Web Analytics Made Easy - Statcounter

گروه استان‌ها - جامعه کارگری این روزها در سایه فشار اقتصادی به سختی روزگار می‌گذرانند و این درحالی است که مشکلات آنها به بهانه تحریم‌ها و کرونا نادیده گرفته شده و به مسائلی گره زده می‌شود که واقعیت ماجرا نیست. - اخبار استانها -

به‌گزارش خبرگزاری تسنیم از اراک، نقش جامعه کارگری در تحولات و پیشرفت یک کشور نقشی محوری و بسیار تاثیرگذار بوده و این درحالی است که در کشور ما جامعه کارگری علی‌رغم سختی و مشقت بسیار، کمترین حقوق و مزایا را دارند، قشری که در صورت توجه به آنها و حمایت از آنان می‌توانند موتور محرکه یک جامعه به‌ویژه در بخش اقتصادی باشند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

اما می‌بینیم که این قشر زحمت‌کش همواره با استرس از آینده شغلی خود همراه بوده و مشکلات فراوانی اعم از نبود امنیت شغلی، پایین بودن حقوق و دستمزد، قراردادهای موقت و سفیدامضا، سوءاستفاده و تخلفات کارفرمایان آنها را در شرایط سختی قرار داده است به طوری که در تامین معیشت خانواده خود با کوهی از مشکلات مواجه هستند.

طبق آمار، جامعه کارگری بزرگترین قشر کشور بوده و بیش از نیمی از جمعیت کشور را تشکیل می‌دهند که این مستلزم توجه جدی به این قشر بوده چراکه هرگونه قصور و عدم توجهی سبب بروز آسیب‌های فراوان در سطح کشور می‌شود.

امنیت شغلی و پایین بودن حقوق و مزایا از جمله مهم‌ترین مشکلات قشر کارگری بوده و این درحالی است که کارفرما هر زمانی که تصمیم بگیرد به سادگی می‌تواند کارگر را به بهانه‌های مختلف و غیراصولی اخراج یا تنبیه کند.

اگرچه این روزها شاهد اخراج گسترده کارگران به بهانه تحریم‌ها هستیم اما در حقیقت داستان چیز دیگری بوده و تحریم‌ها به حربه‌ای برای سوءاستفاده کارفرمایان از این شرایط تبدیل شده است.

مشکلات موجود در مسیر تولید را نمی‌توان انکار کرد اما واردات از طریق قاچاق و همچنین واردات کالاهای مشابه داخلی همه از مواردی است که به نبود مدیریت صحیح در بدنه دولت برمی‌گردد.

استان مرکزی به سبب قرار داشتن قطب‌های صنعتی فراوان در آن یکی از استان‌های با جمعیت بالای کارگری بوده به طوری که شهرستان ساوه را با نام شهرستان کارگری می‌شناسند و جمعیت کارگری در این شهرستان بسیار زیاد است، جمعیتی که این روزها در سایه فشارهای اقتصادی به سختی روزگار می‌گذرانند.

جامعه‌ای که این روزها با بی‌توجهی‌ها و عدم حمایت‌ها هر از چندگاهی شاهد اردوکشی خیابانی آنها و تجمعات اعتراضی‌شان هستیم گرچه چندان هم در بهبود شرایط آنها اثرگذار نبوده است.

خبرنگار تسنیم در مصاحبه‌ای تفصیلی با دبیر اجرایی خانه کارگر ساوه(شهرستانی با بیشترین جمعیت کارگری در استان مرکزی)، مسائل و مشکلات کارگری به بحث و گفت‌و‌گو گذاشت.

مشکلات کارگری به قوانین مجلس و همچنین عدم پیگیری‌های دولتمردان برمی‌گردد

داود میرزایی در این مصاحبه با اشاره به مشکلات جامعه کارگری شهرستان ساوه گفت: علی‌رغم تعامل خوب مسئولان استان با تشکل‌های کارگری بخشی از مشکلات کارگری این شهرستان عقیم مانده است، امروزه بخشی از مشکلاتی که گریبان‌گیر جامعه کارگری است به قوانین تصویب شده در مجلس و مجلس‌های قبلی برمی‌گردد و بخشی هم به پیگیری‌های دولتمردان برمی‌گردد.

