Web Analytics Made Easy - Statcounter

آویهنگی گفت: بانوان در دوران جنگ گرچه در عرصه میدانی نتوانستند پا به پای مردان بجنگند اما می‌توانند در عرصه تحقیق و تالیف و تبلیغ بدرخشند و در برابر هجمه‌های دشمنان و جنگ نرم بایستند.

به گزارش خبرگزاری شبستان در کردستان، بی‌شک زنان با ایجاد فضای سالم و معنوی در جامعه در دوران جنگ تحمیلی و دوران دفاع مقدس توانسته‌اند نقش بی‌بدبلی در پیروزی انقلاب اسلامی ایفا کنند و امروز حضور آنها در عرصه‌های مختلف علمی، اجتماعی، فرهنگی و غیره بیانگر جایگاه ارزشمند آنها در کشورمان است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


شیلان آویهنگی از بانوان نویسنده کردستانی در حوزه ادبیات پایداری است. وی امنیت امروز جامعه را مدیون ایثار و از خودگذشتگی رزمندگان دوران انقلاب می‌داند و در گفتگویی که با ایشان داشته‌ایم به علاقه خود نسبت به ادبیات پایداری و نویسندگی در حوزه دفاع مقدس پرداخته است.

 

1. ابتدا خود را معرفی کرده و بفرمایید از چه سالی با سازمان تبلیغات اسلامی(در جمعیت بانوان فرهیخته و غیره) همکاری دارید؟
بنده شیلان آویهنگی هستم در مقطع دکتری تحصیل می‌کنم و از سال ۹۷ با سازمان تبلیغات اسلامی همکاری دارم و این همکاری در زمینه‌های عضویت در انجمن بانوان فرهیخته استان کردستان و همچنین مدرس گفتمان‌های سازمان تبلیغات بوده است.

 

2. نویسندگی را چه زمانی آغاز کردید و موضوع کتاب‌های شما چیست؟
بنده نویسندگی را از سال۹۳ شروع کردم البته به صورت تخصصی وگرنه پیش‌ترها به طور پراکنده در مسابقات مختلف شرکت کردم و فعالیت داشتم اما اگه به صورت تخصصی‌تر بخوام در نظر بگیرم از سال ۹۳ رشته ادبیات پایداری رو در مقطع ارشد شروع کردم و به طور تخصصی وارد این وادی شدم و فعالیت‌هایم تا هم اکنون ادامه دارد.

 

 

3. تاکنون چند کتاب نوشته‌اید با ذکر عنوان کتابها بیان کنید؟
تا امروز قریب به ۶ عنوان کتاب از من به چاپ رسیده است که کتاب نخستم کتاب «هشت شهر حماسه» بود که توسط انتشارات موزه انقلاب اسلامی و دفاع مقدس تهران به چاپ رسید این کتاب برگرفته از پایان نامه مقطع ارشد من بود که به بررسی مونولوگ در هشت رمان برجسته دفاع مقدس پرداخته است.

کتاب دوم «فهمیده کردستان» بود که زندگینامه داستانیه شهید شاخص نوجوان استان کردستان شهید یدالله محمدی بود. کتاب سوم «سرودهای بی‌تکرار» یک مجموعه خاطراتی است از خاطرات شاعرانی که در عرصه‌ی ادبیات پایداری در استان کردستان شعر می‌سرایند. این کتاب صرفا خاطرات نیست بلکه کتاب جامع و کاملیست که در 
زمینه‌ی شعر و همچنین بررسی شعر پایداری در استان کردستان و همچنین زندگی شاعران مرحوم استان کردستان منابعی رو در اختیار ما می‌گذارد.
کتاب بعدی «رادیو سنه» هست که خاطرات یکی از فرهنگیان و پیشکسوتان شهرمان که در صدا و سیما فعالیت داشتند و جوایزی را برای رادیو استان کردستان به ارمغان آوردند، را حکایت می‌کند.
کتاب بعدیم کتابی هست که هنوز رونمایی نشده باعنوان کتاب «مهین دختر میهن»، که زندگینامه داستانی یکی از شهدای زن در استان کردستان را بیان می‌کند به علاوه کتاب دیگرم کتابیست با عنوان «سید عطا» که یکی از ۱۰ شهید مظلوم واقعه سیران بند است که به شهادت رسید و این کتاب به شکل داستانی به زندگی این شهید سرفراز می‌پردازد.

