این رقم به ۱۱۲۰ هزار میلیارد تومان افزایش پیدا کرده است. گروه اقتصادکلان بازارنیوز: محمد باقر نوبخت معاون رئیس جمهور و رئیس سازمان برنامه و بودجه دیروز سه‌شنبه ۱۴ بهمن در جلسه علنی مجلس و بعد از بیان نظرات موافق و مخالف درباره بودجه ۱۴۰۰ اظهارداشت: ۱۲ آذر که لایحه بودجه ۱۴۰۰ تقدیم مجلس شد اظهاراتی از سوی نمایندگان مجلس درباره اشکالات بودجه بیان شد؛ این سئوال وجود دارد که آیا این اشکالات برطرف شده است؟

وی افزود: به محض تقدیم لایحه بودجه به مجلس که در دوره دولت یازدهم و دوازدهم که در همه این سال‌ها قانون رعایت شده است و من هم‌اکنون طبق اصل ۱۲۶ قانون اساسی که امور برنامه و بودجه از اختیارات رئیس جمهور است و می‌تواند به فردی تفویض شود و هم‌اکنون به من تفویض شده در حال صحبت با نمایندگان براساس این اصل قانون اساسی هستم.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!



رئیس سازمان برنامه و بودجه تصریح کرد: اولین انتقادی که درباره بودجه مطرح می‌شد مربوط به منابع و مصارف در لایحه بودجه ۱۴۰۰ است که با تعابیر مختلف از آن انتقاد شد.

نوبخت اظهار داشت: امروز ملت ایران مشابه نمایندگان منتظر هستند که مجلس بعد از ۲ ماه که لایحه را در اختیار داشته و اختیار برای تغییرات داشته و از آن استفاده کرده در راستای رفع آن اشکالات قدم برداشته و یا در تائید آن؟

معاون رئیس جمهور خاطرنشان کرد: منابع عمومی دولت در سال آتی ۸۴۱ هزار میلیارد تومان بوده و رشد ۴۷ درصدی را نشان می‌دهد، اما امروز این رقم به ۱۱۲۰ هزار میلیارد تومان افزایش پیدا کرده است.  

نوبخت گفت: سئوال ملت ایران این است که اگر انتقادی به این رقم و رشد زیاد این منابع وجود داشته چرا نمایندگان آن را اصلاح نکردند و این رقم را افزایش دادند؛ مگر نفگتید که باید اصلاح ساختار بودجه عملیاتی شود؟  

رئیس سازمان برنامه و بودجه گفت: ساختار بودجه را مدون و کامل به رئیس مجلس و نمایندگان دادیم و انتظار داشتیم که اصلاح ساختار بودجه توسط مجلس انجام شود.

وی تصریح کرد: انتقاد نمایندگان مجلس آن بود که چرا وابستگی به نفت در بودجه زیاد شده است و نسبت به سال گذشته این رقم به ۱۹۹ هزار میلیارد تومان افزایش یافته است؛ که البته این حق نمایندگان است و این سوال وجود دارد که آیا مجلس به گفته خودش مبنی بر کاهش سهم نفت در منابع پایدار باقی مانده است؟

وی گفت: ۱۶ هزار میلیارد تومان مستقیماً به درآمد نفت با مجوز مجلس اضافه شده تا دولت درآمدهایش افزایش یابد. این در حالیست که مجلس معتقد بود درآمد‌های دولت در نفت زیاد است، اما به دولت اجازه دادند که این درآمد زیادتر شود.

معاون رئیس جمهور و رئیس سازمان برنامه و بودجه تاکید کرد: این بودجه چهارمین سال محاصره اقتصادی است و دولت سه سال محاصره بزرگ اقتصادی را تحمل کرد دشمنان ما منتظر بودند طرح‌های عمرانی ما بخوابد، اما در حال اتمام و بهره برداری است.

وی افزود: رییس مجلس شورای اسلامی گزارشات خزانه را دریافت می‌کند ایشان شهادت بدهد آیا ما ۶۶ هزار و ۴۰۰ میلیارد تومان را تا الان برای طرح‌های عمرانی پرداخت کرده‌ایم یا نه؟ آن‌ها منتظر تابستانی گرم برای ما بودند، اما ما پاداش صبر و مقاومت‌مان را دریافت می‌کنیم.

وی اضافه کرد: کاش می‌شد نفت را از بودجه خارج کنیم در حال حاضر درآمد ۱۰۹ میلیارد دلاری ما به چند میلیارد دلار کاهش یافته و من نمی‌توانیم این عدد را بگویم، اما مقاومت ملت در برابر فشار‌های زیاده خواهانه استکبار جهانی به منصه ظهور رسیده است.