وی بیان کرد: امروزه همه به این اذعان دارند فشار اقتصادی و معیشتی یقه قشر کارگری و افراد کم‌درآمد را گرفته و کمر آنها را شکسته است.

**کمبود نیروی صنایع به معنای از بین رفتن بیکاری نیست

دبیر اجرایی خانه کارگر ساوه ادامه داد: امروز گفته می‌شود که صنایع با مشکل کمبود نیرو مواجه هستند بله واقعا امروز صنایع با کمبود نیرو رو به رو شده‌اند اما این به معنای از بین رفتن مطلق بیکاری در  جامعه نیست، از آنجایی که جامعه به سمت تک‌فرزندی و بی‌فرزندی رفته، جوانان امروز حاضر نیستند با حقوق‌های یک یا دو میلیون تومانی در صنایع حاضر شوند.

صنایع هیچ ارزشی برای جامعه کارگری قائل نیستند/تعاونی مصرف و مسکن در کارخانه‌ها از بین رفته است

میرزایی عنوان کرد: در صنایعی که امروز تنها به پرداختن حقوق اکتفا می‌کنند در گذشته برای کارفرمایان، دولت و حاکمیت این اصل بود که ابتدا مسکن و معیشت کارگر را تامین و بعد حقوق وی را لحاظ کنند، امروز همه صنایع چه کوچک، چه بزرگ و چه دولتی و چه غیردولتی هیچ ارزشی برای جامعه و تشکل‌های کارگری قائل نیستند، تعاونی مصرف و مسکن در کارخانه‌ها از بین رفته، مسکن برای کارگران یک رویای دست‌نیافتنی شده است.

قشر کارگر برای خانه‌دار شدن باید 114 سال انتظار بکشد

وی افزود: همان طور که معاون وزیر می‌گوید یک کارگر برای خانه‌دار شدن در شرایط فعلی باید 114 سال انتظار بکشد، آیا واقعا این بار تحمل‌کردنی است؟

*نگران روزی هستیم که بازنشستگان ما به کف خیابان بیایند

دبیر اجرایی خانه کارگر ساوه تصریح کرد: امروز ما می‌بینیم که در مراکز استان‌ها و در شهرهای بزرگ، جامعه بازنشستگان ما متاسفانه در خیابان‌ها رژه می‌روند، این نگرانی را نوید داده بودند که این اتفاق می‌افتد، امروز حقوق بازنشستگان تامین اجتماعی و کارگری با 2 تا 3 تومان بسته می‌شود اما حقوق بازنشستگان کشوری و لشگری بین 10 تا 12 میلیون تومان، در این زندگی هیچ عدالتی وجود ندارد و ما نگران هستیم که خدای ناکرده روزی برسد که بازنشستگان ما به کف خیابان بیایند، اینها پیرمردان و پیرزنانی هستند که نه قدرت و توان خوردن باتون را دارند و نه تحمل گاز اشک‌آور را و جمع کردن آنها بسیار سخت و سنگین خواهد بود و در شان نظام نیست.

مطالبات سازمان تامین اجتماعی از دولت وصول شود

میرزایی بیان کرد: انتظار داریم امروز که مجلس مطالبات سازمان را از دولت وصول کنند و قابل وصول سازند و حتی بحث متناسب‌سازی حقوق بازنشستگان که از وظایف سازمان است و همسان‌سازی حقوق بازنشستگان را که از وظایف دولت است را جدا مطالبه کنند تا سازمان بتواند حقوق بازنشستگان را با همسان‌سازی شایسته و در شان بازنشستگان اجرایی کند.

وی ادامه داد: الان مطالبه سازمان از دولت سال‌های سال عقیم مانده و دولت گاهی اوقات برای پرداخت آن هم بهانه‌هایی می‌تراشد.