 

 

4. یک نویسنده برای خلق اثر در عرصه دفاع مقدس به چه فاکتورهایی نیاز دارد؟ 
نویسنده باید در عرصه‌ی نویسندگی مهارت داشته باشد، سبک‌های نویسندگی را بشناسد، اهل مطالعه باشد، برای خودش صاحب سبک باشد، اهل خلاقیت باشد و بتواند سبک‌ها و شیوه‌های نو را ابداع کند و اهل پژوهش باشد، خستگی ناپذیر و فعال بوده و دچار سستی و نا‌امیدی نشود و اگر لازم باشد برای امر تحقیق مسافرت کند به آرشیوها سر بزند و اطلاعات را بررسی کند. 
همچنین نویسنده این عرصه باید با فرمانده‌هان رزمندگان، خانواده ایثارگران و افراد صاحب نظر و مطلع مباحثه و مصاحبه کند، همچنین اهل نقد و ارزیابی باشد.
 و همچنین مورد سوم اینکه باورمند بوده و به ارزش‌های انقلاب و دفاع‌مقدس اعتقاد داشته‌ باشد، در خط ولایت باشد در مقابل شبهات و ناملایمات که ممکنه از سوی معاندین و منتقدین انقلاب مطرح بشه ناامید و افسرده نشود بلکه بانشاط و اعتقاد و امید به شبهات پاسخ بدهد و حرف خودش را به کرسی بنشاند.

 

 

5. نوشتن در حوزه دفاع مقدس تا چه میزان برای نسل جوان ما تاثیرگذار بوده است؟
در حال حاضر نسل جوان انقلاب همچنان به ارزشهای نظام و انقلاب اسلامی پایبند هستند.البته مظاهری از نوع گرایی و دگراندیشی در جوانان دیده می‌شود اما این جزییات به این معنا نیست که جوانان از  کلیات خود از ارزش‌های انقلاب دور شوند مسلما کتاب در انتقال فرهنگ نسل اول انقلاب به نسل کنونی نقش داشته البته بقیه ابزارها مانند مطبوعات، مساجد، حوزه و غیره هم نقش داشتند، کتاب هم در کنار این ظرفیتها توانسته ارزشهای دفاع مقدس را اولا ماندگار و ثانیا منتقل کند هزاران عنوان کتاب توسط صدها ناشر و هزاران نویسنده برای گروههای مختلف سنی و صنفی تولید شده تا آنجایی که ادبیات دفاع مقدس در حوزه کتاب یک ژانر شناخته شده و یک گروه تالیفی به شمار می‌رود.

 


6. انگیزه شما برای خلق این آثار چه بود؟ 
نویسنده کسی است که نسبت به موضوعات خاص احساس تعهد کند و من نسبت به میهنم و انقلاب و کسانی که در راه انقلاب و کشور از خود گذشتگی کردند احساس تعهد میکنم ما به کسانیکه برامون امنیت، پیشرفت و اقتدار به ارمغان می‌آورند مدیونیم.
بانوان هم گرچه ممکن است در عرصه میدانی نتوانستند پا به پای مردان بجنگند اما در عرصه تحقیق و تالیف و تبلیغ می‌توانند در برابر هجمه‌های دشمنان و جنگ نرم بایستند.