معاون رییس جمهور با بیان این‌که کمیسیون تلفیق بیش از سال‌های گذشته هدفمندی را به نفت وابسته کرده، اضافه کرد: من به اعضای کمیسیون تلفیق انتقاد نمی‌کنم آن‌ها انسان‌های فهیم، مطلع و کارشناسی هستند آن‌ها دو ماه وقت داشتند و بر روی بودجه متمرکز شدند و به آن مهر تایید زدند ضمن این‌که وابستگی به نفت هم بیشتر شد.

وی با اشاره به حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی از سوی کمیسیون تلفیق با عنوان مبارزه با رانت یادآور شد: تلاش این است که با پرداخت یارانه اضافی آثار آن خنثی شود این در حالی است که ارز ۴۲۰۰ تومانی طی چند مرحله به ۲۵ میلیارد دلار، ۱۴ میلیارد دلار، هشت میلیارد دلار و ۵.۵ میلیارد دلار تقلیل یافت، زیرا این کار با تأنی انجام می‌شد.

رییس سازمان برنامه و بودجه ادامه داد: این‌که بگویند افراد خاصی از رانت ارز ۴۲۰۰ تومانی استفاده می‌کنند یک حرف مجرمانه است سایتی هست که همه کسانی که ارز ۴۲۰۰ تومانی را استفاده کردند نامشان در آن آمده است این نام‌ها را برای نمایندگان افشا کنید درست است عده‌ای خطا کردند، همکاری نکردند یا کالا نیاوردند یا با قیمت بالاتر کالایشان را عرضه کردند که باید با آن‌ها برخورد شود.

نوبخت اضافه کرد: یک نهاد این مسئولیت را بپذیرد که آیا اگر بدون تمهید مقدمات ارز ۴۲۰۰ تومانی را به قیمت آزاد تبدیل کنیم می‌شود جلوی گرانی را گرفت یا نه؟ گفته می‌شود به ازای گران شدن ۴۵ هزار و ۵۰۰ تومان به یارانه اضافه می‌کنیم مگر ما به ۳۵ میلیون نفر علاوه بر یارانه ۱۰۰ و ۱۲۰ هزار تومان اختصاص ندادیم مگر این افاقه کرد.

معاون رییس جمهور در ادامه اظهار کرد: شما که مجلس انقلابی هستید اجازه دادید که خودرو‌های لوکس که سال‌ها اجازه نداشتند به کشور وارد شوند، واردات‌شان انجام شود اگر از فردا در خیابان‌های تهران ماشین‌های لوکس بیایند و بچرخند چه جوابی به فرودستان می‌دهید مجلس انقلابی اجازه داد برای ۱۷ هزار میلیارد تومان حقوق گمرکی این خودرو‌ها وارد شوند. آیا اگر این‌ها وارد شوند به بازار ارز فشار نمی‌آید؟ چه کسی این رانت را می‌خورد؟

وی اضافه کرد: قیمت ارز در چهار – پنج سال گذشته زیر ۴۲۰۰ تومان بود چه کسی گفت که باید در این شرایط به ۱۷ هزار و ۵۰۰ تومان افزایش یابد چرا این ارقام را بر زبان جاری می‌کنید مردم از ما اعانه نمی‌خواهند بلکه می‌خواهند جلوی تورم و گرانی را بگیریم. بودجه امروز تمام نمی‌شود لذا فرافکنی نکنیم و صورت مساله را پاک نکنیم این کار باید با تفاهم به انجام برسد.

رییس سازمان برنامه و بودجه اضافه کرد: رد لایحه به این معنی است که عقل جمعی ما نکشیده که بعد از دوماه بودجه را اصلاح کنیم امید ما به شما در مجلس و اصلاحات و پیشنهادات شماست. چند هفته برای اصلاح لایحه در جلسه علنی وقت هست و این لایحه اکنون در اختیار شماست. برچسب ها: نوبخت ، دولت ، اقتصاد ، بازارنیوز لینک کوتاه خبر: bzna.ir/000MO7

منبع: بازار نیوز

کلیدواژه: نوبخت دولت اقتصاد بازارنیوز رئیس سازمان برنامه و بودجه هزار میلیارد تومان ارز ۴۲۰۰ تومانی کمیسیون تلفیق میلیارد دلار تومان افزایش رئیس جمهور

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت bazarnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «بازار نیوز» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۰۸۹۳۶۷۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

بررسی لایحه جداول بودجه ۱۴۰۳ در دستور کار هفتگی مجلس قرار خواهد گرفت

به گزارش گروه سیاست خبرگزاری علم و فناوری آنا، جلسات علنی هفته جاری مجلس شورای اسلامی روزهای یکشنبه، سه شنبه و چهارشنبه (۱۲،۱۱،۹) اردیبهشت ماه برگزار می شود و موارد زیر در دستور کار این هفته صحن علنی مجلس قرار می گیرد:

در این هفته قرار است گزارش کمیسیون تلفیق در مورد بخش دوم (جداول بودجه) بودجه ۱۴۰۳ کل کشور، گزارش کمیسیون اقتصادی در مورد طرح مالیات بر سودا گری و سفته بازی و طرح یک فوریتی اصلاح برخی احکام مالیاتی جهت تسهیل فعالیت های اقتصادی کشور در سال جهش تولید با مشارکت مردم بررسی شود.