حذف ارز 4200 تومانی به شراط افزایش 500 تا 600 درصدی حقوق کارگران انجام شود

دبیر اجرایی خانه کارگر ساوه عنوان کرد: امروز مجلس خیزی برای حذف ارز 4 هزار و 200 تومانی برداشته، ما قبول داریم که از ارز 4 هزار و 200 تومانی هم سوءاستفاده‌های کلانی شده اما مجلس که یک قوه نظارتی است و می‌تواند بر این موضوع نظارت داشته باشد، نظارت دقیق بر این موضوعات داشته باشد که سوءاستفاده‌ها و رانت‌ها کمتر شود ولی اگر قرار است ارز 4 هزار و 200 تومانی که معیشت عمده کارگران، کارمندان و حقوق‌بگیران را تامین می‌کرد حذف شود لازم است که حداقل 500 تا 600 درصد حقوق جامعه کارگری را افزایش دهند.

لغو سفر وزیر صمت به کرمان؛ آیا مشکلات کارگری معادن ذغال‌سنگ دلیل لغو این سفر است؟مأموریت جدید رئیس قوه قضائیه برای سازمان بازرسی/ تهیه گزارش جامع از مشکلات کارگری ظرف 10 روزدولت و کارفرمایان از کرونا سوء استفاده می‌کنند/گوش شنوایی برای مشکلات کارگری نیست

**زندگی کارگر با افزایش نرخ ارز فلج شده/ جامعه کارگری قادر به ادامه آموزش و بحث ازدواج فرزندان خود نیست

میرزایی افزود: وقتی ابتدای فروردین 99 حقوق کارگری با 2 میلیون و خرده‌ای بسته شد، دلار 12 هزار و 500 تومان بود، همان روز جامعه کارگری 50 درصد نسبت به حقوق و دستمزد واقعی خود عقب بودند و دلار سر به فلک کشید و به 35 هزار تومان رسید و عملا 70 تا 80 درصد زندگی کارگر دچار عقب ماندگی شده و فلج شد، امروزه جامعه کارگری قادر به ادامه آموزش و بحث ازدواج فرزندان خود نیست.

وی تصریح کرد: انتظار داریم چنانچه قرار است تک‌نرخی ارز در مجلس اتفاق بیفتد حتما معیشت جامعه کارگری مد نظر نمایندگان باشد و خوشبختانه این دغدغه هم در نمایندگان وجود دارد که این مسائل را به سرانجامی برسانند.

نمایندگان قدرت چانه‌زنی و عدالت سه‌جانبه در شورای عالی کار را اجرایی کنند

دبیر اجرایی خانه کارگر ساوه ادامه داد: از نمایندگان تقاضا داریم که برای حقوق کارگران در سال 1400 عدد و رقم پیش‌بینی نکنند چون تنها جایگاهی که برای افزایش حقوق کارگران در قانون کار پیش‌بینی شده شورای عالی کار است و نمایندگان باید بتوانند قدرت چانه‌زنی و عدالت سه‌جانبه در شورای عالی کار را اجرایی کنند تا ما بتوانیم در آنجا حرف بزنیم و مانند سال 99 نباشد که کارگران در فشار اقتصادی قرار بگیرند و از امضا کردن صورتجلسه شورای عالی کار امتناع کنند و به دیوان عدالت اداری پناه ببرند.

**دولت در شورای عالی کار باید محور عدالت باشد نه اینکه فتیله کارگران را بپیچد

میرزایی افزود: امروز ما می‌بینیم که دیوان عدالت اداری صورتجلسه شورای عالی کار را ابطال کرده، ما انتظار داریم نمایندگان کمک کنند که در شورای عالی کار دولت محور عدالت باشد نه اینکه نمایندگان دولت در کنار بخش خصوصی به عنوان یک کارفرمای بزرگ حضور پیدا کنند و آنجا فتیله کارگران را بپیچند.

تعدد تجمع‌های کارگری و اردوکشی‌های خیابانی در ساوه

وی بیان کرد: متاسفانه امسال در ساوه شاهد چند تجمع کارگری بودیم اعم از کارگران پروفیل ساوه، گروه صنعتی شیشه و غیره که کار آنها را تایید نمی‌کنیم و معتقد هستیم که باید مشکلات با مذاکره برطرف شود، علی‌رغم تلاش مسئولان این اتفاقات نشان از کمبودها در کارخانه‌هاست که منجر به اردوکشی خیابانی می‌شود.