 


7. کتابهای دفاع مقدس موجود در بازار را چه طور ارزیابی می‌کنید و  برای بهبود وضع کنونی کتابهای حوزه دفاع مقدس چه پیشنهادی دارید؟
از لحاظ کمی در عرصه دفاع مقدس بسیار خوب درخشیده‌ایم در عرصه کیفی و محتوایی هم رو به سوی پیشرفت بوده‌ایم اما در چند زمینه کاستی وجود دارد اولا شیوه‌های علمی تحقیق و تالیف در کتاب‌ها مورد توجه نبوده، تحقیق و تالیفات با روش علمی و اصولی انجام نمیشود، وقت و هزینه کافی برای تحقیق و جمع‌آوری اطلاعات و اسناد صرف نمی‌شود و وقتی اطلاعات و اسناد بقدر کافی وجود نداشته باشد کتابها، بی‌مایه و یا کم مایه می‌شوند این تنها مربوط به کتابهای مستند و پژوهشی نیست ما حتی براری نوشتن یک داستان و یا زندگینامه داستانی به اطلاعات و اسناد وسیع و راستی آزمایی شده نیاز داریم.

 

 
8. انتظار شما از دستگاههای فرهنگی، در راستای ترویج فرهنگ ایثار و شهادت چیست؟
انتظارات من این است که حمایت محتوایی بکنند و اسناد و اطلاعات آرشیو شده را رهاسازی کنند و در اختیار نویسنده‌ها قرار بدهند، در برگزاری جشنواره‌های سالانه و تشویق نویسندگان کوتاهی نکنند، کانونهایی برای آموزش و پرورش نویسندگان ایجاد کنند، برای توزیع، فروش و تبلیغ کتابهای منتشر شده از  همه ظرفیت‌های رسانه‌ای خود بهره ببرند و برای ترجمه کتاب‌ها و معرفی آثار به کشورها و زبانهای دیگر اقدام کنند.

 

 

۹. سخن آخر؟
ما نباید فکر کنیم فضای مجازی کتاب را به حاشیه برده بلکه کتاب همیشه محل توجه بوده و هست و خواهد بود.

پایان پیام/713

منبع: شبستان

کلیدواژه: ادبیات پایداری کردستان ادبیات پایداری استان کردستان تحقیق و تالیف عنوان کتاب دفاع مقدس

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت shabestan.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «شبستان» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۰۹۱۷۵۶۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

سفری به دنیای توپولوژی

ایسنا/خراسان رضوی کتاب An Adventure in the Realm of Topology (سفری به دنیای توپولوژی) به قلم دکتر محمد صال مصلحیان، استاد گروه ریاضی محض دانشگاه فردوسی مشهد تالیف و چندی پیش توسط انتشارات Element با حمایت وزارت علوم کرواسی و به زبان انگلیسی چاپ شده است.

نویسنده کتاب می‌گوید ایده اصلی تالیف آن زمانی در ذهنش شکل گرفت که متوجه شد تعدادی از دانشجویانش که در کلاس‌های مقطع کارشناسی رشته ریاضی شرکت می‌کردند، آن شهود و درک عمیق مفاهیم اولیه ریاضی که از آنها انتظار می‌رفت را نداشتند. این موضوع وی را به این ایده سوق داد که کتابی بنویسد که محتوای آن مناسب برای گروه‌های سنی و سطوح تحصیلی مختلف باشد تا بتواند به آن‌ها در فهم بهتر مفاهیم اساسی توپولوژی به عنوان یکی از شاخه‌های مهم ریاضی کمک کند.

مصلحیان در گفت‌وگو با ایسنا با بیان اینکه این کتاب برای دانش‌آموزان و دانشجویان تمام رشته‌ها نوشته شده است، اظهار کرد: تمام علاقه‌مندان از نوجوانان ۱۳ ساله گرفته تا افراد با سنین بالاتر می‌توانند این کتاب را بخوانند و متوجه شوند. این کتاب در بهار امسال منتشر شد و در MathSciNet انجمن ریاضی آمریکا و نیز ZbMATH انجمن ریاضی اروپا نمایه شده است.

وی افزود: از حدود ۱۵ سال پیش ایده تالیف چنین کتابی به ذهنم خطور کرد. در ابتدا تصمیم داشتم آن را برای کودکان بنویسم، چنانکه به دو فرزند خودم آموزش داده بودم. حتی نوشتن را هم با همین هدف آغاز کردم، کما اینکه در صفحات نخست کتاب به توضیح مفاهیمی چون پاره‌خط، مستطیل و خطوط موازی پرداخته شده که همگی در دبستان تدریس می‌شوند، اما رفته‌رفته آنقدر تنوع و پیچیدگی مطالب بالا رفت که عملا به کتابی برای دانش‌آموزان دبیرستانی و دانشجویان سال‌های اول دانشگاه تبدیل شد.