همچنین نمایندگان در هفته پیش رو ادامه رسیدگی به گزارش کمیسیون اجتماعی ‎در مورد لایحه یک فوریتی پیشگیری از آسیب دیدگی زنان و ارتقای امنیت آنان در برابر سوء رفتار،گزارش کمیسیون انرژی در مورد لایحه ارجاع اختلاف شرکت مهندسی و توسعه گاز ایران با شرکت بازرگانی دولتی هند به داوری و گزارش کمیسیون اجتماعی در مورد طرح یک فوریتی استفساریه ماده ۴۸ قانون الحاق موادی به قانون تنظیم بخشی از مقررات مالی دولت (۱) را بررسی می کنند.

گزارش کمیسیون اجتماعی در مورد طرح دوفوریتی استفساریه تبصره (۲) ماده واحده قانون اصلاح بند (و) ماده ۴۴ قانون برنامه ۵ ساله پنجم توسعه جمهوری اسلامی ایران،گزارش کمیسیون فرهنگی در مورد لایحه موافقتنامه همکاری بین جمهوری اسلامی ایران و جمهوری پرتغال در حوزه های زبان، آموزش و فرهنگ و رسانه های جمعی و گزارش کمیسیون کشاورزی، آب، منابع طبیعی و محیط زیست در مورد طرح استفساریه جز (۱) بند (الف) ماده ۹ قانون مالیات بر ارزش افزوده در دستور کار صحن علنی این هفته مجلس قرار می گیرد.

همچنین گزارش کمیسیون امور داخلی کشور و شوراها در مورد طرح اصلاح جدول حوزه‌های انتخابیه مجلس شورای اسلامی و تعداد نمایندگان، لایحه یک فوریتی الحاق برخی مواد به قانون تنظیم بخشی از مقررات مالی دولت(۳) وگزارش شور دوم کمیسیون اقتصادی در مورد لایحه اصلاح ‎ماده ۸ قانون بیمه اجباری خسارات وارد شده به شخص ثالث در اثر حوادث ناشی از وسایل نقلیه این هفته در صحن علنی مجلس شورای اسلامی بررسی می شود.

گزارش کمیسیون قضایی و حقوقی در مورد طرح اصلاح قانون نحوه اجرای محکومیت مالی ، لایحه اصلاح تبصره (۵) الحاقی به ماده واحده قانون سرباز قهرمان و واحده گزارش کمیسیون اجتماعی در مورد لایحه یک فوریتی نحوه مدیریت تعارض منافع در انجام وظایف قانونی و ارائه خدمات عمومی از دیگر برنامه های هفته جاری صحن علنی مجلس شورای اسلامی خواهد بود.

گزارش کمیسیون فرهنگی در مورد لایحه عضویت دولت جمهوری اسلامی ایران در سازمان توسعه زنان سازمان همکاری اسلامی، گزارش کمیسیون عمران در مورد طرح یک فوریتی الحاق (۷) تبصره به ماده (۷) اساسنامه بنیاد مسکن انقلاب اسلامی بابت تسهیل روند ساخت و ساز روستایی برای بومیان روستا و حمایت از دولت در جهت ساخت یک میلیون مسکن در سال و گزارش کمیسیون کشاورزی، آب، منابع طبیعی و محیط زیست در مورد لایحه پروتکل ارزیابی اثرات زیست محیطی ‎فرامرزی الحاقی به کنوانسیون چهارچوب حفاظت از محیط زیست دریایی دریای خزر در دستور کار هفتگی مجلس در هفته جاری قرار گرفت.

متن کار دستور جلسات صحن علنی مجلس را اینجا بخوانید.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • قالیباف: جداول بودجه برای نخستین بار به رای گذاشته می‌شود
  • برای اولین بار قرار است «جداول بودجه» در صحن مجلس بررسی شود
  • حاجی بابایی: جداول بودجه ۱۴۰۳ کاملا شفاف است
  • قالیباف: نباید به مجلس ظلم شود، نخستین بار است که مجلس یازدهم جداول را به رأی نمایندگان می گذارد
  • حاجی‌بابایی: جداول بودجه ۱۴۰۳ کاملا شفاف است
  • جداول بودجه ۱۴۰۳ کاملا شفاف است
  • رشد ۳۰ درصدی بودجه محرومیت زدایی سیستان و بلوچستان
  • لایحه جداول بودجه ۱۴۰۳ در دستور کار هفتگی صحن علنی مجلس قرار خواهد گرفت
  • مجلس بخش دوم لایحه بودجه سال ۱۴۰۳ را بررسی می‌کند
  • بررسی لایحه جداول بودجه ۱۴۰۳ در دستور کار هفتگی مجلس قرار خواهد گرفت