Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایسنا»
2024-04-29@05:50:56 GMT

لایحه تعارض منافع اولویت مهم اقتصاد ایران است

تاریخ انتشار: ۱۸ بهمن ۱۳۹۹ | کد خبر: ۳۰۹۲۳۳۷۰

لایحه تعارض منافع اولویت مهم اقتصاد ایران است

عضو هیئت نمایندگان اتاق بازرگانی تهران می‌گوید در صورتی که لایحه تعارض منافع تصویب شود، بسیاری از نگرانی‌ها درباره ایجاد بستر فساد در اقتصاد ایران برطرف می‌شود.

مهرداد عباد در گفت و گو با ایسنا، اظهار کرد: یکی از اصلی‌ترین موضوعاتی که در سال‌های گذشته به عنوان یک معضل و تهدید در اقتصاد ایران وجود داشته و هر بار باعث شکل گیری مشکلات و نگرانی‌هایی در بین مردم و فعالان اقتصادی شده، موضوع فساد در بخش‌های مختلف و سواستفاده برخی افراد از موقعیت‌ها و شرایط گوناگون است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

هرچند قوه قضاییه تلاش کرده که با مفسدان برخورد کند اما قطعا پیش‌گیری از وقوع جرم بهترین راهکار برای کاهش فساد است.

به گفته وی، بسترهای غیر شفاف و محیط‌هایی که به افراد امکان اعمال نظر یا منافع شخصی دارند یکی از اصلی‌ترین عوامل بالا رفتن فساد به شمار می‌روند و لایحه تعارض منافع دقیقا می‌تواند با ورود به همین بخش‌ها، شانس وقوع فساد را به پایین‌ترین حد ممکن برساند.

عضو اتاق بازرگانی تهران با بیان اینکه برای نهایی شدن این لایحه بحث‌های مثبت و قابل تاملی صورت گرفت، توضیح داد: هرچند لایحه تعارض منافع نیز مانند هر طرح دیگری می‌تواند نقاط ضعفی داشته باشد اما در هر حال لایحه‌ای که نهایی شد و از سوی دولت برای اجرا به مجلس رفت، لایحه‌ای قابل دفاع بود که ساعت‌ها بحث و کار کارشناسی روی آن انجام شده بود و امید زیادی به تصویب آن وجود داشت.

عباد ادامه داد: با وجود اهمیت این لایحه، متاسفانه در ماه‌های گذشته به نظر می‌رسد که مجلس نه تنها تصویب آن در فهرست اولویت‌ها قرار نداده که حتی ما بعضا می‌بینیم که طرح‌هایی با اهمیت بسیار پایین برای قانونی شدن به صحن می‌آیند اما این لایحه مهم هیچ برنامه مشخصی ندارد.

وی با بیان اینکه بخش خصوصی از مدافعان اصلی نهایی شدن لایحه تعارض منافع به شمار می‌رود، بیان کرد: در واقع شاید برخی شرکت‌ها و نهادهای دولتی از نهایی شدن این لایحه استقبال نکنند، زیرا شفافیت خواسته تمامی افراد نیست اما بخش خصوصی قطعا از این شفافیت حمایت می‌کند و در صورتی که بسترهای فساد از بین بروند، می‌توان انتظار داشت که بخش خصوصی واقعی در اقتصاد ایران فضای کار بیشتری نیز پیدا کند.

عضو اتاق بازرگانی تهران در پاسخ به این سوال که آیا مجلس برای تصمیم گیری درباره لایحه تعارض منافع از اتاق بازرگانی دعوت به عمل آورده نیز گفت: در زمان نگارش لایحه، نمایندگانی از اتاق بازرگانی حضور داشتند اما در ماه‌های اخیر متاسفانه هیچ خبر جدیدی از مجلس نداشته‌ایم. بر اساس قانون، اتاق بازرگانی مشاور هر سه قوه به شمار می‌رود اما در سال‌های گذشته بیشترین ارتباط ما با دولت بوده و تنها در ماه‌های اخیر قدری تعاملات با مجلس و قوه قضاییه بیشتر شده است. امیدواریم فضا برای ارائه نظرات بخش خصوصی فراهم شود و تعیین تکلیف لایحه تعارض منافع می‌تواند سرآغاز خوبی برای افزایش این همکاری‌ها باشد.