رئیس انجمن ریاضی ایران با بیان اینکه تصویر روی جلد این کتاب با استفاده از ابزارهای هوش مصنوعی طراحی شده است، عنوان کرد: هدف از طراحی این شکل این بوده که به زبان ساده بگوییم توپولوژی در مورد چه چیزی صحبت می‌کند. از نظر توپولوژی، «فنجان» و «دونات» هر دو یکی هستند، زیرا اگر آنها از خمیر بازی درست شده باشند، می‌توان با فشردن و کشیدن یکی، آن را به دیگری تبدیل کرد.اما یک «دونات» را نمی‌توان به «توپ تنیس» تبدیل کرد زیرا دونات یک حفره دارد، اما توپ حفره ندارد.

مصلحیان با بیان اینکه توپولوژی شاخه‌ای از هندسه و معروف به «هندسه بدون اندازه» است که به کیفیت اشکال و اجسام می‌پردازد، ادامه داد: در این جا ما با مفاهیمی همچون زاویه، مساحت، حجم و... سر و کار نداریم، بلکه در مورد این صحبت می‌کنیم که چگونه می‌توان بدون بریدن و چسباندن، یک شکل یا جسم را فقط با کشیدن، فشردن و تاب دادن به شکل یا جسم دیگری تبدیل کرد. اگر بتوان شکلی را این گونه به شکل دیگری تبدیل کرد، این دو شکل را «همسان‌ریخت» می‌گوییم. مثلا دایره، مثلث و مربع همسان‌ریخت اند، زیرا اگر با یک نخ، یک مثلث روی سطح میز بسازیم، می‌توانیم آن را تغییر شکل داده و به مربع و دایره تبدیل کنیم. در حقیقت در توپولوژی به دنبال مطالعه خواصی هستیم که تحت همسان‌ریختی‌ها پایدار می‌مانند.

وی با بیان اینکه این کتاب دارای فعالیت‌های متنوع است که در سه سطح آسان، متوسط و پیچیده آورده شده‌اند، گفت: همچنین بخش‌های متنوع کتاب نیز در سه دسته آسان، متوسط و پیچیده قرار می‌گیرند و درجه سختی هر فصل با نمادی مخصوص در ابتدای آن نشان داده شده است. به علاوه، این کتاب حدود ۱۵۰ صفحه‌ای بیش از ۲۰۰ شکل رنگی دارد که باعث می‌شود مفاهیم ریاضی توسط خواننده بهتر درک شوند.

دکتر محمد صال مصلحیان، رئیس انجمن ریاضی ایران

عضو فرهنگستان علوم کشور با اشاره به کاربردهای توپولوژی در سیستم‌های GPS برای یافتن کوتاه‌ترین مسیرها، درمعماری و طراحی ساختمان‌ها و درک ساختار DNA، افزود: در ابتدای کتاب، راهنمایی‌هایی خطاب به معلمین برای آموزش مطالب آورده شده و یکی از مهمترین موضوعاتی که مورد تاکید قرار گرفته، این است که معلمین عزیز مفاهیم ریاضی را با مثال‌های ساده و جذاب و متناسب با سن فراگیران آموزش دهند، ریاضیات را به زندگی روزمره ارتباط دهند، فناوری‌های روز را در آموزش به خدمت بگیرند، دانش‌آموزان را در فرایند یادگیری شرکت دهند، پروژه‌های گروهی به محصلین ارائه دهند، دستاوردهای آنها را ارج نهند و علاقه آنها را به کشف ایده‌های پیچیده برانگیزند.

مصلحیان با بیان اینکه فضای چهاربعدی، نظریه گره‌ها، و فرکتال‌ها از جمله مباحث دیگر این کتاب است، اضافه کرد: یکی از نکات جالب در مورد این کتاب که آن را از سایر کتاب‌های ریاضی متمایز می‌کند، این است که هیچ قضیه و اثباتی در آن آورده نشده است که نشان می‌دهد این کتاب می‌تواند توسط تمام افراد با هر میزانی از دانش ریاضی مورد استفاده قرار گیرد.