کارفرمایان توجهی به مذاکرات و  پیگیری‌های اداره کار ندارند

دبیر اجرایی خانه کارگر ساوه ادامه داد: در شهر صنعتی ساوه کارفرمایان توجهی به مذاکرات و  پیگیری‌های اداره کار نمی‌کنند، مرتب اداره کار استان و ساوه پیگیری می‌کنند که در کارخانجات با بالای 50 نفر پرسنل باید شورای اسلامی کار تشکیل شود اما متاسفانه توجهی به این موضوع نمی‌شود و وقتی مشکلاتی پیش می‌آید مجبور به تجمع برای بیان مسائل می‌شوند.

اخراج بسیاری از کارگران با بیش از 20 سال سابقه کار به بهانه اتمام قرارداد

میرزایی عنوان کرد: متاسفانه بعد از قضایای پروفیل متوجه شدیم تعدادی از کارگران شرکت پروفیل را که نمایندگان آنها در کمیسیون کارگری آمده بودند به بهانه اتمام قرارداد با بیش از 20 سال سابقه کار اخراج شدند و  بیش از 50 نفر از کارگران گروه صنعتی شیشه را هم با سابقه بیش از 20 سال از کار اخراج کردند، امروز هیچ منطقی نمی‌پذیرد که کارگری با بیش از 20 سال سابقه اخراج شود چراکه هیچ جا به او کار نمی‌دهند.

کارگران ساختمانی در  دوران کرونا مظلوم واقع شدند

وی افزود: کارگران ساختمانی در  دوران کرونا مظلوم واقع شدند تمام قشرها در دوران کرونا امتیازاتی گرفتند اما کارگران خیلی مظلوم بودند حتی در آمار مرگ و میر و تنها آماری که قابل دسترسی بود اینکه گفته شد وزیر کار کرونا گرفته است.

دبیر اجرایی خانه کارگر ساوه افزود: یک مشکل اصلی و اساسی مشکل عرض جاده میدان امام حسین تا شهر صنعتی است که سبب تصادفات بسیار می‌شود و امیدواریم مورد توجه قرار گیرد، همچنین با توجه به کارگری بودن شهرستان ساوه و وجود زمین‌های گسترده در این شهرستان تقاضا داریم پیگیری شود یک شهرک کارگری بالای شهر امیرکبیر تحت عنوان  شهر کارگران با کمک مدیران صنایع و آورده کارگران و کمک دولت ایجاد و منازلی برای کارگران بی‌خانه ساخته شود.

یک شهر تحت عنوان کارگر در ساوه ایجاد و نمونه کشوری شود

میرزایی عنوان کرد: آرمان‌های انقلاب که تغییر نکرده است، در دهه اول انقلاب به هر کارگر و کارمند 250 تا 300 متر زمین دادند و اکنون هم انتظار داریم دولت برای کارگر حدقل 50 متر زمین در قالب تعاونی بدهد و با آورده کارگر و کمک کارفرمایان و دولت یک شهر تحت عنوان کارگر در ساوه ایجاد و نمونه کشوری شود چراکه احداث این شهر با توجه به وجود زمین کافی در شهرستان ساوه دور از دسترس نیست.

انتهای پیام/712/ش

منبع: تسنیم

کلیدواژه: شورای عالی کار حقوق بازنشستگان مشکلات کارگری انتظار داریم شهرستان ساوه جامعه کارگری بیش از 20 سال سال سابقه برمی گردد

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tasnimnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تسنیم» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۰۸۹۵۳۳۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

کارفرمایان باید حقوق و عزت کارگر را رعایت کنند

به گزارش خبرنگار مهر، مصدق کشاورزی دوشنبه شب در مراسم گرامیداشت هفته کار و کارگر در جزیره صنعتی صدرا ضمن تبریک این هفته به کارگران حاضر در مراسم، گفت: به نیابت از جامعه کار و تولید استان بوشهر محضر رهبر معظم انقلاب اسلامی رسیدیم و افتخاری بود برای ما که پای رهنمود و دستورات معظم له باشیم و در ابتدای فرمایشات حضرت امام خامنه ای (مدظله العالی) ابلاغ فرمودند سلام گرم ایشان را خدمت شما عزیزان تقدیم کنیم و ما امروز ماموریم که سلام گرم ایشان را تقدیم شما بزرگوارانی که در حوزه اقتصاد و در سال جهش تولید با مشارکت مردم اثرگذار هستید تقدیم کنیم.