به گزارش ایسنا، لایحه تعارض منافع در دولت دنبال شد و پیگیری‌های آن پس از مجلس دهم در اختیار مجلس یازدهم قرار گرفت. در این لایحه تاکید شده که باید به منظور حفظ حقوق عمومی مردم و منافع ملی از سوی مقامات و مسئولان، قانونی نهایی شود که از رفتار جانبدارانه و تبعیض‌آمیز جلوگیری کند. هدف از این لایحه این بود که وقتی در شرایطی مدیران و کارگزاران در موقعیتی قرار گیرند که منابع شخصی آنها در تعارض با منافع عمومی قرار گیرد، یک فضای تعارض شناخته می‌شود و باید با نهایی کردن این قانون این تبعیض متوقف شود.

با این وجود طرحی جدید در کمیسیون اجتماعی مجلس آغاز شده و نمایندگان گفته‌اند دولت می‌تواند با حضور در جلسات این کمسیون طرح‌های پیشنهادی خود را نیز ارائه کند.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

کلیدواژه: تعارض منافع اتاق بازرگاني لایحه تعارض منافع اتاق بازرگانی اقتصاد ایران بخش خصوصی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۰۹۲۳۳۷۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تقاضای بررسی لایحه توسعه سواحل مکران اعلام وصول شد

تقاضای بررسی لایحه اساسنامه توسعه سواحل مکران طبق اصل ۸۵ قانون اساسی امروز - یکشنبه - در صحن علنی مجلس شورای اسلامی اعلام وصول شد.

به گزارش خبرگزاری ایمنا، محمد رشیدی عضو هیات رئیسه مجلس در جلسه علنی امروز یکشنبه _۹ اردیبهشت_ مجلس شورای اسلامی تقاضای بررسی لایحه اساسنامه توسعه سواحل مکران طبق اصل ۸۵ قانون اساسی در راستای اجرای ماده ۱۶۴ آیین داخلی مجلس اعلام وصول شد.

طبق اصل ۸۵ قانون اساسی، سمت نمایندگی قائم به شخص است و قابل واگذاری به دیگری نیست. مجلس نمی‌تواند اختیار قانون‌گذاری را به شخص یا هیأتی واگذار کند ولی در موارد ضروری می‌تواند اختیار وضع بعضی از قوانین را با رعایت اصل هفتاد و دوم به کمیسیون‌های داخلی خود تفویض کند، در این صورت این قوانین در مدتی که مجلس تعیین می‌کند به صورت آزمایشی اجرا می‌شود و تصویب نهایی آنها با مجلس خواهد بود.

منبع: ایرنا

کد خبر 748698

دیگر خبرها

  • رابطه زناشویی برنده و بازنده ندارد
  • مبارزه با فساد و تأمین امنیت روانی جامعه اولویت دستگاه عدلیه است
  • مبارزه با فساد در اولویت برنامه‌های عدلیه است
  • تقاضای بررسی لایحه توسعه سواحل مکران اعلام وصول شد
  • موضوع چای دبش را لاپوشانی کردند | واقعیت سفره مردم را هم منعکس نمی‌کنند
  • بررسی جداول بودجه ۱۴۰۳ در جلسات هفته جاری مجلس
  • گیر واردات خودرو‌های کارکرده کجاست؟
  • دو ضربه مهم به بودجه‌نویسی کشور؛ یکی در دولت احمدی‌نژاد و یکی در دولت رئیسی
  • تمرکز بر افزایش جذابیت تولید با کاهش مالیات در لایحه اصلاح قانون مالیات های مستقیم
  • طرح ۵۵۰ هزار هکتاری کشاورزی باید در اولویت مجلس پیش رو باشد