عضو هیات علمی گروه ریاضی محض دانشگاه فردوسی مشهد بیان کرد: وقتی دروس آنالیز و توپولوژی را به دانشجویانم تدریس می‌کردم، متوجه شدم که درک مفاهیم این دروس برایشان مشکل است، لذا سعی کردم با رسم اشکال ساده بر تخته‌سیاه، مفاهیم پیچیده را تدریس کنم. وقتی نتیجه مثبت این کار را در یادگیری دانشجویان دیدم، تصمیم گرفتم همین روش را در قالب یک کتاب در دسترس عموم قرار دهم. به علاوه، چون سال‌ها در کلاس‌های ضمن خدمت به معلمین تدریس می‌کردم، احساس کردم معلمین هم نیاز دارند که یاد بگیرند چگونه می‌توانند مفاهیم پیچیده را با استفاده از اشکال تدریس کنند.

گره

رئیس انجمن ریاضی ایران درباره دلایل تالیف این کتاب به زبان انگلیسی عنوان کرد: متاسفانه در کشور ما اکثر دانش‌آموزان به قدری درگیر کنکور و شیوه‌های تست‌زنی هستند که نمی‌توانند به یادگیری دقیق ریاضیات و گسترش دانش عمومی خود بپردازند. بعضی از معلمین نیز نسبت به تعمیق تفکر ریاضی دانش‌آموزان حساسیت لازم را نشان نمی‌دهند. خانواده‌ها هم تنها به دنبال این هستند که آموزش به گونه‌ای انجام گیرد که دانش‌آموزان مرحله کنکور را بگذرانند و وارد دانشگاه شوند؛ به امید آنکه در دانشگاه با مفاهیم و روش‌های علمی آشنایی یابند که متاسفانه در عمل، شدنی نیست، زیرا وقتی پایه ریاضی یک فرد ضعیف باشد، در یادگیری دروس دانشگاهی دچار چالش‌های جدی می‌شود. لذا احساس کردم مخاطب فارسی‌زبان کتاب کم است و تصمیم گرفتم کتاب را به زبان انگلیسی تالیف کنم تا علاقه‌مندان در دیگر نقاط جهان نیز بتوانند از آن بهره ببرند.

مصلحیان اظهار کرد: از بین ناشران، انتشارات Element را انتخاب کردم، زیرا عضو تحریریه دو مجله JCR آن هستم و وقتی کتاب را به این ناشر ارسال کردم، با سخاوتمندی اعلام کردند کتاب را چاپ و پی‌دی‌اف آن را به طور رایگان در اختیار همه قرار می‌دهند. لذا تدوین و چاپ این کتاب نه برای مولف و نه برای ناشر هیچ گونه انتفاع مالی نداشته و صرفاً در جهت عمومی‌سازی ریاضیات بوده است. تا کنون بازخوردهای بسیار خوبی را از جامعه ملی و بین‌المللی ریاضیدانان دریافت کرده‌ام که موجب خرسندی است.

علاقه‌مندان می‌توانند جهت دریافت رایگان پی‌دی‌اف کتاب سفری به دنیای توپولوژی، کلیک کنند.

تصویری از صفحات کتاب

انتهای پیام

دیگر خبرها

  • سابقه ایران و عراق در حوزه فرهنگ و ارتباطات درخشان است
  • برپایی کارگاه آموزشی و تربیتی مضمار به معنای «میدان و عرصه» در رشت
  • نقش حماسی بانوان در دفاع مطهر بی بدیل است
  • به اسم آزادی به کام برهنگی!
  • ضعف شدید در حوزه روایت‌گری انقلاب اسلامی
  • روایت زندگی قهرمانان در دستان دانش آموزان
  • روایت زندگی قهرمانان در دستان دانش اموزان
  • اهتمام نهاد کتابخانه های عمومی برای حمایت از آثار ادبیات پایداری
  •  معرفی کتاب های بازار مالی
  • سفری به دنیای توپولوژی