مدیر کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان بوشهر با اشاره به جمعیت ۳۵۴ هزار نفری جمعیت کارگری در استان بوشهر بیان کرد: کارگران کسانی هستند که چرخ اقتصاد در این استان به حرکت در می آوردند و نباید این اتفاق مهم و این نقش کارگران نادیده گرفته بشود.

کشاورزی ادامه داد: نباید از سلامت، ایمنی و بهداشت کار کارگر غافل شویم، زیرا منابع انسانی سرمایه نظام است و با آسیب های محیط کارگری و افزایش بیماری های شغلی، سطح بهره وری کاهش پیدا خواهد و در نتیجه کارفرما متضرر می شود.

مدیر کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان بوشهر با تذکر به مدیران و کارفرمایان گفت: مراسم ویژه قدردانی از زحمات کارگران نباید گرفتار حل تهیه یک آب معدنی و یک پذیرایی معمولی و.... باشد و جای تاسف داره که یک جایی قرار بگیریم و نام کارگر رو ببریم ولی برای منزلت این عزیزان کارفرمایان در راستای مسئولیت اجتماعی خود قانونا و شرعا نسبت ایجاد زیرساخت های بهداشتی و درمانی، مسکن کارگران، حمایت از خانواده و جوانی جمعیت و فرهنکی و ورزشی کارگران اقدام کنند.

کشاورزی با بیان اینکه قانون کار و انضباط کارگاهی جای خود را دارند، اظهار داشت: کارفرمایان باید حقوق و عزت کارگر را رعایت کنند.

کشاورزی بیان داشت: در پایان هفته کار و کارگر اسامی دستگاه هایی که در حوزه کارگری همراهی نکرده و ارزش کارگر رو نادیده گرفتن اعلام می کنیم.

وی با اشاره به سخنان مقام معظم رهبری (مدظله العالی) که در دیدار با کارگران فرمودند اگر کارگر حالش خوب باشد حال جامعه خوب خواهد شد تصریح کرد: نیمی از جمعیت استان بوشهر را قشر زحمت کش کارگر تشکیل می دهند پس ما اگر حال این قشر زحمتکش را از لحاظ رضایتمندی خوب کنیم حال جامعه خوب خواهد شد.

مصدق کشاورزی گفت: در سال گذشته ۲۶ هزار و ۸۵۰ نفر شغل در استان به به همت دولت مردمی و این حکومتی که واقعاً توجه ویژه به حوزه معیشت کارگران دارد و رهنمودهای ارزشمند استاندار انقلابی بوشهر ایجاد شده است.

مدیر کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان بوشهر در پایان بیان کرد: اطمینان خاطر می دهیم به شما جامعه کارگری که ما پای کار شما هستیم همانگونه که شما پای کار نظام هستید و در دفاع از حقوق حقه مردم استان بوشهر کوتاه نخواهیم آمد.

کد خبر 6092565

دیگر خبرها

  • بیش از ۴ هزار کارگر قمی در انتظار بیمه
  • کلاف سردرگم تعیین دستمزد کارگری (پادکست)
  • اعمال حق تأهل در حقوق کارگران به میزان ۵۰۰ هزار تومان
  • تحقق رونق تولید و رشد اقتصادی با بهبود شرایط کاری کارگران
  • تنگنای معیشتی کارگران در سال ۱۴۰۳/ جامعه کارگری مخالف ورود مجلس به موضوع تعیین مزد است
  • دیوان‌عدالت، رای به ابطال مصوبه افزایش حقوق کارگران می‌دهد؟/ میرغفاری: مزد ۱۴۰۳ مشروعیت خود را بین جامعه کارگری از دست داده است
  • دولت با شیوه سه جانبه‌گرایی تعیین حقوق کارگران موافق است
  • روزگار به نام کارگر شد و به کام کارگر نشد
  • کارفرمایان باید حقوق و عزت کارگر را رعایت کنند
  • کارگران ۱۱ اردیبهشت تعطیل هستند؟